Grupowe podejmowanie decyzji w organizacji Syndrom grupowego myślenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
STUDIUM PRZYPADKU (case study ang.)
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Przejrzysta Polska 2007 Wynik ewaluacji PP 2007 PBS DGA Warszawa 19 kwietnia 2007r.
Psychologia Zarządzania
Struktura problemu decyzyjnego
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Grupy społeczne Wykład III cz. 2 dr Barbara Przywara.
Osiem sypmtomów grupowego myślenia.
Syndrom myślenia grupowego w procesie podejmowania decyzji
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Anna Paszkowska-Rogacz
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Syndrom myślenia grupowego
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Być ekspertem Komisji Europejskiej - ogólne doświadczenia Berenika M. Marciniec Poznański Park Naukowo - Technologiczny Zostań ekspertem Komisji Europejskiej!
ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Zarządzanie projektami
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Etapy podejmowania decyzji
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Lider- Przywódca.
Studium Przypadku (case study)
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Procesy grupowe A.Kawalec.
Psychologia w zarządzaniu
PODEJMOWANIE DECYZJI W WARUNKACH PEWNOŚCI (MODEL EV)
Sposoby podejmowania decyzji
Moduł 2 Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikacji.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Praca w zespole.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ORGANIZACJA I KIEROWANIE BUDOWĄ
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
PSYCHOLOGIA ZARZĄDZANIA W BIZNESIE Decydowanie
Ocena społecznych oddziaływań technologii jako wyzwanie współczesności
Raport po ocenie 360° - fragment
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół konsultantów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Grupowe podejmowanie decyzji w organizacji Syndrom grupowego myślenia Wykonała: Anna Sałamacha

Zalety grupowego podejmowania decyzji w organizacji Grupa posiada większy potencjał twórczy, wiedzę, energię i umiejętności, Zapewnia różne perspektywy i podejścia do problemu decyzyjnego, Przekonanie co do słuszności decyzji, gdy się brało udział w jej podejmowaniu, Brak zniekształceń w przekazywaniu informacji Większa satysfakcja z pracy Podwyższenie umiejętności pracy w grupie

Zalety grupowego podejmowania decyzji w organizacji Wyższa jakość decyzji, która zależy od: celów osób uczestniczących w procesie podejmowania decyzji, zasobu ich wiedzy, wielkości grupy, rozbieżności w preferowanych sposobach rozwiązania problemu, struktury problemu do rozwiązania. Posiada pozytywny wpływ na relacje w grupie Powoduje wzrost identyfikacji podwładnych z celami firmy

Wady grupowego podejmowania decyzji w organizacji Duża ilość czasu Możliwość zdominowania dyskusji grupowej przez jednostkę Akceptacja pierwszego kierunku działania Rozwiązanie może być zdominowane przez preferencje członków grupy Syndrom grupowego myślenia Skrajność decyzji

Analiza specyfiki problemu Indywidualne rozwiązanie problemu: Zagadnienia rozpatrywane sekwencyjnie (myślenie konwergencyjne) Niezależność decydenta Akceptacja innych nie jest istotna Oryginalny charakter rozwiązań Grupowe rozwiązanie problemu: Dotyczy problemów złożonych z części Problem wymaga zróżnicowanych punktów widzenia odrębnych ekspertyz Niezbędna akceptacja grupowa Dostarcza rozwiązań wysokiej jakości

Elementy zespołowego podejmowania decyzji (Chmiel) Zdefiniowanie problemu Określenie możliwych rozwiązań Ewaluacja rozwiązań Wybór najlepszego rozwiązania

I. Zdefiniowanie problemu Rozpoznanie problemu – obserwacja otoczenia Problem: zespoły traktujące problem jak zagrożenie Skuteczność zespołów „skoncentrowanych na problemie” Zalecenia: definiowanie problemu przez rozbicie na elementy i analiza komponentów

II. Określenie możliwych rozwiązań Techniki wytwarzania rozwiązań Burza mózgów i jej warianty: Jednoosobowa burza mózgów Mieszana burza mózgów Jednoczesne ocenianie Metoda 66 Metoda 635

III. Ewaluacja rozwiązań Musi się opierać na kryteriach związanych z zadaniem. Syndrom grupowego myślenia (Koźmiński): „Zespół zniekształceń, który może wystąpić w trakcie podejmowania decyzji przez grupę wówczas, gdy dążenie grupy do konsensusu i spójności przeważa nad dążeniem do podjęcia możliwie najlepszej decyzji.”

Objawy SGM wg I. Janisa iluzja nieomylności i pewności siebie, lekceważenie niepomyślnych informacji, wiara we własną etykę zawodową, nieuwzględnianie etycznych i moralnych aspektów decyzji, lekceważące traktowanie wyników i osób spoza zespołu, wywieranie nacisku dla wymuszenia konformizmu,

Objawy SGM wg I. Janisa samocenzurowanie się (aby uniknąć powtarzających się negatywnych reakcji grupy, krytyczni jej członkowie decydują się w końcu milczeć), iluzja jednomyślności (milczenie jest traktowane jako wyraz zgody), filtrowanie informacji, tzn. członkowie grupy starają się nie dopuścić informacji sprzecznych ze zdaniem grupy.

Badania Janis’a Klęska podczas ataku Japończyków na Pearl Harbor, Inwazja w Zatoce Świń Wojna wietnamska.

Defekty SGM wg Janis’a ograniczenie dyskusji do rozważania zaledwie paru działań bez analizowania pełnej gamy alternatyw, unikanie przez grupę powtórnego analizowania tego sposobu działania, który już na początku był preferowany, zlekceważenie przez członków grupy tych sposobów działania, które początkowo zostały ocenione jako niezadowalające przez większość grupy,

Defekty SGM wg Janis’a korzystanie przez grupę w małym stopniu z możliwości uzyskania informacji od ekspertów, którzy mogliby oszacować zyski i straty, wykazywanie przez grupę selektywnej tendencyjności w sposobie reagowania na informacje zależnie od tego czy są one w zgodzie z wcześniej podjętymi decyzjami czy nie.

Zalecenia chroniące przed skutkami SGM Lider grupy powinien każdemu z członków grupy wyznaczyć rolę wymagającą krytycznej oceny proponowanych rozwiązań. Bezstronność przywódców w hierarchii organizacji Powołanie kilku niezależnych grup podejmujących decyzję i oceniających się nawzajem.

Zalecenia chroniące przed skutkami SGM Grupa decydentów powinna dzielić się chwilami na podgrupy, gdy bada się możliwość zrealizowania alternatyw. Należy wysłuchać opinii ekspertów spoza grupy. Jeżeli polityczne rozważania prowadzą do konfrontacji z rywalizującym narodem, to sporo czasu należy poświęcić przyjrzeniu się wszystkim sygnałom ostrzegawczym pochodzącym od rywali.

Zalecenia chroniące przed skutkami SGM Każdy członek grupy powinien dyskutować wygenerowane rozwiązania z ludźmi spoza grupy. Uczestnictwo „adwokata diabła” „Kongregacja do Spraw Kanonizacji Świętych Kościoła Katolickiego” „Sługa Boży”, „Błogosławiony”, „Święty” „Spotkanie ostatniej szansy”

IV. Wybór najlepszego rozwiązania Na podstawie wcześniejszej analizy Racjonalna implementacja

Dziękuję za uwagę!!!