PRAWA CZŁOWIEKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Szkoła, a demokracja..
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 IM. JANINY MAJKOWSKIEJ W SIERADZU NA LATA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Zapraszamy do Szkoły Podstawowej nr 12 w Gdańsku
Prawa i obowiązki ucznia
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Realizacja praw dziecka w szkole
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Prawa i obowiązki obywateli RP
SERDECZNIE WITAMY W GIMNAZJUM NR 1 W LUBONIU
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
Prawa dziecka.
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Czym jest dla nas tolerancja?
Prawa dziecka DALEJ.
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych
Jakie prawa mają dzieci?
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka Giżycku
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
IM. EDMUNDA WOJNOWSKIEGO W WĄBRZEŹNIE
Zasady panujące podczas debaty:  Mówi tylko jedna osoba; nie przekrzykujemy się  Mówimy za siebie, nie przypisujemy innym własnych opinii  Krytykujemy.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Prawa dziecka.
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Łódź, ul. Syrenki 19a tel
Szkoła Podstawowa Nr 23 w Łodzi ul. Gdańska 16
Ul. Kuźnicka 12 tel. (42) Łódź
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Jakie prawa mają dzieci?
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Prawa dziecka.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
Zapis prezentacji:

PRAWA CZŁOWIEKA

PRAWA CZŁOWIEKA = PRAWA DZIECKA Prawa człowieka to podstawowe standardy przysługujące każdemu człowiekowi z tytułu człowieczeństwa , z samego faktu bycia człowiekiem Prawa człowieka są takie same dla wszystkich ludzi bez względu na rasę , płeć , wyznanie , pochodzenie etniczne , przekonania polityczne lub inne pochodzenie społeczne , pochodzenie narodowe , orientację seksualna

PRAWA CZŁOWIEKA = PRAWA DZIECKA Szczególne prawa przysługują dzieciom Rozwój ich społeczeństwa przebiega bowiem w specyficzny sposób. Dziecko nie potrafi samo zadbać o siebie , nie umie samodzielnie kształcić swojej natury. Potrzebuje rodziców , opiekunów i wielu innych ludzi , którzy staja się naturalnymi „ strażnikami „ jego praw. Jednak dziecko potrzebuje również specjalnego zabezpieczenia w prawie stanowionym.

PRAWA CZŁOWIEKA = PRAWA DZIECKA Środowiskiem, które wspiera rodziców i opiekunów jest szkoła. Nauczyciele pomagają kształtować osobowość dziecka z pełnym poszanowaniem jego godności osobistej. Uczą nie tylko szacunku do samych siebie, ale też do innych ludzi. Wraz z przekazywaną wiedzą rozwijają w młodych ludziach umiejętności i postawy, które pomagają im chronić swoje prawa, respektować ogólnie obowiązujące normy i zasady życia społecznego. We współczesnej szkole edukacja o prawach człowieka i na rzecz tych praw jest niezbędnym elementem wychowania.

PRAWA CZŁOWIEKA = PRAWA DZIECKA Prawa dziecka wynikające z podstawowych praw człowieka zapisanych w Konstytucji RP Prawa ucznia wynikające  z obowiązku szkolnego Prawo do opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa,   Prawo do zapoznania się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania i oceny zgodnie z jego założeniami, Prawo do podmiotowego traktowania, Prawo do rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i talentów, Prawo do odpoczynku w czasie przerw świątecznych i ferii, Prawo do uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce, Prawo do korzystania z opieki zdrowotnej oraz poradnictwa i terapii pedagogicznej i psychologicznej prawo do nauki, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do wychowania bez przemocy, prawo do informacji, prawo do swobody myśli, sumienia religii, prawo do swobody wypowiedzi

PRAWA CZŁOWIEKA = PRAWA DZIECKA Marcin Brykczyński- O prawach dziecka Niech się wreszcie każdy dowie I rozpowie w świecie całym Że dziecko to także człowiek Tyle że jest mały. Dlatego ludzie uczeni Którym za to należą się brawa Chcąc wielu dzieci los odmienić Stworzyli dla was mądre prawa. Więc je na co dzień i od święta próbujcie dobrze zapamiętać: Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego. Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić. Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać. Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami. Nikt nie może moich listów czytać bez pytania Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania. Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa. Tak się w wiersze poukładały Prawa dla dzieci na całym świecie Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie. Prace nagrodzone w konkursie „STOP przemocy” 10.04.2008 Wstawić obrazek

PRAWA CZŁOWIEKA = PRAWA DZIECKA Prawa człowieka w kontekście podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych Nadrzędnym celem działań edukacyjnym szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia. Edukacja szkolna polega na harmonijnym realizowaniu przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Praw dziecka

Prawa człowieka w kontekście podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych Uświadamianie uczniom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka, i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki. Moja postawa wobec innych. Koleżeństwo, przyjaźń, miłość. Prawa moje i prawa innych. Stosunek do środowiska przyrodniczego i kulturowego. Społeczeństwo. Prawa i obowiązki obywatelskie. Postawy prospołeczne i aspołeczne Istnienia w kulturze, przede wszystkim w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym, tak by stawała się wewnętrzną i osobistą własnością dziecka. Rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości. Poszukiwanie swojego miejsca w świecie, świadome korzystanie z przysługujących praw oraz wypełnianie obowiązków. Najważniejsze wartości: prawda, dobro, piękno i sprawiedliwość w otaczającym świecie. Podstawa programowa sp

Prelekcje dla uczniów i rodziców Uroczystości i imprezy szkolne Prawa dziecka w różnych obszarach pracy Prelekcje dla uczniów i rodziców -edukacja prawna -spotkania z przedstawicielami policji -spotkania z psychologiem, pedagogiem Uroczystości i imprezy szkolne -festyny prozdrowotne -imprezy organizowane przez SU -Dzień Dziecka -Święto Rodziny -Święto Szkoły Zajęcia pozalekcyjne: -koła zainteresowań -zajęcia sportowe -świetlica środowiskowa -zajęcia muzyczne i plastyczne Gdzie szukać pomocy? -Dyrekcja szkoły -Rzecznik Praw Ucznia -Pedagog szkolny -Wychowawca -Pozostali pracownicy szkoły Prawa dziecka w sp43

Prawa człowieka można podzielić na prawa: Osobiste – jak wolność od tortur, prawo do życia, prawo do uznania podmiotowości prawnej. Obywatelskie – np. prawo do posiadania obywatelstwa, wolność myśli, sumienia i wyznania. Polityczne – jak prawo do zrzeszania się, prawo do wolności opinii, prawo do uczestnictwa w rządzeniu krajem. Społeczne - np. prawo do urlopu, prawo do ochrony zdrowia. Ekonomiczne – jak prawo do pracy. Kulturalne – np. prawo do korzystania z dóbr kultury.

Prawa człowieka to: Prawa indywidualne – ich podmiotem nie są grupy ludzi, ale pojedynczy człowiek. Wyjątkowo mówi się o ochronie poszczególnych praw grup społecznych, np.: prawa mniejszości narodowych czy prawa uchodźców. Gdy mówimy o prawach człowieka to myślimy o prawach poszczególnych osób, jednostek należących do tych grup. Prawa niezbywalne – żadna władza nie może ich odebrać, tak jak żadna osoba nie może zrzec się swoich praw czy zrezygnować z nich, np.: wolność od niewolnictwa oznacza, że sam nie mogę oddać się w niewolę, takie działanie nie powoduje żadnych skutków, jest po prostu bez znaczenia. Ludzie posiadają prawa człowieka, nawet jeśli nie uznaje tego prawo ich kraju czy wówczas, kiedy są one naruszane.

Prawa człowieka dzielimy na: Prawa (prawa pozytywne) – oznaczające obowiązek podjęcia przez wadzę działania na rzecz jednostki (np. prawo do sprawiedliwego sądu zobowiązuje państwo do tworzenia systemu sądów, kształcenia sędziów czy zapewnieniu dostępu do sądu dla wszystkich osób). Jednostka ma prawo żądać przysługujących jej praw, a państwo musi zagwarantować ich realizację Wolności (prawa negatywne) – oznaczające obowiązek powstrzymania się władzy od działań w określonych obszarach naszego życia (np. wolność od tortur zakazuje jakiejkolwiek władzy stosowania tortur wobec jednostki).

Ksenofobia (strach, czyli strach przed obcymi) - niechęć, wrogość, lęk wobec obcych, przesadne wyrażanie niechęci wobec cudzoziemców. Często źródłem ksenofobii jest bezkrytyczne podejście do stereotypów etnicznych. Ksenofobia może dotyczyć wszystkiego, co wiąże się z obcokrajowcami, osobami nieznanymi, innymi pod pewnymi względami. Pojawienie się ksenofobii towarzyszy zazwyczaj narastaniu w społeczeństwie nastrojów nacjonalistycznych i stanowi ona swoiste dopełnienie wobec nacjonalizmu. Zazwyczaj obawa przed wpływami z zewnątrz i aktywne im przeciwdziałanie ma swe źródła w sytuacji społeczno-ekonomicznej kraju. Narasta w chwilach złej sytuacji gospodarczej, pogorszenia się warunków życia. Ksenofobiczne nastroje wobec cudzoziemców (a w tym szczególnie wobec emigrantów podejmujących pracę w danym kraju) znajdują zwolenników przede wszystkim wśród niezadowolonej ze swej sytuacji życiowej, gorzej usytuowanej ekonomicznie części ludności danego kraju, która postrzega obcych jako potencjalnych konkurentów w walce na rynku. Ksenofobia może stać się immanentną wartością powszechnie akceptowaną w społeczeństwie lub w pewnych grupach społecznych. Przeciwieństwem ksenofobii jest ksenolatria - umiłowanie odmienności, inności.

RASIZM Rasizm, dyskryminacja rasowa (ród, rasa, grupa spokrewnionych) – zespół poglądów głoszących tezę o nierówności ludzi, a wynikająca z nich ideologia przyjmuje wyższość jednych ras nad innymi. Przetrwanie tych "wyższych" ras staje się wartością nadrzędną i z racji swej wyższości dążą do dominowania nad rasami "niższymi". Rasizm opiera się na przekonaniu, że różnice w wyglądzie ludzi niosą za sobą niezbywalne różnice osobowościowe i intelektualne. Rasizm został potępiony przez UNESCO (1961, 1964) oraz Zgromadzenie Ogólne ONZ (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948), a także wiele innych organizacji międzynarodowych. Rasizm nigdy nie był ideologią jednolitą, zmieniał się i ewoluował, toteż nie istnieje modelowy wzór rasizmu – jego istotę można badać wyłącznie poprzez historię.

Prezentację wykonali uczniowie klasy IId