Podmiotowość w pedagogice

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
Metody badawcze w psychologii
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Wyzwania przedsiębiorczości
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Psychologia w zarządzaniu
Czym jest Integracja?.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Psychoanaliza Freuda.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Czym jest dla nas tolerancja?
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka
Wartości w życiu człowieka
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Osobowe traktowanie człowieka stymulatorem zdrowia i rozwoju.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
RADA SZKOLENIOWA DNIA
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Podmiotowość w pedagogice Wykład 6 Podmiotowość w pedagogice

Kim jest człowiek? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo natura człowieka jest bardzo złożona i jednoznaczny opis nie jest możliwy. Istnieje szereg koncepcji, które postrzegały jednak człowieka jako opis jednostronny. Dostrzegano jeden typ czynników wpływających na człowieka, ale człowiek to nie tylko byt biologiczny ale i społeczny. Współczesne teorie postrzegają człowieka jako byt trójczynnikowy: -część zmysłowa (obserwacja, dotyk), -inteligibilna (związana z rozumem, inteligencją, myśleniem, analizą, syntezą), -część duchowa (przeżycia wewnętrzne). Według koncepcji Freuda człowiek jest istotą złożoną -it – popędy, instynkty pierwotne, nieprzewidywalne to cicha strona człowieka nieuświadomiona -ego – „ja” , moja świadomość, struktura rzeczywista i struktura świadomości, -super ego – cenzor, jest strukturą wyższą wykształconą w odpowiedzi na oczekiwania innych ludzi, to sumienie, zbliża do doskonałości, -ego – „jest łącznikiem między tym, co łączy moją nieświadomość (it) z superego (wyższe, doskonałe zasady moralne). Tylko dlatego, że mamy tak złożoną naturę możemy toczyć ustawicznie konflikty wewnętrzne i dążymy do ich rozwiązywania.

W rozwiązywaniu tych konfliktów pomagają nam cztery mechanizmy obronne: wyparcie (próba zapomnienia) - nie jest równe wyeliminowaniu, (to tak jak szafa, ale szafa ma określoną pojemność), projekcja – przeniesienia na drugą osobę (moje niezrealizowane pomysły przenoszę na dziecko), kompensacja – znalezienie innego obszaru aktywności (nie mam rodziny – realizuję się w życiu zawodowym), sublimacja – realizowanie swoich popędów na poziomie fantazjowania (nie mogę w rzeczywistości, to zmyślam i buduję swój własny świat. Jest to odreagowanie rzeczywistości i rekompensacja braków.) Należy pamiętać, że każdy człowiek jest niepowtarzalny, samodzielny, jest tworem złożonym, zdeterminowanym, a podstawowym czynnikiem rozwoju jest energia zwrotna w człowieku i mechanizmy obronne. Rozwój człowieka jest związany z realizacją potencjału zawartego w jednostce lub nieograniczoną ekspresją własnego „ja”. Rozwój człowieka dokonuje się przez fakt bycia wśród innych.

Podmiotowość jako wyznacznik edukacyjny w kontekście rehabilitacji Odpowiedzią na wyzwanie współczesności jest przyjęcie aksjologicznej perspektywy ujmującej człowieka jako podmiot, czyli byt, odznaczający się następującymi właściwościami: wolnością od zewnętrznych ograniczeń i wewnętrznego przymusu, samoświadomością, samowiedzą, sprawowaniem kontroli nad swoim życiem, twórczością, pojmowaną jako sztuka życia, współdziałaniem i współodczuwaniem aktywności, posiadaniem praw i korzystaniem z nich, ponoszeniem odpowiedzialności za dokonywane wybory.

Teza o pełni upodmiotowienia jest w praktyce założeniem metodologicznym, bowiem większość ludzi w doświadczeniach istnieją ograniczenia o różnym zakresie czasu trwania pojawiające się w różnych płaszczyznach życia. Są to ograniczenia mające genezę w cechach sytuacji życiowej jak i niskim poziomie wykształcenia, poinformowania, ubóstwa, przynależności do grup o nikim statusie, ogólnie złym stanie zdrowia, deficytu sensorycznego, trudności komunikacyjnych czy też ograniczeniach motorycznych. W przezwyciężeniu ograniczeń egzystencji upodmiotowienia w odniesieniu do ludzi niepełnosprawnych służy rehabilitacja. Jest ona procesem wyrabiania lub przywracania zdolności pełnienia ról społecznych przez osobę, która tego potrzebuje dla włączenia się w życie rodzinne, edukację, zatrudnienie i szeroko pojmowane życie społeczne.

Podejścia do podmiotowości Podejścia do podmiotowości. Model tradycyjny i jego cechy (obecnie krytykowany). 1.Traktowanie niepełnosprawności jako cechy totalnej ograniczającej całość ludzkiego funkcjonowania. 2.Instytucjonalizacja, stygmatyzacja, segregacja. 3.Traktowanie osób niepełnosprawnych jako grupy mniejszościowej w kategorii zależnej z takimi wartościami jak: bierność, słabość, niski poziom wykształcenia, brak umiejętności sprawowania kontroli nad swoim życiem. 4.Traktowanie osób niepełnosprawnych jako narzędzi terapii swoistych przedmiotów. 5.Izolacja, traktowanie nierównościowe, wyłączenie i kierowanie niepełnosprawnymi.

Wskutek badań porównawczych, prowadzonych między różnymi grupami osób niepełnosprawnych i porównawczo między nimi i pełnosprawnymi jak również dzięki rozwojowi ruchu na rzecz praw człowieka i wzrostu świadomości poczucia własnej wartości u osób niepełnosprawnych i ich opiekunów stworzono nowoczesny model podejścia do podmiotowości. Cechuje się on właściwościami: oddzielenie podejścia niepełnosprawności od upośledzenia. Niepełnosprawność jest pojmowana jako jedna z wielu cech określających człowieka. Jest to właściwość organizmu na poziomie sensorycznym, motorycznym, fizjologicznym lub psychicznym, wykazująca zależność zadaniową, obiektywne mierzalna, zawsze o charakterze przejściowym. Upośledzenie jest kategorią totalną, stanowiącą łączny rezultat cech dysfunkcji i niekorzystnych cech społecznego usytuowania, deistytucjonalizacja, destygmatyzacja, równość traktowania osób niepełnosprawnych, jak najpełniejsze włączenie niepełnosprawnych do nurtu życia zbiorowości, normalizacja życia niepełnosprawnych polegająca na udostępnieniu im doświadczeń cyklu życia, miejsc, form aktywności i relacji społecznych typowych, uznanych za ważne i wartościowe w danym kręgu kulturowym.

W normalizacji chodzi również o wykorzystanie standardowych procedur pomocy technicznej jak również stworzonych do tego celu instytucji. Normalizacja jest podstawą społecznej integracji osób niepełnosprawnych. Do zadań pedagoga i działań pedagogicznych zaliczamy trzy aspekty aksjologiczne będące podstawą działań na rzecz podmiotowości: aspekt przedmiotowy, wizja społecznej obecności osób niepełnosprawnych, aspekt podmiotowy, koncepcja człowieka wyposażonego w określone kompetencje, aspekt społeczny, wynikający z konieczności realizacji zadań społeczeństwa, związanych z kształtowaniem postaw

Aspekt podmiotowy wiąże się z kształtowaniem u osoby niepełnosprawnej kompetencji pozwalającej jej prowadzić życie zgodne z zakładanym obecnie modelem edukacji, rehabilitacji. Działania - o których mowa – wiążą się ze stwarzaniem niezależności w sferze ruchowej, poznawczej, komunikacyjnej oraz w zakresie sprawowania kontroli nad własnym życiem. Realizacja tych zadań ma przebiegać na poziomie jednostki i służyć kompleksowo dokonując się na płaszczyznach medycznej, psychologicznej, społecznej, której składnikami są: edukacja oraz rehabilitacja zawodowa związana z kształtowaniem kompetencji mających być realizowanymi na wszystkich etapach życia. Realizacja wymienionych zadań powinna opierać się na zasadach indywidualizacji, realizmu, normalizacji i kształtowaniu maksymalnej niezależności.