Świadomość, która obala stereotypy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

I część 1.
Przeciwdziałanie przemocy domowej
Fundacja Podkarpackie Hospicjum dla Dzieci
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
KONFERENCJA WSPÓLNA SPRAWA- WSPÓLNE ROZWI Ą ZANIA PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY Z BUDŻETU POWIATU EŁCKIEGO.
Klub Pod Kasztanami działał od do w lokalu Środowiskowego Domu Samopomocy Pod Kasztanami w Ełku. Klub był czynny w soboty (16 spotkań),
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
„Zastosuj w praktyce” Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z biologii
Kształtowanie motywacji pracowników
Profilaktyka wobec osób starszych
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
realizacja VIII punktu
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JANA PAWŁA II W BIELINACH
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
PROFILAKTYKA.
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
w praktyce pedagogicznej
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
„Kleszcz mały czy duży – nic dobrego nie wróży”
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Wychowywać to kochać i wymagać
mgr Małgorzata Piasecka
Nie pal przy mnie, proszę
Co to jest? Jak z nim walczyć?
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
- Razem możemy tak wiele!
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

Świadomość, która obala stereotypy Ewa Kucharczyk-Deja, Małgorzata Biadoń, ŚDS nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Plan prezentacji Jak to się zaczęło? Komu to pomoże? Choroby psychiczne – stereotypy. Opinie Polaków… Świadomość – proces jej kształtowania. Spotkania z młodzieżą: cele, opis prowadzonych zajęć oraz sposób realizacji. Materiały dodatkowe. Propozycja dyskusji. Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Komu to pomoże? Osobom chorym psychicznie. Młodzieży, poprzez: zmianę stereotypu oraz uprzedzeń dot. osób chorych psychicznie budowanie postawy tolerancji wobec osób chorych psychicznie Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Choroby psychiczne We wszystkich społeczeństwach występują choroby psychicznie. Obraz chorób psychicznych w świadomości społecznej – historycznie i współcześnie kształtowany przez systemy światopoglądowe, próbujące wyjaśniać rzeczywistość. Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Choroby psychiczne cd. Należy więc postawić sobie pytanie: Jak polskie społeczeństwo spostrzega osobę chorą psychicznie i jakie w związku z tym wyłaniają się stereotypy społeczne? Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Choroby psychiczne cd. Wyniki badań przeprowadzonych przez p. B. Wciórkę i J. Wciórkę na zlecenie IPiN: społeczeństwo polskie w większości używa w stosunku do chorych psychicznie określeń o charakterze pejoratywnym, pogardliwym co skutkuje wrogim nastawieniem neutralne określenia osób chorych psychicznie używane są tym częściej im wyższy poziom wykształcenia, pozycja zawodowa oraz warunki materialne Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Opinie Polaków… …na temat osób chorych psychicznie oscylują wokół trzech sposobów spostrzegania: osoba chora psychicznie to ofiara swojego środowiska społecznego i swojej choroby, krzywdzona i wyśmiewana osoba chora psychicznie to osoba agresywna i niebezpieczna osoba chora psychicznie to osoba, która jest bardziej wrażliwa i więcej rozumie Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Choroby psychiczne cd. Indywidualny stosunek do osób chorych psychicznie zależy w dużej mierze od własnych doświadczeń w kontaktach z chorymi. Osoby, które twierdzą, że znają kogoś chorego psychicznie częściej deklarują swoją życzliwość niż ci, których wyobrażenie ma tylko charakter społecznego stereotypu. Według sondażu opinii publicznej, dla większości społeczeństwa choroby psychiczne stanowią bardziej wyobrażenie niż realne doświadczenie. Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Choroby psychiczne cd. Przez ostatnie lata nie zmienił się poziom lęku przed chorobą psychiczną. Szczególnie duży dystans wobec chorych psychicznie jest widoczny w młodszych grupach wiekowych: uczniowie, studenci. Społeczeństwo polskie charakteryzuje się dużym poziomem zaufania do instytucji psychiatrycznych odpowiedzialnych za terapię chorych. Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Kształtowanie świadomości Na proces kształtowania się świadomości społecznej dotyczącej osób chorych psychicznie ma wpływ wiele czynników m.in.: bezpośrednia znajomość kogoś kto choruje psychicznie posiadanie elementarnej wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z ludzką psychiką tworzenie stereotypów przez media Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Założony cel Psychoedukacja młodzieży w zakresie problemów związanych z chorobą psychiczną, mająca na celu zapobieganie i przeciwdziałanie krzywdzącym stereotypom dotyczących osób chorych psychicznie. Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Cele szczegółowe Promocja dobrego samopoczucia psychicznego. Problemy zdrowia psychicznego i zaburzeń wywołanych używaniem substancji psychoaktywnych. Zwrócenie uwagi na potrzebę kształtowania fundamentalnych umiejętności psychologicznych tj.: nawiązywania kontaktów z ludźmi radzenia sobie w trudnych sytuacjach pomagania innym zdrowia w świadomości potocznej rozumienia siebie i innych ludzi Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Sposoby realizacji Mówienie o chorobach i osobach chorych psychicznie; nauka posługiwania się właściwie dobranym słownictwem. Integracja osób z problemami zdrowia psychicznego ze społecznością lokalną poprzez: wspólne zajęcia plastyczne, zakończone licytacją w szkole spotkania okolicznościowe (święta, uroczystości,grille) Przekazanie podstawowych informacji o chorobach psychicznych. Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Zajęcia warsztatowe dla młodzieży Ewa Kucharczyk-Deja, Małgorzata Biadoń, ŚDS nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie Opis zajęć Zajęcia odbywały się co tydzień lub co dwa tygodnie w Środowiskowym Domu Samopomocy nr 2. Czas trwania zajęć: nie dłużej niż 1,5 do 2 godzin. Zajęcia były prowadzone metodą warsztatową: dyskusja, prelekcja, burza mózgów, oglądanie filmu oraz zajęcia plastyczne. Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Środowiskowy Dom Samopomocy nr 2 w Warszawie

Ewa Kucharczyk-Deja, Małgorzata Biadoń, ŚDS nr 2 w Warszawie Dziękujemy za uwagę! Ewa Kucharczyk-Deja, Małgorzata Biadoń, ŚDS nr 2 w Warszawie E-mail: sds2grebalowska@wp.pl