Diagnoza potrzeb i możliwości kształcenia rolniczego młodzieży w Wielkopolsce Poznań, 28 maja 2013 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
ODNOWA I ROZWÓJ WSI 1) nabór: luty – marzec 2009
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
1 1 Egzaminatorzyegzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Projekt Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
WYNIKI EGZAMINU ZAWODOWEGO
Efektywność zdawania egzaminu zawodowego w ZSP w Bytowie w roku szkolnym 2008/2009.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Podjęcia pracy przez osoby wyrejestrowane z ewidencji Powiatowego Urzędu Pracy w Radziejowie raport za I półrocze 2011 roku.
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Dla rolników i mieszkańców wsi Kujaw i Pomorza Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Partner wiodący- Projektodawca: ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z. o.o Partnerzy: Wielkopolski Związek Pracodawców Prywatnych Centrum Statystyki.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
OFERTA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
Projekt nr PL1-LEO realizowany ze środków Wspólnot Europejskich w ramach programu Leonardo da Vinci Kształtowanie bezpiecznych i higienicznych.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 29 czerwca 2011 r.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Czerwiec TECHNIK EKONOMISTA Etap pisemny: przystąpiło - 20 osób zdało – 13 osób Etap praktyczny przystąpiło - 21 osoby zdało - 9 osób Dyplom otrzymało.
Czerwiec TECHNIK EKONOMISTA Etap pisemny: przystąpiło - 16 osób zdało – 14 osób Etap praktyczny przystąpiło - 16 osób zdało - 8 osób Dyplom otrzymało.
1 Spotkanie inauguracyjne oddziału firmy PPOR Zdzisław Kochanowicz.
Czerwiec TECHNIK HANDLOWIEC Etap pisemny: przystąpiło - 18 osób zdało – 18 osób Etap praktyczny przystąpiło - 18 osób zdało - 12 osób Dyplom otrzymało.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2012 r. poz. 7 ze zm.)
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
Słodkie jest wspomnienie trudów poniesionych. Cyceron.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

Diagnoza potrzeb i możliwości kształcenia rolniczego młodzieży w Wielkopolsce Poznań, 28 maja 2013 r.

Rolnictwo w Wielkopolsce: jeden z ważniejszych działów gospodarki regionu; największa w skali kraju produkcja rolnicza (16,4% produkcji rolniczej towarowej); 1,8 mln ha użytków rolnych (59% powierzchni ogólnej); średnia wielkość gospodarstwa rolnego – 13,47 ha (w Polsce ok. 10 ha); największa w skali kraju liczba zarejestrowanych grup producentów rolnych.

Mocne strony obszarów wiejskich województwa: duży potencjał i wysoka aktywność podmiotów gospodarczych oraz ludności; wysoka wydajność produkcji rolniczej; korzystna struktura demograficzna; wysoki poziom wykształcenia rolniczego mieszkańców; wysoki poziom kultury rolnej. Słabe strony obszarów wiejskich województwa: wysoka stopa bezrobocia (wysoki udział zatrudnionych w rolnictwie); dysproporcje gospodarcze i społeczne; słabo rozwinięty sektor usług pozarolniczych.

Wykształcenie osób kierujących indywidualnymi gospodarstwami rolnymi w Polsce (na podstawie Powszechnego Spisu Rolnego 2010).

Wykształcenie rolnicze osób kierujących indywidualnymi gospodarstwami rolnymi w Polsce (na podstawie Powszechnego Spisu Rolnego 2010).

Polska Wielkopolska Wielkopolska jest na drugim miejscu w Polsce pod względem liczby osób legitymujących się wykształceniem rolniczym.

Wykształcenie rolnicze - rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie kwalifikacji rolniczych posiadanych przez osoby wykonujące działalność rolniczą (Dz. U. z 2012r., poz. 109) 1.Zawody, których posiadanie uznaje się za wykształcenie średnie rolnicze : –technik rolnik; –technik ogrodnik; –technik architektury krajobrazu; –technik hodowca koni; –technik pszczelarz; –technik rybactwa śródlądowego; –technik weterynarii; –technik ekonomista (o spec. ekonomika i rachunkowość przedsiębiorstw rolnych lub rachunkowość i rynek rolny); –technik towaroznawca (o spec. surowce rolne); –technik agrobiznesu; –technik mechanizacji rolnictwa; –technik melioracji wodnych; –technik inżynierii środowiska i melioracji; –technik turystyki wiejskiej; –technik mechanik (o spec. maszyny i urządzenia rolnicze).

2.Zawody, których posiadanie uznaje się za wykształcenie zasadnicze zawodowe : –rolnik; –ogrodnik; –pszczelarz; –mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych; –rybak śródlądowy; –mechanik maszyn rolniczych; –mechanik maszyn i urządzeń (o spec. maszyny i urządzenia rolnicze); –rolnik mechanizator.

Liczba uczniów klas I w szkołach ponadgimnazjalnych w Wielkopolsce z podziałem na organy prowadzące (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 organ prowadzącyjstinneogółemjstinneogółemjstinneogółemjstinneogółem lo lp tech zsz suma

Liczba uczniów klas I w szkołach ponadgimnazjalnych w Wielkopolsce [%] wg typów szkół (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) typ szkoły2009/ / / /2013 lo45,64%47,11%46,26%49,42% lp3,29%2,50%2,15%0,00% tech28,32%27,89%29,21%29,66% zsz22,74%22,50%22,38%20,91% suma100,00%

Liczba uczniów klas I w szkołach ponadgimnazjalnych w Wielkopolsce [%] wg typów szkół (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień )

Liczba uczniów klas I w zawodach rolniczych w technikach (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 liczba uczniów kl.I razem, w tym: organ prowadzącyjstogółemjstogółemjstogółemjstogółem technik agrobiznesu technik architektury krajobrazu technik hodowca koni t. inżynierii środowiska i melioracji technik mechanizacji rolnictwa technik ogrodnik technik rolnik technik weterynarii razem w zawodach rolniczych

Liczba uczniów klas I w zawodach rolniczych w technikach w stosunku do liczby uczniów klas I szkół ponadgimnazjalnych ogółem (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 technik agrobiznesu0,27%0,22% 0,18% technik architektury krajobrazu1,42%1,23%1,07%1,11% technik hodowca koni0,11%0,04%0,06%0,09% technik inżynierii środowiska i melioracji0,03% 0,00% technik mechanizacji rolnictwa0,36%0,50%0,48%0,53% technik ogrodnik0,10%0,07%0,08%0,04% technik rolnik1,08%1,06%1,05%0,79% technik weterynarii0,11%0,19%0,21%0,24% razem w zawodach rolniczych3,48%3,35%3,16%2,99%

Liczba uczniów klas I w zawodach rolniczych w technikach w stosunku do liczby uczniów klas I szkół ponadgimnazjalnych ogółem (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień )

Liczba szkół, w których uruchomiono kształcenie rolnicze na poziomie klasy I technikum (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 technik agrobiznesu9996 technik architektury krajobrazu technik hodowca koni5223 technik inżynierii środowiska i melioracji1100 technik mechanizacji rolnictwa89910 technik ogrodnik3231 technik rolnik technik weterynarii2445

Liczba uczniów klas I w zasadniczych szkołach zawodowych, w których uruchomiono kształcenie w zawodach rolniczych (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 liczba uczniów kl.I razem, w tym: organ prowadzącyjstogółemjstogółemjstogółemjstogółem mechanik-operator pojazd. i maszyn rol ogrodnik rolnik razem w zawodach rolniczych

Liczba uczniów klas I w zawodach rolniczych w zasadniczych szkołach zawodowych w stosunku do liczby uczniów klas I szkół ponadgimnazjalnych ogółem (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 mechanik-operator pojazdów i maszyn rol.0,28%0,27%0,25%0,26% ogrodnik0,17% 0,13%0,06% rolnik0,36%0,14%0,16%0,08% razem w zawodach rolniczych0,81%0,59%0,54%0,40%

Liczba uczniów klas I w zawodach rolniczych w zasadniczych szkołach zawodowych w stosunku do liczby uczniów klas I szkół ponadgimnazjalnych ogółem (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień )

Liczba szkół, w których uruchomiono kształcenie rolnicze na poziomie klasy I zasadniczej szkoły zawodowej (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 mechanik-operator pojazdów i maszyn rol ogrodnik rolnik

Liczba słuchaczy szkół policealnych, w których uruchomiono kształcenie rolnicze w sem.I-II (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 organ prowadzącyjstogółemjstogółemjstogółemjstogółem technik agrobiznesu technik architektury krajobrazu technik hodowca koni technik ogrodnik technik pszczelarz technik rolnik technik turystyki wiejskiej technik weterynarii razem w zawodach rolniczych

Liczba słuchaczy szkół policealnych, w których uruchomiono kształcenie rolnicze w sem.I-II (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień )

Liczba szkół policealnych, w których uruchomiono kształcenie w zawodach rolniczych w sem. I-II (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 technik agrobiznesu2320 technik architektury krajobrazu6670 technik hodowca koni1110 technik ogrodnik0110 technik pszczelarz1010 technik rolnik technik turystyki wiejskiej0007 technik weterynarii1277

Liczba uczniów klas I techników uzupełniających, w których uruchomiono kształcenie w zawodach rolniczych (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 organ prowadzącyjstogółemjstogółemjstogółemjstogółem technik mechanizacji rolnictwa technik ogrodnik technik rolnik razem w zawodach rolniczych

Liczba uczniów klas I techników uzupełniających, w których uruchomiono kształcenie w zawodach rolniczych (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień )

Liczba techników uzupełniających, w których uruchomiono kształcenie w zawodach rolniczych na poziomie klasy I (opracowanie własne na podstawie danych SIO wg stanu na dzień ) rok szkolny2009/ / / /2013 technik mechanizacji rolnictwa1432 technik ogrodnik1212 technik rolnik

Liczba uczniów, którzy zdali egzamin i uzyskali dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe zawody rolnicze przystąpili do egzaminu zdali egzamin przystąpili do egzaminu zdali egzamin przystąpili do egzaminu zdali egzamin przystąpili do egzaminu zdali egzamin mechanik maszyn rolniczych mechanik-operator pojazd. i maszyn rol ogrodnik rolnik

Liczba uczniów, którzy zdali egzamin i uzyskali dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe zawody rolnicze przystąpili do egzaminu zdali egzamin przystąpili do egzaminu zdali egzamin przystąpili do egzaminu zdali egzamin przystąpili do egzaminu zdali egzamin technik agrobiznesu technik architektury krajobrazu technik hodowca koni technik inżynierii środowiska i melioracji technik mechanizacji rolnictwa technik ogrodnik technik pszczelarz technik rolnik technik rybactwa śródlądowego technik weterynarii suma

Liczba uczniów, którzy otrzymali dyplom [%] potwierdzający kwalifikacje zawodowe (opracowanie własne na podstawie raportu OKE w Poznaniu, zawierającego wyniki egzaminów zawodowych)

Zawody nadwyżkowe w województwie wielkopolskim (liczba zarejestrowanych bezrobotnych jest wyższa od liczby ofert pracy): –sprzedawca (więcej zarejestrowanych o osób od przyjętych ofert), –technik ekonomista (średnia miesięczna nadwyżka 402), –mechanik pojazdów samochodowych (średnia miesięczna nadwyżka 212), –technik mechanik (średnia miesięczna nadwyżka 188), –technik rolnik (średnia miesięczna nadwyżka 126).

Strategia Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do 2020 roku Cel strategiczny 6: Wzmocnienie potencjału gospodarczego regionu Cele operacyjne: 6.10.Poprawa warunków dla rozwoju rolnictwa i przetwórstwa rolnego.

Strategia Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do 2020 roku Cel strategiczny 7: Wzrost kompetencji mieszkańców i zatrudnienia Cele operacyjne: 7.1.poprawa warunków, jakości i dostępności edukacji; 7.2.wsparcie szkolnictwa wyższego; 7.3.promocja przedsiębiorczości i zatrudnialności; 7.4.rozwój oraz promocja postaw kreatywnych i innowacyjnych; 7.5.wzmocnienie szkolnictwa zawodowego i technicznego oraz poprawa organizacji rynku pracy; 7.6.rozwój kształcenia ustawicznego.

Kierunki rozwoju edukacji rolniczej: 1.Wykorzystanie technologii IT; 2.Rolnictwo ekologiczne; 3.Odnawialne źródła energii; 4.Kreowanie pozarolniczych miejsc pracy; 5.Aktywizacja społeczno-zawodowa mieszkańców wsi (kształcenie ustawiczne); 6.Doradztwo zawodowe; 7.Współfinansowanie działań ze środków Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego.

Dziękuję za uwagę Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu al. Niepodległości 18, Poznań