Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy Prawne Biznesu
Advertisements

Dr hab. Fryderyk Zoll, prof. UJ i ALK
Małgorzata Okońska-Zaremba
Bądź świadomym konsumentem
SANKCJONOWANY PRZEPISAMI KARNYMI
Podstawy Prawne Biznesu
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
Ochrona konsumencka dla osoby, na której rachunek zawarto umowę ubezpieczenia Dr Marcin Orlicki, LL.M. UAM Poznań
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement
Spam w Europie i w Polsce
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Zarządzanie kredytami i należnościami
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Prawdy oczywiste Sprzedaż zgodnie z ustawą o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawo ochrony konsumentów
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Forma czynności prawnych Przygotowała mgr Małgorzata Wilczyńska.
Konsument.
ŹRÓDŁA PRAWA CYWILNEGO
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
PODMIOTY PRAWA PRYWATNEGO
Reglamentacja procesu budowy
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH
Podstawowe założenia działalności gospodarczej. 1. Definicja działalności gospodarczej Działalność gospodarcza to zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana,
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
SANKCJE WADLIWYCH CZYNNOŚCI PRAWNYCH
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Podstawy prawa cywilnego
Konsument art. 22¹ kodeksu cywilnego: „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Jak założyć firmę w jednym okienku? Autorki: Anna Mikler Anna Mikler Magdalena Aksamit Magdalena Aksamit.
Prawo ochrony konsumentów
Działalność gospodarcza instytucji kultury
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
Przedstawicielstwo Przedawnienie i terminy zawite
KONSUMENT A INFORMACJA
Prowadzący: dr Joanna Kuźmicka-Sulikowska
mgr Małgorzata Grześków
Przedmioty stosunku cywilnoprawnego
Prawo cywilne z umowami w adm.3 Składanie oświadczeń woli
Sankcje wadliwych czynności prawnych
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
PRAWO HANDLOWE Gr.9 SSP IV 2017/2018 mgr Konrad Gralec
Publiczne prawo konkurencji
Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego
Publiczne prawo konkurencji
Ochrona baz danych.
mgr Barbara Trybulińska
Zawieranie i rozwiązywanie umów
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym Ustawa uchwalona przez Sejm 23 sierpnia 2007r Moc obowiązująca od 21 grudnia 2007 roku 21 artykułów podzielonych na 5 rozdziałów

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym cel ustawy: Określenie nieuczciwych praktyk rynkowych Określenie zasad przeciwdziałania tym prkatykom w interesie konsumentów w interesie publicznym Dyrektywa interpretacyjna

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym Definicje ustawowe: konsument Przeciętny konsument dostatecznie dobrze poinformaowany uważny i ostrożny ustawowe kryteria oceny „przecętnego” konsumenta Rozumienie kodeksowe Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych, a także przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym Przedsiębiorca Osoba fizyczna, prawna, jednostka org. nieposiadająca osobowości prawnej oraz osoby działające na ich rzecz Prowadzące działalność gospodarczą lub zawodową Działalność ich nie musi być zorganizowana i ciągła Produkt – każdy towar lub usługa, w tym nieruchomość, prawo i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych Art. 2. Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym Praktyki rynkowe Dokonuje przedsiębiorca Działanie lub zaniechanie Sposób postępowania, oświadczenie lub informację handlową Bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta w szczególności reklama i marketing

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym NIEUCZCIWE Wprowadzenie w błąd Agresywna Stosowanie sprzecznego z prawem kodeksu dobrych praktyk System konsorcyjny Sprzeczność z dobrymi obyczajami w sposób istotny zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta * cecha nieuczciwości wg zapisów ustawy może dotyczyć zachowania przedsiębiorcy przed, w trakcie i po zawarciu umowy.

BŁĄD Działanie Zaniechanie w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Zaniechanie pomija istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy tym samym powoduje lub może powodować ... * W razie wątpliwości istotne inoformacje są to wszystkie te informacje które przedsiębiorca musi podać na podstawie odrędnych przepisów

BŁĄD rodzaj działania: działanie dotyczące: KATALOG PRZYKŁADOWY!!! rozpowszechnianie nieprwdziwych informacji rozpowszechnianie prawdziwych informacji mogących wprowadzić w błąd „podszywanie się pod inny produkt” nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk działanie dotyczące: istnienia produktu, jego rodzaju lub dostępności cech produktu obowiązków przedsiębiorcy związanych z produktem praw konsumenta ceny, sposobu jej obliczania, istnienia korzyści cenowej powodów stosowania praktyki, sytuacji gosp. przedsiębiorcy, jego kwalifikacji, ... KATALOG PRZYKŁADOWY!!!

BŁĄD Zaniechania: Zatajenie lub nieprzekazanie w sposób jasny, jednoznaczny lub we właściwym czasie informacji dotyczących produktu Nieujawnienie handlowego celu praktyki, jeżeli: nie wynika on jednoznacznie okoliczności powoduje lub może spowodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dot. produktu, której inaczej by nie podjął

Istotne informacje w przypadku propozycji nabycia produktu Propozycja nabycia produktu – informacja handlowa określająca cechy produktu oraz jego cenę, która bezpośrednio wpływa bądź może wpływać na podjęcie przez konsumenta decyzji dotyczącej umowy czy, w jaki sposób i na jakich warunkach: dokona zakupu zapłaci za produkt w całości lub części zatrzyma produkt rozporządzi nim wykona uprawnienie związane z produktem * bez względu na to, czy kosument zdecyduje się dokonać tej czynności czy powstrzymać się od jej dokonania

Istotne informacje w przypadku propozycji nabycia produktu istotne cechy produktu imię, nazwisko (nazwę), adres (siedzibę) przedsiębiorcy cenę, uwzględniającą podatki Jeżeli nie można w sposób racjonalny obliczyć wcześniej ceny ze względu na charakter produktu Sposób, w jaki cena jest obliczana uzgodnienia dot. sposobu płatności, dostawy lub wykonania produktu oraz trybu ropatrywania reklamacji informacje o istnieniu prawa do rozwiązania lub odstąpienia od umowy, jeżeli prawo takie wynika z ustawy lub umowy

Dyrektywy interpretacyjne dotyczące błędu Przy ocenie danego działania/zaniechania należy uwzględnić wszystkie elementy oraz okoliczności wprowadzenia produktu na rynek, w tym sposób jego prezentacji. Zaniechania: bierzemy pod uwagę także specyfikę danego środka komunikacji i wynikające zeń ograniczenia przestrzenne lub czasowe; bierzemy także pod uwagę wszystkie środki podjęte przez przedsiębiorcę, aby udostępnić konsumentom informację

Katalog praktyk postrzeganych jako błąd w każdych okolicznościach (wybór) Posługiwanie się certyfikatem, znakiem jakości lub podobnym oznaczeniem bez posiadania uprawnień Reklama przynęta/przynęta i zamiana Twierdzenie o posiadaniu uprawnienia, koncesji, zezwolenia, bez spełnienia wymogów, by je otrzymać Nieprawdziwe twierdzenie, że sprzedaż produktu jest zgodna z prawem Prezentowanie uprawnienia przysługującego konsumentowi z mocy prawa jako cechy wyróżniającej ofertę przedsiębiorcy Adidos – pkt 13 Pozorny gratis Fałszywy konkurs

Agresywna praktyka rynkowa Praktyka, która: Wywołuje niedopuszczalny nacisk i tym samym W znaczny sposób ogranicza lub może ograniczyć Tym samym powoduje lub może powodowć podjęcie przez niego decyzji dot. produktu, której inaczej by nie podjął. Swobodę wyboru przeciętnego konsumenta Zachowanie przeciętnego konsumenta względem produktu

Niedopuszczalny nacisk Każdy rodzaj wykorzystywania przewagi wobec konsumenta W sposób znacznie ograniczający zdolność przeciętnego konsumenta do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej umowy w szczególności użycie lub groźba użycia przymusu fizycznego lub psychicznego Przy ocenie należy uwzględnić wszystkie cechy praktyki, a w szczególności: Czas, miejsce, uciążliwość danej praktyki Celowe wykorzystanie przymusowego położenia konsumenta Uciążliwe lub niewspółmierne bariery pozaumowne, wykorzystywane przez przedsiębiorcę Groźby podjęcia działania niezgodnego z prawem lub użycie obraźliwych sformułowań

Bezwzględnie nieuczciwe agresywne praktyki rynkowe Wywołanie wrażenia, że konsument nie może opuścić pomieszczeń przedsiębiorcy bez zawarcia umowy Ignorowanie próśb konsumenta o opuszczenie miejsca zamieszkania lub zaprzestanie wizyt Uciążliwe i niewywołane działaniem albo zaniechaniem konsumenta nakłanianie do nabycia produktów przez środki porozumiewania się na odległość Informowanie konsumenta o tym, że jeżeli nie nabędzie produktu, przedsiębiorcy może grozić utrata pracy lub środków do życia Umieszczanie w reklamie bezpośredniego wezwania do dzieci nabycia produktów lub wezwania rodziców do ich nabycia Fałszywa obietnica nagrody

Odpowiedzialność cywilna Roszczenia konsumenta, którego interes został naruszony lub zagrożony: Zaniechanie praktyki Usunięcia jej skutków złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i formie Naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności unieważnienia umowy Zasądzenia odpowiedniej kwoty na cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów

Odpowiedzialnośc cywilna Z roszczeniami oprócz konsumenta wystąpić mogą: RPO Rzecznik Ubezpieczonych Krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów Powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów Ciężar dowodu, że dana praktyka rynkowa nie jest nieuczciwa spoczywa na przedsiębiorcy Przedawnienie – 3 lata, osobno dla każdego naruszenia

Odpowiedzialność karna Stosujący agresywną praktykę grzywna Ściganie na wniosek/żądanie pokrzywdzonego

System konsorcyjny Inaczej zwany systemem argentyńskim, w Polsce upowszechnił się w ostatnim dwudziestoleciu konsument produkt konsument konsument konsument konsument konsument konsument wpłaty konsument Budżet konsorcjum konsument konsument konsument konsument konsument produkt konsument konsument

Pozbawienie wolności na okres od 3 miesięcy do 5 lat System konsorcyjny Uznany expressis verbis za nieuczciwą praktykę rynkową i zakazany. Tak samo potraktowane zostało organizowanie grupy konsorcyjnej Zaostrzona odpowiedzialność karna Pozbawienie wolności na okres od 3 miesięcy do 5 lat Wartość mienia jest wielka – kara pozbwienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat

Projekt i realizacja Maciej Trąbski