Podlaski Urząd Wojewódzki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Departament Informatyzacji MAiC
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Doręczenia elektroniczne Automatyczne systemy orzekania
przygotował dr Dariusz Szostek
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Informatyka w pomorskiej administracji – Gdańsk, 12 czerwca 2008 roku
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
elektronicznego fakturowania
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
PODPIS ELEKTRONICZNY PODSTAWY WIEDZY I ZASTOSOWANIA
Wspólny Projekt administracji rządowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata , współfinansowanego ze środków.
Wspólny Projekt administracji rządowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata , współfinansowanego ze środków.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Wszczęcie postępowania (art. 61 KPA)
Metody identyfikacji: podpis elektroniczny, ePUAP, biometryka
Informatyzacja a prawo podatkowe
Dr Dariusz Adamski Prof. dr hab. Mirosław Kutyłowski
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Nowe regulacje prawne e-administracji dr Wojciech Wiewiórowski Uniwersytet Gdański, MSWiA .
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
Dokument elektroniczny w administracji publicznej
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Aspekty prawne i praktyczne
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Cyfrowy Urząd
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
Ustawa z dn o ewidencji ludności i dowodach osobistych
KOMENDA MIEJSKA POLICJI W SŁUPSKU
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
Faktura elektroniczna, podpis elektroniczny – aspekty prawne Witold Chomiczewski, LL.M. radca prawny
RAPORT KOŃCOWY Działanie 4.2. Rozwój usług i aplikacji dla ludności
Kodeks Postępowania Administracyjnego w oświacie
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Płatnik PIT – zmiany od 2015 roku
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Zmiana imienia i nazwiska
Poświadczanie dokumentów w KPA
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Stadia postępowania administracyjnego
Zakres obowiązywania kpa
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Podlaski Urząd Wojewódzki Wspólny projekt administracji rządowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa” Urszula Czarnecka Mariusz Madejczyk Podlaski Urząd Wojewódzki Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Organizacja Projektu Cyfrowy Urząd 2 Administracji Rządowej - CUAR Preumowa Wojewody Podlaskiego z Zarządem Województwa Podlaskiego. Postępowanie na dokumentację – Studium Wykonalności wraz z dokumentacją techniczną – zrealizowano od lipca do grudnia 2009r. Wystąpienie do MF o zapewnienie finansowania – otrzymano w grudniu 2009r. Podpisanie umów z wszystkimi partnerami Projektu – jednostki adm. rządowej. Umowa zasadnicza została podpisana dnia 26 maja br. Pierwsze postępowania – lipiec br. Zakończenie projektu – 2013 rok. Powołany został przez Wojewodę Podlaskiego Zespół organizacyjny Projektu. Projekt realizowany będzie własnymi zasobami z doświadczeniem merytorycznym i projektowym. Utworzono Biuro Projektu CUAR. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Partnerzy Projektu – administracja rządowa woj. podlaskiego. 1. Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku – beneficjent, realizator Projektu. 2. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa. 3. Podlaski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Białymstoku. 4. Państwowa Straż Rybacka w Suwałkach. 5. Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej. 6. Komenda Wojewódzka Policji. 7. Kuratorium Oświaty. 8. Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny. 9. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej. 10. Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. 11. Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Partnerzy Projektu – administracja rządowa woj. podlaskiego. 12. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. 13. Wojewódzki Inspektorat Weterynarii. 14. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków. 15. Obwodowy Urząd Miar w Białymstoku. 16. Izba Skarbowa w Białymstoku. 17. Urząd Kontroli Skarbowej. 18. Izba Celna w Białymstoku. 19. Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białymstoku. 20. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Cele i produkty Projektu CU2. Usprawnienie procesów administracyjnych, skrócenie czasu załatwiania spraw, świadczenie usług klientom na drodze elektronicznej. Integracja administracji rządowej i samorządowej w zakresie wymiany informacji w postaci elektronicznej. Świadczenie usług elektronicznych dla ludności – rzeczywiste załatwianie spraw na drodze elektronicznej. Budowa wspólnej infrastruktury i jednolitych aplikacji do zarządzania i obsługi wszystkich jednostek administracji zespolonej – budowa ERP. Projekt realizowany będzie w dwóch obszarach: e-administracja i e-bezpieczeństwo. Projekt poza częścią wspólną będzie realizował potrzeby i pomysły własne JAR w zakresie e-administracja. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Uproszczona architektura CU2. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Pilotaż MSWiA Akceptacja projektu przez MSWiA i uznanie projektu jako pilotażowego, integrującego się z platformą samorządową Wrota Podlasia oraz rządowym projektem e-PUAP – podpisane zostało trójstronne porozumienie. Dnia 18 lipca 2008 roku podpisane zostało porozumienie pomiędzy MSWiA, Wojewodą Podlaskim i Marszałkiem Województwa Podlaskiego na pilotażowe uruchomienie usług wspólnych dla administracji rządowej i samorządowej. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Spójność celów projektu z celami RPO WP 2007-2013 Cel główny IV Osi priorytetowej RPOWP, Społeczeństwo informacyjne: „Upowszechnianie stosowania technik systemu telekomunikacyjnego oraz zwiększanie dostępu do usług elektronicznych poprzez rozbudowę regionalnej infrastruktury teleinformatycznej.” Cele szczegółowe IV Osi priorytetowej: „Wykorzystanie zaawansowanych technologii informacyjnych przez mieszkańców województwa podlaskiego, Wyrównanie dysproporcji w dostępie do Internetu oraz innych Technologii informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) w regionie.” Koncentracja działań w Projekcie, skupia się przede wszystkim na rozwoju i upowszechnianiu e-usług administracji rządowej. Realizacja przedmiotowej inwestycji, w znacznym stopniu przyczyni się do zwiększenia wykorzystania zaawansowanych technologii informacyjnych przez mieszkańców województwa. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Wskaźniki produktu Projektu CU2. Wskaźniki produktów Źródło pozyskania informacji Jednostka miary 2011 2012 2013 1. Liczba utworzonych aplikacji oraz udostępnionych usług teleinformatycznych Przegląd protokołów odbioru prac szt. 2 3 2. Liczba rejestrów publicznych udostępnionych on-line Przegląd usług na platformie CU2. 3. Liczba uruchomionych on-line usług na poziomie 4 - transakcja Przegląd platformy usług publicznych AR 9 61 200 4. Liczba bezpośrednio utworzonych miejsc pracy (EPC) 5. Liczba stanowisk pracy z wdrożonym EOD Ankieta przeprowadzona w JAR 920 2100 6. Liczba pracowników przeszkolonych merytorycznie w zakresie EOD osoby Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Wskaźniki rezultatu Projektu CU2. Wskaźniki rezultatów Źródło pozyskania informacji Jednostka miary 2014 2015 2016 2017 Liczba usług publicznych zrealizowanych on-line/liczba korzystających z usług on-line Zapisy logów systemowych platformy usług publicznych AR usługi/os. 1 2 3 4 2. Liczba jednostek sektora publicznego korzystających z utworzonych aplikacji i usług teleinformatycznych szt. 150 3. Liczba osób, które zyskały możliwość używania podpisu elektronicznego Dane statystyczne GUS dotyczące ludności Podlasia osoby 250 000 500 000 750 000 4. Liczba obywateli korzystających z udostępnionych rejestrów publicznych 25 000 50 000 75 000 5. Liczba obywateli korzystających z udostępnionych usług on-line 100 000 150 000 Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Planowane postępowania – sposób realizacji projektu 1. Budowa, dostawa, instalacja i wdrożenie systemu informatycznego w obszarze e-administracja – część pilotażowa i docelowa (w zakresie EZD oraz CU AR). 2. Adaptacja pomieszczeń serwerowni WCPAR oraz serwerowni lokalnych partnerów projektu. 3. Dostawa sprzętu komputerowego na potrzeby etapu pilotażowego projektu. 4. Dostawa sprzętu komputerowego na potrzeby etapu drugiego projektu (po pilotażu). 5. E-bezpieczeństwo. Przypominamy o stronie i wizytówce projektu, prosimy o aktualizowanie w swoim zakresie. http://cu2.bialystok.uw.gov.pl/ Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa

Nowelizacja ustawy o informatyzacji Ustawa z dnia 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw – ogłoszona w Dz.U.2010.40.230 dnia 16 marca 2010 roku, wejście w życie 17 czerwca 2010 roku zakres podmiotowy, słowniczek, nowe definicje, rola PIP i RI, interoperacyjność, elektroniczne przetwarzanie danych – nowe regulacje w zakresie doręczania, przyjmowania i publikowania w CRD dokumentów elektronicznych, nowe metody uwierzytelniania – Profil Zaufany ePUAP!!!, zmiany w KPA, zmiany w OP, dostęp do CEPiK … Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Profil Zaufany ePUAP - definicje profil zaufany ePUAP – zestaw informacji identyfikujących i opisujących podmiot lub osobę, będącą dysponentem konta na ePUAP, który został w wiarygodny sposób potwierdzony przez organ podmiotu określonego w art. 2; podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP — podpis złożony przez użytkownika konta ePUAP, do którego zostały dołączone informacje identyfikujące zawarte w profilu zaufanym ePUAP, a także: a) jednoznacznie wskazujący profil zaufany ePUAP osoby, która wykonała podpis, b) zawierający czas wykonania podpisu, c) jednoznacznie identyfikujący konto ePUAP osoby, która wykonała podpis, d) autoryzowany przez użytkownika konta ePUAP, e) potwierdzony i chroniony podpisem systemowym ePUAP; podpis systemowy ePUAP — podpis cyfrowy utworzony w bezpiecznym środowisku systemu ePUAP, zapewniający integralność i autentyczność wykonania operacji przez system ePUAP; Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Zmiana w KPA – doręczanie do urzędów Art. 63: § 1. Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. § 3a. Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno: 1) być uwierzytelnione przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz 2) zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w drębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru. § 4. Organ administracji publicznej obowiązany jest potwierdzić wniesienie podania, jeżeli wnoszący je tego zażąda. W przypadku wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego, organ obowiązany jest potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego je adres elektroniczny. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Nowelizacja ustawy o informatyzacji Art. 20a - nowe metody identyfikacji UWAGA – zmiany w systemach teleinformatycznych Art. 20a. 1. Identyfikacja użytkownika systemów teleinformatycznych udostępnianych przez podmioty określone w art. 2 następuje przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP. 2. Podmiot publiczny, który używa do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych, może umożliwiać użytkownikom identyfikację w tym systemie przez zastosowanie innych technologii, chyba że przepisy odrębne przewidują obowiązek dokonania czynności w siedzibie podmiotu publicznego. 3. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia: szczegółowe warunki organizacyjne i techniczne, które powinien spełniać system teleinformatyczny służący do wydania certyfikatu oraz stosowania technologii, o których mowa w ust. 1 i 2, 2) tryb tworzenia i wykorzystania profilu zaufanego ePUAP, w tym podmioty upoważnione do potwierdzania tego profilu - biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i pewności w procesie identyfikacji oraz poufności kluczowych elementarnych czynności. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Art. 20b – Zaufany Profil ePUAP Art. 20b. 1.Podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP wywołuje skutki prawne, jeżeli został utworzony lub złożony w okresie ważności tego profilu. Dane w postaci elektronicznej opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentowi opatrzonemu podpisem własnoręcznym, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. 3. Nie można odmówić ważności i skuteczności podpisowi potwierdzonemu profilem zaufanym ePUAP tylko na tej podstawie, że istnieje w postaci elektronicznej lub zmianie uległy dane inne niż służące do potwierdzenia profilu zaufanego."; Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Nowelizacja ustawy o informatyzacji Akt wykonawczy - art. 20a ust. 3.1 – Rozporządzenie Ministra SWiA w sprawie szczegółowych warunków organizacyjnych i technicznych, które winien spełniać system realizujący uwierzytelnienie do systemów administracji publicznej Podmiot odpowiedzialny za system certyfikacyjny, o ile nie świadczy usług polegających na wydawaniu certyfikatów kwalifikowanych: 1) zapewnia świadczenie usługi natychmiastowego odwołania certyfikatu; 2) zapewnia precyzyjne określenie daty i godziny wystawienia lub odwołania certyfikatu; 3) stwierdza tożsamości osoby, dla której jest wydawany certyfikat; 4) stosuje środki techniczne i organizacyjne zapewniające niezawodne, szybkie i bezpieczne wydawanie certyfikatów; 5) posiada zatwierdzoną wewnętrznie dokumentację operacyjną i techniczną; 6) stosuje do świadczenia usług certyfikacyjnych godne zaufania systemy i produkty, które są chronione przed zmianami i które zapewniają techniczne i kryptograficzne bezpieczeństwo działań, do których służą; 7) podejmuje środki przeciwko fałszowaniu certyfikatów oraz w przypadkach, gdy tworzy dane służące do składania podpisu, zapewnia poufność podczas procesu tworzenia tych danych; 8) przechowuje przez okres 20 lat wszystkie istotne informacje dotyczące wydanych certyfikatów; 9) nie gromadzi ani nie kopiuje danych służących do składania podpisu osób; 10) informuje osobę ubiegającą się o certyfikat o warunkach stosowania certyfikatu, w szczególności o ograniczenia użycia certyfikatu i postępowaniu w przypadku skarg i rozstrzygania sporów. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Nowelizacja ustawy o informatyzacji Akt wykonawczy - art. 20a ust. 3.2 – Rozporządzenie Ministra SWiA w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego ePUAP Rozporządzenie określa zasady potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego ePUAP, w tym: 1) podmioty upoważnione do potwierdzania, przedłużania i unieważniania profilu zaufanego ePUAP, 2) zasady udzielania zgody na potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP, 3) sposób złożenia wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP, 4) zasady potwierdzania profilu zaufanego ePUAP, 5) okres ważności profilu zaufanego ePUAP, 6) zawartość profilu zaufanego ePUAP, 7) przypadki, w których nie dokonuje się potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP, 8) zasady oraz przypadki, w których profil zaufany ePUAP traci ważność, 9) warunki składania podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP, 10) warunki przechowywania oraz archiwizowania dokumentów i danych związanych z potwierdzeniem profilu zaufanego ePUAP, 11) wzory wniosków o potwierdzenie, przedłużenie i unieważnienie profilu zaufanego ePUAP. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Zestawienie rodzajów podpisów w AP Zastosowanie/ rodzaj podpisu Podpis kwalifikowany i podpis zaawansowany Zaufany Profil ePUAP Podpis osobisty w dokumencie tożsamości od 2011 roku – pl.ID Podpisy zwykłe Postępowanie administracyjne – kontakt obywatela z urzędem TAK TAK ale tylko w systemach teleinformatycznych urzędów Postępowanie administracyjne – kontakt podmiotów niebędących osobami fizycznymi z urzędem NIE Postępowanie administracyjne – kontakt urzędu z obywatelem/przedsiębiorcą Umowy cywilne Z zasady NIE, lecz strony mogą zgodzić się na to na podstawie umowy Postępowanie karne TAK lub NIE – wg uznania usługodawców Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Elektroniczne przetwarzanie danych Art. 16.1. Podmiot publiczny, organizując przetwarzanie danych, jest obowiązany zapewnić możliwości przekazywania danych również w formie elektronicznej przez wymianę dokumentów elektronicznych związanych z załatwianiem spraw należących do jego zakresu działania, przy wykorzystaniu informatycznych nośników danych oraz środków komunikacji elektronicznej. (…) 3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia: warunki organizacyjno-techniczne doręczania dokumentów elektronicznych, w tym reguły tworzenia elektronicznej skrzynki podawczej, formę urzędowego poświadczania odbioru dokumentów elektronicznych przez adresatów, sposób sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych, sposób udostępniania kopii dokumentów elektronicznych oraz warunki bezpieczeństwa udostępniania formularzy i wzorów dokumentów, uwzględniając minimalne wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany danych w postaci elektronicznej. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Nowelizacja ustawy o informatyzacji Akt wykonawczy – art. 16 ust. 3 – założenia UWAGA – zmiany w systemach teleinformatycznych łączy w sobie dotychczasowe rozporządzenia - art. 16 uoi, art. 58 pe i 39’KPA, nowe warunki organizacyjno-techniczne doręczania dokumentów elektronicznych – ESP i doręczyciel, nowe reguły tworzenia elektronicznej skrzynki podawczej – automatyzacja, - sposób sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych i dwa rodzaje UPO, sposób udostępniania kopii dokumentów elektronicznych oraz warunki bezpieczeństwa udostępniania formularzy i wzorów dokumentów, nowe CRD i LRD, uporządkowanie spraw technicznych związanych z wzorem – wyróżnik, schemat i wizualizacja, klarowne reguły i obowiązki związane z publikowaniem wzorów CRD … Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Zniesiono obowiązek zgłaszania rejestrów Uchylono art. 19 ustawy regulujący Krajową Ewidencję Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych. Instytucje publiczne miały obowiązek zgłaszania wszystkich, nawet papierowo prowadzonych rejestrów. Zrezygnowano z tego obowiązku. niemożność wyegzekwowania obowiązku rejestracji, niekompletność ewidencji, dalsze prowadzenie wydaje się bezużyteczne i kreuje dodatkowe, nieuzasadnione obowiązki. Nowelizacja ustawy o informatyzacji, projekt CU2 – PUW, 2 czerwca 2010r.

Nowelizacja ustawy o informatyzacji Art. 19a - regulamin ePUAP Art. 19a. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia funkcjonowanie ePUAP. 2. Minister właściwy do spraw informatyzacji jest administratorem danych użytkowników ePUAP w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. 3. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, zakres i warunki korzystania z ePUAP, z uwzględnieniem roli ePUAP w procesie realizacji zadań publicznych drogą elektroniczną oraz zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Nowelizacja ustawy o informatyzacji Akt wykonawczy - art. 19a ust. 3 – Rozporządzenie Ministra SWiA w sprawie zakresu i warunków korzystania z ePUAP Rozporządzenie określi zakres i warunki korzystania z ePUAP, z uwzględnieniem roli Platformy w procesie realizacji zadań publicznych drogą elektroniczną oraz zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych. Regulowane są m.in..: podmiot, podmiot publiczny, konto, profil, dysponent ePUAP, dysponent konta ePUAP, usługa podmiotu publicznego, usługa złożona, usługa wspólna, katalog usług, usługodawca. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Zmiany w KPA - doręczanie w art. 14 § 1 otrzymuje brzmienie: „§ 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.2)), doręczanego środkami komunikacji elektronicznej.”; art. 391 otrzymuje brzmienie: „Art. 391. Doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania: wystąpił do organu administracji publicznej o doręczenie albo 2) wyraził zgodę na doręczenie mu pism za pomocą tych środków.” Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Zmiany w KPA - doręczanie Art. 46: § 3.  W przypadku doręczenia pisma za pomocą środków komunikacji elektronicznej doręczenie jest skuteczne, jeżeli w terminie 2 dni od dnia wysłania pisma organ administracji publicznej otrzyma potwierdzenie doręczenia pisma. W razie nieotrzymania takiego potwierdzenia organ doręcza pismo w sposób określony w przepisach niniejszego rozdziału dla pisma w formie innej niż forma dokumentu elektronicznego, w rozumieniu przepisów ustawy (…) o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. § 4. W celu doręczenia pisma w formie dokumentu elektronicznego organ administracji publicznej przesyła na adres elektroniczny, w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną, adresata informację zawierającą: 1) wskazanie, że adresat może odebrać pismo w formie dokumentu elektronicznego; 2) wskazanie adresu elektronicznego, z którego adresat może pobrać pismo i pod którym powinien dokonać potwierdzenia doręczenia pisma; 3) pouczenie dotyczące sposobu odbioru pisma, a w szczególności sposobu autoryzacji uwierzytelniania pod wskazanym adresem elektronicznym oraz informacji o wymogu podpisania urzędowego poświadczenia odbioru w sposób wskazany, o którym mowa w art. 20a ustawy (…) o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Zmiany w KPA – doręczanie pomiędzy AP Odniesienie do art. 16 ustawy o informatyzacji i aktu wykonawczego. Art. 46: § 5. Warunki techniczne i organizacyjne doręczenia dokumentu w formie dokumentu elektronicznego określają przepisy ustawy, o której mowa w § 4 pkt 3. § 6. Doręczenie dokumentu w formie dokumentu elektronicznego do podmiotu publicznego w rozumieniu przepisów ustawy, o której mowa w § 4 pkt 3, następuje przez elektroniczną skrzynkę podawczą tego podmiotu, w sposób określony w tej ustawie. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Nowelizacja ustawy o informatyzacji Zmiany w KPA - decyzje Art. 107 § 1. Decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeśli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego, powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Zmiany w KPA - postanowienie Art. 124 § 1 Postanowienie powinno zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę jego wydania, oznaczenie strony lub stron albo innych osób biorących udział w postępowaniu, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, pouczenie, czy i w jakim trybie służy na nie zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego, oraz podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do jego wydania lub, jeśli postanowienie wydane zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Art. 125 § 1 Postanowienia, od których służy stronom zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego, doręcza się na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Zmiany w KPA – zaświadczenia i zawiadomienia Art. 217 § 4. Zaświadczenie wydaje się w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, jeżeli zażąda tego osoba ubiegająca się o zaświadczenie. Art. 238 § 1 Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub, jeśli zawiadomienie sporządzone zostało formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Zawiadomienie o odmownym załatwianiu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art. 239. Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Zmiany w KPA – zmiana systemowa Art. 220. § 1 Organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli: 1) znane są one organowi z urzędu, 2) możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie: a) posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych, b) rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ może mieć dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, c)  wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, d) przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych). Nowelizacja ustawy o informatyzacji

Dziękuję za uwagę mmadejczyk@bialystok.uw.gov.pl Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa