Dlaczego fizyka jest taka trudna?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

ZAJĘCIA Z WYCHOWNIA FIZYCZNEGO OCZYMA PRYMUSÓW
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
uczyć się języka angielskiego
Badania operacyjne. Wykład 1
NASZ PROJEKT EDUKACYJNY
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
ZBIÓR LICZB RZECZYWISTYCH I JEGO PODZBIORY
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
o granicy funkcji przy obliczaniu granic Twierdzenia
szczególnych Granice ciągów. Postaraj się przewidzieć
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Numerical Literacy Terminy używane zamiennie: Numeracy / Mathematical Literacy. Pojęcie po raz pierwszy użyte w 1959 roku w Wielkiej Brytanii przed Komitet.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Objawy DYSLEKSJI.
MATEMATEKA W ŻYCIU coDzIENNYm
mgr Karolina Góryjowska
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
warsztaty dla rodziców
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Ocenianie Kształtujące
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Dydaktyka ogólna.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
„Zdolności a umiejętności”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
przypadku prześladowania
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
KONSTANTYNÓW ŁÓDZKI W roku szkolnym 2010/11 realizowany był w naszej szkole Projekt Powiatu Pabianickiego,, Program rozwojowy Powiatowego Zespołu Edukacyjnego.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metody sprawnego uczenia się.
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
MATEMATYKA A WOLNA WOLA
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
Klasa matematyczna – I C Fascynuje Cię świat nowoczesnych technologii? Masz otwarty, ścisły umysł? Chcesz jeszcze lepiej zrozumieć prawa rządzące naszym.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Języki obce.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Lubię czytać!.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Stosunki przestrzenne (czy –Rozumowania przestrzenne?)
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Dlaczego fizyka jest taka trudna? Każdą osobę mającą problemy z nauką fizyki gnębi, od czasu do czasu, oczywiste pytanie: Dlaczego fizyka jest taka trudna?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, jednak doświadczenie pokazuje, że większość kłopotów związanych z opanowaniem fizyki w szkole wiąże się z niedostatkami w zakresie dwóch najważniejszych elementów:

swobodą posługiwania się aparatem matematycznym rozwojem wyobraźni ( przede wszystkim wyobraźni przestrzennej ) swobodą posługiwania się aparatem matematycznym i, oczywiście, tzw. ”brakiem czasu”, -czyli niestety, najczęściej lenistwem.

Pierwszy element – wyobraźnia jest w dużym stopniu wrodzony, choć można go rozwijać m.in. właśnie poprzez naukę fizyki i matematyki. Drugi też daje się wyćwiczyć - trzeba tylko włożyć weń odpowiednio dużo wysiłku. Z lenistwem... Z lenistwem - no cóż... sprawa jest zazwyczaj poważna.

Bez względu na wymienione wyżej elementy podstawowe, istnieje jeszcze czwarty, w wielu przypadkach ogromnie ważny element. Jest nim umiejętność uczenia się tego przedmiotu. W szczególności bardzo wiele osób popełnia błędy próbując uczyć się fizyki podobnie jak słówek z angielskiego, czy nazw rzek z geografii. Tymczasem fizyka ma swoją specyfikę i trzeba się jej uczyć inaczej.

W jaki sposób uczyć się fizyki?

Aby pokonać kłopoty związane z uczeniem się fizyki należy zwrócić uwagę na elementy, które nie występują w nauce większości pozostałych przedmiotów. Trzeba zatem:

zrezygnować ostatecznie z uczenia się fizyki na pamięć!!! poprawić umiejętności matematyczne (przekształcanie wzorów, działania na ułamkach, interpretowanie wykresów, itd...), jeśli są one niewystarczające. uświadomić sobie, że fizyki nie da się "uczyć" tak jak wielu innych przedmiotów (czyli np. poprzez zwykłe czytanie, lub słuchanie), fizykę trzeba "zrozumieć". W konsekwencji oznacza to przeniesienie punktu ciężkości nauki z czytania podręczników, na rozwiązywanie problemów z pomocą tych podręczników

starać się ten przedmiot polubić To bardzo ważne, bo nauka bez zaangażowania, "na siłę" jest o wiele mniej efektywna. Tylko będąc autentycznie zaangażowanym mamy szansę na uruchomienie swoich rezerw umysłowych: spostrzegawczości, krytycyzmu, głębszych pokładów inteligencji.

wziąć się do roboty!!!

na pamięć - bez analizy ich znaczenia. podstawowe błędy popełniane przy nauce tego przedmiotu: błąd 1 – "wkuwanie" samych formułek na pamięć - bez analizy ich znaczenia.     

traktowanie wzorów fizycznych jako "wiedzy" samej w sobie na zasadzie podstawowe błędy popełniane przy nauce tego przedmiotu: błąd 2 – traktowanie wzorów fizycznych jako "wiedzy" samej w sobie na zasadzie "umiem wzory" = "umiem fizykę"     

popełniane przy nauce tego przedmiotu: podstawowe błędy popełniane przy nauce tego przedmiotu:      uczenie się fizyki powinno polegać przede wszystkim na poznawaniu kolejnych przykładów zastosowania jej praw (zadania, problemy do rozwiązania) i powiązań jednych praw i faktów z innymi. uczenie się formułek na pamięć bez odwołania się do wyobraźni nie ma sensu większego, niż wkuwanie książki telefonicznej

Fizyki uczymy się głównie po to, aby zrozumieć Aby uczenie się fizyki miało sens trzeba uświadomić sobie że: Fizyki uczymy się głównie po to, aby zrozumieć zjawiska otaczającego nas świata. Określony temat z fizyki można uznać za opanowany dopiero wtedy, gdy potrafimy rozwiązać przynajmniej kilka związanych z nim, nieznanych wcześniej problemów, a nie gdy potrafimy wyrecytować związane z nim prawa...

K O N I E C Zgierz -2008 r. tekst Michał Daszyński opracował Mgr inż..Mieczysław Pyznarski Zgierz -2008 r.