ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Advertisements

Administracja publiczna
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Źródła zobowiązań.
Akt administracyjny.
Prawo administracyjne
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Zobowiązania – wybrane zagadnienia
Administracja publiczna
Administracja publiczna i wybrane aspekty prawa administracyjnego
Przygotował Andrzej Potucha
Wprowadzenie do mikroekonomii
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
PRAWO ADMINISTRACYJNE
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Stosunki prawne.
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
CO TO TAKIEGO Statut?.
Prawne formy działania administracji
Prawo Administracyjne
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Kontrola i nadzór.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Petycja Twoje Prawo.
Sfery ingerencji administracji
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
WSPÓŁCZESNE TEORIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ 20 godz. wykładów NSA 30 godz. wykładów SSA.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
System aktów prawodawczych
Kontrola w administracji
Zasada lojalności.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zasada lojalności.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Kontrola prawna administracji
Stosunki administracyjno- prawne
Wstęp do polityki gospodarczej
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014

AGENDA KILKA SŁÓW WPROWADZENIA POJĘCIE ADMINISTRACJI PRZESŁANKI ROZWOJU INGERENCJI ADMINISTRACJI SFERY INGERENCJI ADMINISTRACJI Policja administracyjna Reglamentacja Regulacja Świadczenia materialne i niematerialne

ADMINISTRACJA Słowo administracja wywodzi się z łacińskiego ministrare, czyli służyć, wykonywać. Administracja współcześnie pojmowana jest w trzech podstawowych obszarach: wydzielone w państwie struktury organizacyjne, stworzone do realizowania celów o charakterze zadań publicznych, określona i o szczególnych cechach działalność podejmowana dla realizacji zadań publicznych, ludzie zatrudnienie w strukturach, o których mowa w pkt. 1). Zakres aktywności administracji jest na tyle szeroki, że próby jej definiowania były i są skazane na błędy, czy niedopowiedzenia. Już dawno doktryna odrzuciła wszelkie definicje pozytywne, bowiem nie można w sposób wyczerpujący i ostateczny określić, czym administracja się zajmuje.

PRZYKŁADY DEFINICJI ADMINISTRACJI Administracja to ludzie zorganizowani po to, aby korzystając z przydzielonej im dziedziny aktywności (sfery działania) i z rozporządzalnych rzeczy (środków działania) mogli spełniać swoje zadania. Zawsze będzie to pewne to przede wszystkim planowe zgrupowanie ludzi w służbie pewnej misji publicznej, a dopiero potem – poprzez tych ludzi – suma urządzeń, którymi oni dysponują. Taki układ pojęć, których wyjściem jest zawsze człowiek, a przedmiot, urządzenie, instrument stanowi element wtórny – jest doniosłym wskaźnikiem prowadzącym do zrozumienia poszczególnych problemów w nauce prawa administracyjnego i ich wzajemnej symetrii Jerzy Stefan Langrod

PRZYKŁADY DEFINICJI ADMINISTRACJI Administrację możemy najogólniej określić jako planową i stałą działalność dla zaspokojenia potrzeb. Jeżeli działalność ta będzie miała na celu zaspokajanie potrzeb państwa, lub innego związku prawa publicznego, to wtedy będziemy mieli do czynienia z administracją publiczną Bohdan Wasiutyński Administracja państwowa to system podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w kompetencje do prowadzenia organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym i zewnętrznym – w stosunku do podporządkowanych podmiotów gospodarki państwowej oraz w stosunku do społeczeństwa, przy czym zarówno przebieg, jak i skutki tej ostatniej działalności przypisywane są państwu jako takiemu W.Dawidowicz

PRZYKŁADY DEFINICJI ADMINISTRACJI Definicja negatywno – przedmiotowa: Administracja to działalność państwa poza ustawodawstwem i sądownictwem, Definicja negatywno – podmiotowa: Administracja to działalność organów publicznych, które nie należą do organów ustawodawczych ani sądowniczych, Definicja pozytywna - przedmiotowa: Administracja to działalność celowa, praktyczna, stała, regulacyjna, bezpośrednia, władcza, twórcza, kontrolowana, oparta na prawie, organizatorska, kierownicza, swoista, ... , mająca na celu realizację zadań publicznych, Definicja pozytywna – podmiotowa: Administracja to działalność organów administracji

DEFINICJA ADMINISTRACJI PROFESORA JANA BOCIA ADMINISTRACJA TO PRZEJĘTE PRZEZ PAŃSTWO I JEGO ZAWISŁE ORGANY, A TAKŻE PRZEZ ORGANY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZASPOKAJANIE INDYWIDUALNYCH I ZBIOROWYCH POTRZEB OBYWATELI, WYNIKAJĄCYCH ZE WSPÓŁŻYCIA W SPOŁECZNOŚCIACH

PRZESŁANKI ROZWOJU INGERENCJI ADMINISTRACJI Przesłanki – warunki: materialne możliwości państwa i samorządu terytorialnego – zdolności finansowe państwa i samorządu terytorialnego do pokrycia kosztów różnych świadczeń na rzecz obywateli. stan organizacyjny państwa – struktury administracji w kontekście jej sprawności. polityka społeczno – gospodarcza – a więc o tym, jak wyglądać ma ingerencja administracji, decydować powinna polityka społeczno – gospodarcza przyjęta w państwie. Przesłanki – cele: interes społeczny/publiczny – wynika z istnienia społeczeństwa, jego poszanowania to cena za życie w grupie; interes społeczny najczęściej jest nadrzędny nad interesem jednostki ale stanowić powinien wypadkową interesów indywidualnych. Interes społeczny jest zawsze przesłanką wydania generalnego aktu prawnego przez organ (np. zarządzenia w gminie); jest przesłanką wydania decyzji (bowiem w taki sposób najskuteczniej chroni ten interes); jest wartością kształtującą treść decyzji; jest przesłanką podejmowania wszelkich innych działań administracji interes państwa – jest to kategoria nieco szersza od interesu społecznego, obejmuje również wszelką aktywność państwa wobec innych podmiotów niż własne społeczeństwo, a więc inne państwa, organizacje międzynarodowe, i inne. interes indywidualny – kategoria interesu rozpatrywana na poziomie konkretnej jednostki, interes ten powinien być zawsze chroniony, ale w kontekście pozostałych kategorii interesu.

INTERES Interes ogólnie to określona wartość motywacyjna ujawniona lub ujawniająca się w razie kontrowersyjnego zbiegu dwóch zachowań przejawianych zależnie co najmniej przez dwa podmioty czy grupy podmiotów Należy pamiętać, że administracja nigdy nie działa we własnym interesie, bowiem ona nie ma żadnego interesu. Działa tylko i wyłącznie w interesie publicznym czy indywidualnym.

SFERY INGERENCJI ADMINISTRACJI Policja administracyjna Reglamentacja Regulacja Świadczenia materialne i niematerialne