"TRZEBA ROZMAWIAĆ" SPOTKANIE WARSZTATOWE Z RODZICAMI Kraków,15 marca 2006r. Szkoła Podstawowa Nr 113
"Trzeba rozmawiać" Porządek spotkania: 1.Komunikacja – porozumiewanie się. 2.Nieskuteczne style komunikowania. 3.Sztuka słuchania. 4.Komunikaty "co? dlaczego? jak? " 5.Podsumowanie. 1
Trójnóg wiary w siebie rozwijanie umiejętności szacunek dla siebie i innych odpowiedzialność w działaniu "Trzeba rozmawiać" 2
DWUKIERUNKOWY PROCES PRZEKAZYWANIA INFORMACJI Rodzice Nadawca (Nadawca)(Odbiorca) Odbiorca Dzieci komunikat zrozumiały język, jasne intencje KOMUNIKACJA "Trzeba rozmawiać" 3
(ćwiczenie w grupach) przeszkody: "słuchanie połowiczne" "ja też" "natychmiastowa rada" listen silent NIESKUTECZNE STYLE KOMUNIKOWANIA "Trzeba rozmawiać" 4
SZ szanuj rozmówcę TU tu postaraj się dostrzec jego punkt widzenia KA każdą chwilę po jego wypowiedzi poświęć na zadawanie pytań i wyrażanie uwag SZTUKA SŁUCHANIA "Trzeba rozmawiać" 5
włączanie telewizji w porze specjalnych programów, włączanie telewizji w porze specjalnych programów, a następnie wspólne ich omawianie, a następnie wspólne ich omawianie, znalezienie spokojnej chwili na rozmowę – być może znalezienie spokojnej chwili na rozmowę – być może w trakcie jazdy samochodem, w trakcie jazdy samochodem, przed snem znalezienie czasu na omawianie spraw przed snem znalezienie czasu na omawianie spraw minionego dnia, minionego dnia, wspólny wieczorny spacer, wspólny wieczorny spacer, wyjazd na rodzinny biwak. wyjazd na rodzinny biwak. Czas na wspólną rozmowę wyłączanie telewizji w trakcie posiłków, wyłączanie telewizji w trakcie posiłków, "Trzeba rozmawiać" 6
Powiedz, co cię drażni. Wyjaśnij, dlaczego cię to drażni. Zaproponuj, jak można to zmienić. KOMUNIKATY TYPU "CO? DLACZEGO? JAK?" "Trzeba rozmawiać" 7
bałagan w kuchni bałagan w kuchni niepościelone łóżko niepościelone łóżko niewyniesione śmieci niewyniesione śmieci nieodrobone lekcje nieodrobone lekcje nieprzekazana wiadomość telefoniczna nieprzekazana wiadomość telefoniczna wrzucanie brudnych rzeczy pod łóżko lub upychanie ich w szafie wrzucanie brudnych rzeczy pod łóżko lub upychanie ich w szafie (ćwiczenie w parach – komunikaty) (ćwiczenie w grupach – skuteczna komunikacja z dzieckiem) Lista przykładowych zachowań prowadzących zwykle do problemów: "Trzeba rozmawiać" 8
Rozmowa z dzieckiem jest sztuką. Rozmowa z dzieckiem jest sztuką. Klimat domu. Klimat domu. Jednoznaczność komunikatów. Jednoznaczność komunikatów. 7% słowa 38% głos 55% mimika ogólne odczucie w odbiorze komunikatów PODSUMOWANIE "Trzeba rozmawiać" 9
Dziękuję za uwagę. "Nic bardziej pożądanego a nic trudniejszego na ziemi a nic trudniejszego na ziemi jak prawdziwa rozmowa" jak prawdziwa rozmowa" Adam Mickiewicz