STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002
METODOLOGIA
Badanie zostało zrealizowane w dniach czerwca 2002 r na zamówienie Business Centre Sp. z o. o. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie netto 1039 studentów w następujących miastach: Gdańsk, Katowice, Lublin, Łódź, Opole, Radom, Siedlce i Warszawa w oparciu o wywiad kwestionariuszowy face-to- face. Do niniejszego badania, poza kwestionariuszem, zostały przygotowane następujące materiały: karty respondenta i instrukcja dla ankietera. Realizacja badania rozpoczęła się 3 czerwca, zaś zakończyła 6 czerwca. Zgodnie z założeniami, docelowo należało przeprowadzić około 1100 wywiadów. Zrealizowana próba netto 1040 wywiadów (94,5 % próby brutto) była w dużej mierze zgodna z wcześniejszymi założeniami, a kilkuprocentowa różnica w realizacji wynikała z odrzucenia części ankiet nie spełniających stawianych wymogów. Celem badania była odpowiedź na poniższe zagadnienia: jak duży jest stopień proaktywnego szukania miejsca przez studentów w systemie gospodarczym (czyli jak duża jest skłonność do zakładania firm) jakie bariery powstrzymują studentów przed potencjalną, przyszłościową decyzją o założeniu własnej firmy; jakie mają oczekiwania, jakich benefitów oczekują od założenia własnej firmy jak studenci postrzegają państwo przez pryzmat procesu założenia firmy, jakie programy aktywacyjne skierowane do absolwentów wyższych uczelni studenci znają, Studenci, biorący udziałw badaniu, w większości (74%) rekrutują się z rodzin mieszkających w dużych i średnich miastach, o profilu wyraźnie inteligenckim. 46% z nich deklaruje podejmowanie pracy zawodowej, choć tylko 9% z nich traktuje tę pracę jako pracę na stałe. Osoby pracujące obecnie w większym stopniu pochodzą z rodzin w którym przynajmniej jedno z rodziców posiada wykształcenie wyższe, zamieszkałych w dużych miastach. Są to częściej osoby płci żeńskiej niż męskiej.
STRUKTURA PRÓBY N=1039
WYNIKI
PRACA ZAWODOWA STUDENTÓW
POSIADANIE FIRMY PRZEZ OTOCZENIE: RODZINĘ LUB ZNAJOMYCH STUDENTÓW
CHĘĆ ZAŁOŻENIA WŁASNEJ FIRMY PRZEZ STUDENTÓW
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZAŁOŻENIE FIRMY WEDŁUG STUDENTÓW (1) 5 –najbardziej istotne 1 –najmniej istotne 5 –najbardziej istotne 1 –najmniej istotne 5 –najbardziej istotne 1 –najmniej istotne 5 –najbardziej istotne 1 –najmniej istotne
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZAŁOŻENIE FIRMY WEDŁUG STUDENTÓW (2) 5 –najbardziej istotne 1 –najmniej istotne 5 –najbardziej istotne 1 –najmniej istotne 5 –najbardziej istotne 1 –najmniej istotne 5 –najbardziej istotne 1 –najmniej istotne
CZYNNIKI ZACHĘCAJĄCE DO ZAŁOŻENIA FIRMY WEDŁUG STUDENTÓW (1)
CZYNNIKI ZACHĘCAJĄCE DO ZAŁOŻENIA FIRMY WEDŁUG STUDENTÓW (2)
CZYNNIKI ZNIECHĘCAJĄCE DO ZAŁOŻENIA FIRMY WEDŁUG STUDENTÓW (1)
CZYNNIKI ZNIECHĘCAJĄCE DO ZAŁOŻENIA FIRMY WEDŁUG STUDENTÓW (2)
UKOŃCZENIE STUDIÓW A PRZYGOTOWANIE DO PROWADZENIA FIRMY WEDŁUG STUDENTÓW
OBAWY ZWIĄZANE Z ZAŁOŻENIEM FIRMY WEDŁUG STUDENTÓW (1) 5 –największe obawy 1 –najmniejsze obawy 5 –największe obawy 1 –najmniejsze obawy 5 –największe obawy 1 –najmniejsze obawy 5 –największe obawy 1 –najmniejsze obawy
5 –największe obawy 1 –najmniejsze obawy 5 –największe obawy 1 –najmniejsze obawy OBAWY ZWIĄZANE Z ZAŁOŻENIEM FIRMY WEDŁUG STUDENTÓW (2) 5 –największe obawy 1 –najmniejsze obawy 5 –największe obawy 1 –najmniejsze obawy
STOSUNEK DO WPROWADZENIA OBOWIĄZKOWEGO PRZEDMIOTU ZWIĄZANEGO Z PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ WŚRÓD STUDENTÓW
REAKCJA OTOCZENIA NA FAKT ZAŁOŻENIA FIRMY PRZEZ STUDENTA (1)
REAKCJA OTOCZENIA NA FAKT ZAŁOŻENIA FIRMY PRZEZ STUDENTA (2)
WIEDZA NT. PROGRAMÓW WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI WŚRÓD STUDENTÓW PRZEDE WSZYTSKIM PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ zwolnienie ze składki zus tańsze bardziej dostępne kredyty liberalizacja kodeksu pracy ulgi dla firm zatrudniających absolwentów pomoc w zakładaniu własnej firmy prosty system administracyjny PIERWSZA PRACA ulgi dla firm zatrudniających absolwentów pomoc w zakładaniu własnej firmy zwolnienie ze składki zus ABSOLWENT ulgi dla firm zatrudniających absolwentów zwolnienie ze składki zus