Max Weber o Genezie Kapitalizmu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technik ekonomista.
Advertisements

W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
BIOETYKA Krzysztof G. Jeziorski.
MARKSIZM „Filozofowie dotąd tylko objaśniali świat, chodzi jednak o to, by go zmieniać.”
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Spotkanie 1 Przygotował dr Piotr Wiench
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Monika Majda.
Ekonomiczna teoria biurokracji
Rola państwa w gospodarce
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Pracę wykonała: Anna Kur.
Z wyobraźnią socjologiczną o Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Świat stworzony jest darem
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRAWA CZŁOWIEKA.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Kulturapojęcie i problem
Oświecenie – czasy uczonych
Ekonomika przestępczości
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Plotyn ok
Materializm a idealizm
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Złote myśli Jana Pawła II
o roli państwa w gospodarce
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
…– myślę o najbliższych
Błogosławiony Edmund Bojanowski (1814 – 1871)
Pojęcie instytucji społecznej
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Odkrywanie zdolności dziecka to przywilej i obowiązek rodziców. Nauczyciele powinni im w tym pomagać.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Kuba Mikołajczyk VIa Każdy człowiek ma swoje prawa, które go chronią, pozwalają funkcjonować w społeczeństwie. Prawa mamy również my – dzieci. Nie jesteśmy.
Wartości w życiu człowieka
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
24. Etyka gospodarcza i zawodowa „Pragnienie, by żyć lepiej, nie jest niczym złym, ale błędem jest styl życia, który wyżej stawia dążenie do tego, by mieć,
Motto: Społeczeństwo jest tak silne, jak silny jest najsłabszy z nas. Temat: Od wykluczenia do solidarności, czyli po co nam ekonomia społeczna?
„Kultura to całokształt dorobku ludzkości, wytworzonego w ogólnym
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Skierniewice, Al. Niepodległości 4 tel. (0-46) , (0-46) fax. (0-46)
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Ekonomia Skąd bierze się bogactwo narodów Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Etyka Patrycja Zalewska.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Klasyczna teoria wartości (KTW) – charakterystyka ogólna
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Etyka zawodowa, czy wiem co to jest?. Etyka zawodowa, czy wiem co to jest?
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Max Weber o Genezie Kapitalizmu Wojciech Oczkowski Robert Kowalski

Życie Maksa Webera Urodził się w 1864 roku w Erfurcie. Studiował: prawo, historię, ekonomię i filozofię. Wykładał: prawo w Berlinie – od 1892 r. ekonomię polityczną we Fryburgu i ekonomię w Heidelbergu. socjologię (specjalnie dla niego stworzona katedra) w Monachium – od 1919 r. Zmarł w 1920 roku w Monachium.

Główne dzieła „Obiektywność poznania w naukach społecznych” (1904) „Etyka protestancka i duch kapitalizmu” (1904) „Etyka gospodarcza religii światowych” (1915-9) „Zebrane rozprawy z socjologii religii” (1920-1) „Gospodarka i społeczeństwo” (1921-2)

Metodologia Maxa Webera Krytyka stosowania metody nauk matematyczno- przyrodniczych w naukach społecznych. Nauki społeczne jako „nauki rozumiejące” (socjologia rozumiejąca, historia rozumiejąca itd.) Pojęcie „typu idealnego” Postulat badań historyczno-porównawczych (np. „Etyka gospodarcza religii światowych”) Oparcie się na ściśle zdefiniowanych pojęciach

„Duch kapitalizmu” wg B. Franklina Stosunek do czasu: „Czas to pieniądz”. Nakaz pracowitości. Dążenie do ZYSKU jest pochwalane i wręcz zalecane. Potrzeba dobrej reputacji – łatwość zdobycia kredytu. Racjonalna księgowość i rachunek ekonomiczny. Nakaz pomnażania swoich kapitałów.

Charakterystyka etosu kapitalistycznego Pomnażanie kapitału i pracowitość jest moralnym obowiązkiem człowieka jako cel sam w sobie. Ideał człowieka kapitalizmu: uczciwy, pracowity, godny kredytu. Utylitarny charakter zaleceń – cnoty etosu kapitalistyczne służą zwiększaniu wiarygodności. Jądrem etosu jest poczucie zawodowego obowiązku.

Kulturowe uwarunkowania kapitalizmu Kapitalizm jest jednym z wytworów racjonalizacji, która jest cechą kultury Zachodu. Protestantyzm stanowi podstawę dla powstania i rozwoju nowoczesnego kapitalizmu w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej. „Duch kapitalizmu” jest pewną filozofią życiową i moralnością, która charakteryzuje jego funkcjonowanie w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej.

Rola protestantyzmu Rola religii w życiu społeczeństw nowożytnych i jej wpływ na postawy jednostek. Wybór „typu idealnego”: XVII-wieczny angielski purytanizm, wyrosły z kalwinizmu.

Bogactwo w etyce purytańskiej BOGACTWO nie jest zagrożeniem samym sobie, zagrożeniem jest konsumpcja i bezczynność wynikła z jego posiadania. BOGACTWO nie jest grzechem – ale jego posiadanie wiąże się z licznymi i ciężkimi pokusami. BOGACTWO jest dowodem szczególnej łaski Opatrzności, która czuwa nad protestantem – świadczy o p r e d y s t y n a c j i wiernego.

Czas dla protestantów CZASU nie wolno marnować, bowiem jest darem Opatrzności, jego marnowanie jest grzechem. Marnotrawstwem czasu jest: zbyt długi sen, rozrywki, rozmowy towarzyskie, ale także bezczynna kontemplacja. Czas dany człowiekowi jest krótki, należy go dobrze wykorzystywać na chwałę Bożą. Protestancka koncepcja czasu a kapitalistyczna koncepcja czasu.

Praca jako podstawowa forma ascezy Praca – staranna, długa i dokładna - jest najskuteczniejszą formą ascezy. Zapobiega bowiem rozmaitym pokusom. Praca jest pierwszym i podstawowym powołaniem człowieka i zadaniem postawionym mu przez Boga. Niechęć do pracy jest oznaką braku ŁASKI. Nakaz pracy jest bezwarunkowy: nic nie zwalnia człowieka z jego wypełniania.

Podział pracy w etyce reformacyjnej Podział pracy jest dany od Boga jako możliwość pomnożenia talentów i powołania człowieka. Praca jest uzależniona od powołania-zawodu: człowiek najlepiej realizuje swoje zadania pracując stale w jednym zawodzie. Ocena podziału pracy i specjalizacji w etyce purytańskiej i ekonomii klasycznej (np. u Adama Smitha)

Zysk – dziełem Opatrzności. Okazja do osiągania ZYSKU jest dziełem Opatrzności i nie korzystanie z niej jest grzechem. Dążenie do ZYSKU stanowi element wypełniania przez człowieka swojego powołania. Bogacenie się pracą i pomnażanie raz zgromadzonego BOGACTWA jest więc obowiązkiem człowieka.

Kapitalistyczny styl życia a protestanci Stosunek do kultury i sportu: ma być wyrazem chwały Bożej, a nie przyjemnością dla człowieka Zdobycie, utrzymanie i pomnożenie majątku jest obowiązkiem. Dążenie do zysku nie jest moralnie naganne . Ograniczenie i racjonalizacja konsumpcji jest również środkiem do pomnażania kapitałów. Konsekwencją etyki protestanckiej jest wytworzenie się kapitalistycznego etosu mieszczańskiego.

Konsekwencje dla powstania kapitalizmu Ciągła, produktywna praca prowadzi do powstania zysków. Zyski są akumulowane dzięki nakazowi ascezy: tworzą się kapitały. Kapitały mogą być użyte jedynie w celach inwestycyjnych (mogą być wykorzystywane do pomnażania siebie, nie na konsumpcję). Powstaje impuls rozwojowy, prowadzący do powstania w pełni kapitalistycznej gospodarki.