Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia Ogniwa procesu kształcenia Nauczanie–uczenie się. Teoria procesu uczenia się 3. Klasyfikacja współczesnych metod nauczania–uczenia się 4. Metody kształcenia w teoretycznym i praktycznym kształceniu zawodowym 5. Środki dydaktyczne i materiały metodyczne 6. Organizacja kształcenia zawodowego Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Ogniwa procesu kształcenia Modele kształcenia funkcjonujące w historii dydaktyki: przewaga roli nauczyciela (encyklopedyzm) przewaga roli ucznia (Dewey) zrównoważenie roli uczenia i nauczyciela Nowoczesny system kształcenia charakteryzuje się tym, iż rola nauczyciela i podległych mu uczniów stanowią pewną zintegrowaną całość. Wincenty Okoń stworzył teorię dotyczącą wspólnych elementów procesu kształcenia. Kupisiewicz podaje następujące właściwości nowoczesnego modelu kształcenia: integracja procesu uczenia się z procesem nauczania integracja dydaktycznych i wychowawczych oddziaływań wszechstronność procesu kształcenia polegająca na łączeniu szkoły z prawdziwym życiem indywidualizacja procesu kształcenia polegająca na różnym tempie wykonywanych czynności, różnym zasobie wiedzy oraz zaawansowania w danym przedmiocie, różnym stopniu uzdolnienia lub trudności organizacyjna i metodyczna elastyczność Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Ogniwa procesu kształcenia Wincenty Okoń jest autorem koncepcji siedmiu ogniw (czyli elementów wspólnych) procesu kształcenia, których łańcuch jest rozerwalny. Elastyczność tej teorii wyraża się w tym, iż na jednej lekcji niekoniecznie należy stosować wszystkie te ogniwa, czasami nawet korzystniej jest pominąć któreś z nich (jednak nie więcej niż 2-3). Ogniwa te wyodrębnione zostały w oparciu o informacje dotyczące różnych działań szkolnych (matematyka, fizyka, biologia itd.), na podstawie których wywnioskowano siedem najważniejszych momentów procesu dydaktycznego: uświadamianie sobie przez uczniów celów i zadań dydaktycznych poznawanie nowych faktów nabywanie pojęć utrwalanie wiadomości przechodzenie od teorii do praktyki wykonywanie zadań dydaktyczno - wytwórczych kontrola i ocena wyników nauczania Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
TEORIE UCZENIA SIĘ W KONTEKŚCIE TECHNOLOGII INFORMACYJNYCH Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
TEORIE UCZENIA SIĘ W KONTEKŚCIE TECHNOLOGII INFORMACYJNYCH Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
TEORIE UCZENIA SIĘ W KONTEKŚCIE TECHNOLOGII INFORMACYJNYCH W literaturze angielskojęzycznej wyróżnia się dwie interpretacje terminu technologia kształcenia: technology in education (technologia w kształceniu – ujęcie praktyczne) stosowanie różnych środków prezentacji informacji, ujęcie wąskie i przestarzałe technology of education (technologia kształcenia – ujęcie teoretyczne) często rozumiane jako nowa dydaktyka Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
WARUNKI WYSTĄPIENIA GOTOWOŚCI DO SAMOSTEROWALNEGO UCZENIA SIĘ Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
CHARAKTERYSTYKA PRACOWNIKA WIEDZY Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
CHARAKTERYSTYKA PRACOWNIKA WIEDZY Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
ŚREDNIOWIECZNY NAUCZYCIEL W „NOWOCZESNEJ” SZKOLE Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia NOWE POKOLENIA Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
PRZYKŁADY ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM „SIECI” Grubiel E., Krupicka H.: Sieć komputerowa – nowe medium w edukacji szkolnej. Edukacja Medialna 2/97. Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
PRZYKŁADY ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM „SIECI” Grubiel E., Krupicka H.: Sieć komputerowa – nowe medium w edukacji szkolnej. Edukacja Medialna 2/97. Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
INFRASTRUKTURA SAL LEKCYJNYCH I SZKOŁY Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
INFRASTRUKTURA SAL LEKCYJNYCH I SZKOŁY Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
BIBLIOTEKA – CENTRUM INFORMACYJNE SZKOŁY Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
BIBLIOTEKA – CENTRUM INFORMACYJNE SZKOŁY Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
BIBLIOTEKA – CENTRUM INFORMACYJNE SZKOŁY Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
STRATEGIE POZNAWCZE UCZĄCEGO SIĘ Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
STRATEGIE POZNAWCZE UCZĄCEGO SIĘ Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
KOMPUTERY OSOBISTE W KSZTAŁCENIU Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
TECHNOLOGIA KSZTAŁCENIA JAKO SKUTEK ROZWOJU ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH Zakres znaczeniowy terminu „technologia kształcenia”. Teorie uczenia się w kontekście technologii informacyjnych. Zmiana paradygmatu środków dydaktycznych. Strategie poznawcze uczącego się i ich wykorzystywanie w programowaniu edukacyjnym. Kształcenie zintegrowane. Samokształcenie kierowane. Infrastruktura sal lekcyjnych i szkoły. Biblioteka jako centrum informacyjne szkoły. Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia