„Kiedy mózg pracuje inaczej……..”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Autyzm co powinniśmy o nim wiedzieć? mgr Ilona Kwiatkowska
Advertisements

Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Specyficzne trudności w uczeniu się
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Dojrzałość szkolna dziecka
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Integracja sensoryczna
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Lekcja 1 Temat:.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Mózgi kobiet i mężczyzn
Dysleksja i trudności szkolne
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Trening metodą Warnkego
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Opracowała: Małgorzata Pawluk
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Logopedia w szkole.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Autyzm i zespół Aspergera
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

„Kiedy mózg pracuje inaczej……..” Prezentacja na podstawie książki o tym samym tytule, autorstwa Alena D. Bragdona i Davida Gamona Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

ADHD, AUTYZM, DYSLEKSJA, PAMIĘĆ FOTOGRAFICZNA „Ludzkie mózgi są tak różnorodne, jak ludzkie twarze.” Przyczyny i skutki większości nieprawidłowości występujących w pracy mózgu są subtelne i skomplikowane, co czyni temat [……..] interesującym. Funkcjonalna odmienność ludzkich mózgów wpływa na prywatne życie wielu rodzin oraz na programy nauczania instytucji oświatowych. Każdy z nas chce wiedzieć, co czyni go wyjątkowym, nie pragnie jednak, by uznano go za dziwaka. Być może niektóre z nowych informacji przyczynią się do zwiększenia empatii wśród ludzi, którzy chcą zrozumieć innych i pomagać im [………].

ADHD – WZMOŻONA ŚWIADOMOŚĆ Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (Attention-Deficit Hyperactivity Disorder) występuje u 3-5% dzieci w wieku szkolnym. ADHD = zaburzenia koncentracji uwagi + nadpobudliwość + impulsywność Zaburzenia koncentracji : trudności w wykonywaniu zadań wymagających (długotrwałego) wysiłku intelektualnego, trudności w organizowaniu sobie pracy, niezwracanie uwagi na szczegóły – prace szkolne \domowe, brakiem umiejętności uważnego słuchania, ograniczona umiejętność skupienia na zabawie ; Nadpobudliwość: nadmierne kręcenie się , wstawanie z miejsca, w sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia, bieganie, wspinanie się, gadatliwość; Impulsywność: wyrywanie się do odpowiedzi, zanim padnie pytanie, przerywaniem mówiącemu, wtrącanie się, nieczekanie na swoją kolej;

RÓŻNE SPOJRZENIA NA PRZYCZYNY: brak równowagi neuroprzekaźników Dopamina → nagroda i poszukiwanie nowości oraz motywacja do posługiwania się swoim ciałem i poruszania się Nadmiar dopaminy w zrozumiały sposób staje się przyczyną nadpobudliwości. niedojrzałość” płatów czołowych „[…] w przedniej, prawej części mózgu mieszczą się obszary odpowiedzialne za umiejętności zarządzania i uwagi, takie jak: monitorowanie i regulowanie zachowania, kontrolowanie emocji, podejmowanie działań zmierzających do osiągnięcia celów. U dzieci z ADHD występuje brak równowagi między bodźcem odbieranym przez jeszcze niedojrzałe centra prawej półkuli, których zadaniem jest skupianie uwagi, a obszarem przedczołowym, który dokonuje wyboru celów i planuje, jak je osiągnąć. „ niedojrzałość obszaru leżącego w sąsiedztwie centrów słuchu” obszaru mózgu leżącego w sąsiedztwie centrów słuchu, który zarządza otrzymywanymi informacjami i przetwarza je w zrozumiałe „obrazy” zaburzenia przedsionkowo- proprioceptywne

AUTYZM – UMYSŁ NIEŚWIADOMY SIEBIE I INNYCH Charakteryzuje się : Zaburzeniami w zakresie interakcji społecznych dotyczącymi komunikacji niewerbalnej ( mowy ciała), nawiązywania kontaktów (przyjaźni) adekwatnych do wieku, braku zainteresowania w dzieleniu się osiągnięciami i przyjemnościami z innymi; Zaburzeniami w zakresie komunikacji opóźnień w rozwoju języka lub braku rozwoju zdolności językowych, nieumiejętności podtrzymania rozmowy – powtarzające się słowa\ zwroty braku zabaw opartych na spontanicznym fantazjowaniu; Wzorcami powtarzających się zachowań, czynności, zainteresowań w tym: zaangażowaniem w jedno zainteresowanie, sztywnym trzymaniem się rytuału, powtarzających się ruchach ciała, intensywnym zajmowaniem się częściami różnych przedmiotów

HIPOTEZY NA TEMAT PRZYCZYN POWSTAWANIA AUTYZMU Uwarunkowania genetyczne autyzm + zespół kruchego chromosomu X Nieprawidłowości \ odmienność w budowie i funkcjonowaniu mózgu: - mniejsza aktywność lewej półkuli gorsze ukrwienie lewej półkuli= słabszy rozwój mowy i zdolności analitycznych - normotypowi: zadania oparte na rozumowaniu aktywizują korę mózgową w ściśle określonej części lewego płata przedczołowego; - osoby z ZA: aktywizacja obszarów mózgu przyległych do w\w rejonów, ale nie w miejscach związanych z wykonywaniem zadań opartych na rozumowaniu Nieprawidłowości w móżdżku: regulacja motoryki i równowagi ciała

UKRWIENIE LEWEJ PÓŁKULI PODCZAS SPOCZYNKU

HIPOTEZ – CIĄG DALSZY Odmienna budowa układu limbicznego: emocje , pamięć i uczenie się; Niektórzy teoretycy twierdzą, że osobom autystycznym brakuje umiejętności przetwarzania skomplikowanych informacji na wysokim poziomie i przechowywania danych w sposób całościowy. Dlatego „autystyczni geniusze” przetwarzają informacje na niższych piętrach oun, charakteryzujących się węższą specjalizacją. (Oliver Sacks, upośledzone bliźnięta jednojajowe, I Q 60, 300-elementowe szereg cyfr) Czynniki prenatalne i okołoporodowe

WYSPA NIEKOMPETENCJI W OCEANIE UMIEJĘTNOŚCI CZYLI: trudności w czytaniu i pisaniu u inteligentnych i zmotywowanych dzieci, które nie mają innych trudności w nauce; TRUDNOŚCI W NAUCE DOTYCZĄ: opanowania liter alfabetu, odczytywania pojedynczych słów wyrwanych z kontekstu, słów bez sensu, błędów w pisaniu, odwracania kolejności liter (brak-bark ) , cyfr, mylenia liter podobnych, rozumienia czytanego tekstu, tempa czytania …… SYMPTOMY PRZEPOWIADAJĄCE: -opóźnienie rozwoju mowy, problemy z poprawną artykulacja w wieku przedszkolnym - trudności z wysłuchiwaniem rymów, podziałem słów na głoski i sylaby w wieku szkolnym

FUNKCJONOWANIE MÓZGU A DYSLEKSJA PROCES CZYTANIA angażuje obszary: lewego płata skroniowego (za uchem), płata potylicznego mieszczącego centra wzrokowe ( w tylnej części mózgu) oraz rejony i struktury odpowiadające za szybką komunikację między obszarami odpowiadającymi za języki i wzrok; JEŚLI: jedno z tych połączeń jest uszkodzone, pojawiają się trudności z pełnym wykorzystaniem zdolności językowych, oraz umiejętnością pisania i czytania; NAJCZĘŚCIEJ DYSLEKSJĘ TŁUMACZY SIĘ PROBLEMAMI W PRACY LEWEJ PÓŁKULI - lewa półkula mózgu rozwija się później i wolniej, dlatego jest podatna na niedorozwój w życiu płodowym, narażona na działanie niekorzystnych czynników: nadmiaru testosteronu, ciąży bliźniaczej, używek, itp.) -uszkodzenie lewej półkuli przed narodzeniem → dominacja prawej półkuli → przeniesienie funkcji kontrolujących motorykę do półkuli prawej → problemy z przetwarzaniem języka pisanego

PAMIĘĆ FOTOGRAFICZNA – FENOMEN CZY PRZEKLEŃSTWO? ZJAWISKO PAMIĘCI FOTOGRAFICZNEJ WYSTĘPUJE Z RÓŻNYM NASILENIEM. NIEKTÓRE JEGO POZIOMY SĄ TAK WYJĄTKOWE, ŻE NADANO IM OSOBNE NAZWY PAMIĘĆ EJDETYCZNA (5% dzieci poniżej 10rż): umiejętność utrzymania w umyśle dokładnego wizerunku obrazu widzianego około minuty wcześniej. Nie jest to zwykła pamięć wzrokowa, a dosłowne widzenie obrazu. test pamięci ejdetycznej

FUNKCJONOWANIE MÓZGU A DYSLEKSJA – CIĄG DALSZY -lewa półkula mózgu zajmuje się linearnym, analitycznym, sekwencyjnym przetwarzaniem informacji badania wykazują, że dyslektycy mają problemy z przetwarzaniem informacji słuchowych i wzrokowych, następujących szybko jedne po drugich, nauka czytania = strategie: analityczna (L) i holistyczna (P) KOSMOPOLITAŃCZYKOWIANECZKA, KULKOTOCZARKA, RYŻOGRYZATOR OSTATNIE BADANIA (MRI – STANFORD UNIVERSITY) wskazują na słabą komunikację między wszystkimi, rozrzuconymi w całym mózgu obszarami przetwarzającymi informacje językowe, wzrokowe, słuchowe;

PAMIĘĆ FOTOGRAFICZNA – DRUGA STRONA MEDALU MÓZG BLOKUJE WIĘKSZOŚĆ INFORMACJI POCHODZĄCYCH Z ZEWNĄTRZ CREB I anty-CREB Większość codziennych informacji pamiętamy kilka sekund lub minut – pamięć krótkotrwała. pamięć krótkotrwała → CREB → białko tworzące połączenia między komórkami mózgu → pamięć długotrwała (wspomnienia) pamięć krótkotrwała → anty-CREB → ochrona mózgu przed nadmiarem informacji (brak wspomnień) CREB TRWALSZA NIŻ anty – CREB powtarzanie = dobry sposób przyswajania informacji

MÓZGI OSÓB Z PAMIĘCIĄ FOTOGRAFICZNĄ CHARAKTERYZUJE NIEPRAWIDŁOWY METABOLIZM (brak eliminacji nieistotnych danych) SZERESZEWSKI \ JORGE LUIS BORGES \ EBERSTARK

CO WIDZISZ?

LEWORĘCZNOŚĆ Częściej występuje wśród mężczyzn niż wśród kobiet Młodzi ludzie częściej są leworęczni niż osoby w starszym wieku Leworęczni częściej cierpią na dysleksję i ADHD, częściej chorują na choroby autoimmunologiczne Więcej jest leworęcznych wśród mistrzów szachowych, architektów, artystów i matematyków

Leworęczny w szkole Miejsce w ławce Kierunek pisania (ułożenie ręki, zasłanianie tekstu, zasłanianie wzoru) Sposób trzymania ołówka Organizacja ruchów pisania Wycinanie

PRZYCZYNY Dziedziczenie Uszkodzenie mózgu w okresie życia płodowego (leworęczność patologiczna) Wpływ Testosteronu Stresu okołoporodowego

Różnice w budowie i pracy mózgu Ośrodki językowe po lewej stronie u 68% leworęcznych, u 12% w obu półkulach Specjalizacja w przedmiotach wykorzystujących umiejętności wzrokowe Silniejsza reakcja na wiele leków

Przybory dla leworęcznych

SŁUCH ABSOLUTNY- muzyka w genach Jako cecha wrodzona powinien występować równie często u muzyków jak i u innych osób Być może wszyscy rodzą się z zadatkami na osiągnięcie słuchu absolutnego Bazą słuchu absolutnego jest płaszczyzna skroniowa

SEZONOWE ZABURZENIE AFEKTYWNE-albo tylko zimowa chandra Reakcja mózgu na mniejszą ilość dziennego światła- zwiększona produkcja melatoniny Mężczyźni odczuwają wahania poziomu melatoniny później (kiedy są pozbawieni żółtego światła żarówek i niebieskiego telewizora) Lekarstwo- zimowy wzorzec zachowania (długi sen i umiarkowany wzrost wagi)