OBSERWATOR RYNKU PRACY REGIONU JELENIOGÓRSKO – LEGNICKIEGO Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KONFERENCJA INFORMACYJNO – PROMOCYJNA BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE INNOWACYJNY PROGRAM NAUCZANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH.
Advertisements

„Wszechstronne Wykształcenie – Lepsza Przyszłość”
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Kształcenie praktyczne
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
-GASTRONOMICZNEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Działania zrealizowane w roku szkolnym 2008/09 Nowoczesne kształcenie zawodowe – szansa na dobry start Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Klub nauczyciela przedmiotów gastronomicznych
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
BADANIE UKRYTEGO POTENCJAŁU LOKALNEGO RYNKU PRACY MONITOROWANIE PLUS WARSZTAT
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
MODUŁ A.
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
PRACOWNIE MARZEŃ Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój Wykształcenia.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Szkolnictwo zawodowe w opinii uczniów w świetle wybranych wyników badań Iwona Gruczyńska, Waldemar Dubla.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
Praktyka zagraniczna – szkołą zdobywania nowych doświadczeń i szans na rynku pracy Plymouth, Wielka Brytania – –
Projekt współfinasowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego1 Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU I ROZWOJU ZESPO Ł U SZKÓ Ł SPECJALNYCH W KWIDZYNIE.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Dziecko romskie w szkole
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
Wyniki badań ewaluacji wewnętrznej w ZSZ im
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Dualne kształcenie zawodowe
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
"Matematyczne eksperymenty - poprawa jakości nauczania matematyki
Zapis prezentacji:

OBSERWATOR RYNKU PRACY REGIONU JELENIOGÓRSKO – LEGNICKIEGO Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Współpraca ze szkołami i oczekiwania kwalifikacyjne pracodawców Dr Krystyna Gilga Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Analiza obejmuje odpowiedzi na pytania z obszarów: - szeroko rozumianej współpracy firm ze szkołami ponadgimnazjalnymi, - zatrudnianie absolwentów tych szkół, - oczekiwań kwalifikacyjnych wobec absolwentów i pracowników.

Współpraca firmy lub kontakty ze szkołą ponadgimnazjalną o profilu zawodowym w okresie ostatnich 2 lat - ogółem

Obszary współpracy lub kontaktów firmy ze szkołą zawodową Obszary Badanie I udział do ogółu odpowiadających w % N= 367 Badanie III udział do ogółu odpowiadających w % N= 303 pracownicy firmy uczą w szkole jako nauczyciele przedmiotów zawodowych 24 firma ma udział w finansowaniu szkoły22 firma funduje stypendia dla uczniów10 firma udostępnia szkole informacje naukowo-techniczne53 w firmie odbywają się zajęcia dla uczniów z teoretycznych przedmiotów zawodowych 77 w firmie odbywają się zajęcia dla uczniów z praktycznych przedmiotów zawodowych 4427 firma prowadzi praktyki zawodowe dla uczniów5172 w firmie odbywają się egzaminy dla uczniów z przygotowania zawodowego i nauki zawodu 24 firma organizuje staże zawodowe dla uczniów1120 firma organizuje staże i kursy dla nauczycieli szkoły11 inne53

Korzyści płynące dla firmy ze współpracy ze szkołą zawodową

Główne powody braku współpracy z ponadgimnazjalnymi szkołami zawodowymi Powody braku współpracy Badanie I udział do ogółu odpowiadających w % N= 1122 Badanie III udział do ogółu odpowiadających w % N= 1212 brak zapotrzebowania na pracowników o wykształceniu zawodowym 3122 przeszkody prawne710 brak szkół zawodowych w otoczeniu firmy711 kierunki kształcenia w szkołach w otoczeniu firmy są niezgodne z potrzebami firmy 13 szkoły nie przejawiają chęci współpracy z firmą1424 w firmie brakuje odpowiedniego personelu lub wyposażenia dla kształcenia uczniów 1821 brak jest instytucji pomagającej w nawiązywaniu kontaktów ze szkołami zawodowymi 610 nie widzę korzyści wynikających z takiej współpracy2224 inne63

Czy ponadgimnazjalna szkoła zawodowa zwracała się do firmy z prośbą o diagnozę oczekiwań wobec absolwentów?

Odpowiedzi Liczba wskazań Udział w % Liczba wskazań Udział w % Badanie I Badanie III tak, zatrudniliśmy absolwentów 825,5 644,2 nie zatrudniliśmy, ale poszukiwaliśmy absolwentów 17511, ,1 nie zatrudniliśmy i nie poszukiwaliśmy absolwentów , ,6 nie wiem / trudno powiedzieć 342,3 00 Zatrudnienie w firmie absolwentów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy w badaniach I i III

Ocena praktycznego przygotowania zawodowego absolwentów

Ogółem Udział w % Zatrudnianie w szkołach nauczycieli z praktycznym doświadczeniem w zawodzie, którego uczą Szkolenia dla nauczycieli u przedsiębiorców Poprawa warunków nauczania w szkole (warunki lokalowe, wyposażenie pracowni praktycznej nauki zawodu, maszyny, sprzęt wykorzystywany do zajęć praktycznych) Eliminowanie nauczania zbędnej wiedzy teoretycznej i zwiększenie liczby godzin zajęć praktycznych Zwiększenie liczby zajęć praktycznych w zakładach pracy Bezpośredni kontakt szkół z lokalnymi przedsiębiorcami w celu rozpoznania ich oczekiwań wobec absolwentów Kształtowanie wśród uczniów postaw oczekiwanych na rynku pracy (np. dyscyplina, punktualność, zadbany wygląd, kultura osobista, zaangażowanie w pracę, identyfikacja z zakładem pracy, itp.) Kształtowanie wśród uczniów umiejętności interpersonalnych (np. komunikacja międzyludzka, praca w zespole, asertywność, itp.) Działania poprawiające proces nauczania w szkołach zawodowych w opinii pracodawców (badanie III)

Wybrane cechy decydujące o przyjęciu do pracy absolwenta obejmujące cechy osobowościowe absolwenta według ich ważności badanie I badanie III

Wybrane cechy decydujące o przyjęciu do pracy absolwenta dotyczące związanych z tym kosztów według ich ważności badanie I badanie III

Wybrane kompetencje twarde według ważności cech badanie I badanie III

Wybrane kompetencje miękkie o najwyższej liczbie wskazań według ważności cech badanie I badanie III

Kompetencje twarde i miękkie ogółem według ważności cech badanie I badanie III

Wnioski 1.Pracodawcy regionu jeleniogórsko–legnickiego niezbyt chętnie angażują się w szeroko rozumianą współpracę ze szkołami. Wśród respondentów 75% nie współpracowało ze szkołami w ciągu ostatnich dwóch lat i nie planuje podjąć takiej współpracy. Tylko co 4 badany współpracuje ze szkołami ponadgimnanzjalnymi zawodowymi. 2.Głównymi obszarami współpracy są organizowanie przez firmy praktyki zawodowe i zajęcia praktyczne dla uczniów. 3.Główną korzyścią dla firm z tej współpracy stanowi pomoc dla pozostałych pracowników ze strony uczniów oraz możliwość przygotowania i wyboru przyszłego pracownika. 4.Większość firm, które współpracują ze szkołami nie ma problemów z niej wynikających (78%).

5.Główną przyczyną braku współpracy ze szkołami według respondentów jest brak zapotrzebowania na pracowników o wykształceniu zawodowym. Ponadto firmy nie widzą korzyści wynikających z takiej współpracy i nie posiadają odpowiedniego personelu i wyposażenia potrzebnego do kształcenia uczniów. 6.Do działań poprawiających proces nauczania w szkołach zawodowych pracodawcy zaliczyli kształtowanie wśród uczniów postaw oczekiwanych na rynku pracy i zwiększanie liczby zajęć praktycznych. 7.Sami jednak stosunkowo niechętnie deklarują chęć uczestnictwa w diagnozowaniu na potrzeby szkół swoich oczekiwań wobec absolwentów. 8.Niecała połowa badanych przyjęłaby ucznia na praktykę zawodową. Znaczny odsetek nie wie jaką podjąłby decyzję odnośnie tej kwestii. W deklaracjach badanych pracodawców można zauważyć pewne rozbieżności. Z jednej strony dostrzegają i deklarują potrzebę współpracy ze szkołami i większego zaangażowania się w kształcenie praktyczne przyszłych pracowników, Z drugiej zaś strony niechętnie uczestniczą w tych działaniach.

9.Pracodawcy w regionie niechętnie zatrudniają absolwentów. W ciągu 6-ciu miesięcy przed badaniem tylko 5,5% firm zatrudniło absolwentów, a w okresie 2 lat - 13% badanych. 10.Większość pracodawców w tym okresie nie poszukiwała absolwentów jako przyszłych pracowników i w dalszym ciągu nie planuje ich zatrudniać. 11.Cechami decydującymi o przyjęciu absolwentów do pracy są: duża motywacja do pracy, ambicja oraz umiejętności praktyczne.