AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY POLISH INFORMATION AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Badania i Analizy Joanna Malara-Mikos Wicedyrektor Departament Rozwoju Regionalnego
Plan prezentacji Badania i analizy – informacja ogólna Analizy ekonomiczne – przedmiot, efekt, terminy Badania marketingowe – przedmiot efekt, terminy Tryb wyboru wykonawców
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Dwa etapy realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej: I etap obejmie: prace analityczne niezbędne do prawidłowej realizacji etapu II projektu; budowę internetowego portalu gospodarczego Polski Wschodniej. II etap przewiduje wdrożenie działań z zakresu promocji wizerunku Polski Wschodniej oraz promocji bezpośredniej z uwzględnieniem rekomendacji i wniosków wynikających z badań i analiz przeprowadzonych w I etapie.
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Dwa rodzaje badań w I etapie realizacji Programu: analiza ekonomiczna potencjału gospodarczego Polski Wschodniej, której efektem będzie opracowanie Strategii przyciągania inwestycji do Polski Wschodniej oraz promocji eksportu w latach 2009-2015. Termin wykonania I-II kwartał 2009; badania marketingowe na temat wizerunku Polski Wschodniej w kraju i za granicą: Termin wykonania: badanie wyjściowe – III/IV kwartał 2009 rok, badania ewaluacyjne oceniające skuteczność wdrażania PPGPW: w 2012 oraz 2015 roku.
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Cel analizy ekonomicznej: opracowanie Strategii przyciągania inwestycji do Polski Wschodniej oraz promocji eksportu w latach 2009-2015, która zostanie wdrożona podczas II etapu realizacji Programu Cel badań marketingowych: określenie wizerunku Polski Wschodniej w kraju; określenie wizerunku Polski Wschodniej na wybranych rynkach; ewaluacja skuteczności PPGPW.
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Ramowy schemat działania Opracowanie Strategii przyciągania inwestycji do Polski Wschodniej oraz promocji eksportu w latach 2009-2015 Przeprowadzenie badań marketingowych na temat wizerunku Polski Wschodniej w sektorach oraz rynkach wskazanych w Strategii Opracowanie pełnego Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Akceptacja Programu przez Grupę Roboczą Realizacja
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Analizy ekonomiczne określenie rzeczywistej atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski Wschodniej (rynek pracy dostępność siły roboczej, koszty produkcji, powiązania kooperacyjne, dostępność ofert inwestycyjnych, zachęty inwestycyjne, obsługa inwestorów); określenie potencjalnej atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski Wschodniej; ustalenie sektorów tzw. najwyższej szansy w przyciąganiu inwestycji; określenie priorytetowych rynków zagranicznych dla przyciągania inwestycji określenie korelacji sektor – rynek, w celu odpowiedzi na pytania jakie sektory powinny być promowane na danych rynkach zagranicznych (przedstawienie tej korelacji w formie macierzy) identyfikacja firm – potencjalnych inwestorów (stworzenie bazy danych); określenie najskuteczniejszych sposobów dotarcia do inwestorów; analizę najlepszych praktyk w zakresie promocji inwestycji. Przedmiot analiz ekonomicznych w zakresie inwestycji:
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Analizy ekonomiczne Przedmiot analiz ekonomicznych w zakresie eksportu: diagnoza sytuacji Polski Wschodniej w zakresie eksportu (wartość eksportu, dynamika wzrostu, branże eksportu, produkty eksportowe, kierunki eksportu, bariery dla rozwoju eksportu, firmy będące liderami eksportu); ustalenie priorytetowych sektorów w zakresie promocji eksportu; określenie rynków priorytetowych dla promocji eksportu; ustalenie korelacji sektor – rynek, w celu odpowiedzi na pytania jakie produkty powinny być promowane na danych rynkach zagranicznych (przedstawienie tej korelacji w formie macierzy); opracowanie listy imprez wystawienniczo – targowych w kraju i za granicą, na których powinna być promowana Polska Wschodnia; analizę najlepszych praktyk w zakresie promocji eksportu zaobserwowanych w innych regionach za granicą.
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Analizy ekonomiczne Efekt analiz ekonomicznych: „skrojona na miarę: Strategia przyciągania inwestycji do Polski Wschodniej oraz promocji eksportu w latach 2009-2015; wskazanie sektorów najwyższej szansy; wskazanie priorytetowych rynków promocji; punkt wyjściowy dla opracowania szczegółowego Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej .
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Analizy ekonomiczne Termin realizacji analiz ekonomicznych: wyłonienie wykonawcy badania w drodze procedur zamówień publicznych do końca I kwartału 2009; wykonanie badań II/III kwartał 2009. Wykonawca: firma doradczą w zakresie doradztwa strategicznego
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Badania marketingowe Cel badań wizerunku Polski Wschodniej: Celem badań wizerunkowych makroregionu Polska Wschodnia jest uzyskanie informacji na temat postrzegania tego obszaru w środowiskach gospodarczych w kraju i za granicą, w sektorach oraz na rynkach wskazanych w Strategii przyciągania inwestycji do Polski Wschodniej oraz promocji eksportu w latach 2009-2015. Badania wizerunkowe Polski Wschodniej są niezbędne do opracowania skutecznej kampanii wizerunkowej makroregionu w celu zakwestionowania niekorzystnych stereotypów na temat Polski Wschodniej oraz będą punktem wyjścia do przeprowadzenia kampanii reklamowej.
Negatywny stereotyp makroregionu w kraju
Brak wizerunku Polski Wschodniej za granicą
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Badania marketingowe Przedmiot badań wizerunkowych: określenie jak potencjalni inwestorzy krajowi postrzegają Polskę Wschodnią; określenie jak potencjalni inwestorzy zagraniczni postrzegają Polskę Wschodnią; jakie są różnice w postrzeganiu poszczególnych województw makroregionu; jak obecni oraz potencjalni importerzy oceniają Polskę Wschodnią jako partnera gospodarczego; jak skojarzenia budzi nazwa Polska Wschodnia w kręgach gospodarczych; jak oceniany jest klimat inwestycyjny w makroregionie; jakie są najważniejsze bariery dla inwestycji w makroregionie; jakie są najważniejsze bariery dla eksportu; ilu przedsiębiorców rozważa inwestycje w Polsce Wschodniej; ilu przedsiębiorców, na których rynkach, jest zainteresowanych handlem z Polską Wschodnią; jakie kanały/ narzędzia promocji są najbardziej efektywne zdaniem badanych przedsiębiorców.
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Badania marketingowe Termin badań wizerunkowych: Badania wizerunkowe zostaną przeprowadzone w trzech turach: badanie wyjściowe na początku realizacji projektu w III/IV kwartale 2009 roku; badanie ewaluacyjne średniookresowe - w trakcie realizacji projektu - w celu zbadania efektów promocji i wprowadzenia ewentualnych zmian – w 2012 roku; końcowe badanie ewaluacyjne w celu stwierdzenia końcowych rezultatów działania 1.4. – w 2015 roku
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Badania marketingowe Wyjściowe badania wizerunku Polski Wschodniej: Termin: III/IV kwartał 2009 Grupa podlegająca badaniu: firmy krajowe oraz zagraniczne oraz organizacje biznesowe w sektorach oraz na rynkach zagranicznych wskazanych w Strategii Rodzaj badań: ilościowe - za pomocą kwestionariusza na reprezentatywnej grupie badawczej; jakościowe - wywiady na podstawie kwestionariusza z przedstawicielami kierownictwa firm krajowych oraz zagranicznych; badania na podstawie źródeł wtórnych. Rezultatem badań marketingowych: raport wyjściowy na temat wizerunku Polski Wschodniej w środowiskach gospodarczych w Polsce oraz na wybranych rynkach zagranicznych w 2009;
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Badanie ewaluacyjne średniookresowe: Termin realizacji: I kwartał 2012; Grupa podlegająca badaniu: tak jak w badaniu wyjściowym Rodzaj badań: ilościowe; jakościowe; badania na podstawie źródeł wtórnych; Rezultat: raport ewaluacyjny średniookresowy, który odpowie na pytania: czy i jakie zmiany nastąpiły w postrzeganiu wizerunku Polski Wschodniej pod wypływem podejmowanych działań promocyjnych; ilu przedsiębiorców ocenia wizerunek Polski Wschodniej negatywnie, ilu pozytywnie po 2 latach kampanii; jakie skojarzenia budzi nazwa Polska Wschodnia; skąd inwestorzy czerpali informacje o Polsce Wschodniej (prasa, radio, telewizja); czy oraz ilu przedsiębiorców rozważa możliwość współpracy gospodarczej z województwami Polski Wschodniej . Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Badania marketingowe
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Badanie ewaluacyjne końcowe: Termin realizacji: I kwartał 2015; Grupa podlegająca badaniu: tak jak w badaniu wyjściowym Rodzaj badań: ilościowe; jakościowe; badania na podstawie źródeł wtórnych; Rezultat: raport ewaluacyjny końcowy, który odpowie na pytania: jakie zmiany nastąpiły w postrzeganiu wizerunku Polski Wschodniej pod wypływem promocji prowadzonej w ramach działania 1.4; jak oceniany jest wizerunek makroregionu po 5 latach kampanii; czy i jakie różnice występują w postrzeganiu poszczególnych województw; czy oraz ilu przedsiębiorców rozważa możliwość współpracy gospodarczej z województwami Polski Wschodniej; jak adresaci kampanii promocyjnej oceniają jej skuteczność. Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Badania marketingowe
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Wybór wykonawców badań i analiz Tryb wyboru wykonawców badań i analiz: W celu wyboru najlepszych wykonawców zamówienia na wykonanie analiz ekonomicznych oraz badań marketingowych proponuje się tryb negocjacje z ogłoszeniem, ponieważ do ostatecznego opracowania Szczególnie Istotnych Warunków Zamówienia publicznego potrzebujemy wiedzy Wykonawcy.
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Ramowy sposób procedowania w trybie negocjacji z ogłoszeniem: 1. Przygotowanie ogłoszenia z ramowym określeniem przedmiotu zamówienia oraz warunków, jakie musi spełniać Wykonawca by zostać zaproszony do złożenia ofert ze wskazaniem dokumentów jakie winien przedstawić na potwierdzenie spełniania postawionych warunków; 2. Zamieszczenie ogłoszenia oraz oczekiwanie na wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od firm zainteresowanych wykonaniem zamówienia (min. 30 dni); 3. Kwalifikacja Wykonawców - z nadesłanych wniosków wybór minimum 5 firm, które zostaną zaproszone do złożenia oferty wstępnej ( firmy będą miały min. 10 dni na złożenie oferty wstępnej; 4. Negocjacje z Wykonawcami, którzy złożyli oferty wstępne nie podlegające odrzuceniu w celu precyzyjnego dopracowania zapisów SIWZ (co jest realne do wykonania, co nie, w jakim czasie); 5. Opracowanie ostatecznej wersji SIWZ i zaproszenie firm biorących udział w negocjacjach do złożenia ofert ( min. 10 dni); 6. Wybór Wykonawcy Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej Wybór wykonawców badań i analiz
Budżet Programu – 20 mln EUR Część analityczna Badania marketingowe, analizy i opracowanie strategii 1 mln EUR Promocja wizerunkowa Opracowanie księgi tożsamości 9 mln EUR Kampania medialna Działania PR (konferencje, seminaria, wizyty studyjne dziennikarzy) Materiały informacyjne i promocyjne Marketing bezpośredni Gospodarczy portal internetowy 10 mln EUR Misje gospodarcze Targi i wystawy Wizyty studyjne przedstawicieli Polski Wschodniej Rate of exchange = 3 zł
Zapraszamy do współpracy e-mail: post@paiz.gov.pl 00-585 Warszawa, ul. Bagatela 12 tel. (+48 22) 334 98 00, fax (+48 22) 334 99 99 e-mail: post@paiz.gov.pl