Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego po uboju w gospodarstwie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Obowiązek badania w kierunku włośni świń i dzików przy produkcji mięsa na użytek własny WIW z/s w Krośnie Trichinella spiralis.
Prawo europejskie i polskie dotyczące identyfikowalności produktów rybnych Justyna Płaczkiewicz Biuro Bezpieczeństwa Żywności Pochodzenia Zwierzęcego.
Mazowieckie rolnictwo eksportem stoi - nadzór służb wojewody.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego.
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
DGAL-SDSSA-Oddział działań horyzontalnych
Odstępstwa od wymogu uzyskania zatwierdzenia Patricia Lallement DGAL/SDSSA/ Komórka ds. działań horyzontalnych Ministerstwo Rolnictwa i Rybołówstwa.
Przeniesienie do prawa krajowego Paule CARNAT- GAUTIER Lekarz Weterynarii Francuska Agencja Weterynaryjna ds. produktów leczniczych (AFSSA-ANMV)
Przepisy dla pasz leczniczych
System nawigacji satelitarnej
PROJEKT WSPÓŁPRACY ARiMR I IW W ZAKRESIE PRZEPROWADZANIA KONTROLI WYMOGÓW WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI Sporządzono na podstawie Zarządzenia Nr…. MINISTRA ROLNICTWA.
INSTRUKCJA GŁÓWNEGO LEKARZA WETERYNARII Nr GIWz.440-2/11
1 Zmiany dotyczące raportów z IRZ. 2 Nowe rozporządzenia: Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie.
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
Instrukcje Głównego Lekarza Weterynarii w sprawie sporządzania raportu/protokołu z kontroli wymogów Wzajemnej Zgodności przez powiatowych lekarzy weterynarii.
NIEZGODNOŚCI – bydło OCENA WAGI WEDŁUG KRYTERIUM DOTKLIWOŚCI
IDENTYFIKACJA KONIOWATYCH W UE
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Podstawowe dokumenty żywnościowe.
Zalecenia w sprawie nadzoru nad małymi zakładami wodociągowymi w systemie zaopatrzenia w wodę do spożycia - Kompendium dla urzędów zdrowia - Uwagi.
PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 52/41.
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Sposób prowadzenia nadzoru nad podmiotami prowadzącymi produkcję na niewielką skalę (MOL- działalność marginalna, lokalna i ograniczona, SB- sprzedaż bezpośrednia.
Edukacja dla bezpieczeństwa
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Nadzór weterynaryjny nad zdrowiem zwierząt akwakultury
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Katowicach Bezpieczeństwo produktów pochodzenia zwierzęcego - -wymagania weterynaryjne dotyczące sprzedaży bezpośredniej.
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Narada Kierowników Higieny Komunalnej
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Nowe, unijne przepisy dotyczące najwyższych dopuszczalnych poziomów
Kontrola urzędowa jakości zdrowotnej żywności – system RASFF
w aspekcie nadzoru sanitarnego
Zastępca Głównego Lekarza Weterynarii
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
„Sprzedaż bezpośrednia i działalność marginalna, lokalna i ograniczona
Personel apteczny.
SZKOLENIE DLA WOJEWÓDZKICH I POWIATOWYCH INSPEKTORÓW DS
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Konferencja Programowa ZPPU
„Produkcja żywności niezwierzęcego pochodzenia w warunkach domowych”
SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA wymagania obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
„ Sprzedaż bezpośrednia produktów z gospodarstw rolnych” Aneta Klusek główny specjalista Departament Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii MINSTERSTWO.
Twinning PL/06/IB/AG/02/TL Arnaldo Cabello Navarro Choroba Aujeszkyego: Podstawa prawna Aktualna sytuacja w Unii Europejskiej Skutki ekonomiczne.
Prowadzenie dokumentacji obrotu detalicznego w zakładach leczniczych dla zwierząt. Adrianna Müller-Zawistowska Łódź, dnia 29 października 2015 r.
STUACJA EPIDEMIOLOGICZNA NA TERENIE POWIATU BIALOSTOCKIEGO Jan Matczuk Jan Matczuk Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Białymstoku.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
Afrykański pomór świń Zasady przemieszczania zwierząt , ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref objętych.
Tomasz Górniak Ubój, oznakowanie oraz umieszczanie na rynku zwierząt oraz mięsa i jego przetworów ze zwierząt ze stref w związku z ASF Warszawa 19 grudnia.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Procedura przeszukiwania obszarów i zbierania zwłok dzików lub ich szczątków Mając na względzie ujednolicenie działań związanych ze zbieraniem i utylizacją.
Zachowanie zasad bioasekuracji podczas polowań
AFRYKAŃSKI POMÓR ŚWIŃ Administracyjne Metody Zwalczania
Afrykański Pomór Świń (ASF) Zagrożenie Epizootyczne
Zapis prezentacji:

Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego po uboju w gospodarstwie

Rozporządzenie 1069/2009 Art 3 1) „produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego” oznaczają całe zwierzęta martwe lub ich części, produkty pochodzenia zwierzęcego lub inne produkty otrzymane ze zwierząt nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, w tym komórki jajowe, zarodki i nasienie; 11) „podmiot” oznacza osobę fizyczną lub prawną, pod której faktyczną kontrolą pozostaje produkt uboczny pochodzenia zwierzęcego lub produkt pochodny, w tym również przewoźników, handlowców i użytkowników;

Rozporządzenie 1069/2009 Niniejsze rozporządzenie stosuje się do: produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz produktów pochodnych, które nie mogą być przeznaczone do spożycia przez ludzi na mocy prawodawstwa wspólnotowego; oraz następujących produktów, które nieodwołalną decyzją danego podmiotu zostały przeznaczone do celów innych niż spożycie przez ludzi: (i) produktów pochodzenia zwierzęcego, które mogą zostać przeznaczone do spożycia przez ludzi na podstawie prawodawstwa wspólnotowego; (ii) surowców do produkcji wyrobów pochodzenia zwierzęcego.

Rozporządzenie 1069/2009 Artykuł 4 Punkt wyjściowy w łańcuchu produkcji i obowiązki 1. Podmioty, natychmiast po wytworzeniu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych objętych zakresem niniejszego rozporządzenia, identyfikują je i zapewniają prowadzenie związanych z nimi czynności zgodnie z niniejszym rozporządzeniem (punkt wyjściowy).

Punkt wyjściowy w łańcuchu produkcji i obowiązki Rozporządzenie 1069/2009 Artykuł 4 Punkt wyjściowy w łańcuchu produkcji i obowiązki 2. Na wszystkich etapach gromadzenia, przewozu, manipulowania, obróbki, przekształcania, przetwarzania, składowania, wprowadzania do obrotu, rozprowadzania, stosowania lub usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych w przedsiębiorstwie pod ich kontrolą podmioty zapewniają zgodność produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych z wymogami niniejszego rozporządzenia, mającymi zastosowanie do ich działalności.

Rozporządzenie 1069/2009 Kategoria 1 W przypadku uboju w gospodarstwie może być to następujący materiał: (i) materiał szczególnego ryzyka; (ii) całe zwierzęta lub ich części zawierające materiał szczególnego ryzyka w momencie ich usuwania;

Rozporządzenie 1069/2009 Kategoria 2 W przypadku uboju w gospodarstwie może być to następujący materiał: i) treść przewodu pokarmowego, ii) produkty pochodzenia zwierzęcego, które zostały uznane za nienadające się do spożycia przez ludzi z powodu obecności ciał obcych w tych produktach, iii) produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego inne niż materiał kategorii 1 lub kategorii 3.

Rozporządzenie 1069/2009 Kategoria 3 W przypadku uboju w gospodarstwie może być to następujący materiał: tusze i części tusz zwierząt poddanych ubojowi lub, w przypadku zwierząt łownych, całe zabite zwierzęta lub ich części, które nadają się do spożycia przez ludzi zgodnie z przepisami wspólnotowymi, lecz nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi z powodów handlowych; produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego z drobiu i zajęczaków poddanych ubojowi w gospodarstwie, zgodnie z art. 1 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 853/2004, które nie wykazywały żadnych objawów choroby przenoszonej na ludzi lub zwierzęta; produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego powstałe podczas wytwarzania produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym odtłuszczone kości, skwarki

Gromadzenie i określanie kategorii oraz przewóz1. Rozporządzenie 1069/2009 Artykuł 21 Gromadzenie i określanie kategorii oraz przewóz1. 1. Podmioty gromadzą, określają i przewożą produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego bez nieuzasadnionej zwłoki, w warunkach, które zapobiegają powstaniu zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt.2. 2. Podmioty zapewniają, aby produktom ubocznym pochodzenia zwierzęcego i produktom pochodnym podczas przewozu towarzyszył dokument handlowy lub, jeśli jest to wymagane przez niniejsze rozporządzenie lub środek przyjęty zgodnie z ust. 6, świadectwo zdrowia. W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego właściwy organ może zezwolić na przewóz obornika między dwoma punktami usytuowanymi w tym samym gospodarstwie lub między gospodarstwami i użytkownikami obornika w tym samym państwie członkowskim bez dokumentu handlowego ani świadectwa zdrowia.

Rozporządzenie 1069/2009 ROZPORZĄDZENIE M R I R W z dnia 20 października 2005 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy przewozie, wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ubocznych produktów zwierzęcych oraz sposobu wykorzystania tych produktów Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt zarządza się, co następuje: § 1. Rozporządzenie określa wymagania weterynaryjne przy przewozie, wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ubocznych produktów zwierzęcych oraz sposób wykorzystania tych produktów. § 2. 1. Uboczne produkty zwierzęce przy przewozie, wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaopatruje się w dokument handlowy. 2. Dokument handlowy sporządza podmiot zbywający uboczne produkty zwierzęce w trzech egzemplarzach, z których jeden pozostaje u tego podmiotu, drugi otrzymuje przewoźnik ubocznych produktów zwierzęcych, a trzeci otrzymuje podmiot nabywający te produkty. 3. Dokument handlowy podmiot zbywający, przewoźnik i podmiot nabywający przechowują przez okres 2 lat. § 3. Wzór dokumentu handlowego, o którym mowa w § 2, jest określony:   1)   dla ubocznych produktów zwierzęcych kategorii 1, - w załączniku nr 1 do rozporządzenia;   2)   dla ubocznych produktów zwierzęcych kategorii 2, - w załączniku nr 2 do rozporządzenia;   3)   dla ubocznych produktów zwierzęcych kategorii 3, - w załączniku nr 3 do rozporządzenia. § 4. 1. Uboczne produkty zwierzęce mogą być wykorzystane w sposób określony w art. 23 rozporządzenia nr 1774/2002. 2. Powiatowy lekarz weterynarii nadzoruje wykorzystanie ubocznych produktów zwierzęcych, o którym mowa w ust. 1.

Rozporządzenie 1069/2009

Rozporządzenie 1069/2009 Artykuł 22 Identyfikowalność 1. Podmioty wysyłające, przewożące lub przyjmujące produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego lub produkty pochodne prowadzą rejestr wysyłek i powiązanych dokumentów handlowych lub świadectw zdrowia. 2 Jednakże akapit pierwszy nie ma zastosowania, jeśli zezwolenie na przewóz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych bez dokumentów handlowych lub świadectw zdrowia zostało udzielone zgodnie z art. 21 ust. 2 akapit drugi

Rozporządzenie 1069/2009 Art.2.2 Przepisów niniejszego rozporządzenia nie stosuje się w odniesieniu do następujących produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego: surowej karmy dla zwierząt domowych pochodzącej z uboju, którego dokonano w gospodarstwie, z którego pochodzą zwierzęta, na użytek własny; oraz

Rozporządzenie 142/2011 Załącznik I 21. „surowa karma dla zwierząt domowych” oznacza pokarm dla zwierząt domowych zawierający materiał kategorii 3, którego nie poddano żadnemu innemu procesowi konserwacji niż schłodzenie lub zamrożenie;

Rozporządzenie 1069/2009 Do produkcji karmy dla zwierząt domowych może być przeznaczony Materiał kategorii 3 niżej wymieniony tusze i części tusz zwierząt poddanych ubojowi lub, w przypadku zwierząt łownych, całe zabite zwierzęta lub ich części, które nadają się do spożycia przez ludzi zgodnie z przepisami wspólnotowymi, lecz nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi z powodów handlowych tusze i następujące części pochodzące albo ze zwierząt, które zostały poddane ubojowi w rzeźni i zostały uznane za nadające się do uboju w celu spożycia przez ludzi w następstwie kontroli przedubojowej, albo całe zwierzęta i ich następujące części pochodzące ze zwierząt łownych zabitych z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi zgodnie z przepisami wspólnotowymi: tusze lub całe zwierzęta i ich części odrzucone jako nienadające się do spożycia przez ludzi zgodnie z przepisami wspólnotowymi, lecz które nie wykazują żadnych objawów choroby przenoszonej na ludzi lub zwierzęta; łby drobiu;