Przygotowała Iwona Dyś

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narodowy Bank Polski.
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
PRAWO FINANSOWE.
RADA MINISTRÓW.
Źródła prawa.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Charakterystyka władzy wykonawczej.
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Władza ustawodawcza cz. 3. Władza wykonawcza cz. 1.
Procedura ustawodawcza
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Temat: Rząd i prezydent. Co oznacza termin władza wykonawcza?
CHORWACJA.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Rząd i prezydent.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Władza ustawodawcza cz. 3. Władza wykonawcza cz. 1.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
ORGAN administracji publicznej
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Władza ustawodawcza cz. II
Podstawy prawne autonomii Galicji:
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
ORGANIZACJA PRAWNA ADMINISTRACJI
Trybunał Konstytucyjny
Rada Ministrów RP Dr Ryszard Balicki.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Organizacja i funkcjonowanie władzy wykonawczej..
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Konstytucyjny system źródeł prawa
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Rozporządzenie jako źródło prawa administracyjnego
Prawo konstytucyjne III zajęcia
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Podstawy prawa w gospodarce
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Sądy Administracyjne w Polsce
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Rada Ministów dr Ryszard Balicki.
Zapis prezentacji:

Przygotowała Iwona Dyś iwona.dys@prawo.uni.wroc.pl Rada Ministrów Przygotowała Iwona Dyś iwona.dys@prawo.uni.wroc.pl

Akty prawne Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997r. Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów Ustawa z dnia 4 września 1997r. o działach administracji rządowej Ustawa z dnia 3 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie Uchwała nr 190 R M z 29 października 2013r – Regulamin pracy RM – uwaga-akt wewnętrznie obowiązujący !

Terminologia Segment władzy wykonawczej Naczelny organ konstytucyjny państwa, skład, tryb powoływania, zakres działania określony w Konstytucji i aktach niższego rzędu Rząd – Rada Ministrów Rząd – cały system organizacyjny podporządkowany RM, a więc wszystkie organy i aparaty urzędnicze zaliczane do administracji rządowej ( ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i terenowa administracja rządowa zorganizowana wokół wojewody bądź podporządkowana określonym organom szczebla centralnego) Rząd – cały system sprawowania władzy w państwie

Pozycja ustrojowa RM Jeden z dwóch podstawowych organów władzy wykonawczej: istnieje obok Prezydenta i nie jest mu podporządkowana, jest natomiast politycznie powiązana z Sejmem RM i jej członkowie ponoszą polityczną odpowiedzialność wobec Sejmu ( za swoją działalność), a odpowiedzialność indywidualną konstytucyjną wobec TS RM to organ kolegialny Podejmuje najważniejsze rozstrzygnięcia dotyczące bieżącej polityki państwa – art. 146 ust. 2 Sprawuje kierownictwo nad systemem administracji rządowej – art. 146 ust. 3 Po wejściu Polski do UE ma także kompetencję określania stanowiska Polski w organach wykonawczych Unii

Skład Organ kolegialny, nie jest to jednak jednolite kolegium złożone z równouprawnionych członków jak np. Sejm Członkowie obligatoryjni: Prezes Rady ministrów i ministrowie – art. 147 ust. 1 Ministrowie: kierujący działami administracji rządowej ( tzw. resortowi ) i ministrowie wypełniający zadania zlecone przez Prezesa RM ( tzw. bez teki ) Członkowie fakultatywni: wiceprezesi RM (arrt.147 ust. 2) i przewodniczący komitetów określonych w ustawach ( art. 147 ust. 4) Poza składem RM ( w rozumieniu pierwszym) : kierownicy urzędów centralnych np. ABW, Agencji Wywiadu, Głównego Urzędu Statystycznego, UOKiK (podległe premierowi), Urząd Komunikacji Elektronicznej, Komendant Główny Policji, Urząd Dozoru Technicznego ( podległe ministrom ). Organy te mają resortowy charakter i zajmują się zarządzaniem określonym odcinkiem adm. rządowej

Pełnomocnicy rządu –działają w ramach zadań RM, zajmują się sprawami o charakterze czasowym, nie mają ustawowej kompetencji, działają w imieniu rządu lub premiera – art. 10 u. RM Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – obsługa premiera, RM, koordynowanie prac w ramach rządu, na czele Szef powoływany i odwoływany przez premiera

Kompetencje Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej” – art. 146 ust. 1 Konstytucji Rozstrzyganie strategicznych kwestii o politycznym charakterze Art.146 ust. 2 – domniemanie kompetencji Kierowanie administracją rządową – art. 146 ust. 3 – narzucanie jednolitej polityki działania, badanie stanu polityki Kierowanie wykonaniem budżetu państwa – koordynacja i kontrola, dzielone z MF, właściwa do uchwalania projektu budżetu państwa Zapewnienie wykonania ustaw – wydawanie aktów wykonawczych, prawo inicjatywy ustawodawczej, prawo nadawania klauzuli pilności swoim projektom, prawo zgłaszania poprawek

Zapewnienie zewnętrznego i wewnętrznego bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego – wyrażanie zgody na pobyt lub przemieszczanie obcych wojsk – współdziałanie z Prezydentem, samodzielnie wprowadza stan klęski żywiołowej i działa w zakresie zarządzania antykryzysowego Ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi – zawieranie umów międzynarodowych wymagających ratyfikacji i zatwierdzanie i wypowiadanie innych Wydawanie aktów normatywnych – rozporządzenia ( art. 146 ust. 4 pkt. 2) uchwały ( art. 93 ust. 1 Konstytucji )

Prezes Rady Ministrów szef rządu, rzeczywisty kierownik prac rządowych Kompetencje w zakresie tworzenia rządu o dokonywania w nim zmian Udziela kontrasygnaty aktom Prezydenta Jego rezygnacja to upadek całego gabinetu Może zwracać się do Sejmu o udzielenie wotum zaufania Określa szczegółowo zakres działania każdego ministra ( związany ustawami) Kieruje pracami RM, zapewnia wykonanie polityki Rządu, określa sposoby jej wykonania, prawo żądania informacji, sprawozdań i dokumentów, rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy członkami RM, wyznaczanie zastępstwa nieobecnego ministra Kieruje pracami terenowej administracji rządowej – powołuje i odwołuje wojewodów, wicewojewodów, Zwierzchnictwo nad osobami zatrudnionymi w administracji rządowej ( zwierzchnik korpusu służby cywilnej)

Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego ( art. 148 pkt Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego ( art. 148 pkt. 6 ) – ograniczony stosownie do zasady samodzielności samorządu terytorialnego – może dotyczyć tylko legalności działalności samorządu terytorialnego i forma z Konstytucji i ustawy. Wydawanie rozporządzeń ( art. 148 pkt. 3 w zw. z art. 92) i zarządzenia ( art. 93)

Odpowiedzialność Odpowiedzialność Rady Ministrów: Konstruktywne wotum nieufności 46 posłów, Wniosek składany do MS musi wskazywać kandydata na nowego premiera! Dowolne podstawy Głosowany nie później niż na następnym posiedzeniu ale nie wcześniej niż 7 dni od złożenia Przyjęcie – bezwzględna większość ustawowej liczby posłów W razie przyjęcia prezydent udziela dymisji RM, powołuje nowego premiera i na jego wniosek ministrów W razie odrzucenia wniosku kolejny nie może być zgłoszony wcześniej niż przed upływem 3 miesięcy od złożenia odrzuconego, chyba że poprze go 115 posłów

Wotum zaufania Udziela Sejm na wniosek premiera Zwykła większość w obecności połowy ustawowej liczby posłów Udzielenie go oznacza poparcie lub brak dla RM Brak udzielenia poparcia w tym trybie (art.160 K) nie oznacza obligatoryjnego udzielenia dymisji rządowi, bo art. 160 nie przewiduje takich konsekwencji (odmiennie – patrz L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne) Absolutorium Akceptacja działalności finansowej RM W ciągu 5 miesięcy od zakończenia roku budżetowego premier przekazuje Sejmowi – opinia KFP, NIK – uchwała w ciągu 90 dni od przedłożenia zwykła większość w obecności połowy ustawowej liczby posłów

Odpowiedzialność członka RM Polityczna – wniosek o wotum nieufności, min. 69 posłów – komisje sejmowe do zaopiniowania – wotum nieufności większością ustawowej liczby posłów – Prezydent odwołuje ministra Konstytucyjna – przed Trybunałem Stanu Karna – jeżeli nie dochodzi do realizacji odpowiedzialności przed TS

Powoływanie RM Konstytucja określa 3 etapy: 1. Podstawowy – art. 154 ust. 1 i 2 2. Pierwszy rezerwowy – art. 154 ust. 3 3. Drugi rezerwowy – art. 155 ust. 1