„Członkostwo organizatora turystyki w Polskiej Izbie Turystyki a poziom ochrony praw konsumentów na przykładzie analizy warunków uczestnictwa w imprezach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bądź świadomym konsumentem
Advertisements

Zakaz konkurencji Kodeks pracy art
Klauzule abuzywne w polskim obrocie ubezpieczeniowym
Ochrona konsumencka dla osoby, na której rachunek zawarto umowę ubezpieczenia Dr Marcin Orlicki, LL.M. UAM Poznań
Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement
Konfederacja Krajowych Stowarzyszeń Hoteli i Restauracji we Wspólnocie Europejskiej Wyk. Artur Umer(46487)
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
INTERNET POŻYTECZNIE-
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
UBEZPIECZENIA W TURYSTYCE
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
ZAKAZ KONKURENCJI W TRAKCIE I PO USTANIU STOSUNKU PRACY
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Autor: mgr Tomasz Napierała Promotor: prof. dr hab. Maria Kuchlewska
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Kreowanie nowych trendów – turystyka dziedzictwa
PAKIET „BEZPIECZNA GMINA”
Ubezpieczenia turystyczne
„MAZURY ZA PÓŁ CENY” PRZYKŁADEM WSPOŁPRACY SIECI LOKALNEJ
Prawne aspekty tworzenia i sprzedaży zintegrowanych produktów turystycznych „Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji” Kielce 9-10 kwietnia 2010.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
1. Konferencja Małe i średnie w Unii Europejskiej – finansowanie rozwoju przedsiębiorstw Wrocław,
WYDZIAŁ TURYSTYKI I NAUK O ZDROWIU Kierunek: TURYSTYKA I REKREACJA Specjalność: Zarządzanie turystyką.
Klasyfikacja usług hotelarskich
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
G r o w t h f r o m K n o w l e d g e GfK Custom Research
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawo ochrony konsumentów
Kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
BEZPIECZNY WYPOCZYNEK DZIECI I MŁODZIEŻY LATO 2015 JAK WYBRAĆ DOBRĄ I BEZPIECZNĄ OFERTĘ DLA SWOJEGO DZIECKA ?
„Globalne systemy rezerwacji GDS”
Prezentacja wyników z badania opinii wielkopolskich przedsiębiorców na temat organizacji zrzeszających przedsiębiorców oraz samorządu gospodarczego Poznań,
ZASADY USTALANIA CEN.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Wartość i struktura oszczędności.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Czy Last Minute musi oznaczać usługę gorszej jakości?
Created by BM|DESIGN|ER KM_obecny default usługi naprawcze sprzedaż/dystrybucja szkolenia powierzchnia reklamowa.
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
Przedsiębiorstwo „Xero-as” prowadzi działalność produkcyjno – usługową. W naszej ofercie można znaleźć:  nadruki na wszelkie powierzchnie płaskie (koszulki,
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Ochrona konsumenta w umowach turystycznych.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Warszawa, 2 sierpnia 2012 r. Regulacje systemu rozliczeń OTC – zmiany i zagadnienia problemowe.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Prawo ochrony konsumentów
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
NAZWA WYNIKU (tytuł zgodnie z informacją podaną do ewidencji PK, nr ewid. PK) NAZWA PROJEKTU/WYNIKU (nienaukowy tytuł informujący o zastosowaniu.
Konkurencja a polityka konkurencji
Prawo cywilne z umowami w administracji 4 - zawarcie umowy. Tryby
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
UMOWA AGENCYJNA Literatura:
SALE ZABAW DLA DZIECI Działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Inspekcji Handlowej.
ORGANIZACJA BEZPIECZNYCH WYDARZEŃ MPI Poland Autumn Meeting 2012
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Publiczne prawo konkurencji
ORGANIZACJA I PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ organizowanie imprez artystycznych i rozrywkowych Małgorzata Giełda, Zakład Nauki Administracji UWr.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Bony na innowacje dla MŚP
Zapis prezentacji:

„Członkostwo organizatora turystyki w Polskiej Izbie Turystyki a poziom ochrony praw konsumentów na przykładzie analizy warunków uczestnictwa w imprezach turystycznych” mgr Michał Leochnowski pod kierunkiem dr. Piotra Cybuli Wydział Turystyki i Rekreacji AWF w Krakowie

POLSKA IZBA TURYSTYKI PIT - organizacja pozarządowa, samorządowa, zrzeszająca podmioty gospodarcze w branży turystycznej (…). PIT od 1992 prowadzi system rekomendacji biur podróży, wydaje certyfikaty biurom podróży, które to certyfikaty są gwarancją jakości i rzetelności usług” http://pl.wikipedia.org/wiki/Polska_Izba_Turystyki) „Od 1995 roku wszystkim Firmom zrzeszonym w Izbie PIT przyznaje na jeden rok certyfikat ze znakiem logo objętym ochroną Urzędu Patentowego. Certyfikat uznany został przez klientów za synonim solidności handlowej, profesjonalnie przygotowanej oferty i realizacji usług na wysokim poziomie. Logo PIT stanowiące dużą wartość handlową, chronione jest przez wszystkich członków Izby solidnością, rzetelnością, dobrym i konkurencyjnym produktem turystycznym, aby używany przez biura na ich papierach firmowych, w ogłoszeniach i reklamach był wskazówką trafnego wyboru dla naszych klientów” (http://pit.org.pl/index.php?navi=001,002)

CEL PRACY Sprawdzenie, na ile przynależność do Polskiej Izby Turystyki gwarantuje rzetelność touroperatora i w jakim stopniu może być wiarygodnym wyznacznikiem jakości usług oraz uczciwości w relacji z klientem

KRYTERIUM Analiza zgodności z prawem stosowanych przez organizatorów turystyki warunków uczestnictwa w imprezach turystycznych Wzorce umowne stosowane przez touroperatora jako odzwierciedlenie stosunku do konsumenta i poszanowania jego praw Treść umowy może w bardzo istotny sposób wpłynąć na przebieg imprezy turystycznej oraz na sytuację przed jej rozpoczęciem jak i po zakończeniu imprezy

ANALIZA WARUNKÓW UCZESTNICTWA W IMPREZACH TURYSTYCZNYCH Pośród przeanalizowanych ogólnych warunków uczestnictwa w imprezach turystycznych 12 organizatorów zostało zakwestionowanych łącznie 60 postanowień o domniemanej abuzywności. Najwięcej klauzul dotyczyło szeroko rozumianego wyłączania odpowiedzialności organizatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy

NIEDOZWOLONE KLAUZULE UMOWNE STOSOWANE PRZEZ ORGANIZATORÓW TURYSTYKI BĘDĄCYCH CZŁONKAMI POLSKIEJ IZBY TURYSTYKI DOTYCZĄ MIĘDZY INNYMI: odpowiedzialności organizatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy wyłączania odpowiedzialności za błędne przedstawienie oferty zmiany istotnych postanowień umowy lub odwołania imprezy turystycznej świadczeń zastępczych rezygnacji z uczestnictwa w imprezie turystycznej niewykorzystanych świadczeń ofert „last minute” reklamacji

WNIOSKI Wzorce umowne organizatorów turystyki należących do PIT nie są wolne od postanowień sprzecznych z przepisami prawa wynikającymi m.in. z u.u.t. oraz k.c., naruszając w ten sposób interesy konsumenta Powód zamieszczanie takich klauzul - wzmocnienia swojej pozycji i chęć przyznania sobie większej swobody przy wykonywaniu umowy, co stwarza duże zagrożenie dla wszystkich klientów biur podróży

PODSUMOWANIE W pracy wykazano, że pomimo swojej przynależności do Polskiej Izby Turystyki, jej członkowie wcale nie mogą być wolni od zarzutu nieuczciwości w stosunku do swoich klientów Przynależność do PIT - „odpłatna forma zdobywania przewagi” nad konkurencją, zamiast gwarancji należytego wywiązywania się przedsiębiorcy turystycznego z umowy

Dziękuję za uwagę