Wszechstronny osobowość… ale w każdej dziedzinie najlepszy!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Patron szkoły Janusz Korczak.
Advertisements

Patron Hufca Pruszków Janusz Korczak.
„ Nie ma dzieci – są ludzie ”
Patron Szkoły Podstawowej w Raczkowie
Niby banalne pytanie, a jednak nie jest tak łatwo na nie odpowiedzieć
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
JAN PAWEŁ II
Janusz Korczak przyjaciel dzieci.
Janusz Korczak.
PATRON Szkoły Podstawowej w Michowicach
człowiek wielkiego serca i wielkiej życiowej mądrości.
„Nie ma dzieci – są ludzie”
JANUSZ KORCZAK Poznaj siebie , zanim zechcesz dzieci poznać.
Nie zostawiajmy świata takim, jakim jest
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
Ks. Jan Twardowski Kochać....
„Prawo dziecka do niegrzeczności” Jakub Śpiewak, Kidprotect.pl
Dzieci są nieznaną połową ludzkości..
Janusz Korczak (Henryk Goldszmit) (1878 lub 1879 – 1942 )
Janusz Korczak – człowiek o gorącym sercu
Janusz Korczak.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Janusz Korczak, właściwe nazwisko Henryk Goldszmit, pseudonim Stary Doktor. Urodził się 22 lipca 1878r., albo 1879r. w Warszawie. Był lekarzem i pedagogiem.
Chcesz dobrze wychować dziecko?
Janusz Korczak Poznaj siebie , zanim zechcesz dzieci poznać.
Janusz Korczak życie i twórczość
,,ŻEBY CZŁOWIEK BYŁ CZŁOWIEKIEM’’
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Testament Gabriela Garcia Marqueza
Prawa dziecka wg Janusza Korczaka
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
Bursa Samorządu Województwa Łódzkiego w Łodzi. W kwietniu 2012 r. rada pedagogiczna Bursy Samorządu Województwa Łódzkiego w Łodzi zorganizowała spotkanie.
A MY SIĘ WYZWAŃ NIE BOIMY, MY SIĘ SAMO - RZĄDZIMY!
INSTRUKCJA NA UDANE MAŁŻEŃSTWO.
Janusz Korczak urodził się 22 lipca 1878 Warszawie, zmarł 5 lub 6 sierpnia 1942 w Treblince. Był lekarzem, pisarzem, pedagogiem, działaczem społecznym,
Janusz Korczak – człowiek o wielkim sercu
Mówi się, że potrzeba tylko jednej minuty, żeby kogoś zauważyć, jednej godziny, żeby go ocenić i jednego dnia, żeby polubić, ale całego.
Innowacja pedagogiczna
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
Jest pragnieniem szczęścia drugich. Tolmann Pesch
O korzeniach i skrzydłach…
,,Temu, który ukochał sercem…”
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Poświęć chwilkę swego zabieganego życia na kilka myśli
Wartości w życiu człowieka
Henryk Goldszmit. Pochodze nia żydowsko- polskiego.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
W rolach głównych Janusz Korczak Oliwier Rybacki Dyrektor szkoły Barbara Rogalska Uczniowie klas gimnazjalnych.
Janusz Korczak (Henryk Goldszmit)Z pochodzenia Żyd. Urodził się 22 lipca 1878 lub 1879 roku w Warszawie. Jego ojciec adwokat zmarł, gdy ten.
Logopedia Silesiaca. „Wprawdzie czasem nie odbiera telefonu, ale to chyba Jej jedyna wada. Trudno spotkać na swojej drodze tak fajną i lojalną osobę.
Janusz Korczak. Urodził się 22 lipca 1878 lub 1879r. w Warszawie Zginął 6 sierpnia 1942r. w obozie zagłady w Treblince.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
PRAWA dziecka.
Znamy swoje prawa.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Etyka Patrycja Zalewska.
JANUSZ KORCZAK sylwetka wielkiego pedagoga.  Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit  Urodził się w 1878 lub 1879 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Przyjaciel najcenniejszy dar
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu
KLASA Społeczno-prawna
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Zapis prezentacji:

Wszechstronny osobowość… ale w każdej dziedzinie najlepszy! Do niezwykłej, fascynującej, charyzmatycznej a równocześnie skromnej postaci Janusza Korczaka – lekarza, pisarza, myśliciela, filozofa, uczonego, moralisty, pedagoga – wychowawcy (praktyka), dydaktyka, publicysty, poety, humorysty, fenomenu literackiej i społecznej aktywności wciąż powracamy.

,,Prawdziwy wychowawca” Janusz Korczak Monika Maciaszek

O ciągłej obecności Korczaka wśród kolejnych pokoleń zadecydowała nie tylko Jego heroiczna śmierć, ale nade wszystko niezwykła troska o opuszczone dzieci żydowskie i polskie.

„Dokąd z dziećmi odchodzisz współczesny Sokratesie „Dokąd z dziećmi odchodzisz współczesny Sokratesie? Któryś zmyślał baśnie, sam stałeś się legendą. Któryś oszukał dzieci, że śmierć je rychła nie czeka, Tobie dobroć i męstwo śmiertelną koszulę przędą I pamięć o Tobie wzbiera jak rozlewiska rzeka.”

Będąc w getcie napisał: „Wychowywać – znaczy chować, chronić, ukrywać przed krzywdą i szkodą zabezpieczyć”

Dzieci żydowskie – bezdomne, osamotnione dowiadywały się od swych wychowawców, co to znaczy wzajemna życzliwość, zaufanie, rozumna miłość, bycie społecznie pożytecznym i odpowiedzialnym, ze należy postępować zgodnie z własnym sumieniem, przekonaniami, być gotowym do wyrzeczeń, sprawiedliwym w ocenie siebie i innych, brzydzić się kłamstwem, przełamywać lenistwo.

Spośród wartości naczelnych: biotycznych, poznawczych, moralnych i estetycznych autor rozprawy „Jak kochać dziecko” (najpoważniejsze dzieło pisarskie Korczaka) na plan pierwszy w swojej pracy pedagogicznej, życiu osobistym i twórczości wysunął wartości moralne. Ten Humanista wszechczasów cenił w szczególności: miłość, przyjaźń, szacunek, bezinteresowność (altruizm), humanizm, prawdę, dobro, wierność dziecku – człowiekowi, godność (honor), uczciwość, odpowiedzialność za słowa i czyny, celowość działań, rozwagę i odwagę, solidarność, samowychowanie, samokrytycyzm, spolegliwość, sprawiedliwość, lojalność, silną wolę, wytrwałość, wdzięczność, rzetelność, wiarygodność, tolerancję, szlachetność, perfekcjonizm.

Szczególne miejsce w systemie wychowawczym Korczaka zajmowała praca . Uczył się nieustannie. Po ukończeniu studiów medycznych w Warszawie pogłębiał zdobytą wiedzę w klinikach Berlina, Paryża i Londynu. Systematycznie śledził literaturę naukową z zakresu medycyny, ale również nowości wydawnicze z pedagogiki i nauk z nią współdziałających, zwłaszcza filozofii i psychologii. Na samokształcenie, samodoskonalenie, twórczość pedagogiczną, publicystyczną i literacką poświęcał noce, gdyż dnie miał „szczelnie” wypełnione rozlicznym obowiązkami natury medycznej, opiekuńczo - wychowawczej, organizacyjnej.

Korczak pobudzał wychowawców i wychowanków do stałej pracy nad sobą do nieustannego wysiłku, by stać się lepszym, zrealizować zamierzone cele. Twierdził, ze niezbędna jest „ochocza praca, [...] mocny wysiłek, czyn o wyraźnym celu, gdy potrzebny pośpiech rąk i wynalazczość umysłu. Tu młodzież jest w swoim żywiole, tu ujrzysz zdrową wesołość i pogodne podniecenie”

Janusz Korczak domagał się od dorosłych: - szacunku dla niewiedzy dziecka, - szacunku dla jego niepowodzeń i łez, - szacunku dla własności dziecka i jego budżetu, - szacunku dla dziecięcych tajemnic, - szacunku dla bieżących chwil, - szacunku dla życia świadomego i odpowiedzialnego.

twierdził, że nie ma takich wartości, które można by przekazać czy zaszczepić dzieciom niejako od zewnątrz, narzucając je odgórnie w postaci raz na zawsze ustalonej i obowiązującej, potwierdzonej przez różnego rodzaju autorytety zarówno świeckie, jak i religijne. Wartość ma wpływ na życie człowieka wówczas, gdy dojrzewa w nim stopniowo i nieustannie rozwija się

do każdej wartości, jeśli ma być ona uzewnętrzniona, zmamalizowana i uznawana przez człowieka, każdy musi dochodzić sam, własnym wysiłkiem, cierpieniem, ,,błądzić i szukając, ciągle korygując własny sposób myślenia i działania

„Jeśli człowiek podejmie taki wysiłek, trud, mozół, wówczas dopiero staje się sobą, czyli staje się kimś. W przeciwnym razie pozostanie marionetką, istotą manipulowaną, ulegającą bezmyślnie różnym obiegowym stereotypom..

"Dzieci - to przyszli ludzie "Dzieci - to przyszli ludzie. Więc dopiero będą, więc jakby ich jeszcze nie było. A przecież jesteśmy: żyjemy, czujemy, cierpimy."

"Bo dorosłemu nikt nie powie: 'Wynoś się', a dziecku często się tak mówi. Zawsze jak dorosły się krząta, to dziecko się plącze, dorosły żartuje, a dziecko błaznuje, dorosły płacze, a dziecko się maże i beczy, dorosły jest ruchliwy, dziecko wiercipięta, dorosły smutny, a dziecko skrzywione, dorosły roztargniony, dziecko gawron, fujara. Dorosły się zamyślił, dziecko zagapiło. Dorosły robi coś powoli, a dziecko się guzdrze. Niby żartobliwy język, a przecież niedelikatny. Pędrak, brzdąc, malec, rak - nawet kiedy się nie gniewają, kiedy chcą być dobrzy. Trudno, przyzwyczailiśmy się, ale czasem przykro i gniewa takie lekceważenie." Janusz Korczak - Kiedy znów będę mały. W: Fragmenty utworów, Warszawa1978 s.181

Poprawa... "Człowiek nie tylko pamięta, ale i zapomina, nie tylko się myli, ale poprawia swoje różne błędy, nie tylko gubi, ale i znajduje. Można się nauczyć pamiętać to, co dobre i pożyteczne. Znam wielu, których ulica nie zepsuła wcale, a zahartowała, wyrobiła silną wolę, żeby być uczciwym i rozważnym człowiekiem." Janusz Korczak - Ulica, Wybór pism T. IV s. 38

Wysiłek... "Człowiek lubi wysiłek. Lubi, żeby mu się udało, chce wiedzieć, czy potrafi, co może, mimo trudności chce wiedzieć, czy potrafi, co może, mimo trudności chce skończyć i zwycię-żyć, przekonać siebie i innych, że silny i zręczny. Zresztą siedzenie męczy. Jeżeli w człowieku uzbiera się siła, a nie może jej zużyć, siedzi jakby głodny ruchu, znudzony, jakby zatruty." Janusz Korczak - Rozrywki, Wybór pism T. IV s. 48

Złe zachowanie... "(...) sędziowie sami są dziećmi i wiedzą, jak trudno jest nie zrobić nic złego i wiedzą, że każdy się może poprawić, jak chce i stara się, że by się poprawić." Janusz Korczak, Sejm i sąd, Pisma wybrane T. II s. 78

Wszyscy równi…

Bo najważniejsze to kochać…