Epoka hellenistyczna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Epoka starożytnej Grecji
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Filozofia Epikurejska Epikur.
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Temat: Błogosławione cierpienie Hioba.
Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje Chrześcijańska pobożność ludowa w.
Skąd pochodzą zasady moralne?
FILOZOFIA DAMIAN HALABURDA KL.2D EPIKUREIZM.
O bezużyteczności filozofii?
Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów
Fundamenty kultury europejskiej
Zagadnienie prawdy Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
KLASYCZNA TEORIA CNÓT: EPIKUR, STOICYZM, SCEPTYCYZM
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
TOTUS TUUS – „Cały twój”
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
…– myślę o najbliższych
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Kierunek filozoficzny: Epikureizm
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
STOICYZM.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Wartości w życiu człowieka
Świat kultury i literatury antycznej
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Zapraszam na prezentację Cynizmu.
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Cnoty Kardynalne James Thornhill Cztery cnoty kardynalne.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Przegląd stanowisk w etyce
Wprowadzenie do filozofii
HABEMUS PAPAM..!!.
Wprowadzenie do filozofii
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
KARTEZJUSZ i PASCAL
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Odpowiedzialność za uczucia
Zapis prezentacji:

Epoka hellenistyczna

W starożytnym Hyde Parku Cynicy – żyć na marginesie Sceptycy – uwolnić się od niepokoju oceny Stoicy – patrzeć z Boskiego dystansu Epikurejczycy – nie bać się życia i śmierci

Cynicy – Antystenes i Diogenes Cynik – gr. kynikos – ozn. „jak pies”. „Nie zasłaniaj mi słońca”, czyli: odrzucenie wartości tego świata (władzy, własności, rodziny, religii), lekceważenie konwenansów, otwarte demonstrowanie zachowania powszechnie uznanego za nieprzyzwoite. „Jestem obywatelem świata”, czyli kosmopolityzm. Wiara w cnotę oraz sens różnicy między wartościami prawdziwymi a fałszywymi.

Diogenes szukający z lampą człowieka…

Sceptycy: Pirron, Karneades, Sekstus Empiryk Termin „sceptycyzm” pochodzi od gr. skeptomai – szukam, roztrząsam. Sekstus Empiryk w Zarysach Pirrońskich określa sceptyków jako tych, którzy prawdy szukają, ale o niczym nie twierdzą stanowczo, a jedynie „stosownie do tego, co się nam w danej chwili wydaje, donosimy wiernie”. Jakie są własności rzeczy, jaką postawę wobec nich powinniśmy przyjąć i co z tej postawy wynika? Sądy na temat rzeczy są nie tylko sprzeczne, ale i równosilne (izostenia), więc należy wstrzymać się od sądów, szczególnie wartościujących (epoche), efektem jest ataraksja (wewnętrzny spokój). A w praktyce: tradycjonalizm.

Tropy Ainezydemosa i Sekstusa Rzeczy są różnie postrzegane przez człowieka i przez inne istoty (zwierzęta). Rzeczy są różnie postrzegane przez różnych ludzi. Rzeczy są różnie postrzegane za pośrednictwem różnych narządów zmysłów. Rzeczy są różnie postrzegane w zależności od warunków postrzegającego (np. w chorobie). Rzeczy są różnie postrzegane w zależności od położenia i odległości od postrzegającego. Rzeczy są różnie postrzegane w zależności od tego, jakie było wychowanie, obyczaje, wiara i przekonania osoby je postrzegającej. Skoro sami filozofowie, a także ludzie prości, różnią się pomiędzy sobą poglądami, to na żadne pytanie nie można odpowiedzieć jednym stwierdzeniem. Każdy dowód naukowy obarczony jest błędem regressus in infinitum, czyli cofania się w nieskończoność. Chcąc bowiem uzasadnić jakieś twierdzenie musimy wyjść z pewnych przesłanek, a te z kolei same wymagają dowodu i tak w nieskończoność.

Epikurejczycy – pierwsi liberalni humaniści Epikurejczycy – jako pierwsi sformułowali przemyślaną formę życia przyjmowanego w naszej epoce. Hedonizm (od gr. hedone – przyjemność) – warte zabiegów jest tylko doznawanie przyjemności, która polega na „uwolnieniu się od cielesnego bólu i podenerwowania duszy”. Filozofia ma służyć „wyciszeniu duszy” i uwolnieniu jej od widma strachu przed śmiercią i życiem. „Ogródek, figi, kawałek sera i do tego trzech lub czterech przyjaciół – taki był zbytek Epikura” (F. Nietzsche).

W Ogrodzie Epikura Etyka: filozofia, jako sztuka życia, ma pomóc w przezwyciężeniu lęku: Boga nie należy się bać ani liczyć na jego pomoc, bo nie ingeruje on w losy świata. Nie mogą nas niepokoić niespełnione życzenia, bo do szczęśliwego życia potrzeba niewiele. Ból, nawet wielki, nie trwa długo i da się zrekompensować. Unikać należy takiej przyjemności, po której spodziewamy się bólu; godzić na ból, jeśli przyniesie w przyszłości przyjemność. „Śmierć jest dla nas niczym”, bo póki żyjemy, śmierci nie ma, kiedy jest śmierć, nas już nie ma. Wszelkie dobro i zło polega na percepcji wrażeń, tymczasem śmierć to utrata wrażeń. Sądy wartościujące mają swoje ostateczne potwierdzenie w subiektywnym doświadczeniu. Skoro przeznaczeniem człowieka jest niebyt, należy wziąć swoje życie we własne ręce, wycofać się z życia publicznego („Żyj skryty”), żyć w małych społecznościach o podobnych poglądach. W epistemologii: umiarkowany sensualizm (gr. sensus – zmysł): spostrzeżenia zmysłowe są nieomylną podstawą wiedzy. Błąd powstaje, gdy wypowiadamy się na ich temat, nie czekając na potwierdzenie z ich strony. Na poznanie składają się również pojęcia (określają kiedy zdanie jest prawdziwe lub fałszywe). W ontologii: teoria atomów Demokryta (materializm).

Ciesz się życiem, póki możesz!

Stoicy: Zenon z Kition, Chryzyp, Seneka, Epiktet, Marek Aureliusz Nazwa stoicy pochodzi od gr. stoa, portyku na ateńskiej agorze, gdzie filozofowie tej szkoły dyskutowali. Nie ma wyższego autorytetu niż rozum, za pomocą którego dochodzimy do wniosku, że świat przyrody to całość rzeczywistości. Przyroda i człowiek rządzą się racjonalnymi prawami. Przenika ich duch rozumu tożsamy z Bogiem. Bóg nie stoi na zewnątrz świata, lecz przenika go na wskroś, jest jego umysłem (Wszystko jest Bogiem, a Bóg jest wszystkim – panteizm).

Z punktu widzenia Całości Nie możemy zmieniać świata, jak również nie powinniśmy tego pragnąć. Śmierć, przeciwności losu są poza naszą kontrolą – powinniśmy przyjmować je z pełną godności rezygnacją. Jeśli nasze emocje sprzeciwiają się akceptacji, mylą się. Emocje są sądami prawdziwymi bądź fałszywymi, mają charakter kognitywny. Jeśli podporządkujemy je rozumowi, będą sądami prawdziwymi, a my będziemy żyć w zgodzie z rzeczywistością. Dlaczego istnieje zło, skoro nad światem czuwa Bóg? Bóg jest istotą każdej rzeczy jako warunek istnienia. Bez zła dobro nie miałoby sensu, nie byłoby wartości. Zło jest niezbędne dobru. To, co nazywamy złem jest złem z naszego partykularnego punktu widzenia. W stosunku do całości świata jest ono dobrem. Człowiek może przezwyciężyć zło wychodząc poza swój punkt widzenia, przyjmując niejako boską perspektywę.

Od stoicyzmu do angielskiej „flegmy” Podczas gdy Epikur zalecał życie z daleka od spraw państwowych, stoicy biorąc w nich udział, czuli, że są w zgodzie z wiecznym Rozumem i że stanowią z nim jedność. Jednak wszystkie doświadczenia nie były dla nich ostateczną rzeczywistością. Istnieje zawsze możliwość oddalenia się, wewnętrznego dystansu, tak więc stoik będąc czynnym, pozostaje niejako „obok” działania, i nic nie jest w stanie zakłócić jego pogody ducha. Obie grupy filozoficzne łączy jedno: ideał człowieka niezależnego wewnętrznie, zdystansowanego wobec tego, co może nadejść, a także nie przywiązującego się do rzeczy, które mogą nam być zarówno dane, jak i zabrane.

Cechy myślenia starożytnych Necessytaryzm Racjonalizm i intelektualizm Uniwersalizm Brak pojęcia nicości Brak pojęcia osoby (odkrycie Boecjusza, VI w. po Chr.) Brak pojęcia czasu linearnego Brak pojęcia wolności