PROGRAM OCHRONY NARZĄDU GŁOSU „Dźwięk”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Projekt ustawy o dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Postępowanie w sprawach chorób zawodowych Choroby zawodowe nauczycieli
Bezpieczeństwo publiczne-edukacja dla służb mundurowych.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Działania prowadzone przez Stowarzyszenie ETAP na rzecz seniorów.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
Zasady bezpiecznej pracy z urządzeniami techniki komputerowej
Profilaktyka otyłości w działaniach Ministra Zdrowia
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
Jestem aktywny i aktywizuję innych
PROGRAM PROFILAKTYKI RAKA PIERSI PROGRAM PROFILAKTYKI I RADZENIA SOBIE ZE STRESEM PROGRAM PROFILAKTYKI WAD POSTAWY.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracował J. Stryjkowski
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
28 kwietnia ŚWIATOWY DZIEŃ
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Czym jest zdrowie?.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Aktywność fizyczna lekarstwem na choroby cywilizacyjne !
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Profilaktyka Działania profilaktyczne w pracy pielęgniarskiej Sn iż ana Dydy ń ska Svetlana Todorenko.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Europejski Fundusz Społeczny -
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Przedmiot programu Założeniem programu jest realizacja 3-letniego programu profilaktyki wad postawy i schorzeń narządu ruchu w grupie dzieci uczęszczających.
Szkoła Promująca Zdrowie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

PROGRAM OCHRONY NARZĄDU GŁOSU „Dźwięk” Autorzy programu: lek. med. Wiktoria Milas lek. med. Jolanta Kasperska-Sobczyk (współautor kontynuacji) mgr Marta Gnerowicz

PROJEKT PROGRAMU OCHRONY NARZĄDU GŁOSU „Dźwięk”

Światowa Deklaracja Zdrowia (maj 1998) „…jednym z podstawowych praw każdej istoty ludzkiej jest najwyższy możliwy do uzyskania standard zdrowia…” Światowa Deklaracja Zdrowia (maj 1998)

1. Nazwa instytucji: Koordynator Programu: Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy Centrum Profilaktyczno-Lecznicze w Łodzi Realizator Programu: Przychodnia Konsultacyjno-Diagnostyczna WOMP CP-L z wchodzącymi w jej skład Poradniami, m.in.. Poradnią Promocji Zdrowia, Poradnią Audiologiczno-Foniatryczną Zakład Rehabilitacji Leczniczej WOMP CP-L Zakład Psychologii WOMP CP-L - Pracownie diagnostyczne WOMP CP-L

2. Komitet odpowiedzialny za wdrożenie-realizację Programu: Lekarz specjalista foniatra Lekarz specjalista laryngolog Lekarz specjalista medycyny pracy Specjaliści ds. Promocji Zdrowia Logopeda Przedstawiciele pracodawcy-szkoły, uczelni realizującej Program (kierownictwo, bhp, kadry, pracownik cieszący się autorytetem)

3. Diagnoza wyjściowa: Głos ludzki, który poprzez fonację, rezonans i artykulację staje się w końcu samoistnym bytem w postaci słowa jest podstawowym narzędziem pracy nauczycieli i absolwentów wydziałów wokalno-teatralnych. W tych grupach zawodowych problemy dotyczące fonacji występują znacznie częściej, stając się niekiedy przyczyną konieczności rezygnacji z pracy w zawodzie, a zatem o wyborze zawodu z użyciem głosu powinna przede wszystkim decydować ocena możliwości narządu głosu i mowy

Występuje szereg przeciwwskazań względnych i bezwzględnych do wykonywania zawodów wymagających obciążeń narządu głosu. Należą do nich (wg A. Obrębowskiego i A. Pruszewicza, 1996): Przeciwwskazania bezwzględne: Porażenie nerwu krtaniowego wstecznego Brodawczaki krtani Guzki i polipy fałdów głosowych Zaawansowane zmiany zapalne dróg oddechowych (nieżyty suche i zanikowe) Ciężkie schorzenia alergiczne Niewydolność podniebienno-gardłowa Umiarkowany lub głęboki niedosłuch

Przeciwwskazania względne: Nawracające zapalenia dróg oddechowych Nawracające zapalenia migdałków podniebiennych Jednostronna głuchota Istnieje zatem konieczność przeprowadzenia przed podjęciem studiów pedagogicznych, wokalno-teatralnych, przed podjęciem pracy i w trakcie jej wykonywania kompleksowej oceny dróg oddechowych oraz narządu głosu przez lekarza-foniatrę, a w szczególnych przypadkach dodatkowo przez logopedę.

Istnieje zatem konieczność przeprowadzenia przed podjęciem studiów pedagogicznych, wokalno-teatralnych, przed podjęciem pracy i w trakcie jej wykonywania kompleksowej oceny dróg oddechowych oraz narządu głosu przez lekarza-foniatrę, a w szczególnych przypadkach dodatkowo przez logopedę.

Dla prawidłowego funkcjonowania narządu głosu, konieczne jest utrzymanie w zdrowiu całego organizmu, zdobywanie i wykorzystywanie umiejętności opanowywania sytuacji stresowych, walka z nałogami-palenie, alkohol, nie bez znaczenia są także sprzyjające warunki środowiska pracy: Utrzymanie odpowiedniej wilgotności powietrza na poziomie 70% Utrzymanie w pomieszczeniach temperatury 18-21oC optymalnej dla pracy głosem Unikanie siedlisk kurzu Unikanie hałasu Unikanie nadmiernego ruchu powietrza

Choroby narządu głosu są w czołówce rozpoznawalnych chorób zawodowych i zajmują w 2009 r. III miejsce. Z pewnością zjawisko występowania chorób zawodowych wśród nauczycieli zmniejszą działania profilaktyczne i wspomagające, dla których podstawą prawną są: - Ustawa o służbie medycyny pracy z dnia 27 czerwca 1997r. Karta Nauczyciela (Ochrona Zdrowia-rozdział 8, Art..73 dotyczący udzielania urlopu dla poratowania zdrowia) Rozporządzenie z dn. 30 lipca 2002r. W sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszan9ia podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach

4. Rodzaj Programu: Program profilaktyki I stopnia – Program informacyjno-szkoleniowy (warsztaty z emisji głosu i ćwiczeń oddechowych, uczenie metod osłabiających napięcie spowodowane dystresem, edukacja w zakresie szkodliwości nałogów i ich sposobów eliminacji) Program profilaktyki II stopnia – Program przesiewowy (konsultacja logopedyczno-laryngologiczna, kwestionariusz do pomiaru stresu) Program profilaktyki III stopnia

5. Główny cel i zadania Programu: Cel Główny: Profilaktyka chorób narządu głosu i promocja zdrowia u osób z zaburzeniami fonacyjnymi. Zadania Programu: Nauka prawidłowej techniki emisji głosu i oddychania Rozpowszechnienie zasad bezpiecznego i higienicznego posługiwania się własnym głosem Diagnostyka wad emisji głosu – badanie przesiewowe (badanie foniatryczno-laryngologiczne, badanie videostroboskopowe)

Zadania Programu cd. Leczenie i rehabilitacja osób z dolegliwościami i ustaloną patologią narządu głosu narażonych na nadmierny wysiłek głosowy Konsultacje foniatryczne i logopedyczne Zmniejszenie liczby zawodowych chorób narządu głosu Edukacja w zakresie szkodliwości nałogów i ich eliminacji w profilaktyce chorób górnych dróg oddechowych (promowanie zdrowego stylu życia)

Zadania Programu cd. Informowanie o przyczynach stresu; kształtowanie skutecznych sposobów indywidualnego radzenia sobie z dystresem; organizowanie grupowych treningów redukujących aktualnie występujący śród pracowników stres Poprawa stanu zdrowia osób objętych Programem Zmniejszenie absencji chorobowej adresatów Programu (wyższa produktywność) Podwyższanie jakości pracy Modyfikacja środowiskowa mająca na celu wyeliminowanie czynników wywołujących choroby narządu głosu nauczycieli

Zadania Programu cd. Doskonalenie jakości świadczeń profilaktycznych służb medycyny pracy związanych z ochroną narządu głosu u nauczycieli Stworzenie sieci szkół promujących ochronę narządu głosu nauczycieli Tworzenie koalicji na rzecz ochrony narządu głosu Wdrażanie w systemy kształcenia na wydziałach pedagogicznych zajęć z prawidłowej emisji głosu

6. Adresaci Programu: Kandydaci na kierunki pedagogiczne, wokalno-teatralne Studenci wydziałów pedagogicznych, wokalno-teatralnych Nauczyciele

Piśmiennictwo Kulmatycki L.: „Jak promować zdrowie krok po kroku” Gniazdowski A.: „Promocja zdrowia w miejscu pracy. Teoria i zagadnienia praktyczne”, IMP, Łódź 1997r. Dudek B.: „Rozwiązywanie problemów związanych ze stresem w miejscu pracy”, Zakład Psychologii Pracy, IMP, Łódź 1998r. Cox T, Cox S.: „Psychosocial and Organizational Hazards at Work, European Occupational Health”, Series No.5, 1993, WHO, Copenhagen. Śliwińska-Kowalska M.: „Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, IMP Łodź, 1999r. „Choroby zawodowe w Polsce w 2004r.”, IMP, Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.