Dr Ryszard Szarfenberg Uniwersytet Warszawski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Perspektywa Finansowa
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Charakterystyka finansów publicznych
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
PROBLEMATYKA UBÓSTWA WYKŁAD.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
o roli państwa w gospodarce
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Dr hab. Ryszard Szarfenberg Warszawa,
European Commission, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Unit F4 Poland, Slovakia, Czech Republic 1 Europejski Fundusz Społeczny w nowym okresie.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
w praktyce pedagogicznej
Pojęcie instytucji społecznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Pogranicze polsko – niemieckie, rynek pracy jako nowe wyzwanie społeczne Dr hab. prof. UZ. Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski 2011.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Wykluczenie cyfrowe.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Sytuacja materialna i problemy życia codziennego mieszkańców Gdańska w aspekcie utworzenia Centrum Integracji Społecznej.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
Deklaracja I Kongresu Zdrowia Psychicznego Warszawa, 8 maja 2017
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Marginalizacja i wykluczenie społeczne – stare problemy w nowej rzeczywistości Dr Ryszard Szarfenberg Uniwersytet Warszawski Instytut Polityki Społecznej Tekst referatu: www.ips.uw.edu.pl/rszarf/ Wykład na ten temat: www.ips.uw.edu.pl/rszarf/wykluczenie/

Motto Respondentów zapytano o ich opinię na temat przyczyn wykluczenia społecznego. Główną przyczyną, o której wspominano była niesprawiedliwość w społeczeństwie..

Problemy stare jak nasza cywilizacja Mirosław Frančič o ludziach luźnych w osiemnastowiecznym Krakowie Bronisław Geremek o ludziach marginesu w późnośredniowiecznym Paryżu Stefan Czarnowski o marginalnej kategorii społecznej w starożytnej Grecji Stefan Czarnowski w 1935 o „ludziach zbędnych”, „marginesie społecznym”, „marginesowości”, „ludziach marginesowych”, „reintegracji elementów marginesowych” i „wyłączeniu”

Słowa, słowa, słowa Czy „marginalizacja społeczna”, „wyłączenie społeczne”, „ekskluzja społeczna” i „wykluczenie społeczne” oznaczają to samo? Czy to samo oznaczają „demarginalizacja społeczna”, „włączenie społeczne”, „inkluzja społeczna”? Czy „inkluzja społeczna” albo „włączenie społeczne” oznacza to samo, co „integracja społeczna”, „spójność społeczna”, czy „reintegracja społeczna”? Jaka jest różnica między „podklasą” a „marginesem społecznym”, między „marginalnością” a „peryferyjnością”? Czy istnieje również „nadklasa”?

23 grupy zagrożone Długotrwale bezrobotni i bezrobotni z krótkimi okresami zatrudnienia. Zatrudnieni w niepewnych warunkach i na miejscach pracy nie wymagających kwalifikacji (starsi pracownicy, niechronieni kodeksem pracy). Nisko opłacani i ubodzy. Chłopi bez ziemi. Bez kwalifikacji, analfabeci, osoby przerywające naukę w szkole. Umysłowo i fizycznie upośledzeni i niesprawni. Uzależnieni od substancji psychoaktywnych. Przestępcy, więźniowie, ludzie z kryminalną przeszłością. Samotni rodzice. Wykorzystywane dzieci, wyrastające w problemowych rodzinach. Młodzież, szczególnie bez doświadczeń zawodowych lub dyplomów szkolnych.

23 grupy zagrożone Pracujące dzieci. Kobiety. Cudzoziemcy, uchodźcy i imigranci. Rasowe, religijne, językowe i etniczne mniejszości. Pozbawieni praw obywatelskich. Odbiorcy pomocy społecznej. Potrzebujący, ale nie uprawnieni do pomocy społecznej. Mieszkańcy budynków nadających się do generalnego remontu lub wyburzenia, lub mieszkający w złych sąsiedztwach. Osoby, których poziom konsumpcji jest poniżej potrzebnego do przetrwania (głodujący, bezdomni, Czwarty Świat). Ci, których konsumpcja, spędzanie czasu wolnego lub inne praktyki są napiętnowane lub uznane za dewiacyjne (nadużywający alkoholu lub narkotyków, przestępcy, inaczej ubrani, mówiący). Przemieszczający się w dół struktury społecznej. Społecznie izolowani, bez przyjaciół i rodziny.

Co mają wspólnego ze sobą 23 grupy? Są zagrożone wykluczeniem społecznym Kiedy więc będą wykluczone społecznie? Dwie odpowiedzi Gdy staną się relatywnie ubogie Gdy ich sytuacja będzie miała cechy marginalnej pozycji społecznej

Ubóstwo relatywne Adam Smith: człowiek bez przyzwoitego ubrania wstydzi pokazać się publicznie, a więc jeżeli kogoś nie stać na takie ubranie to tym samym jest niezdolny do uczestnictwa w przestrzeni społecznej Definicja: wymuszone niezaspokojenie tych potrzeb (deprywacja), których zaspokojenie jest warunkiem koniecznym normalnego funkcjonowania w społeczeństwie Potrzeba to relacja między człowiekiem a światem, polegająca na tym, że jej zerwanie poważnie upośledza jego zdolność do normalnego funkcjonowania

Ubóstwo relatywne Normalne funkcjonowanie w społeczeństwie: dominujący i zalecany sposób życia w danej społeczności Jakie są warunki konieczne, aby żyć takim życiem? Odpowiedź Lena Doyala i Ian Gough’a: Dwa fundamentalne warunki: zdrowie i autonomia Co jest konieczne, aby być zdrowym i zachować autonomię w naszym społeczeństwie?

Ubóstwo relatywne właściwe odżywienie, odpowiednie schronienie, niezagrażające środowisko pracy, niezagrażające środowisko fizyczne, odpowiednia opieka zdrowotna, bezpieczne dzieciństwo, znaczące relacje pierwotne, bezpieczeństwo fizyczne, bezpieczeństwo socjalne, bezpieczna kontrola urodzin i rodzenie, odpowiednia wiedza i umiejętności podstawowe i międzykulturowe.

Ubóstwo relatywne Zaspokojenie tych potrzeb wymaga dostępu (uprawnień) do wielu dóbr i usług, które produkowane są w ramach społecznego podziału pracy Uzależnienie tego dostępu (uprawnień) wyłącznie od formalnego zatrudnienia ma poważne konsekwencje dla zdrowia i autonomii mających mniejsze szanse na takie zatrudnienie Typowe postulaty w ramach tego podejścia: zwiększanie dostępności koniecznych dóbr i usług dla zbiorowości mających mniejsze szanse na formalne zatrudnienie, a ostatnio kładzie się nacisk na zwiększanie szans

Marginalna pozycja społeczna Cechy tej pozycji (propozycja Freda Mahlera): Pozbawienie władzy i dostępu do podejmowania decyzji. Mniej praw a więcej obowiązków. Mniej możliwości wyboru a więcej ograniczeń. Mniej możliwości ekonomicznych i niższa pozycja ekonomiczna. Mniejsze możliwości edukacyjne, zawodowe, wypoczynku itp. Większe narażenie na skutki społecznych nacisków i kryzysów. Dyskryminacja prawna. Społeczne naznaczanie (napiętnowanie) i praktyki dyskryminujące.

Marginalna pozycja społeczna Problemy z podmiotowością, uprawnieniami, wolnością, pracą, dochodami, edukacją, wypoczynkiem, zabezpieczeniem na przyszłość, równouprawnieniem i wizerunkiem społecznym Konsekwencje dla polityki społecznej: musimy zwrócić uwagę na takie problemy, jak m.in. uprzedmiotowienie, zniewolenie, dyskryminacja i stygmatyzacja. Za przynajmniej częściowe ich rozwiązanie uznaje się prawa społeczne/socjalne

Konsekwencje obu ujęć dla polityki społecznej Udostępnianie koniecznych do społecznego funkcjonowania zasobów powinno się odbywać z poszanowaniem, ochroną i realizacją m.in. podmiotowości (bez uprzedmiotowienia), równouprawnienia (bez dyskryminacji) i godności (bez stygmatyzacji) Podkreślanie zagrożenia wykluczeniem społecznym, a nie samego wykluczenia społecznego oznacza, że przywołuje się stary postulat nowoczesnej polityki społecznej - zapobieganie

Metafora społecznego domu Dom jest piętrowy Na każdym piętrze są różne pokoje Ludzie pozostają na swoim miejscu, ale też przemieszczają się między pokojami i piętrami Poza domem także żyją ludzie Przemieszczanie się między domem i społeczną próżnią jest również możliwe

Metafora społecznego domu Dlaczego ludzie żyją poza społecznym domem? Cztery ogólne odpowiedzi: Przyczyna jest w samych wykluczonych i w ich zachowaniach Przyczyną są działania innych ludzi Przyczyna tkwi w konstrukcji domu Przyczyną są bezosobowe procesy, na które nikt nie ma wpływu

Metafora społecznego domu Zalety metafory Ułatwia odróżnienie klas-warstw niższych od zmarginalizowanych i wykluczonych społecznie Obejmuje zarówno wizję pionowej hierarchii społecznej (układ pięter), jak i wewnętrznego i zewnętrznego kręgu (w samym domu pomiędzy pokojami na tym samym piętrze; dom i poza domem). Ułatwia zrozumienie węższego i szerszego ujęcia integracji społecznej – tylko w domu, również wykluczeni Ułatwia odróżnienie ogólnych strategii politycznych polegających na zapobieganiu wykluczeniu społecznemu oraz reintegracji wykluczonych

Strategie diagnozy marginalizacji i wykluczenia społecznego Diagnoza sytuacji poszczególnych grup z listy H. Silver Diagnoza ubóstwa relatywnego – badania angielskie Breadline Britain Diagnoza marginalnej pozycji społecznej – badania łódzkie klientów pomocy społecznej Diagnoza sytuacji wykluczonych na tle innych segmentów struktury społecznej – badania społeczeństw postkomunistycznych

Ocena perspektywy marginalizacji i wykluczenia społecznego Potencjalne zalety m.in.: jest na tyle uniwersalna, że można ją stosować zarówno do społeczeństw historycznych, jak i do różnych społeczeństw w tym samym czasie stwarza pozytywną atmosferę dla działalności pozarządowej, którą przedstawia się jako skuteczną w działaniach reintegracyjnych czy alterintegracyjnych zmusza do wyjścia poza wąsko ekonomiczne analizy ubóstwa i bezrobocia oraz wyłącznie ekonomiczne rozwiązania tych problemów sprzyja polityce społecznej, która nie tylko ma na celu łagodzenie ubóstwa absolutnego, ale ma zapobiegać i łagodzić ubóstwo relatywne uwzględnia zagadnienia m.in. podmiotowości, równouprawnienia i wizerunku społecznego, często pomijane w tradycyjnej polityce społecznej z paternalistycznym podejściem

Ocena perspektywy marginalizacji i wykluczenia społecznego Potencjalne wady może skłaniać do skupiania uwagi wyłącznie na działaniach skierowanych do najbardziej wykluczonych, z pominięciem reszty zagadnień szerszej integracji społecznej i zapobiegania wykluczeniu może być wykorzystana do stygmatyzacji, gdy wykluczone zbiorowości utożsami się z marginesem społecznym i podklasą rozumianymi w kategoriach moralnych wąsko rozumiane wykluczenie społeczne, jako brak uczestnictwa w formalnym zatrudnieniu, prowadzi do dominacji polityki zatrudnienia nad innymi działami polityki społecznej i w konsekwencji do ich niedoceniania i niedofinansowania

Inkluzja na złych warunkach? Uczestnictwo uprzedmiotawiające, dyskryminujące i odbierające godność ma bardzo niewielką wartość, chociaż może oferować dostęp do zasobów materialnych Jeżeli „zorganizowana i regularna społeczność” może zapewnić wykluczonym i najniższym klasom wyłącznie uczestnictwo niskiej jakości (uprzedmiotawiające, dyskryminujące, stygmatyzujące), główne nadzieje należy wiązać z alterintegracją

Wnioski Koncepcja ubóstwa relatywnego obejmuje większość intuicji związanych z wykluczeniem społecznym i można skorzystać z doświadczeń angielskich w diagnozie tego problemu Nie należy prowadzić refleksji nad marginalizacją i wykluczeniem społecznym bez normatywnej koncepcji uczestnictwa w społeczeństwie i społeczeństwa jako takiego Zorganizowana i regularna społeczność sama zobowiązała się do wykorzenienia ubóstwa absolutnego i złagodzenia ubóstwa relatywnego w duchu idei „społeczeństwa dla wszystkich”. Trzeba jej tylko o tym przypominać.

Instytucjonalizacja procesu inkluzywnej integracji Rada Integracji Społecznej Strategia Integracji Społecznej Plan Integracji Społecznej Obserwatorium Integracji Społecznej Warunki powodzenia m.in. Koordynacja działalności różnych podmiotów polityki społecznej Partnerstwo międzysektorowe i upodmiotowienie wykluczonych Odpowiednie finansowanie i kadry Realne kompetencje Rady w zarządzaniu całym procesem

Koniec