KOSZYKARZ-PLECIONKARZ wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Rodzic jako doradca zawodowy
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
ZESPÓŁ SZKÓŁ ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
Poradnik rekrutacyjny 2013/2014 GIMNAZJALISTO! Z nami zaplanujesz swoją przyszłość. POMAGAMY, WSPIERAMY, UDZIELAMY PORAD.
MECHANIK-OPERATOR POJAZDÓW I MASZYN ROLNICZYCH
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY
OPERATOR URZĄDZEŃ PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
TECHNIK TECHNOLOGII DREWNA
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ
TECHNIK PRAC BIUROWYCH wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
OPERATOR MASZYN I URZĄDZEŃ ODLEWNICZYCH
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
OPIEKUNKA ŚRODOWISKOWA wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA
TECHNIK SZTUKATORSTWA I KAMIENIARSTWA ARTYSTYCZNEGO
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Technik architektury krajobrazu
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Co dalej Gimnazjalisto ?
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Jak wybrać zawód?.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
KUCHARZ MAŁEJ GASTRONOMII
wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE W ZAWODZIE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest przeprowadzany: a. z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

KOSZYKARZ-PLECIONKARZ wersja dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych

KOSZYKARZ-PLECIONKARZ Multimedialna charakterystyka zawodu Nazwa zawodu: KOSZYKARZ-PLECIONKARZ Kod zawodu w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego: 742[02] Kod zawodu w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy: 731702 2

Syntetyczny opis zawodu i środowisko pracy Czy wiesz, że koszykarz-plecionkarz: Wykonuje za pomocą różnego rodzaju splotów i połączeń wyroby użytkowe i dekoracyjne (kosze, koszyki gospodarcze i galanteryjne, meble, skrzynie, pojemniki, zabawki i inne ozdoby) z wikliny oraz innych surowców i materiałów stosowanych w plecionkarstwie (rotangu, bambusa, rafii, drewna, metalu, rogożyny, tworzywa sztucznego). Przeważnie pracuje w pomieszczeniach produkcyjnych o dobrym oświetleniu, wyposażonych w urządzenia wentylacyjne lub szopach, stodołach (jeżeli pracuje chałupniczo). 3. Większość prac wykonuje ręcznie. Prace zmechanizowane dotyczą głównie przetwórstwa wikliny, obróbki materiałów, wytwarzania mebli wyplatanych. 4. Często zatrudniany jest w systemie pracy nakładczej – chałupniczej lub w warsztacie wikliniarskim. 5. W trakcie pracy czasami współpracuje z innymi pracownikami, z którymi dzieli się jej etapami (np. wykańczanie, malowanie). Częściej jednak pracuje sam (chałupnik). 6. W zależności od sposobu zatrudnienia: 8 godzin pracuje w zakładach wikliniarskich, a jako chałupnik organizuje swoja pracę dowolnie, dbając jedynie o terminowość zamówienia. 3

Praca własna… Po zapoznaniu się z powyższym opisem zawodu i środowiska pracy z pewnością znalazłeś sformułowania niezrozumiałe dla Ciebie. Wypisz je, a następnie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, postaraj się wyjaśnić znaczenie tych sformułowań. W tym celu najlepiej porozmawiaj z osobami zatrudnionymi w zawodzie lub poszukaj samodzielnie informacji w Internecie. Efekty pracy udokumentuj poprzez stworzenie własnej rozszerzonej wersji charakterystyki zawodu. Może to być teczka, do której włożysz wszystkie, Twoim zdaniem ważne, informacje dotyczące zawodu. Uwaga: Podobnie postąp, kiedy będziesz zapoznawał się z treścią kolejnych slajdów. Na wesoło 4

NA WESOŁO Szef do pracownika: – Mam dla Ciebie zadanie. – Słucham? – Wejdź na stronę praca.pl. – Wszedłem. – A teraz szukaj sobie nowej pracy. – Kowalski, dlaczego niesiesz wiklinę na plecach, nie lepiej wziąć taczkę? – Brałem taczkę, ale kółko uwierało mnie w plecy. Powrót W zakładzie pracownicy rzucają monetą: – Jak wypadnie reszka, to gramy w karty, a jak orzeł, to idziemy spać. – A jak stanie na sztorc? – No to wtedy trudno, weźmiemy się do roboty. 5

Zadania i umiejętności zawodowe Organizuje miejsce pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska oraz wyposaża w narzędzia i oprzyrządowanie pomocnicze. Dobiera i obsługuje maszyny i urządzenia (pilarka tarczowa, wiertarka itp.). Sporządza dokumentację rysunkową i technologiczną wyrobu. Dobiera surowce, materiały i technologie do wytwarzania wyrobów. Określa rodzaj, ilość i jakość materiału do wykonania wyrobu, sporządza kalkulacje. Wykonuje wyroby plecionkarskie z wikliny lub wikliny łączonej z innymi surowcami plecionkarskimi lub konstrukcjami (drewno, metal, tworzywa sztuczne), takie jak: meble, opakowania, kosze gospodarcze i galanteryjne, torebki i zabawki itp. Wybiera sploty do wyplatania wyrobów (warstwowe, ażurowe, kostkowe), zakończenia, uchwyty, zamknięcia i złącza plecionkarskie. Ozdabia i uszlachetniania wyroby. Ocenia jakość materiałów i wyrobów gotowych. Suszy i składuje wyroby. Wykonuje prace związane z pakowaniem, magazynowaniem i transportowaniem materiałów i wyrobów. Wykonuje naprawy i renowacje wyrobów koszykarsko-plecionkarskich. Projektuje wyroby, dokonuje aranżacji i wystroju wnętrza. 6

Organizuje miejsce pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. Dobiera, użytkuje i konserwuje narzędzia (nóż, sekator, młotek, wygniatacz, ubijak, obcęgi, szczypce, piły itp.), oprzyrządowanie pomocnicze (formy, szablony, piramidy, wałki, wzorniki do kształtowania prętów i kijów). Obsługuje maszyny i urządzenia (pilarka tarczowa, wiertarka itp.). Wykonuje szkice i rysunki wyrobów, posługuje się normami i dokumentacją wyrobu. Rozróżnia surowce i materiały stosowane w koszykarstwie-plecionkarstwie. Określa rodzaj, ilość i jakość materiału do wykonania wyrobu. Dobiera materiały i technologie do wytwarzania wyrobów. Wykonuje wyroby koszykarsko-plecionkarskie o różnych konstrukcjach i różnym przeznaczeniu. Stosuje sploty, zakończenia, uchwyty, zamknięcia i złącza plecionkarskie. Łączy różne materiały plecionkarskie w jednym wyrobie. Stosuje techniki wykończania i uszlachetniania wyrobów (barwienie, lakierowanie, siarkowanie itp.). Ocenia jakość materiałów i gotowych wyrobów. Dobiera sposoby pakowania, magazynowania i transportu wyrobów. Dokonuje napraw i renowacji wyrobów koszykarsko-plecionkarskich. Sporządza kalkulacje cen na gotowe wyroby. Projektuje wyroby, dokonuje aranżacji i wystroju wnętrza. I wiele innych… Na wesoło Praca własna… Uwaga: W tekstach podanych powyżej dotyczących zadań i umiejętności zawodowych z pewnością pojawiły się nowe niezrozumiałe sformułowania, spróbuj je rozszyfrować, korzystając z pomocy rodziców, nauczyciela, doradcy zawodowego, Internetu, literatury. 7

NA WESOŁO Kierownik zatrzymuje dwóch swoich pracowników i pyta się: – Co robicie? – Niesiemy wiklinę na koszyki. Kierownik nie widzi żadnej wikliny, więc pyta: – Jaką wiklinę? Ci zatrzymali się, spojrzeli na siebie i jeden do drugiego mówi: – A widzisz Kowalski, mówiłem, że coś za lekko nam dziś ta praca idzie, a tu masz, chodzimy już tak 4 godziny i zapomnieliśmy wziąć wikliny… Rozmawia dwóch kolegów: – Wiesz, wczoraj znalazłem pracę. – A gdzie? – W przetwórni. – Jako kto? – Jako konserwator. – Konserwator dźwigów? – Nie, ogórków. Powrót 8

Podstawowe narzędzia pracy w zawodzie Do pracy w zawodzie koszykarza-plecionkarza niezbędne są: Nazwa narzędzia Opis sekator – nożyce koszykarskie służą do przycinania, przecinania i obcinania prętów i kijów młotki mały – stosowany w produkcji drobnych wyrobów galanteryjnych, służy do obijania małymi gwoździami listew, taśm i prętów duży – służy do zbijania dużych konstrukcji wyrobów plecionkarskich np.: elementów mebli, skrzyń, koszy podróżnych i innych wyrobów noże sprężynowy – służy do zacinania i przecinania prętów przy sortowaniu, do skośnego przycinania spałek, do obcinania bocznych odgałęzień oraz wystających końców prętów po wyplocie prosty – służy do rozłupywania i przystrugiwania grubych spałek i innych elementów konstrukcyjnych jak listwy, kije itp. krótki – tzw. „garbacz” służy do czyszczenia kosza, tj. do obcinania końców prętów wystających po wypleceniu ścianek kosza ubijaki służą do zagęszczania wątku z prętów po wypleceniu pewnych fragmentów wyrobu w celu ściślejszego przylegania do siebie prętów na wyplatanej płaszczyźnie wyginacze służą do wyginania, prostowania, kształtowania kijów i prętów obcęgi i szczypce służą do wyciągania, przecinania i przytrzymywania gwoździ i drutu piły ręczne służy do przecinania listew drewnianych, kijów, drewna szydła i szpikulce służą do drążenia otworów przy osadzaniu osnów dna i mocowania dna kosza do warsztatu rozłupnik służą do podłużnego łupania prętów przy produkcji taśmy 9

Cechy psychofizyczne Test samooceny 1/3 Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie koszykarza-plecionkarza, powinniśmy przede wszystkim wziąć pod uwagę swoje możliwości, cechy osobowości, temperamentu, swoje zainteresowania, uzdolnienia i wymagania fizyczne. Przed przystąpieniem do testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst z cechami psychofizycznymi oraz wymaganiami fizycznymi i zdrowotnymi, a następnie oceń siebie pod kątem ich spełniania. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu zaznaczać nieprawdy, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Praca własna… Uwaga: W podanych treściach jest prawdopodobnie dużo nowych niezrozumiałych sformułowań, spróbuj je rozszyfrować. 10

Cechy osobowości, wymagania fizyczne Cechy psychofizyczne – test samooceny 2/3 Lp. Cechy osobowości, wymagania fizyczne Tak Nie 1 Czy możesz powiedzieć o sobie, że jesteś cierpliwy i wytrwały? 2 Czy nie masz skłonności do bałaganiarstwa? 3 Czy potrafisz przez dłuższy czas (np. 2 godziny) skoncentrować się na wykonywaniu tych samych czynności? 4 Czy Twoją mocną stroną jest zręczność rąk i w związku z tym potrafisz sprawnie i szybko wykonywać różne czynności przy ich użyciu? 5 Jak sądzisz, czy zasłaniając sobie oczy, potrafisz określić jaki przedmiot trzymasz w ręku? 6 Jak sądzisz, czy jesteś dokładny, wykonując zadania, które powierzają Ci np. nauczyciel, rodzic? 7 Czy możesz o sobie powiedzieć, że masz uzdolnienia plastyczne? 8 Czy masz dobrze rozwiniętą wyobraźnię przestrzenną i patrząc np. na projekt, jesteś w stanie wyobrazić sobie to, co on przedstawia? 9 Czy spostrzegawczość i refleks to Twoje mocne strony? 10 Czy na podstawie obserwacji własnego zachowania możesz powiedzieć, że umiesz pracować w samotności? Dodaj wszystkie punkty i w okienku zsumuj swój łączny wynik. Razem punktów: 11

Cechy psychofizyczne – test samooceny 3/3 Klucz odpowiedzi. Jeśli uzyskałeś:   Od 7 do 10 punktów – Twoje odpowiedzi sugerują, że prawdopodobnie jest to zawód, który możesz wziąć pod uwagę w swoich wyborach. Zawsze jednak warto dokładnie przemyśleć decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 4 do 6 punktów – możesz rozważyć ten wybór, ale zastanów się – być może istnieją zawody lepiej dopasowane do Twoich cech osobowości i wymagań fizycznych. Ewentualnie zbierz więcej informacji na temat danego zawodu i ponownie je przeanalizuj. Zawsze warto dokładnie przemyśleć decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 0 do 3 punktów – zastanów się, może warto przyjrzeć się dokładniej innym zawodom, bliższym Twoim predyspozycjom. Zachęcamy także do zbierania kolejnych informacji, które ułatwią Ci podjęcie decyzji. Zawsze warto przemyśleć ją dokładnie i skonsultować się z doradcą zawodowym. Na wesoło 12

NA WESOŁO Kierownik do pracownika: – Panie Kowalski, ja już nie mam do Pana siły! Wszystko Pan robi wolno - wolno pracuje, wolno mówi... Czy jest do jakaś rzecz, którą robi Pan szybko? – Tak... szybko się męczę. Rozmowa kwalifikacyjna: Pracodawca do kandydata koszykarza-plecionkarza: – Co Pan może robić w pracy? – No jakby tu powiedzieć... hm... mogę np. wyplatać kosze! – To bardzo miło. Ale co jeszcze Pan może robić? – No... mogę np. nie wyplatać koszy. Powrót 13

Przeciwwskazania zdrowotne Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie koszykarza-plecionkarza, powinniśmy także wziąć pod uwagę przeciwwskazania zdrowotne. Test samooceny 1/3 Przed przystąpieniem do zrobienia testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst zawierający przeciwwskazania zdrowotne i oceń siebie pod tym kątem. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu wybierać nieprawdziwych odpowiedzi, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Uwaga: Zamieszczone treści zawierają dużo sformułowań medycznych, zanim odpowiesz, postaraj się je wyjaśnić. 14

Przeciwwskazania zdrowotne Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 2/3 Lp. Przeciwwskazania zdrowotne Tak Nie 1 Czy masz skłonność do alergii i uczuleń? 2 Czy cierpisz na dużą wadę wzroku? 3 Czy zauważyłeś u siebie znaczne zaburzenia widzenia barw? 4 Czy cierpisz na znaczne skrzywienie kręgosłupa? 7 Czy chorowałeś ostatnio na przewlekłe choroby płuc czy też oskrzeli? 8 Czy masz wadę serca, która uniemożliwia Ci wykonywanie prac fizycznych? 9 Czy cierpisz zna choroby ograniczające ruchy Twoich rąk, np. na reumatyzm? 15

Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 3/3 Klucz odpowiedzi W przypadku, gdy choć raz, odpowiadając na powyższe pytania, wybrałeś wariant „TAK”, musisz się skontaktować z lekarzem medycyny pracy, który będzie w stanie stwierdzić, czy masz przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania pracy w zawodzie koszykarza-plecionkarza. Pamiętaj, że istnieje dużo więcej przeciwwskazań do pracy w zawodzie, zatem warto, abyś dokonując wyborów zawodowych, szczegółowo zapoznał się z tymi przeciwwskazaniami. Zawsze możesz też skonsultować się z doradcą zawodowym. Na wesoło 16

NA WESOŁO Prezes wielkiej międzynarodowej korporacji wezwał do siebie jednego ze swoich ludzi: – Słuchaj – mówi. – Pół roku temu zaczynałeś u mnie jako kurier, po miesiącu zostałeś kierownikiem działu, następnie kierownikiem regionu, a potem głównym koordynatorem na terenie Polski. Po czterech miesiącach pracy awansowałeś na wiceprezesa. Postanowiłem odejść na emeryturę i chcę, żebyś to Ty został prezesem. Co Ty na to? – Dziękuję. – Tylko dziękuje? – Dziękuję, tato. Kierownik pyta pomocnika: – Kowalski, dlaczego ty nosisz po jednym koszyku, a Nowak po dwa? – Bo to jest leń, nie chce mu się dwa razy chodzić. Powrót 17

Kształcenie w zawodzie koszykarza-plecionkarza Aby pracować w zawodzie koszykarza-plecionkarza, możesz: 1.1. Jako absolwent gimnazjum – wybrać zasadniczą szkołę zawodową. 1.2. Po ukończeniu zasadniczej szkoły zawodowej – kontynuować naukę w trzyletnim technikum uzupełniającym, a po uzyskaniu matury – podjąć naukę na uczelni wyższej. 1.3. Pracując w zawodzie, po 3 latach przygotować się do egzaminu czeladniczego organizowanego przez Związek Rzemiosła Polskiego, następnie zdać egzamin mistrzowski. Co zrobić, aby rozpocząć naukę w zasadniczej szkole zawodowej? Należy złożyć następujące dokumenty: świadectwo potwierdzające ukończenie gimnazjum (lub dawnej ośmioletniej szkoły podstawowej) oraz zaświadczenie lekarskie, potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania zawodu koszykarza-plecionkarza. Zasadnicze szkoły zawodowe przyjmują uczniów, którzy nie ukończyli 18. roku życia. 18

Kształcenie w zawodzie koszykarza-plecionkarza Czego będziesz się uczył w zasadniczej szkole zawodowej, przygotowując się do wykonywania zawodu koszykarza-plecionkarza? W ramach modułu: 3.1. Podstawy koszykarstwa-plecionkarstwa: przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, posługiwania się terminologią z zakresu technologii koszykarstwa-plecionkarstwa, rozpoznawania gatunków i odmian wierzby krzewiastej oraz innych surowców i materiałów stosowanych w produkcji koszykarsko-plecionkarskiej, wykonywania prac związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i uszlachetnianiem wikliny, wykonywanie pomocniczych prac stolarskich i tapicerskich, posługiwania się normami i dokumentacją wyrobu, magazynowania, pakowania i transportu wyrobów. 3.2. Technologia prac koszykarsko-plecionkarskich: wykonywania prac przygotowawczo- wykończeniowych związanych z wytwarzaniem wyrobów koszykarsko-plecionkarskich, wykonywania prac związanych z produkcją wyrobów koszykarsko-plecionkarskich, wykonywania wyrobów z zastosowaniem peddigu, rotangu, trawy morskiej, słomy i innych materiałów, wykonywania napraw i renowacji wyrobów koszykarsko-plecionkarskich. 19

Kształcenie w zawodzie koszykarza-plecionkarza Z jakich podręczników będziesz się uczył w zasadniczej szkole zawodowej, przygotowując się do wykonywania zawodu koszykarza-plecionkarza? Przykładowe: H. Bukiewicz, S. Zwolinski, Uprawa i eksploatacja wikliny, WSiP, 1979. Kański B., Koszykarstwo PWSZ, Warszawa 1959.

Kształcenie w zawodzie Praca własna…   Poszukaj w najbliższej okolicy adresów szkół zawodowych, w których możesz podjąć naukę w zawodzie koszykarza-plecionkarza. Zapisz je, a następnie zapoznaj się z ich ofertą edukacyjną. Możesz to zrobić na kilka sposobów: odnaleźć strony szkół zawodowych w Internecie, przeglądać poradniki, w których zaprezentowano ofertę szkół ponadgimnazjalnych, rozmawiać ze znajomymi pracującymi w zawodzie lub z kolegami uczącymi się w danym zawodzie i najtrudniejsze – wybierz się do szkoły, by na miejscu zrobić wywiad. Dokumenty potwierdzające Twoją aktywność w poszukiwaniu informacji o zawodzie sukcesywnie wkładaj do teczki. 2. Zapoznaj się z ofertą Związku Rzemiosła Polskiego (www.zrp.pl). Na wesoło 21

NA WESOŁO Prezes wielkiej korporacji pyta się swoich pracowników, co kupili sobie za trzynastą pensję. Zaczepia dyrektora: – No i jak tam, dyrektorze? Co pan sobie kupił za trzynastkę? – Nowiutkie Audi A8. – A resztę? – Ulokowałem na koncie w banku szwajcarskim. Podchodzi do kierownika: – I jak u pana, kierowniku? Na co pan wydał trzynastkę? – A kupiłem używanego Poloneza... – A resztę? – Wrzuciłem na książeczkę oszczędnościową. Podchodzi wreszcie do koszykarza: – Co pan sobie kupił za trzynastkę? – Kapcie. – A resztę? – Babcia dołożyła. Powrót 22

Rynek pracy Czy wiesz, że: Typowymi stanowiskami pracy w zawodzie koszykarza-plecionkarza są: plecionkarz wyrobów koszykarskich, plecionkarz mebli wyplatanych, plecionkarz wyrobów galanteryjnych i dekoracji. Pokrewnymi stanowiskami pracy, na których może pracować koszykarz-plecionkarz, są: modelarz wyrobów plecionkarskich, łubiankarz, operator maszyn i urządzeń wikliniarskich, wikliniarz. Koszykarz-plecionkarz może poszukiwać pracy w wytwórniach i zakładach rzemieślniczych produkujących meble i wyroby z wikliny. Może prowadzić własny zakład rzemieślniczy. 23

(ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Na wesoło Rynek pracy Praca własna… Czy są problemy ze znalezieniem pracy w zawodzie koszykarza-plecionkarza? Na to pytanie samodzielnie poszukaj odpowiedzi. W tym celu możesz przeprowadzić wywiady z kilkoma osobami, najlepiej z koszykarzem-plecionkarzem pracującym na własny rachunek lub zatrudnionym w czyjejś firmie. Jeżeli nie masz takiej możliwości, sięgnij po informacje z gazet (np. po ogłoszenia o pracę) lub z Internetu. Wyniki zapisz w tabeli przygotowanej przez siebie według poniższego wzorca. Lp. Źródło informacji (ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Najważniejsze informacje o zawodzie w skrócie (zadania zawodowe, cechy osobowości, wynagrodzenie) 1 2 3 Dodatkowo możesz zapoznać się z opracowaniami statystycznymi zamieszczonymi przez urzędy pracy. Takie zbiorcze opracowanie znajdziesz na portalu Publicznych Służb Zatrudnienia (www.psz.praca.gov.pl, patrz zakładka: „Informacje o rynku pracy”). 24

NA WESOŁO Powrót Rozmawiają dwaj pracownicy: – Wiesz, wczoraj spadłem z dziesięciometrowej drabiny. – I nic ci się nie stało?! To jakiś cud! – Jaki tam cud, po prostu spadłem pierwszego szczebla. Jak dziś żyje szlachcic? Dzisiejszy szlachcic żyje jak każdy. Mieszka w bloku, do pracy jeździ tramwajem, bywa plecionkarzem, introligatorem, hydraulikiem, taksówkarzem lub... profesorem wyższej uczelni Powrót 25

Źródła informacji I. Interesujące źródła informacji: Jeżeli chcesz pogłębić wiedzę na temat świata zawodów, możliwości kształcenia, to zachęcamy do przejrzenia informacji zawartych w publikacjach wskazanych w zakładce „Polecane publikacje”. II. Czasopisma specjalistyczne: Cztery Kąty (http://czterykaty.pl/czterykaty/0,0.html, 27 listopada 2009). m design (http://www.emebel.pl/aktualnosci/m-design-meble-tkaniny-wzornictwo.html, 27 listopada 2009). Stolica meblarstwa (www.emebel.pl/.../nowe-czasopismo---„stolica-meblarstwa”.html, 27 listopada 2009). 26

Źródła informacji III. Przy opracowywaniu charakterystyki wykorzystaliśmy poniższe źródła informacji: Doradca 2000 – przewodnik po zawodach. Koszykarz-plecionkarz (https://doradca.praca.gov.pl/d2k5/zawody, 25 listopada 2009). Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Koszykarz-plecionkarz, Centralna Komisja Egzaminacyjna Warszawa, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży 2003 (www.cke-bip.waw.pl/assets/files/infor_ZAW_ZSZ/koszykarz_pl.pdf, 25 listopada 2009). Gołgowska R., Gryk. S., Modułowy program nauczania. Koszykarz-plecionkarz 742[02], MEN, Warszawa 2001 (http://www.koweziu.edu.pl/programy/programy.php, 25 listopada 2009). Klasyfikacja zawodów i specjalności – opis zawodu. Koszykarz-plecionkarz (http://www.praca.gov.pl/index.php?page=klasyfikacja_zawodow&klasyfikacja_zawodow_id=241, 25 listopada 2009). Lelińska K., Gruza M., Sołtysińska G. (red.), Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy zawodowego, MEN, Warszawa 2005. s. 348–349. Gołgowska R., Gryk. S., Krajowy standard kwalifikacji zawodowych. Koszykarz-plecionkarz (742401), MPiPS, Warszawa 2006 (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl, 25 listopada 2009). Podstawa programowa kształcenia w zawodzie koszykarz-plecionkarz, MEN, Warszawa (www.men.gov.pl/images/stories/zawody/zawody_742_02.pdf, 25 listopada 2009). Przewodnik po zawodach, wydanie II, tom VI, MGPiPS, Warszawa 2003, s. V–397–V–403. Standard wymagań – egzamin czeladniczy dla zawodu koszykarz-plecionkarz, Związek Rzemiosła Polskiego, Warszawa (www.irpoznan.com.pl/imgs/File/Standardy_czeladnik/cs_koszykarz_plecionkarz.pdf, 25 listopada 2009). Standard wymagań – egzamin mistrzowski dla zawodu koszykarz-plecionkarz, Związek Rzemiosła Polskiego, Warszawa (www.zrp.pl/files/40.m-koszykarz%20plecionkarz.doc, 25 listopada 2009). 27

Źródła informacji Akty prawne:   Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia  2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (DZ. U. 2010 Nr 82, poz. 537).  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. nr 124, poz. 860, z późn. zm.). Na wesoło 28

NA WESOŁO Powrót Kierownik krzyczy do pracownika: – Ale tu bałagan, warsztat niesprzątany od miesiąca, wiklina porozrzucana od miesiąca, narzędzia niepoukładane od miesiąca! – A to moja wina?! Ja tu jestem dopiero od dwóch tygodni! Idą dwaj pomocnicy, niosą we dwóch jeden kosz. – Dlaczego niesiecie ten kosz we dwóch? – Bo trzeci jest na zwolnieniu. Jedzie zajączek z niedźwiedziem na jeden bilet i przychodzi kanar. To niedźwiedź schował zajączka do kieszeni w marynarce i pokazuje bilet. Kanar się pyta: - A co pan tam trzyma w kieszeni marynarki? Niedźwiedź uderza się w pierś (tu powinien być taki zamaszysty gest), wyciąga spłaszczonego zajączka i mówi: - Zdjęcie kolegi. Powrót 29

Dziękujemy za uwagę i zachęcamy do dalszych poszukiwań informacji na temat zawodów, które Cię interesują. 30