Współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia w aspekcie opieki nad kobietą w ciąży i dzieckiem dr n. med. Piotr K. Okoński Z-ca Dyrektora ds. Lecznictwa Instytut.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament ds. Służb Mundurowych
Advertisements

Listy oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
System ochrony zdrowia
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Otoczenie prawne rozwoju prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Trzy główne ograniczenia w rozwoju prywatnych ubezpieczeń szpitalnych – informacja.
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH plan działań do końca roku – - zmiana warunków realizacji - Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ, listopad 2009.
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Aktualne problemy działalności szpitali
ZASADY ROZLICZANIA ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ II FAZA ROZLICZANIA
Instrukcja dla Świadczeniodawców
komunikatów sprawozdawczych XML
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
ZINTEGROWANY INFORMATOR PACJENTA
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012
ZASADY POSTĘPOWANIA Z OBCOKRAJOWCAMI
Postępowanie konkursowe w rodzaju rehabilitacja lecznicza.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012
DOKUMENTACJA MEDYCZNA
Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ
Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ Wydział Monitorowania Świadczeń Opieki ZdrowotnejDział Analiz i Sprawozdawczości Warszawa, wrzesień 2006 Analiza migracji.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Prezentacja Medicover dla ING Dlaczego Medicover?
Zasady prowadzenia list oczekujących na świadczenia medyczne
ZARZĄDZENIE Nr 3/2014/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z dnia 23 stycznia 2014 r w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r
Otwarcie systemów informatycznych Oddziałów Wojewódzkich NFZ w zakresie obsługi danych dotyczących umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych.
Restrukturyzacja podmiotów leczniczych
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Karta Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego (DiLO) w programie drEryk
Dr n. med. Zbigniew Pawłowicz Dyrektor Centrum Onkologii
5 lat funkcjonowania JGP i przyjęte kierunki zmian
Jerzy Gryglewicz Warszawa 18 marca 2014 r.
JGP Z PERSPEKTYWY ODDZIAŁU FUNDUSZU
OPIEKA PSYCHIATRYCZNA I LECZENIE UZALEŻNIEŃ
Opieka medyczna nad kobietą ciężarną i dzieckiem w województwie łódzkim – sukcesy i wyzwania, przed którymi stoimy dziś i jutro Łódź, 2 lipca 2015 r.
Leczenie Szpitalne Świadczenia w zakresie leczenia onkologicznego
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
Prof. dr hab. Wojciech Witkiewicz Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Znaczenie map potrzeb zdrowotnych dla rozwiązania.
ZAKRES I ZASADY PRZEKAZYWANIA DANYCH SPOSÓB ANALIZY KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ Aleksandra Świderska Wydział Taryfikacji Agencja Oceny Technologii.
PAKIET ONKOLOGICZNY CELE
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
ZMIANY W PAKIECIE ONKOLOGICZNYM
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Dr n. med. Piotr Cisowski.  rozp. MZ z dnia zmieniające rozp. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
Znaczenie zasad rozliczeń świadczeń opieki zdrowotnej dla działań MA po wprowadzeniu Szybkiej Ścieżki Onkologicznej Paweł Nawara.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zmiany w procesie kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej przez
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Mgr ekon. Krystyna Grzenia Dyrektor Szpitala Specjalistycznego św.Wojciecha SP ZOZ w Gdańsku KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ SZPITALNEGO ODDZIAŁU RATUNKOWEGO.
Małgorzata Syczewska Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” Rada Naukowa przy Ministrze Zdrowia Warszawa, 31 marca 2016 roku.
1.  SZPITALI KTÓRY ZREALIZOWAŁ PROGRAM RESTRUKTURYZACJI  WYCZERPAŁ MOŻLIWOŚCI OBNIŻENIA KOSZTÓW DZIAŁANIA  SPEŁNIA OBOWIĄZKOWE WYMAGANIA DO KONTRAKTOWANIA.
1 Obecnie - 5,2 mld zł od 2015 r. 6,2 mld zł Zmiany finansowe dla lekarzy POZ Obecnie nakłady NFZ dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej wynoszą 5,2.
Wizyta akredytacyjna listopad 2013r. Małgorzata Tomska r.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Sieć szpitali - czy to sukces dla pacjenta
Zapis prezentacji:

Współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia w aspekcie opieki nad kobietą w ciąży i dzieckiem dr n. med. Piotr K. Okoński Z-ca Dyrektora ds. Lecznictwa Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki

Całkowita wielkość kontraktu – 183 mln złotych W tym: położniczo-ginekologiczny – 88 mln złotych pediatryczny – 95 mln złotych pakiet onkologiczny – 6,6 mln złotych Wykonujemy 416 rodzajów procedur finansowanych przez NFZ 5753 operacji pediatrycznych (w tym kardiochirurgia 500 w tym 327 w ECC) 1755 operacji ginekologicznych 1446 porodów w 2015 r.

Pakiet onkologiczny Zgodnie z procedurą, podczas rejestracji w systemie NFZ kolejnych etapów postępowania w ramach pakietu onkologicznego występuje konieczność wielokrotnego wprowadzania i weryfikowania tych samych danych (np. DILO, AP-KOLCE) Procedura nie uwzględnia oczywistego następstwa poszczególnych etapów postępowania, które powinny być odnotowywane automatycznie (np. wprowadzenie do systemu kodów leczenia powinno automatycznie wyrejestrowywać pacjenta z centralnej kolejki oczekujących)

Pakiet onkologiczny Środki na finansowanie pakietu onkologicznego wygenerowane zostały poprzez ograniczenie limitów „normalnych” umów Ponieważ rozliczenie części procedur de facto onkologicznych w ramach pakietu onkologicznego jest niemożliwe, powoduje to niewykonania pakietu onkologicznego oraz wydłuża czas oczekiwania pacjentów z innymi problemami na wykonanie świadczeń lub powoduje powstanie nadlimitów w ramach innych umów

Rozliczanie leczenia interdyscyplinarnego Problemem jest rozliczenie pacjenta posiadającego złożone problemy zdrowotne np. dziecko urodzone przedwcześnie ze złożoną wadą serca wymagające inwazyjnego leczenia kardiologicznego i zabiegu kardiochirurgicznego itp. Brak jest możliwości rozliczenia pobytu i leczenia na kolejnych oddziałach, co obciąża podmioty zapewniające kompleksowe leczenie. Możliwe jest rozliczenie maksymalnie 2 procedur w tym jednej w 60%. W związku z powyższym rozliczenie rzeczywistych kosztów leczenia pacjenta interdyscyplinarnego jest co najmniej problematyczne.

Wymogi dotyczące sprawozdawczości W związku z wprowadzaniem zmian dotyczących sprawozdawczości, występuje konieczność ciągłego dostosowywania systemów informatycznych (zarówno świadczeniodawców, jak i NFZ) do zmieniających się wymogów, co wiąże się z odpowiednimi kosztami. W wyniku tego podczas sprawozdawania i rozliczeń często komunikaty wysyłane przez świadczeniodawców nie są przyjmowane przez NFZ lub też pojawiają się w nich błędy opóźniające rozliczenie świadczeń.

Wymogi dotyczące sprawozdawczości Wprowadzony został obowiązek przekazywania VII i VIII części kodu resortowego jednostki kierującej pacjenta na leczenie szpitalne i ambulatoryjne. Informacje te winny być podane przez jednostkę kierującą, jednak konsekwencje za ich brak ponosi jednostka przyjmująca. Wskutek tego personel medyczny i pomocniczy jest zmuszony poświęcać czas na pozyskanie tych danych, co może wydłużać czas przyjęcia pacjenta do szpitala lub poradni oraz ograniczać czas, jaki personel może poświęcić pacjentowi.

Problem zarządzeń zmieniających wymogi lub zapisy umów W trakcie obowiązywania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych wprowadzane są kolejne zarządzenia zmieniające oraz załączniki do obowiązujących tekstów. Brak tekstów jednolitych utrudnia świadczeniodawcom i ich personelowi poruszanie się w skomplikowanej strukturze obowiązujących na daną chwilę przepisów.

Przygotowywanie ofert Podczas przygotowywania ofert w trakcie postępowania konkursowego, zgodnie z obowiązującą procedurą, konieczne jest wielokrotne ponawianie i dokumentowanie tych samych informacji we wszystkich ofertach. Dodatkowo dokumentacja musi być przedstawiana zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej, a jakiekolwiek problemy z którąkolwiek z wersji uniemożliwiają procedowanie oferty.

Rozliczanie nadlimitów Nawracającym problemem jest finansowanie świadczeń udzielanych ponad limit określony w umowie. Nieprzerwane udzielanie świadczeń zdrowotnych na rzecz potrzebujących jest obligatoryjne, zaś decyzje o zakresie i wysokości ich finansowania fakultatywne. W efekcie braku określenia zasad rozliczania świadczeń nadlimitowych jednostki leczące najcięższe i najbardziej skomplikowane przypadki udzielają pomocy na własne ryzyko, obciążając swój budżet co najmniej oczekiwaniem na refundację.

Rozliczanie świadczeń wysokospecjalistycznych Pomimo uzgodnień nadal brak prawidłowych uregulowań pozwalających na rozliczenia leczenia pacjenta w OIOM (wg TISS). Rozlicznie indywidualne pacjenta jest bardzo utrudnione ze względu na proceduralną konieczność sprawozdania rzeczywistych kosztów medycznych i pozamedycznych, co nie zawsze jest możliwe, a terminy na przedstawienie stosownych rozliczeń niezwykle krótkie.

Specyfika świadczeń, a sposób ich rozliczania Specyfika części świadczeń zdrowotnych, zwłaszcza udzielanych przez ośrodki wieloprofilowe i wysokospecjalistyczne często nie znajduje odzwierciedlenia w wysokości ich finansowania oraz sposobie rozliczania np.: 1. Rozliczenie badania ultrasonograficznego ciąży mnogiej, 2. Konieczność znieczulania dzieci do badań diagnostycznych.

Specyfika jednostki, a sposób jej rozliczania Jednostki o najwyższej referencyjności, zwłaszcza wielospecjalistyczne zobligowane są do leczenia najcięższych przypadków oraz chorych powikłanych kierowanych z innych placówek. Średnie koszty leczenia takich chorych są wyższe, co w ujednoliconym sposobie płatności w grupach JGP skutkuje ich gorszą kondycją finansową.

Finansowanie procedur „do sumowania” Zauważalnym zjawiskiem jest niedoszacowanie limitów procedur do sumowania, zwłaszcza towarzyszących procedurom nielimitowanym. Limitowane finansowanie niektórych aspektów leczenia skutkuje stosowaniem niezbędnych z punktu widzenia medycznego środków w koszt świadczeniodawcy.

Wymogi versus finansowanie świadczeń Rosnące wymogi, których spełnienie jest obligatoryjne lub co najmniej oczekiwane dla uzyskania finansowania udzielania świadczeń nie znajduje swojego odzwierciedlenia w kwotach przeznaczony na ich finansowanie. Rosnące wymogi w sposób oczywisty zwiększają koszty udzielania świadczeń, więc ich spełnianie powinno znajdować swoje odbicie w wysokości ich refundacji.

Możliwe rozwiązania Wprowadzenie procedur i mechanizmów automatycznego transferu danych powtarzalnych w systemie informatycznym NFZ zarówno dla procesu kontraktowania jak i rozliczania w tym pakietu onkologicznego, Uelastycznienie procedur pakietu onkologicznego umożliwiające rozliczenie w jego ramach wszystkich chorych onkologicznych (w tym dzieci, np. neurochirurgia), Wprowadzenie „ścieżki” rozliczania pacjenta interdyscyplinarnego, Uproszczenie i ustabilizownia systemu sprawozdawczości, Implementacja zasad stabilności umów funkcjonujących w obrocie gospodarczym.

Możliwe rozwiązania Wprowadzenie możliwości elektronicznego ofertowania uwierzytelnianego np. podpisem elektronicznym lub bezpiecznym profilem, Ramowe określenie zasad finansowania potencjalnych nadlimitów (np. źródeł pochodzenia środków, finansowania do wysokości kosztów zmiennych, hierarchii ważności), Uwzględnianie specyfiki świadczeń i jednostek wg rozszerzonych zasad referencyjności czy kategoryzacji lub np. poprzez możliwość negocjowania warunków umowy, Wprowadzenie zasady nielimitowania świadczeń do sumowania w przypadku procedur nielimitowanych, Różnicowanie finansowania w zależności od spełniania rosnących wymogów z rezygnacją z zasady wszystko albo nic.

Dziękuję za uwagę