„Członkostwo organizatora turystyki w Polskiej Izbie Turystyki a poziom ochrony praw konsumentów na przykładzie analizy warunków uczestnictwa w imprezach turystycznych” mgr Michał Leochnowski pod kierunkiem dr. Piotra Cybuli Wydział Turystyki i Rekreacji AWF w Krakowie
POLSKA IZBA TURYSTYKI PIT - organizacja pozarządowa, samorządowa, zrzeszająca podmioty gospodarcze w branży turystycznej (…). PIT od 1992 prowadzi system rekomendacji biur podróży, wydaje certyfikaty biurom podróży, które to certyfikaty są gwarancją jakości i rzetelności usług” http://pl.wikipedia.org/wiki/Polska_Izba_Turystyki) „Od 1995 roku wszystkim Firmom zrzeszonym w Izbie PIT przyznaje na jeden rok certyfikat ze znakiem logo objętym ochroną Urzędu Patentowego. Certyfikat uznany został przez klientów za synonim solidności handlowej, profesjonalnie przygotowanej oferty i realizacji usług na wysokim poziomie. Logo PIT stanowiące dużą wartość handlową, chronione jest przez wszystkich członków Izby solidnością, rzetelnością, dobrym i konkurencyjnym produktem turystycznym, aby używany przez biura na ich papierach firmowych, w ogłoszeniach i reklamach był wskazówką trafnego wyboru dla naszych klientów” (http://pit.org.pl/index.php?navi=001,002)
CEL PRACY Sprawdzenie, na ile przynależność do Polskiej Izby Turystyki gwarantuje rzetelność touroperatora i w jakim stopniu może być wiarygodnym wyznacznikiem jakości usług oraz uczciwości w relacji z klientem
KRYTERIUM Analiza zgodności z prawem stosowanych przez organizatorów turystyki warunków uczestnictwa w imprezach turystycznych Wzorce umowne stosowane przez touroperatora jako odzwierciedlenie stosunku do konsumenta i poszanowania jego praw Treść umowy może w bardzo istotny sposób wpłynąć na przebieg imprezy turystycznej oraz na sytuację przed jej rozpoczęciem jak i po zakończeniu imprezy
ANALIZA WARUNKÓW UCZESTNICTWA W IMPREZACH TURYSTYCZNYCH Pośród przeanalizowanych ogólnych warunków uczestnictwa w imprezach turystycznych 12 organizatorów zostało zakwestionowanych łącznie 60 postanowień o domniemanej abuzywności. Najwięcej klauzul dotyczyło szeroko rozumianego wyłączania odpowiedzialności organizatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy
NIEDOZWOLONE KLAUZULE UMOWNE STOSOWANE PRZEZ ORGANIZATORÓW TURYSTYKI BĘDĄCYCH CZŁONKAMI POLSKIEJ IZBY TURYSTYKI DOTYCZĄ MIĘDZY INNYMI: odpowiedzialności organizatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy wyłączania odpowiedzialności za błędne przedstawienie oferty zmiany istotnych postanowień umowy lub odwołania imprezy turystycznej świadczeń zastępczych rezygnacji z uczestnictwa w imprezie turystycznej niewykorzystanych świadczeń ofert „last minute” reklamacji
WNIOSKI Wzorce umowne organizatorów turystyki należących do PIT nie są wolne od postanowień sprzecznych z przepisami prawa wynikającymi m.in. z u.u.t. oraz k.c., naruszając w ten sposób interesy konsumenta Powód zamieszczanie takich klauzul - wzmocnienia swojej pozycji i chęć przyznania sobie większej swobody przy wykonywaniu umowy, co stwarza duże zagrożenie dla wszystkich klientów biur podróży
PODSUMOWANIE W pracy wykazano, że pomimo swojej przynależności do Polskiej Izby Turystyki, jej członkowie wcale nie mogą być wolni od zarzutu nieuczciwości w stosunku do swoich klientów Przynależność do PIT - „odpłatna forma zdobywania przewagi” nad konkurencją, zamiast gwarancji należytego wywiązywania się przedsiębiorcy turystycznego z umowy
Dziękuję za uwagę