Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Zapewnianie jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Paweł Stępień i.
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Uniwersytet Warszawski
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Prezentacja wyników badań
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie Raportu z drugiej Ogólnouniwersyteckiej.
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Rola studentów w zapewnianiu jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Zebranie Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Warsztaty dla studentów z Jakości Kształcenia Prof. dr hab. n. med. Józef Kobos Pełnomocnik Rektora ds. Krajowych Ram Kwalifikacji i Jakości.
Ustawa Prawo o Szkolnictwie Wyższym
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Budowa i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Zasady i kryteria oceny pracownika i jego awansu na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Olsztynie Katarzyna Maćkiewicz Biblioteka Uniwersytecka Uniwersytet.
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w ramowych statutach: 1
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Wybrane zagadnienia dotyczące toku studiów doktoranckich
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Przykładowy model podziału środków
Kształcenie września 2018.
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Wewnętrzny System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia Prof. dr hab. Barbara Mroczko

Przepisy prawa powszechnie obowiązującego: Podstawa Prawna Przepisy prawa powszechnie obowiązującego: Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia. Rozdział 3 Warunki prowadzenia studiów na określonym kierunku studiów i poziomie kształcenia § 9.1. Jednostka organizacyjna uczelni może prowadzić studia pierwszego stopnia lub studia drugiego stopnia, jeżeli spełniła następujące warunki: (…) 9) Wdrożyła wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia, uwzględniający działania na rzecz doskonalenia programu kształcenia na prowadzonym kierunku studiów.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia. Rozdział 3 Warunki prowadzenia studiów na określonym kierunku studiów i poziomie kształcenia § 11.1. Wewnętrzny system zapewnienia jakości, odnoszący się do wszystkich etapów i aspektów procesu dydaktycznego, uwzględnia w szczególności wszystkie formy weryfikowania efektów kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów, osiąganych przez studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz oceny dokonywane przez studentów, o których mowa w art. 132 ust. 3 ustawy, oraz wnioski z monitorowania kariery zawodowej absolwentów uczelni.

Podstawa Prawna cd. Uchwały Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej: Uchwała nr 217/2008 z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie kryteriów oceny formalno- prawnych aspektów kształcenia, Uchwała nr 218/2008 z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie kryteriów oceny spełnienia wymagań w zakresie spraw studenckich, Uchwała nr 219/2008 z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie kryteriów oceny systemu weryfikacji efektów kształcenia, Uchwała nr 501/2008 z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie kryteriów oceny planów studiów i programów nauczania, Uchwała nr 76/2009 z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia ogólnych kryteriów oceny jakości kształcenia, Uchwała nr 165/2011 z dnia 10 marca 2011 r. w sprawie ustalenia szczegółowych kryteriów oceny bazy dydaktycznej kierunków medycznych.

Ankiety funkcjonujące na UMB dzielą się na: Schemat ankietyzacji zajęć dydaktycznych oraz systemu opieki dydaktycznej i naukowej nad studentami, doktorantami i uczestnikami studiów podyplomowych UMB Ankiety funkcjonujące na UMB dzielą się na: wypełniane przez studentów/doktorantów/uczestników studiów podyplomowych (w wersji elektronicznej, anonimowo i dobrowolnie), wypełniane przez osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne (w wersji papierowej, dobrowolnie i podpisywane przez osobę prowadzącą zajęcia).

Schemat ankietyzacji zajęć dydaktycznych oraz systemu opieki dydaktycznej i naukowej nad studentami, doktorantami i uczestnikami studiów podyplomowych UMB Ankiety wypełniane przez studentów/doktorantów/uczestników studiów podyplomowych dzielą się na: Ankiety dydaktyczne (wypełniane 7 dni po zakończeniu każdego cyklu zajęć z danego przedmiotu), zawierające pytania dotyczące harmonogramu zajęć oraz regulaminu dydaktycznego jednostki, sylabusów, systemu oceniania, oceny osoby prowadzącej zajęcia. Ankietę dotycząca systemu opieki dydaktycznej i naukowej (wypełnianą raz w roku akademickim), zawierającą pytania dotyczące możliwości korzystania z konsultacji w sprawach związanych z tokiem studiów i jakością kształcenia.

Schemat ankietyzacji zajęć dydaktycznych oraz systemu opieki dydaktycznej i naukowej nad studentami, doktorantami i uczestnikami studiów podyplomowych UMB Ankieta dotycząca opinii prowadzącego o grupie studentów/doktorantów/uczestników studiów podyplomowych: wypełniana jest 7 dni od zakończenia zajęć z poszczególnych przedmiotów, zawiera pytania dotyczące: poziomu wiedzy oraz stopnia przygotowania do zajęć studentów/doktorantów/uczestników studiów podyplomowych, wyniki tej ankietyzacji mogą być wykorzystane przy konieczności dokonywania indywidualnej analizy oceny pracownika w sytuacjach spornych.

Przetwarzanie i analiza wyników Opracowaniem wyników ankiet będzie zajmowało się Biuro ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia we współpracy z Działem Informatyki i Teletransmisji UMB.

Ocena ankiet dydaktycznych Osoba prowadząca zajęcia może otrzymać ocenę wyróżniającą, pozytywną lub negatywną w zależności od uzyskanej liczby punktów w ankiecie wypełnianej po zakończeniu zajęć z danego przedmiotu. Uzyskanie: powyżej 75% maksymalnej liczby punktów oznacza ocenę wyróżniającą, od 50% do 75% maksymalnej liczby punktów – ocenę pozytywną, poniżej 50% maksymalnej liczby punktów – ocenę negatywną w danej ankiecie. Konsekwencją uzyskania oceny negatywnej w ponad 50 % ankiet dydaktycznych jest hospitacja zajęć.

Konsekwencje ankiet dydaktycznych Odsetek ocen negatywnych w ankietach studenckich i doktoranckich, który wypełnia Senacka Komisja ds. oceny kadry wg danych z Działu Informatyki i Teletransmisji, jest brany pod uwagę w ankiecie oceny pracownika naukowo-dydaktycznego. 2) Hospitacja zajęć dydaktycznych - w przypadku uzyskania oceny negatywnej w ponad 50 % ankiet dydaktycznych.

Pełny dostęp do wyników ankiet (aktualnych i archiwalnych) posiadają: Rektor oraz Prorektorzy, Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia oraz pracownik Biura ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia, Dziekan Wydziału – do wyników ankiet przeprowadzonych dla przedmiotów realizowanych na Wydziale, Kierownik Zakładu – do wyników ankiet przeprowadzonych tylko w zakresie dotyczącym danej jednostki dydaktycznej, Ankietyzowany nauczyciel akademicki/doktorant – do wyników ankiet przeprowadzonych tylko w zakresie dotyczącym prowadzonego przedmiotu, W przypadku nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia dla studentów, doktorantów lub uczestników studiów podyplomowych w innych jednostkach dydaktycznych, wyniki ankiet mogą być udostępniane zainteresowanemu Kierownikowi danej jednostki dydaktycznej wyłącznie w zakresie prowadzonych zajęć.

Hospitacje zajęć dydaktycznych Hospitacje zajęć dydaktycznych przeprowadzają nauczyciele akademiccy do dnia 30 maja, wyznaczeni przez Przewodniczącego Wydziałowego Zespołu według regulaminu, określanego w uchwale Rady Wydziału. Hospitacja zajęć dydaktycznych obejmuje ocenę merytoryczną zajęć, warunków kształcenia (w tym studentów niepełnosprawnych), opinię studentów/doktorantów/uczestników studiów podyplomowych, dotyczącą zajęć, w tym systemu oceniania i warunków kształcenia; a także dostępności do biblioteki i jakości księgozbioru. Zajęcia prowadzone przez osoby mniej doświadczone (staż pracy poniżej 5 lat) i doktorantów powinny być hospitowane nie rzadziej niż raz na dwa lata.

Hospitacje zajęć dydaktycznych cd. Zajęcia prowadzone przez osoby ze stażem pracy co najmniej 5 lat przeprowadzane są na własną prośbę osoby prowadzącej zajęcia oraz przy uzyskaniu oceny negatywnej w ponad 50 % ankiet, wypełnianych w danym roku akademickim przez studentów/doktorantów/uczestników studiów podyplomowych po zakończeniu cyklu zajęć z przedmiotu. Obserwacje z hospitacji zajęć są zapisywane w arkuszach, a wyniki oceny są omawiane w obecności hospitowanego.

Hospitacje zajęć dydaktycznych cd. Bieżąca analiza hospitacji jest dokonywana przez Koordynatorów grup roboczych Wydziałowych Zespołów lub Przewodniczących Wydziałowych Zespołów, a następnie w postaci raportu zbiorczego hospitacji (RzH) jest przedstawiana całościowa analiza danych przez Wydziałowy Zespół Wydziałowym Komisjom ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia do dnia 30 czerwca. Następnie Wydziałowa Komisja sporządza raport końcowy hospitacji zajęć dydaktycznych (RkH), a wnioski przedstawia Radzie Wydziału w raporcie końcowym (RK) z przeglądu jakości kształcenia do dnia 30 września. Po zatwierdzeniu raportu Wydziałowej Komisji przez Radę Wydziału jest on przedstawiany Uczelnianemu Zespołowi do dnia 30 października. Dalsze postępowanie jest określone w § 6 Uchwały nr 102/2013 Senatu UMB w sprawie wprowadzenia „Uczelnianego Systemu Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku”.

podejmuje decyzje o wprowadzeniu zmian na Uczelni w drodze Zarządzenia SCHEMAT PRZEPŁYWU INFORMACJI I PROPONOWANIA DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH (N), KORYGUJĄCYCH (K), DOSKONALĄCYCH (D) SYSTEM ZAPEWNIENIA I DOSKONALENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA ORAZ WERYFIKACJI ICH WPROWADZANIA WYDZIAŁOWY ZESPÓŁ realizuje zadania do dnia 30 maja i przedstawia Raport Zbiorczy (RZ) Wydziałowych Komisji ds. ZiDJK do dnia 30 czerwca wraz z propozycją działań N, K, D oraz analizą wprowadzonych działań N, K, D zgłoszonych w poprzednim roku akademickim WYDZIAŁOWA KOMISJA realizuje zadania i przedstawia Raport Końcowy (RK) Radzie Wydziału do dnia 30 września wraz z propozycją działań N, K, D oraz analizą wprowadzonych działań N, K, D zgłoszonych w poprzednim roku akademickim RADA WYDZIAŁU podejmuje decyzje o przyjęciu Raportu Końcowego (RK) oraz wprowadzeniu działań N, K, D na Wydziale oraz propozycje działań na Uczelni UCZELNIANY ZESPÓŁ realizuje zadania, przedstawia oraz analizuje RZ i RK wraz z propozycją działań naprawczych na Uczelni wypływających od Wydziałowego Zespołu, Wydziałowej Komisji, Samorządu Doktorantów, Studentów, Uczestników Studiów Podyplomowych oraz innych członków społeczności akademickiej, a następnie przedstawia je Rektorowi i Senatowi REKTOR podejmuje decyzje o wprowadzeniu zmian na Uczelni w drodze Zarządzenia

Schemat Systemu Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia UMB Rektor Kanclerz Uczelniany Zespół ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia UMB Biuro ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia UMB Dyrektor Biblioteki Wydziałowe Komisje ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia UMB Rektor Biuro Karier UMB Organizacje studenckie Wydziałowe Zespoły ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia UMB Dział Informatyki i Teletransmisji UMB Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Komisje Senackie oraz inne gremia uczelniane, związane z jakością kształcenia Rady Programowe i Pedagogiczne oraz inne gremia wydziałowe, związane z jakością kształcenia

CYKL DEMINGA PLAN CHECK ACT DO

Rola studentów/doktorantów/uczestników studiów podyplomowych Przewodniczący Samorządu Studentów, Doktorantów oraz Uczestników Studiów Podyplomowych składają do Uczelnianego Zespołu w terminie do 30 października bieżącego roku akademickiego (za rok akademicki 2011/2012 do dnia 30 marca 2013 roku) propozycje działań w zakresie poprawy jakości kształcenia.