Martin Blaszk Uniwersytet Gdański

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Kursy języka polskiego i niemieckiego dla dzieci
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Program wychowawczy szkoły
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Zasady konstruowania programów projakościowych
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Arleta Szychiewicz-Łypko
Edukacja dla bezpieczeństwa
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Indywidualne nauczanie
Innowacja pedagogiczna
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Informator dla rodziców
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

Martin Blaszk Uniwersytet Gdański Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym – doświadczenia własne

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Kluczowe kompetencje W świecie coraz bardziej skomplikowanym, kreatywność, zdolność do myślenia wielotorowego, postawa transwersalna oraz zdolności adaptacyjne będą oceniane wyżej niż porcjowana wiedza, jaką podaje tradycyjnie rozumiana szkoła. http://ec.europa.eu/education/school-education/doc830_en.htm Dostęp do strony w dniu 08/09/2009

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Załącznik nr 2 PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: […] ciekawość poznawcza, kreatywność, […] gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. Załączniki do rozporządzenia, Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)

Konstruowanie wiedzy w szkole – Dorota Klus-Stańska Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Happening Konstruowanie wiedzy w szkole – Dorota Klus-Stańska

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym „zorganizowane i wyreżyserowane zdarzenie, którego celem jest zaszokowanie publiczności, zelektryzowanie jej wyobraźni nieoczekiwanymi zestawieniami faktów.” http://www.słownik-online.pl/kopalinski/ „zasadniczo niepowtarzalne wydarzenie lub seria wydarzeń, pomyślanych tak, by wywołać spontaniczną reakcję publiczności na bodźce zmysłowe, emocjonalne lub duchowe” R. Quirk, (Ed.) Longman Dictionary of the English Language.

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Tadeusz Kantor: Panoramicznego happeningu morskiego – 1967r.

Happening Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Tadeusz Kantor: Panoramicznego happeningu morskiego – 1967r.

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Happening - cechy charakterystyczne: element przypadku – przypadek zostaje dopuszczony jako jeden z czynników organizujących i tworzących happening; brak odgrywania ról – w przeciwieństwie do tradycyjnego teatru, happening może być wolny od matrycowości; struktura przedziałowa – w takiej strukturze działania w ramach happeningu odbywają się albo jednocześnie, albo w odrębnych lokalizacjach, nie muszą być w jakikolwiek sposób ze sobą powiązane;

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Happening - cechy charakterystyczne (cdn.): zaangażowanie publiczności – publiczność nie jest traktowana jako bierni obserwatorzy, ale osoby, które mogą przyjąć mniej lub bardziej aktywną rolę; zniesienie granic między formami sztuki, miejscem i czasem– granice, które istniały między formami sztuki zostają anulowane, tak więc ruch, tekst, dźwięk, muzyka i malarstwo mogą występować obok siebie. Ponadto, happening może odbywać się praktycznie wszędzie i trwać dowolnie długo - od kilku minut, do kilku godzin a nawet – dni;

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Happening - cechy charakterystyczne (cdn.): charakter przedmiotowy – poszczególne elementy, tworzące happening można traktować jako przedmioty: ruch, zachowanie się, dekoracje, światło, dźwięk, zapach, przestrzeń i czas – wszystko można uprzedmiotowić, włącznie z ludźmi, czyli samymi uczestnikami.

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Idea # 1 limen Idea # 2 Rozszerzony limen wg. Charles R. Garoiana

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym MODEL PREZKAZU POJĘĆ PREZKAZ WIEDZY MONOLOGOWY Konstruowanie wiedzy w szkole limen MODEL KONSTRUOWANIE ZNACZEŃ KONSTRUOWANIE WIEDZY DIALOGOWY - Dorota Klus-Stańska

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym MODEL PREZKAZU POJĘĆ MODEL KONSTRUOWANIE ZNACZEŃ Centralny punkt zainteresowań Poziom znajomości faktów i ustalonych wczesnej pojęć Strategie konstruowania znaczeń Główne zadanie szkoły Organizowanie warunków nabywania pojęć obiektywizowanych przez podręczniki Organizowanie sytuacji sprzyjających kreacji, precyzowaniu i re-kreacji znaczeń nadawanych rzeczywistości przez ucznia Założenie wyjściowe Uczeń – reprezentant grupy wiekowej Uczeń – jednostka z indywidualną historią

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym MODEL PREZKAZU POJĘĆ MODEL KONSTRUOWANIE ZNACZEŃ Intencje nauczyciela Ignorowanie tego systemu (brak diagnozy wiedzy osobistej) Uznanie pełnoprawności wiedzy osobistej (diagnoza i / lub aktywizacja w rozmowie wstępnej) Wyprowadzenie treści programowych jako jedynych legalnych (nieadekwatne starania nauczyciela) Elastyczna konfrontacja z doświadczeniem osobistym lub wiedzą publiczną (wiązanie z wiedzą osobistą)

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym MODEL PREZKAZU POJĘĆ MODEL KONSTRUOWANIE ZNACZEŃ Sytuacja ucznia Osobowa Doświadczenie presji Doświadczenie prawa do oporu Poznawcza Przyswajanie wiedzy scholastycznej Aktywna konstrukcja i rekonstrukcja znaczeń

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym MODEL PREZKAZU POJĘĆ MODEL KONSTRUOWANIE ZNACZEŃ Rezultaty Osobowa Sukces przez poddanie się władzy Odpowiedzialność i emancypacja Poznawcza Narastające poczucie nierealności wiedzy szkolnej Poczucie kontroli poznawczej nad wiedzą Wyrażanie nowych znaczeń Reprodukcja wiedz „obcej” Włączenie ich do systemu posiadanych znaczeń Odrzucenie jej lub zapominanie

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym PREZKAZ WIEDZY KONSTRUOWANIE WIEDZY 1 2 Cel lekcji 1. Opracowanie ustalonych znaczeń 1. Kreacja i re-kreacja znaczeń

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym PREZKAZ WIEDZY KONSTRUOWANIE WIEDZY 1 2 Czynnik wiedzy 2. Niekwestionowalność wiedzy publiczność 2. Kwestionowalność i problematyczność wiedzy 3. Propagandowa prezentacja wiedzy 3. Wiedza jako obszar dociekań 4. Otwarcie wyłącznie na wiedzę publiczną 4. Otwarcie wyłącznie na wiedzę osobistą 5. Wiedza osobista jako anegdotyczna lub zakłócająca 5. Wiedza osobista jako prawomocna

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym PREZKAZ WIEDZY KONSTRUOWANIE WIEDZY 1 2 Czynnik wiedzy 6. Jednoznaczność wiedzy i rzeczywistości 6. Kontekstualizacja wiedzy 7. Linearność wiedzy 7. Wielowarstwowość wiedzy 8. Twarde kryteria weryfikacji poprawności wiedzy 8. Miękkie kryteria odpowiedniości wiedzy 9. Ścisłe planowanie wyniku i ścisłe pomiar 9. Względna nieprzewidywalność wyniku, „pomiar” opisowy 10. Monotonia sytuacji na lekcji 10. Mobilność sytuacji i ról na lekcji

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym PREZKAZ WIEDZY KONSTRUOWANIE WIEDZY 1 2 Czynnik języka 11. Język sformalizowany 11. Język potoczny, narracyjny 12. Mowa wyłącznie jako narzędzie 12. Mowa również jako sposób bycia 13. Nacisk na poprawność gramatyczną 13. Nacisk na funkcje kreacyjne i pragmatyczne 14. Nauczyciel jako główne audytorium 14. Audytorium zmienne i zróżnicowane

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym PREZKAZ KONSTRUOWANIE WIEDZY WIEDZY L E K C J A

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Happening – Growing Good

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Happening – Growing Good

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Happening – Growing Good

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Happening – Growing Good

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym Happening – Growing Good

Konstruowanie wiedzy i happeningu w nauczaniu początkowym „Happening”, I Gimnazjum, Gdańsk. 23 listopada 2006r.