Geneza powstania STOP-u i projektu nowej dyrektywy Brak zadawalających efektów CLE wobec celów długoterminowych Opracowanie strategii tematycznej ochrony.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Advertisements

„Polepszenie jakości powietrza
MONITORING POWIETRZA ATMOSFERYCZNEGO
Wyzwania i zadania administracji samorządowej w zakresie jakości powietrza atmosferycznego -nowe podejście do zanieczyszczenia powietrza pyłem drobnym.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego
Monitoring jakości powietrza
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Projekt ustawy o informacji i konsultacji z pracownikami przykładem lekceważenia zapisów Strategii Lizbońskiej.
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Programy ochrony powietrza w świetle wymagań unijnych i krajowych
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Harmonogram wdrażania do polskiego prawa wymogów dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_02.
Dr n. med. Lucyna Kapka Fakty wg WHO Źródło: dr n. med. Lucyna Kapka
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Efektywność Energetyczna
Ocena jakości powietrza w Polsce dziś i jutro Barbara Toczko Departament Monitoringu, Ocen i Prognoz Główny Inspektorat Ochrony Środowiska Kielce, 20 października.
Unia Europejska Fundusz Spójności
Roman Jaworski Zastępca Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
Problemy ocen jakości powietrza w aspekcie lokalnym
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Projekt „Zintegrowane studium na temat emisji, jakości powietrza i wpływu na zdrowie mieszkańców Krakowa” – udział Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony.
Program ochrony powietrza dla stref województwa śląskiego,
ZIEMIA Przyczyny Zanieczyszczenia powietrza.
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
POLITYKA EKOLOGICZNA POLSKI NA RZECZ ZDROWIA ŚRODOWISKOWEGO
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
JAKOŚĆ POWIETRZA W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
Wybrane przykłady z realizacji zadania B.1.1.3
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Adam Linsenbarth Instytut Geodezji i Kartografii Warszawa Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych w świetle finalnej wersji programu INSPIRE XIII.
Częstochowa r., Mikołów r.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Skutki zdrowotne spalania węgla – wnioski z raportów
USTAWA ANTYSMOGOWA Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP.
Walka o czyste powietrze szansą dla rozwoju energetyki Paweł Smoleń, ERBUD SA Członek Zarządu ds. Energetyki i Przemysłu Październik 2015.
Miejski Zakład Energetyki Cieplnej w Chojnicach Sp. z o.o. S. K.
Stan środowiska w 2013 r. na obszarze LGD Gościniec 4 Żywiołów Renata Bukowska Prezes LGD Gościniec 4 Żywiołów Lipiec, 2014 r.
Czy mamy prawo do czystego powietrza?
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
Energetyka obywatelska a pozytywne skutki zdrowotne Lukasz Adamkiewicz, HEAL Polska 30 Marca 2016, Szczecin Więcej niż Energia – Obywatelska Energetyka.
Stan środowiska w województwie małopolskim w 2016 roku
Wymagania prawne dotyczące ochrony środowiska pracy
Najpopularniejsze zanieczyszczenia powietrza
Stan powietrza w woj. małopolskim – pył zaw. PM10
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
„Czy wiesz czym oddychasz”?
Monitoring powietrza atmosferycznego w Gdańsku
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
Omówienie prac nad realizacją
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Zapis prezentacji:

Geneza powstania STOP-u i projektu nowej dyrektywy Brak zadawalających efektów CLE wobec celów długoterminowych Opracowanie strategii tematycznej ochrony powietrza (STOP) dalsze ograniczanie negatywnego oddziaływania zanieczyszczeń powietrza na zdrowie i ekosystemy, zwłaszcza przez pyły najdrobniejsze wprowadzenie nowych standardów jakości powietrza dla pyłu drobnego PM2,5 (75-90 % PM10).

Dlaczego pył 2,5? zanieczyszczenie w ok. 50% wtórne, o zmiennym składzie, pochodzenia naturalnego i antropogenicznego; Brak progu, poniżej którego nie stwierdza się skutków zdrowotnych powstaje w znacznej mierze w wyniku reakcji między substancjami w atmosferze - prekursorami pyłu PM2,5 są przede wszystkim tlenki siarki, tlenki azotu, amoniak, lotne związki org. (LZO); zawiera także metale ciężkie, WWA (m. in. benzo(a)piren) i inne trwałe zw. org. (TZO); ze względu na zawartość substancji szkodliwych i jednocześnie małe rozmiary (średnica poniżej 2,5 mikrona daje zdolność bezpośredniego wnikania do układu oddechowego i krwionośnego) jest uznawany za zanieczyszczenie szczególnie szkodliwe dla zdrowia, które może być przyczyną, m.in. chorób płuc, chorób krążenia, a także schorzeń nowotworowych wypadkowa emisji zanieczyszczeń osiągnięcie standardów PM2.5 wymaga redukcji pierwotnej drobnych cząstek a także prekursorów emitowanych w postaci gazowej: SO 2, NOx, NH 3, LZO

Poprawa do 2020 roku wskutek CLE-u: miliona traconych lat życia mniej - mniej o przedwczesnych zgonów - wydłużenie życia statystycznie o 2.5 miesiąca Problemy, które pozostaną po roku 2020 (bez realizacji STOP-u): miliona traconych lat życia przedwczesnych zgonów - skrócenie życia nadal statystycznie o 5.5 miesiąca Śmiertelność wywołana ekspozycją na PM 2,5 w roku 2000 i 2020 (realizowanie dotychczasowej polityki)

Kuchnia tworzenia STOP-u>zamykanie luki-cele długoterminowe (LTO)-ekosystemy i zdrowie.Rok bazowy 2000 NEC CLE MFTR-UE-25 bez EURO 5 i 6 MFTR-UE-25 z EURO 5 i 6 MFTR-EU-25 emisja ze statków MFTR-Europa-emisja ze statków Ładunki krytyczne (LTO) Zerowa ekspozycja PM 2,5(LTO) Stosunek koszt redukcji/korzyści zdrowotne 1:4 lub nawet 5 Poziom ambicji STOP Zamykanie luki

Emisje PM 2,5 i dwutlenku siarki-prekursora aerozoli wtórnych PM 2.5 LCPNECMFTR/CAFE

Zdrowie (pył 2,5) Zdrowie (ozon) Zakwaszenie lasów Zakwaszenie ekosystemów Zakwaszenie jezior Eutrofizacja Uszkodzenia lasów (ozon) stan aktualny-CLE efekt STOP-u Poprawa wskaźników zdrowotnych i stanu środowiska w wyniku wdrażania STOP-u na tle scenariusza CLE (rok bazowy 2000)

Statystyczne skrócenie życia w Polsce spowodowane emisją PM 2.5

Składowe stężenia PM 2,5 Źródła naturalne Hot-spots Warunki meteo Tło regionalne-RAINS (emisja pierwotna i aerozole wtórne nieorganiczne) = 25 g/m 3

Projekt Dyrektywy PE i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza w Europie projekt dyrektywy powstał w procesie CAFE (potoczna nazwa dyrektywy: dyrektywa CAFE) prace nad projektem w fazie uzgodnień w łonie Rady UE po I-szym czytaniu w PE udział przedstawicieli MŚ w pracach w ramach Grupy Roboczej Rady ds. Środowiska, samej Rady i lobbingu wobec parlamentarzystów z RP proces legislacyjny projektu: ?CL=en&DosId=193497

Założenia ogólne projektu dyrektywy konsolidacja przepisów dyrektywy ramowej nr 96/62/WE i 3 dyrektyw córek (1999/30/WE, 2000/69/WE, 2002/3/WE) w ramach ulepszania prawa>better regulation projekt nie obejmuje zagadnień dyr. 2004/107/WE dostosowanie i poszerzenie wymogów i zapisów umożliwiających wdrożenie STOP, w szczególności wobec PM2,5 Zarządzanie jakością powietrza III-ciej generacji

Zanieczyszczenia, dla których standardy już obowiązują: PM10, SO 2, CO, Pb możliwość wydłużenia okresu osiągnięcia standardów(LV) n.p. PM10 do trzech lat po wejściu w życie dyrektywy (31 grudnia 2007) t.j. do 31 grudnia 2010 r. ??? Warunki derogacji>plan jakości powietrza zawierający wiarygodne przedsięwzięcia dla osiągnięcia celu Cel planu>zapewnienie jakości powietrza dla tych zanieczyszczeń, lecz działania naprawcze nakierowane na osiągnięcie standardów (a nie standardów + marginesów tolerancji), gdyż standardy już obowiązują działania naprawcze były lub powinny były być uruchamiane w przypadku przekraczania standardów i marginesów tolerancji łącznie (dla PM10 przed 2005) Standardy dla tych zanieczyszczeń obowiązują wszędzie, lecz ocena ich przestrzegania nie jest już powszechna

Zanieczyszczenia, dla których standardy mają być osiągnięte do 1 stycznia 2010 r.: NO 2 i benzen (oraz nowy: PM 2,5 ) możliwość wydłużenia okresu osiągnięcia standardów maks. o 5 lat (do 1 stycznia 2015 r.) – możliwość starania się o derogację marginesy toleracji obowiązują takie, jak dotychczasowe (do 1 stycznia 2010 r.) – aneks XI możliwe wdrażanie planów jakości powietrza dla tych zanieczyszczeń – działania naprawcze uruchamiane w przypadku przekraczania standardów + marginesów tolerancji cel: osiągnięcie do 2010 r. standardów

Nowy element: regulacje dla PM 2,5 Rada UE-Prezydencja* W 2010 r. wartość celowa 25 μg/m 3, która w 2015 staje się wartością graniczną (MoT 20 %) Redukcja narażenia 2020/2010 (2-3 letnia średnia) o 20 % Monitoring PM 2,5 od (9) Przegląd sytuacji w 2013 doc.13761/06 z Parlament UE (I-sze czyt.) Wartość celowa 20 μg/m 3 Wartość graniczna b.zm. Roczny standard PM 10 obniżony z 40 do 33μg/m 3 Ilość dni>24h LV 55#35 Redukcja ekspozycji b.zm. Większa elastyczność w planach i programach

Derogacje od obowiązku dotrzymania wartości dopuszczalnych Warunki: uchwalenie planu jakości powietrza zawierającego m.in. informacje nt. statusu wdrożenia 13 dyrektyw UE i wprowadzającego środki, które pozwolą na dotrzymanie standardu* (abatement plan) przesłanie dokumentacji do KE (dla PM10 do końca b.r.) KE ma 9 miesięcy na ew. zakwestionowanie dokumentacji (możliwe żądanie od Państwa Członkowskiego ponownego wykonania planu jakości powietrza) * wpływ transgraniczny i ze źródeł naturalnych, w tym piaskowanie i solenie ulic

Monitoring PM 2,5 od pomiary PM 2,5 i PM10 powyżej dolnego progu oszacowania (pomiary PM10 na dotychczasowym poziomie) dodatkowo, na obszarach miejskich pow mieszk. pomiary PM 2,5 dla potrzeb oceny exposure reduction target (39 miast> M) pomiary składu PM 2,5 na stacjach tła regionalnego (SO 4 2-, Na +, NH 4 +, Ca 2+, NO 3 -, K +, Cl -, Mg 2+, węgiel elementarny, węgiel organiczny) – 1 stacja / 100 tys. km 2

Raportowanie do KE utrzymanie w mocy dotychczasowych przepisów (dyr. ramowa) równoległe prace nad projektem nowej decyzji UE dot. raportowania 1.konsolidacja wszystkich dotychczasowych obowiązków sprawozdawczych (dane ozonowe, EoI, wyniki oceny jakości powierza, programy, diagnozy pod programy) 2.obowiązki sprawozdawcze na podstawie projektu nowej dyrektywy i dyr. 2004/107/WE 3.raporty na CDR Europejskiej Agencji Środowiska 4.informacje o charakterze przestrzennym (GIS, INSPIRE): 5. mapy: rozkład stężeń, zasięg przekroczeń, narażenie ludności; metadane 6.narzędzie na poziomie UE do oceny zgodności wyników pomiarów z wynikami ocen jakości powietrza Przesyłanie planów ochrony powietrza uzasadniających derogacje>obowiązek administracji rządowej i samorządowej-rola WIOŚ???

Prace nad projektem dyrektywy CAFE trwają... GIOŚ będzie na bieżąco informował WIOŚ o istotnych sprawach dot. projektu dyrektywy (zakres dyrektywy, proces legislacyjny, harmonogram wdrażania) dyrektywa może zostać uchwalona w przyszłym roku (w ostatnim kwartale)>konieczne II-gie czytanie w PE po uchwaleniu dyrektywy zadania dla WIOŚ: wdrażanie dyrektywy, m.in.: modernizacja sieci ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku pomiarów PM2,5 w większych miastach (tło miejskie)> przewidywany termin uruchomienia monitoringu wg nowej dyrektywy: 1 stycznia 2008 (9) r. Uwrażliwienie partnerów na zakres nowych dyrektyw i konieczność wspólnego działania na rzecz programów naprawczych

Stosowane instrumenty mające na celu osiągnięcie i utrzymanie standardów jakości powietrza osiągnięcie standardów PM10 i PM2.5 wymaga redukcji pierwotnej drobnych cząstek a także prekursorów emitowanych w postaci gazowej: w szczególności SO 2, NOx, NH 3, LZO Działania krajowe/sektorowe – instrumenty ustalane centralnie Działania europejskie np.. Euro 5 i Euro 6 Działania lokalne - wdrażanie i egzekwowanie działań europejskich i krajowych/sektorowych oraz lokalne dodatkowe dzia ł ania

Ku pamięci i uwadze (1) Przekroczenia PM 10 w UE są powszechne, nieliczne plany i programy naprawcze wg Art.. 8 (3) Dyrektywy Ramowej>konieczność budowy planów ponadstrefowych z uwagi na komponent transgraniczny (co najmniej 50 %- obliczenia EMEP) szereg aglomeracji pozwanych przed ETS (w 2005 roku m.im. BERLIN) Pomimo malejących emisji sytuacja w Polsce ulega względnemu pogorszeniu (niższe standardy więcej stref ponadnormatywnych)

Ku pamięci i uwadze (2) PEP-2025 a PEUE-2020 (gaz-57%, OZE-29%, biomasa/węgiel-6% i jądrowa-2%)>nowa PEP Synergia polityki klimatycznej i ochrony powietrza Ogólnokrajowy>regionalny>lokalny program ochrony powietrza (niskie źródła emisji i transport) Konieczność pełniejszej inwentaryzacji emisji i rozwoju narzędzi prognostycznych>modelowanie zintegrowane w ramach PMŚ (3 bloki), w tym modelowanie stanu zanieczyszczenia powietrza jako element oceny Margines tolerancji w 2005 roku 0-więcej stref z przekroczeniami-ile ???? Dziękuje za uwagę

Struktura sektorowa emisji pyłu zawieszonego z uwzględnieniem udziału frakcji PM10 i PM 2,5 w pyle zawieszonym całkowitym w 2004 roku

Plany i Programy wg dyrektywy CAFE>2006

Dziękuje za uwagę