Czy w bibliotece XXI wieku jest miejsce dla bibliotekarza? Mgr Agnieszka Kanczak Mgr Karina Szołtysik
„Biblioteka to trójca, złożona z książek, czytelników i bibliotekarzy – szczególnie bibliotekarzy służb informacyjnych. Biblioteka istnieje tylko wtedy gdy te trzy czynniki działają równocześnie i wspólnie. Bibliotekarz pośredniczy między książką a czytelnikiem i stymuluje takie wspólne działanie” /S.R. Ranganathan/
Społeczeństwo informacyjne – johoka shakai - społeczeństwo przetwarzające informację (Tadao Umesamo, 1963)- społeczeństwo przetwarzające informację (Tadao Umesamo, 1963) cywilizacja informacyjna (Yoneji Masuda, 1972)cywilizacja informacyjna (Yoneji Masuda, 1972) społeczeństwo intensywnie wykorzystujące informację w życiu społecznym, kulturalnym i politycznym ( Krzysztofek, Szczepański, 2002)społeczeństwo intensywnie wykorzystujące informację w życiu społecznym, kulturalnym i politycznym ( Krzysztofek, Szczepański, 2002) społeczeństwo tworzące infrastrukturę informacyjną ( IOSI )społeczeństwo tworzące infrastrukturę informacyjną ( IOSI )
WSPÓŁCZESNE SPOŁECZEŃSTWO TO: społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo medialne, społeczeństwo digitalne, społeczeństwo sieciowe, społeczeństwo Internetu, społeczeństwo informatyczne
Teoria podzielonego miasta Manuela Castellsa „Społeczeństwo (…) w którym obok gospodarki globalnej, nasycenia informacją, trwają i rozrastają się grupy upośledzone, klasa pariasów nie tylko informacyjnych”
Zadania bibliotek w walce z wykluczeniem społecznym edukacja czytelnicza i medialna od najmłodszych lat edukacja technologiczno- informatyczna upowszechnianie myśli ludzkiej i dorobku naukowego
„ Biblioteki wytworzyły społeczeństwo informacyjne zanim wyraźnie to zaczęło oznaczać określone koncepcje społeczeństwa”
Współczesny bibliotekarz steward wiedzy przewodnik po świecie wiedzy „komandos informacji” bibliotekarz hybrydowy
Kompetencje osobowościowe współczesnego bibliotekarza kompetencje psychologiczne kompetencje prakseologiczne kompetencje społeczne kompetencje zawodowe
Kompetencje psychologiczne samoświadomość samoocena samokontrola
Kompetencje społeczne empatia perswazja przywództwo współdziałanie
Kompetencje prakseologiczne sumienność adaptacja motywacja
Kompetencje zawodowe wykształcenie rozwój i awans zawodowy
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ.