Jak skutecznie budować pozycję firmy na rynku lokalnym? Prof. dr hab. Henryk Mruk Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Poznań, 20 maja 2015
lider i jego rola w rozwoju skuteczna, dobra strategia Agenda lider i jego rola w rozwoju skuteczna, dobra strategia większe udziały rynkowe lepsza obsługa klienta oferowanie wartości klientom budowanie pozycji marki CSR – Społeczna Odpowiedzialność współpraca z samorządami ekspansja zagraniczna literatura
kompetencje – rozwój osobisty nadawanie kierunku – S. Jobs Lider i jego rola kompetencje – rozwój osobisty nadawanie kierunku – S. Jobs wdrażanie strategii motywowanie pracowników inspirowanie siebie i innych zarządzanie talentami podejmowanie decyzji komunikowanie strategii kultura organizacyjna - budowanie relacje z otoczeniem
diagnoza - podstawa strategii wyznaczanie kierunku Dobra strategia diagnoza - podstawa strategii wyznaczanie kierunku cel – bliżej, im większa zmienność otoczenia praca zespołowa – Amundsen i Scott konsekwencja, cierpliwość bezkompromisowość „ w sercu strategii powinno być serce, które wie, co zrobić ze strategią
Większe udziały rynkowe definiowanie rynku – analiza potrzeb konsumentów wyprzedzać konkurencję o krok błękitne a czerwone oceany pierwszeństwo na rynku „cele ruchome trudniejsze do trafienia” dostosowanie się do zmian – trwają organizmy wrażliwe na zmiany odróżnianie się od konkurencji
Lepsza obsługa klienta neuronauka – nowa wiedza o klientach ekonomia behawioralna – znaczenie emocji produkt i jego jakość kwalifikacje pracowników – wiedza merytoryczna, zasady obsługi, zaangażowanie, proces obsługi komunikacja z segmentami - relacje indywidualizacja obsługi doświadczenia
Oferowanie wartości klientom innowacyjność źródłem przewagi niskie ceny a wartość dla klienta subiektywizm wartości tworzenie wartości – sposoby, techniki, obserwacja, zasoby własne komunikowanie wartości dostarczanie wartości nadzór nad korzystaniem z wartości zaangażowanie pracowników w tworzenie wartości
zero zagrożeń środowiska Skanska – wartość 5 zero zero strat zero wypadków zero usterek zero naruszeń etyki zero zagrożeń środowiska
Budowanie pozycji marki rośnie rola marek na rynku strategia budowania marki – działania długofalowe inwestowanie w markę - wartość zaangażowanie pracowników sposoby komunikacji marki z klientami zasada 30/70 – stałe wartości a zmiany konsekwencja w działaniu
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu związki nauk ekonomicznych i społecznych oczekiwania rynku nastawienie na tworzenie lepszego świata współpraca z partnerami związki ze społecznością lokalną budowanie pozycji marki oparte na CSR komunikowanie zaangażowania – koncentracja na innych
Współpraca z samorządami, ekspansja inwestycje administracji samorządowej – możliwości współpracy wspólne przedsięwzięcia – fundusze samorządów wspieranie norm społecznych ekspansja na rynki zagraniczne eksport, przedstawicielstwo, odziały, współpraca z partnerami rynki globalne
samomotywacja i samorozwój lidera Podsumowanie samomotywacja i samorozwój lidera inwestowanie w pracowników – marka oparta na wiedzy kreatywność w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej kultura organizacyjna – najtrudniejsza do skopiowania benchmarking – źródła sukcesów otoczenia kontakty międzynarodowe – inspiracja do zmian
Literatura Mruk H., Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa, WN PWN, Warszawa 2012 Kotler Ph., Kotler M., Przez marketing do wzrostu. 8 zwycięskich strategii, Rebis, Poznań 2013 Collins J., Wielcy z wyboru, Helion , Gliwice 2013 Rumelt R., Dobra strategia zła strategia. Czym się różnią i jakie to ma znaczenie, MT Biznes, Warszawa 2013 Kahneman D., Pułapki myślowe, Rebis, Poznań 2012 Thaler R.H., Sunstein C.R., Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S-ka, Poznań 2012 Weinschenk S.,M, 100 rzeczy które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach, Helion, Gliwice 2013 Keller G., Papason J., Jedna rzecz, Galaktyka, Łódź 2013 Gazzaniga M. S., Kto tu rządzi – ja czy mój mózg?, Smak Słowa, Sopot 2013 Łazarewicz C., Sześć pięter luksusu, Znak, Kraków 2013 Harvard Business Review Polska - artykuły
Dziękuję za uwagę prof. dr hab. Henryk Mruk h.mruk@ue.poznan.pl