PŁAZY I GADY POCZESNEJ Projekt edukacyjny realizowany

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TWOJA KREW-MOJE ŻYCIE PROJEKT ZREALIZOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLAS I PUBLICZNEGO GIMNAZJUM IM. KS.G.PIRAMOWICZA W MACIEJOWICACH W RAMACH E-AKADEMII PRZYSZŁOŚCI.
Advertisements

Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Zamki średniowieczne na Górnym Śląsku Uczestnicy : Szkolne Koło Miłośników Historii Zespołu Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich Opiekun:
Od lunety Galileusza do ...
KWASY W MEDYCYNIE Nauczyciel: mgr Monika Kosmala Uczestnicy:
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Wyrównywanie szans edukacyjnych.
W poszukiwaniu ewolucji…
Co słychać Panie Darwinie?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
Jak przygotować prezentację w programie Power Point
PROJEKT EDUKACYJNY DZIECI HOLOKAUSTU
KOMUNIKUJMY SIĘ.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Okiem i szkiełkiem - przez działanie do sukcesu Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
SZKOŁA BLISKA MEMU SERCU
im. Adama Mickiewicza w Łebie
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
Czym jest czas? Projekt realizowany przez uczniów kl.4a
Sejm Dzieci i Młodzieży
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Na lekcjach informatyki w gimnazjum
Bezpieczeństwo w sieci !!!
Stacje uczenia się WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
TARGI
Program kursu zakłada:
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
PROJEKT EDUKACYJNY JAKO METODA PRACY Z DZIEĆMI
Prezentacja projektu "Co Obrócić?" Nauczyciel: Monika Konofał
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Źródła energii na świecie
Cyberstrach ma wielkie oczy
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
Tworzywa sztuczne wokół nas
Projekt uczniowski „Jak ekonomicznie wykorzystać wodę” podsumowanie pracy Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Borkach.
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Jak radzimy sobie z odpadami w naszej Gminie?
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
„Bądź bezpieczny w sieci’’ W dwugodzinnych zajęciach wzięli udział uczniowie klas III. Celem zajęć i działań było poznanie przez uczniów zasad bezpiecznego.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Lekcje z komputerem, 2006.
Zuzanna Bakuła kl.Ia PG w Wachu. W październiku poznawałam faunę i florę. Dowiedziałam się informacji np. o historii kota domowego.
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage Informatyka.
KODEKS 2.0 TECHNIKI INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNE. KOMUNIKACJA Z RODZICAMI I UCZNIAMI ZA POMOCĄ TELEFONU KOMÓRKOWEGO I POCZTY ELEKTRONICZNEJ.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Zajęcia przyrodnicze w najbliższej okolicy i ekopracowni
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Czego nauczyliśmy się, biorąc udział w programie?
Praca metodą projektu edukacyjnego
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Szkolny Kodeks 2.0  .
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
Zapis prezentacji:

PŁAZY I GADY POCZESNEJ Projekt edukacyjny realizowany w gimnazjum im. K. K. Baczyńskiego w Poczesnej Nauczyciel odpowiedzialny: Michał Szczepanik Uczestnicy projektu: uczniowie gimnazjum w Poczesnej

Cele projektu Celem projektu była inwentaryzacja przyrodnicza w gminie Poczesna dotycząca wstępowania płazów i gadów. Uczniowie przy tej okazji nauczyli się korzystać z przewodników, kluczy do oznaczania płazów, poznali systematykę płazów i gadów. Większość z działań w projekcie opierała się na pracy ucznia w terenie, co pomogło przekonać się uczniom do tych zwierząt, które z uwagi na wygląd nie należą do grup organizmów szczególnie lubianych. Materiały wypracowane przez uczniów w projekcie zostały zamieszczone w internecie, została stworzona mapa gminy na której zaznaczono miejsca występowania tych gatunków zwierząt, podsumowaniem jest stworzenie prezentacji multimedialnej. Do określania miejsc występowania gatunków na mapie użyto strony internetowej zumi.pl oraz urządzeń GPS. Przy okazji inwentaryzacji określono potencjalne zagrożenia dla tych zwierząt związane z działalnością człowieka.

Cele projektu Cele związane z informatyką: - uczniowie potrafią poszukiwać w internecie informacje na temat płazów i gadów - uczniowie potrafią przygotować w oparciu o materiały i edytor tekstu albumy i przewodniki poświęcone gadom - uczniowie potrafią przygotować prezentację power point - uczniowie potrafią nakręcić film i umieścić go po obróbce w internecie - uczniowie potrafią tworzyć wykresy korzystając z programy Excel - uczniowie potrafią redagować stronę internetową poświęconą projektowi

Realizowane tematy 1. Wprowadzenie do projektu. Zasady prowadzenia badań. 2. Konstruujemy ankiety badawcze. 3. Ogólna charakterystyka płazów i gadów. 4. Znaczenie płazów. 5. Jakie płazy i gady występują na terenie objętym projektem? 6. Cenne miejsca rozrodu płazów w gminie Poczesna. 7. Zagrożenia i ochrona płazów i gadów. 8. Co możemy zrobić aby pomóc płazom i gadom? 9. Mapa herpetologiczna gminy Poczesna 10. Jak zmieniło się moje nastawienie do gadów i płazów w wyniku pracy w projekcie?

Wybór projektu Tematy projektów zostały zaproponowane przez nauczyciela, oraz sami uczniowie mogli podawać swoje propozycje projektów. Następnie wspólnie z jedną klasą ustaliliśmy 6 projektów z pośród 27 zaproponowanych przez nauczyciela i uczniów, przy wyborze kierowaliśmy się m.in. możliwością realizacji projektu, zaangażowaniem uczniów, ciekawym ujęciem projektu. Każdy projekt w kilku zdaniach streszczał nauczyciel. W lutym każdy uczeń miał możliwość zagłosowania na jeden z 6 wybranych tematów projektu, największą ilość głosów uzyskał projekt poświęcony płazą, drugi w kolejności był projekt poświęcony dodatkom do żywności.

Zadania uczniów Inwentaryzacja miejsc rozrodu płazów i gadów Inwentaryzacja miejsc występowania płazów i gadów Scharakteryzowanie zagrożeń dla płazów i gadów Poznanie biologii płazów i gadów Wypracowanie materiałów dodatkowych na podstawie dostępnych źródeł

Miejsce realizacji Gmina Poczesna

Czas realizacji Program trwał od 26 listopada 2007 roku do 25 maja 2008 roku. Praca uczniów obejmowała okres od 21 stycznia do 18 maja 2008 roku.

Wykorzystanie multimediów Word - podstawowe narzędzie do przygotowania tekstów, sprawozdań wyszukiwarka internetowa - tworzenie przewodników, wyszukiwanie kluczy do oznaczania gatunków Microsoft PowerPoint - tworzenie prezentacji końcowej Microsoft Excel - tworzenie wykresów Microsoft Front Page - tworzenie stron internetowych poświęconych projektowi Irfanview - obróbka zdjęć Gimp - tworzenie grafik Windows Movie Maker - obróbka filmów WinRAR - kompresja plików, sprawozdań uczniów które wysyłane są mailem Google Earth, Zumi.pl - lokalizacja miejsc występowania organizmów youtube.pl - publikowanie filmów

Wykorzystanie multimediów fotosik.pl – serwer ze zdjęciami photodex ProShow Gold – przygotowanie wygaszacza ekranu opera – program do obsługi poczty email gadu-gadu – komunikator do rozmów on-line blaze media – zmiana formatu filmów www.upload.boo.pl – hosting plików

Organizacja pracy uczniów

Organizacja pracy uczniów

Arkusz oceny pracy

Informacje o płazach i gadach Materiały pomocnicze Informacje o płazach i gadach

Klucze do oznaczania płazów i gadów Materiały pomocnicze Klucze do oznaczania płazów i gadów

Przewodniki do rozpoznawania roślin i zwierząt Materiały pomocnicze Przewodniki do rozpoznawania roślin i zwierząt

Materiały pomocnicze Karty pracy

Regulamin pracy Przed wyjściem w teren poinformuj o tym fakcie rodziców (powiedz gdzie i z kim idziesz), staraj się pracować w grupie Zwracaj szczególną uwagę pracując przy zbiornikach wodnych, rzece, strumieniach itp. uważaj na śliskie brzegi Uważaj na pracujące maszyny rolnicze, nie podchodź do nich Jeśli łąka jest czyjąś własnością postaraj się o uzyskanie zgody od właściciela terenu na prowadzenie badań, staraj się wyjaśnić mu cel swojej pracy, pamiętaj by zawsze być kulturalnym Jeśli kaleczyłeś się podczas prowadzenia badań unikaj zanieczyszczenia rany, udaj się jak najszybciej do domu aby oczyścić i zabezpieczyć ranę Prowadząc obserwację unikaj bezpośredniego sąsiedztwa dróg, zakładów przemysłowych Nie wolno niepokoić dzikich zwierząt Uważaj na bezpańskie psy, dziwnie zachowujące się zwierzęta Jeśli chcesz uprzątnąć teren ze śmieci używaj rękawic ochronnych, nie dotykaj odpadów niebezpiecznych np. potłuczonego szkła, strzykawek Wychodząc w teren ubierz się odpowiednio, pamiętaj że pogoda może się zmienić i że na taką ewentualność musisz być przygotowany Pamiętaj by nie niszczyć roślinności, nie pozostawić w terenie śmieci Płazy i gady które obserwujesz nie możesz przenosić w inne miejsca niż te w których występują, pamiętaj że większość z nich podlega prawnej ochronie Wypełniając karty pracy rób to starannie, nie pomijaj żadnego faktu, nie opisuj czego co nie ma miejsca Jedynym gatunkiem którego możesz się obawiać to żmija zygzakowata, nie wolno ci się do niej zbliżać ani ją niepokoić

Strona internetowa http://plazyigady.eu.interia.pl

Działania uczniów Prace przygotowawcze

Działania uczniów Gazetka o projekcie

Działania uczniów Prace terenowe

Działania uczniów Opracowanie danych

Wypełnione karty pracy Wyniki prac Wypełnione karty pracy

Wyniki prac W wyniku prac terenowych zidentyfikowano 99 stanowisk płazów i gadów, oraz 7 miejsc rozrodu płazów.

Wyniki prac Mapa herpetologiczna

Wyniki prac Multimedia

Wyniki prac Publikacje

Wyniki prac Filmy http://pl.youtube.com/user/plazygady

Wyniki prac Zdjęcia http://plazyigady.fotosik.pl/albumy/434932.html

Strona internetowa - podsumowanie Wyniki prac Strona internetowa - podsumowanie http://plazyigady.eu.interia.pl/wyniki.html

Prezentacja Formy prezentacji: - spotkanie z rodzicami uczniów i zaprezentowanie plakatu, opracowań książkowych wykonanych przez uczniów, prezentacji multimedialnej - przygotowanie strony internetowej z wypracowanymi materiałami - fotografie, filmy, prezentacja - przygotowanie lekcji o płazach i gadach dla uczniów szkoły podstawowej w Poczesnej o projekcie, znaczeniu i ochronie płazów i gadów - prezentacja, plakat, karty ćwiczeń - przygotowanie plakatu dla uczniów gimnazjum w Poczesnej podsumowującego projekt - przygotowanie ulotki dla rodziców, osób zainteresowanych, urzędu gminy - przygotowanie prac - książki podsumowującej projekt dla biblioteki szkolnej i gminnej - przygotowanie strony youtube z filmami - przygotowanie strony internetowej ze zdjęciami - album kart pracy uczniów

Prezentacja spotkanie z rodzicami

plakat podsumowujący projekt Prezentacja plakat podsumowujący projekt

Prezentacja lekcja prowadzona przez uczniów gimnazjum dla uczniów szkoły podstawowej

Prezentacja materiały przygotowane przez uczniów gimnazjum dla uczniów szkoły podstawowej

uczniowie szkoły podstawowej oglądają wyniki prac w projekcie Prezentacja uczniowie szkoły podstawowej oglądają wyniki prac w projekcie

Prezentacja model żab z papieru

wygaszacz ekranu i prezentacja http://www.123upload.pl/index.php?p=4830281fccf9a

Wnioski Oprócz możliwości poznania zasięgu występowania płazów i gadów w gminie, uczniowie zmienili swoje nastawienie do tych zwierząt na bardziej pozytywne. Uczniowie poznali czym jest projekt, jakie są zasady pracy w nim, jak przygotować się do lekcji

Wnioski Uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na temat płazów i gadów. Wykorzystano wiele narzędzi multimedialnych. Uczniowie nauczyli się współpracować w grupie.

Wnioski nauczyciela Praca w projekcie była dla mnie dużym wyzwaniem, początkowo niesprzyjająca pogoda opóźniła jego start ale mimo tego wynik pracy uczniów mile mnie zaskoczył. Zdaję sobie sprawę że prezentacja która pokazuje projekt to tylko niewielka część tego co zostało dokonane. Niestety były też i chwile szczególnie stresujące jak to kiedy straciliśmy wszystkie zdjęcia i filmy umieszczone w internecie. Cieszy mnie niezmiernie dojrzałe podejście uczniów do wyzwania jakim był projekt i zainteresowanie nim już po jego skończeniu. Mamy jeszcze wiele planów z nim związanych, i chcemy realizować go w przyszłości ponownie.

Dziękuję wszystkim którzy przyczynili się do realizacji tego projektu. Michał Szczepanik