Kto i jak uczy sześciolatki w krakowskich szkołach samorządowych? Analiza ankiet nauczycieli.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZEŚCIOLATEK W NASZEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa Nr 2 im
Advertisements

INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Krakowskie szkoły w oczach rodziców sześciolatków.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
„Sześciolatek w przyjaznej szkole”
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Warszawa, Informacje o oddziale przedszkolnym Od 1 września 2008 r. mamy jeden oddział przedszkolny, do którego uczęszcza 16 dzieci. Kadra pedagogiczna.
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Przygotowania szkół na przyjęcie dzieci 6 letnich do klas I.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ GIMNAZJUM im. C. K
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Informacja o oddziałach przedszkolnych zorganizowanych na terenie Szkoły Podstawowej nr 273 w Warszawie ul. Balcerzaka 1.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 w ZIELONEJ GÓRZE
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
J AK SZKOŁY POWIATU LUBAŃSKIEGO PRZYGOTOWAŁY SIĘ NA PRZYJĘCIE SZEŚCIOLATKÓW ? Analiza ankiet dyrektorów szkół podstawowych.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Zespół Szkół w Nowym Folwarku
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Przewodnik po nowych funkcjach Szkoła Podstawowa nr 1 im Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Elementy geometryczne i relacje
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
SZEŚCIOLATEK W PRZYJAZNEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa im. Marii i Lecha Kaczyńskich w Podsarniu.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Tel./fax (0 42)
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Miejskiej Szkoły Podstawowej nr 4 w Knurowie
Szkoła Podstawowa nr11 z Oddziałami Integracyjnymi im Kornela Makuszyńskiego w Zielonej Górze Opracowanie: Lidia Dubniewska.
Mamo, tato chcę już iść do szkoły 1. Potencjał sześciolatka Mózg sześciolatka potrzebuje maksymalnie dużo różnorodnych bodźców i doświadczeń edukacyjnych.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. H. Ch. Andersena to szkoła przyjazna Dzieciom i ich Rodzicom Jesteśmy Szkołą Odkrywców Talentów (pierwszą w Radomiu),
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Tel
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
„Sześciolatek w szkole”
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej nr 222 im. Jana Brzechwy
„Sześciolatek w szkole”
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
Zapraszamy do oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej nr 238
Zapis prezentacji:

Kto i jak uczy sześciolatki w krakowskich szkołach samorządowych? Analiza ankiet nauczycieli

Kto odpowiedział na ankietę? Wśród 299 nauczycieli, którzy wypełnili ankiety uczy: 57,9% w klasie pierwszej, 39,8% w klasie drugiej, 2,3% to nauczyciele j. angielskiego i zajęć komputerowych uczący w obydwu klasach. Nauczyciele wypowiadający się w ankiecie w zdecydowanej większości uczą w klasach mieszanych z przewagą dzieci, które rozpoczęły naukę w wieku 7 lat, w następnej kolejności odpowiednio: w klasach składających się wyłącznie z sześciolatków, w większości z sześciolatków w połowie sześciolatków i siedmiolatków.

Nowa podstawa programowa Obniżenie wieku szkolnego związane było z wprowadzeniem nowej podstawy programowej, która została dostosowana do potrzeb i możliwości dzieci 6 – letnich.

Nowa podstawa programowa Dobra znajomość podstawy programowej oraz odpowiednie jej wdrożenie jest ważnym czynnikiem powodzenia reformy. Wdrożenie nowej podstawy programowej zdaniem nauczycieli ułatwiały: podręczniki – 84,2%, opracowane przewodniki dla nauczyciele, propozycje scenariuszy lekcji -78,9%, środki dydaktyczne - 76,9% inne elementy m.in. własne doświadczenie, wykonywanie przez siebie pomoce dydaktycznych, mniejszą liczbę uczniów w klasie - 13,4 %

W jaki sposób uczone są sześciolatki? Metody pracy: edukacja polonistyczna słuchanie przez uczniów czytanych opowiadań, bajek, wierszy, nagrań 43% zabawy słowem – wyliczanki, wierszyki, układanki 33,40% rozwijanie wyobraźni poprzez odgrywanie scenek (elementy dramy) 40% uczenie logicznego myślenia poprzez gry i zabawy 35% rozwijanie u dzieci myślenia twórczego poprzez stosowanie ćwiczeń takich jak: zagadki, krzyżówki, rebusy, opowiadania 27,40% zabawy ruchowe i muzyczne 10,30% zabawy integrujące zespół klasowy 10,30% nauka piosenek, rymowanek, wierszyków 7,70% Metody pracy: edukacja matematyczna uczenie logicznego myślenia poprzez gry i zabawy 87, 6% liczenie na konkretnych przedmiotach – np. patyczkach, liczmanach, klockach ćwiczenia manipulacyjne 87% rozwiązywanie prostych zadań za pomocą rysunków, przedmiotów lub zabaw ruchowych 84,20% inne metody zgodne z podstawa programową.

W jaki sposób uczone są sześciolatki? Za szczególnie istotne zalecenia nauczyciele uznali: realizowanie edukacji przyrodniczej w naturalnym środowisku, poza szkołą oraz w salach lekcyjnych, w których znajdują się kąciki przyrody - 48,1%, podział sali lekcyjnej na dwie części: edukacyjną i rekreacyjną 46, 1%, tworzenie w sali kącików tematycznych ( np. przyrodniczych, czytelniczych, teatralnych, gazetek tematycznych,) - 38,1%, stwarzanie warunków do rozwijania uzdolnień uczniów poprzez udział w konkursach, występach zawodach – 33,4%, liczebność oddziału około 26 osób - 20,7%, włączanie muzyki do codziennych zajęć - 22,0%, organizacja zajęć pozalekcyjnych - 28,7%, organizacja zajęć sportowych i komputerowych w odpowiednio wyposażonych miejscach -20,7%.

Krakowscy nauczyciele znają i umiejętnie stosują zalecenia zawarte w nowej podstawie programowej, która dostosowana jest do możliwości rozwojowych dziecka sześcioletniego. Szeroki wachlarz nowoczesnych form i metod pracy stosowanych przez nauczycieli świadczy o ich bardzo dobrym warsztacie i właściwym przygotowaniu do pracy z młodszymi dziećmi.

Adaptacja sześciolatka w szkole. W celu zminimalizowania stresu dziecka sześcioletniego związanego z przekroczeniem progu edukacyjnego nauczyciele podejmują następujące działania: wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami - 42,1 %, przed rozpoczęciem nauki umożliwienie spotkania dzieci z przyszłymi wychowawcami - 37,1%, zorganizowanie spotkania z rodzicami przyszłych wychowanków - 60%, zapoznanie z budynkiem i salą lekcyjną - 87%, organizacja zajęć otwartych - 48,1%, stwarzanie miłej i przyjaznej atmosfery - 90%, stała obserwacja postępów dziecka i omawianie jej na bieżąco z rodzicami -74%.

Adaptacja sześciolatka w szkole. Czas trwania okresu adaptacyjnego ustalają nauczyciele, a zależy on od potrzeb i możliwości dzieci. Najczęściej trwa on: powyżej 1 miesiąca - 15%, miesiąc -36%, 3 tygodnie -9,3%, 2 tygodnie - 13,4%, 1 tydzień -9,3%. Wśród ankietowanych nauczycieli jest grupa – 17%, która stwierdziła, że dzieci nie potrzebowały okresu adaptacyjnego. Różnice w długości okresu adaptacyjnego świadczą o elastyczności nauczycieli, którzy umiejętnie wprowadzają dziecko w świat szkoły poświęcając na to odpowiedni czas. Aż 90% nauczycieli, wskazało że uważają za konieczne stworzenie przyjaznej atmosfery dla najmłodszych uczniów. Wynik ten świadczy nie tylko o dużej wiedzy pedagogicznej, ale też zaangażowaniu w swoja pracę.

Obawy nauczycieli Obszar, w którym mogły wystąpić problemy Liczba nauczycieli, którzy się obawiali pracy z dzieckiem w danym zakresie Liczba nauczycieli, których obawy się potwierdziły trudność z podjęciem nauki ,9% ,4%, rozstanie dziecka z dotychczasowym środowiskiem przedszkolnym ,1% ,4% niewłaściwe dla dzieci wyposażenie szkoły ,7%- niedostateczne przygotowanie do pracy z dzieckiem 6-letnim21 - 7,0%- kontaktu ze starszymi uczniami21 - 7,0%- braku zapewnienia dziecku bezpieczeństwa w szkole -- Inne: niedojrzałość emocjonalna ,0% ,7%

Oczekiwania rodziców oczami nauczycieli. zapewnienia bezpieczeństwa – 282 ( 94,3%), stworzenia miłej, przyjaznej i serdecznej atmosfery dla dziecka – 249 (83,2%), możliwości uczęszczania dziecka do świetlicy szkolnej – 232 (77,6%), odpowiedniego wyposażenia sali (71,2%), udział w zajęciach pozalekcyjnych – 161 (54%), złagodzenia stresu dziecka -156 (52,1%), utworzenia oddziału tylko dla dzieci 6 – letnich - 86 (28,7%), organizowania wyjść i wycieczek - 47 (15,7%), łatwości komunikacji z wszystkimi pracownikami szkoły - 41 (13,7%), wyposażenia w sprzęt audiowizualny i komputery – 38 (12,7%).

Jak swoją pracę widzą nauczyciele. 87,2% nauczycieli swoje umiejętności i dokonania ocenia celująco i bardzo dobrze. Tak wysoki stopień satysfakcji z predyspozycji zawodowych świadczy o właściwie prowadzonemu doskonaleniu zawodowemu, dostępie do szkoleń, wsparciu przez doradców metodycznych oraz umiejętności samokształcenia.