Bożena Niemiec – Dyrektor Przedszkola Nr 7 im. Marii Konopnickiej w Stalowej Woli
Adres, Kontakt Stalowa Wola, ul. ks. J. Popiełuszki 29 a tel. (0-15) kom. www. przedszkole7.stalowawola.pl ;
Jest to strona na, której znaleść można wszystkie informacje dotyczące różnych projektów przeznaczonych dla oświaty. Strona ta był pierwszą, którą odwiedziłam oraz prześledziłam aby wziąć udział w projekcie Comenius – „ Uczenie się przez całe życie” Motto umieszczone na samej górze strony jest zachęcające oraz motywujące do pracy, poszerzania wiedzy, oraz doświadczeń.
W ramach Comenius można wyszczególnić następujące programy: * Mobilność szkolnej kadry pedagogicznej * Wizyty przygotowawcze oraz seminaria kontaktowe * Partnerskie Projekty Szkół
Seminarium kontaktowe odbyło się w Włoszech, oraz w Norwegii w 2009 Pierwszą wizytą przygotowawczą było spotkanie we Włoszech w 2007 r.
Program „ Uczenie się przez całe życie” Comenius Projekt Współpraca z pięcioma krajami europejskimi w ramach Programu : „Uczenie się przez całe życie” Comenius. Czas realizacji od września 2008r.- sierpnia 2010r.
Kraje uczestniczące w projekcie Belgia- Elsenborn, Büllingen Irlandia- Lurgan Włochy- Latsch Niemcy- Berlin Polska- Kostkowo
Główne cele projektu: wymiana interkulturalna wymiana doświadczeń poprzez porównywanie przyrody uwrażliwienie na języki obce trwały rozwój rozpoznanie matetyki
Wszystkie szkoły partnerskie zrealizowały zadania wspólnie z uczniami. Produkty, które wynikły z projektu zostały zebrane są na platformie internetowej: i udostępnione do ogólnego wglądu wszystkich uczestników. Partnerzy wymienili się poglądami na temat zrealizowanych zadań. Szkoła Walter- Gropius- Schule w Berlinie gwarantuje opiekę nad platformą internetową „eXplorarium”.
Realizacja projektu Dzieci wraz z nauczycielkami w listopadzie posadziły cebulki tulipanów i prowadziły obserwację (zdjęcia, opisy, rysunki) ich rozwoju do wiosny 2009r. Po czym zostały zasadzone w ogrodzie.
Eksperyment prowadzony został w sali oraz na ogrodzie przedszkolnym przez co zarówno dzieci, personel jaki i rodzice mogli podziwiać piękne kwitnące tulipany.
Historia tulipana- „tulipam” Ihre europäische Erfolgsgeschichte beginnt im Jahr 1554 als der flämische Diplomat Ogier de Busbecq, Abgesandter des Kaisers Ferdinand I., Samen und Zwiebeln einer Pflanze nach Wien schickte, die er "Tulipam" nannte. Sie duftete kaum, wurde aber wegen ihrer Schönheit und Farbenvielfalt bewundert. Der Name beruht wahrscheinlich auf einem Übersetzungsfehler. Er verwechselte hier offensichtlich die Beschreibung des Dolmetschers der Form der Blume, die einem Turban (türkisch: tulband) gleicht, mit der Blume selbst. Der ursprüngliche Name der Tulpe ist Lâle. Kaum fünf Jahre später sah Conrad Gesner in den Wiener Gärten Tulpen. Zwei Jahre später fand man sie bereits in Augsburg, und im folgenden Jahr erhielt ein Kaufmann in Antwerpen eine Ladung Blumenzwiebeln aus Konstantinopel. Von Flandern gelangte die Tulpe nach Holland und von dort nach ganz Europa Das Interesse an der Tulpenzucht wuchs schnell. In Holland erreichte es im Jahr 1634 seinen Höhepunkt: Eine regelrechte Tulpenmanie entstand. Wilde Spekulationsgeschäfte beherrschten den Tulpenmarkt, und für einzelne Tulpenzwiebeln wurden enorme Preise gezahlt, so dass viele Händler und Privatleute bankrott gingen. Auch heute noch gehört die Tulpe zu den beliebtesten Frühblühern in jedem Garten.
W kwietniu zaś 2009r. została zasadzona jabłoń przez partnerów w tym przez nasze Przedszkole jako symbol partnerskiej współpracy. Jej rozwój został również obserwowany poprzez opis, zdjęcia, rysunki.
Dzieci wraz z nauczycielkami wykonały również piękne karmniki, które zostały wysłane do Kostkowa.
Również w ramach projektu od 2 marca 2010r. przez dwa tygodnie została przeprowadzona obserwacja pogody za pomocą wcześniej zakupionej „stacji meteo”. Wyniki systematycznie zostały umieszczane na stronie Explorarium
Tworzone były również historyjki do zdjęć z dziećmi, które uczestnicy Comenius umieszczali na stronie Explorarium. Następnie każdy po kolei dopisywał swoje części po czym powstawały ciekawe, bardzo zabawne bajeczki.
Następne zadanie polegało na wymianie paczek między krajami, przez co można było zrealizować ekologiczne projekty. Dzieci z naszego Przedszkola przy tej okazji zasadziły ziemniaka oraz sumiennie śledziły jego rozwój.
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia dzieci z naszego Przedszkola wykonały piękne kartki świąteczne, które zostały przesłane do uczestników. Zarówno nasze Przedszkole otrzymało kartki wykonywane przez dzieci uczestników projektu Comenius.
W marcu bieżącego roku z okazji świąt Wielkanocnych Nasze Przedszkole przygotowało Europejskie spotkanie Wielkanocne. Przybyli goście z Anglii, Belgii, Niemiec oraz Włoszech krajów, które biorą udział w projekcie Comenius. Spotkanie odbyło się w ramach wymiany doświadczeń pedagogicznych, a także zapoznania z kulturą, obyczajami polskimi oraz Wielkanocnymi.
Wszystkie kraje biorące udział w Comenius z okazji Dnia Ziemi zorganizowały własne programy ochrony przyrody, ekologii, które można było obejrzeć na stronie Również nasze Przedszkole włączyło się przez sprzątanie ziemi, pobliskich dróg, wykonanie plakatów ekologicznych oraz zapoznanie dzieci z tematyką ochrony przyrody. Celem było zarówno dbanie jak i uwrażliwienie na otaczające środowisko.
* Podczas trwania projektu odbyły się spotkania: partnerskie: BELGIA 2008r. Elsenborn, Büllingen - spotkanie rozpoczynające projekt POLSKA – Kostkowo luty 2009 \ W WŁOCHY – Südtirol 2009r.
* Następne spotkania: IRLANDIA \ 2009 NIEMCY -Berlin 2008
* Ostatnie spotkanie odbyło się w maju tego roku 2010 we WŁOSZECH – Bolzano, gdzie miało miejsce podsumowanie dotychczasowej pracy, doświadczeń oraz żegnanie się między uczestnikami.
Po odwiedzeniu krajów europejskich, które wzięły udział w projekcie oraz uczestniczeniu w zajęciach szkolnych, wymianie doświadczeń możemy stwierdzić, iż edukacja w Polsce nie odbiega standardom Europejskim, a wręcz przeciwnie stawia Polskę na wysokim szczeblu. Proponowany zaś w Polsce poziom kształcenia, organizacja edukacji oraz wartości przekazywane są na wysokim poziomie. W porównaniu z innymi krajami Polska lokuje się na podobnym poziomie, dbamy o przyrodę nie gorzej niż Europa, staramy się robić dla niej coraz więcej oraz jak najwięcej o niej mówić, a także działać aby cieszyła nas swoim pięknem.
Zdobyte podczas Partnerskiego Projektu wiadomo ś ci weszły do programu szkolnego, planów nauczania oraz projektów szkolnych i w ten sposób pomogły w rozwoju przedszkola.
Dziękuję za uwagę.