Kontrola i nadzór.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrola i nadzór administracji publicznej
Advertisements

Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Kontrola administracji
Kontrola administracji mgr Paweł Dąbrowski
PRAWO FINANSOWE.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Charakterystyka władzy wykonawczej
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
prowadzenie: Aneta Kuberska Radca prawny
Administracja publiczna
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Władza ustawodawcza cz. II
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
PRAWO ADMINISTRACYJNE INTERES PRAWNY, INTERES PUBLICZNY PUBLICZNE PRAWA PODMIOTOWE STOSUNEK ADMINISTRACYJNO-PRAWNY SYTUACJA ADMINISTRACYJNO-PRAWNA.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Zmiana imienia i nazwiska
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Właściwość sądów administracyjnych
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Samorząd terytorialny
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Działalność kontrolna w Państwowej Straży Pożarnej Warszawa 2016 Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków.
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Kontrola w administracji
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Sądy Administracyjne w Polsce
Nauka administracji zajęcia 10 i 11
Kontrola prawna administracji
Stosunki administracyjno- prawne
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Kontrola i nadzór

KONTROLA Definicja: Badanie zgodności stanu istniejącego ze stanem postulowanym; Ustalenia przyczyn oraz zakresu rozbieżności; Przekazanie wyników kontroli podmiotowi kontrolowanemu.

KONTROLA MIERNIKI KONTROLI: Legalność; Celowość; Rzetelność; Gospodarność.

KONTROLA Różnorodność kryteriów kontroli jest związana z różnorodnością kontroli Prawodawca pozostawia wykładnię tych pojęć podmiotom kontrolującym. Tendencją było ograniczenie kryteriów kontroli, tak aby ograniczyć niejasność ich sformułowania.

KONTROLA KONTROLA PRAWNA Kontrola regulowana prawem Kontroli tej podawani są wszyscy obywatele oraz administracja publiczna Kontrola ta ma szeroki zasięg A. przedmiotowy B. podmiotowy

KONTROLA Administracja publiczna, a kontrola: Administracja publiczna może być: Kontrolowanym; Kontrolującym.

KONTROLA Cel kontroli: Zwiększenie sprawności administracji publicznej; Minimalizowanie zjawisk patologicznych w administracji publicznej; Prewencyjne zapobieganie powstanie tych zjawisk.

KONTROLA Treść działania kontrolnego: Ustalenie zasięgu i przyczyn rozbieżności pomiędzy stanem istniejącym a stanem postulowanym. Stanem istniejącym (kontrolowanym) może być: Stan faktyczny; Stan prawny.

KONTROLA Przedmiotem działania jest: Sposób prowadzenia działań; Efekty działań.

KONTROLA Kontrola powinna zakończyć się przekazaniem wyników kontroli podmiotowi kontrolowanemu. - W celu wyeliminowania rozbieżności – podmiot kontrolujący nie może samodzielnie wyeliminować tych rozbieżności.

KONTROLA Problem ingerencji podmiotu kontrolującego. Kontrola czysta: Oznacza brak bezpośredniego wpływu na działalność kontrolowanego. Ingerencja: - Powinna być oparta na wyraźnej podstawie prawnej.

KONTROLA PODMIOT KONTROLI: Kontrola zewnętrzna – prowadzona przez podmioty spoza administracji pub. Kontrola wewnętrzna – prowadzona przez podmioty w strukturze administracji pub.

KONTROLA Kontrola sprawowana przez społeczeństwo: Wykonywana przez obywateli – kontrola społeczna; Wykonywana przez przedstawicieli społeczeństwa – kontrola parlamentarna, podobnie kontrola sprawowana przez OSiK jst.

KONTROLA Kontrola może być sprawowana przez: Sprawowana przez sądy administracyjne; Sprawowane przez organy administracji publicznej (Prezes NIK); Kontrola prokuratorska; Kontrola RPO.

KONTROLA Kontrola sprawowana przez organy wewnątrz adm. pub. - np. kontrola sprawowana przez inspekcje powoływane w ramach pionów organizacyjnych lub pomiędzy tymi pionami.

KONTROLA Zakres kontroli: Kontrola zupełna – obejmuje wszystkie działania jednostki kontrolowanej; Kontrola ograniczona – dotyczy konkretnego działania jednostki kontrolowanej. Kontrola ograniczona to np.: Kontrola decyzji administracyjnej; Wg określonej kategorii wykonywanych działań.

KONTROLA Wg. czasu wykonywania kontroli: Kontrola wstępna – ex ante – ma prewencyjne znaczenie; Kontrola faktyczna – jest podejmowana równolegle; Kontrola następcza – ex post – po zakończeniu czynności kontrolowanej.

KONTROLA Wg. inicjatywy przeprowadzonej kontroli: Kontrola przeprowadzona z urzędu; Kontrola przeprowadzona na wniosek innego podmiotu – np. uruchomiona w ramach kontroli społecznej – inicjatywna obywateli w zakresie rozpoczęcia kontroli.

KONTROLA Cechy kontroli: Bezstronność – obiektywność – np. najlepiej jest widoczna w przypadku kontroli sądowej Bezstronność jest związana np. z brakiem odpowiedzialności organu kontrolującego za działania organu kontrolowanego

KONTROLA Cechy kontroli: - Fachowość – kontrolujący powinien mieć większą wiedzę / doświadczenie niż podmiot kontrolowany. Z tej przyczyny kontrola społeczna jest jedynie inicjowana przez obywateli, a nie przez nich przeprowadzona.

KONTROLA Cechy kontroli: Efektywność – prawodawca powinien określić instrumenty służące prowadzeniu efektywnej kontroli. W tym przypadku – zbyt duży zakres tych instrumentów prowadzi do zmiany kontroli w nadzór.

KONTROLA Cechy kontroli - Proporcjonalna – kontrola nie powinna uniemożliwiać bieżącego działania podmiotu kontrolowanego.

KONTROLA Kontrola parlamentarna: Kontrola Sejmu nad rządem – polityczny charakter. W trakcie: Debaty budżetowej; Udzielania rządowi absolutorium; Prac komisji sejmowych; Działalności poszczególnych posłów.

KONTROLA Kontrola sprawowana przez NIK: Prezes NIK ma obowiązek przedkładać Sejmowi – informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli. - Organy administracji rządowej / samorządowej są obowiązane do współpracy z NIK.

KONTROLA Kontrola sprawowana przez NIK: Kontrola jest wykonywana w toku postępowania kontrolowanego określonego w ustawie o NIK NIK przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej / jednostki nadrzędnej wniosków pokontrolnych.

KONTROLA Kontrola sądów i trybunałów: Sądy administracyjne; Sądy i trybunały. Kontrola aktów normatywnych; Kontrola organów administracji publicznej.

KONTROLA Kontrola prokuratorska: Udział prokuratora w postępowaniu administracyjnym. Udział prokuratora w postępowaniu sądowo-administracyjnym

KONTROLA Kontrola sprawowana przez RPO Kontrola związana z naruszeniem praw / wolności człowieka RPO może: Żądać wszczęcia postępowań; Wnieść skargę do sądu administracyjnego;

NADZÓR Definicja: Nadzór obejmuje: Kontrolę; Połączoną z pomocą, modyfikacją działań podmiotu nadzorowanego.

NADZÓR Podział nadzoru ze względu na: Podmiot nadzorujący; Podmiot nadzorowany. Nadzór obejmuje: Nadzór nad administracją rządową; Nadzór nad działalnością jst; Nadzór policyjny.

NADZÓR Ad. 1 Nadzór nad administracją rządową adm. rząd. – jest zcentralizowna Układy nadrzędności / podporządkowania są ujęte w formie nadzoru hierarchicznego – nazywanego inaczej kierownictwem

NADZÓR ad. 2 Nadzór nad działalnością jst. Samodzielność prawna jst; Ograniczenie samodzielności przez prawo. Swoistość tego nadzoru Nadzór weryfikacyjny; Kryterium nadzoru – zgodność z prawem

NADZÓR ad. 2 Nadzór nad działalnością jst. C.D. Organy nadzoru: Prezes RM Wojewoda RIO Organy spełniające funkcje nadzorcze: Sejm Minister właściwy ds. adm. pub.

NADZÓR ad. 2 Nadzór nad działalnością jst. C.D. Sądowa ochrona jst przed nielegalną ingerencją nadzorczą

NADZÓR Ad. 3 Nadzór policyjny. Należy odnieść do policji administracyjnej; Ingerencja wobec działania podmiotu, który jest zewnętrzny wobec administracji publicznej.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ