Rewitalizacja w pracach Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Konkurs dla samorządów: Modelowa Rewitalizacja Miast Rajmund Ryś Dyrektor Departamentu Polityki Przestrzennej w MIiR Warszawa, 30 kwietnia 2015 r.
REWITALIZACJA W PROJEKTACH DOKUMENTÓW RZĄDOWYCH projekt KRAJOWEJ POLITYKI MIEJSKIEJ [KPM] W dokumencie przedstawiono m.in. jak prawidłowo prowadzić w mieście działania rewitalizacyjne oraz jaka będzie polityka rządu względem miast w kontekście wyzwań rewitalizacji projekt NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI [NPR] Dokument rządowy mający stworzyć ramy i bardziej przyjazne warunki dla sprawniejszego prowadzenia rewitalizacji w Polsce projekt USTAWY O REWITALIZACJI Rozwiązania legislacyjne dla usprawnienia procesu rewitalizacji WYTYCZNE W ZAKRESIE REWITALIZACJI W PROGRAMACH OPERACYJNYCH NA LATA 2014-2020 Wymagania wobec instytucji zarządzających programami operacyjnymi dot. finasowania projektów rewitalizacyjnych ze środków UE INFORMACJA I EDUKACJA KONKURS DOTACJI - DZIAŁANIA PILOTAŻOWE
UWARUNKOWANIA PROCESU REWITALIZACJI: POWSZECHNOŚĆ PROBLEMU [ok. 20% terenów miast jest zdegradowana] WIELE TYPÓW OBSZARÓW oraz RÓŻNA SKALA I ŹRÓDŁA PROBLEMÓW [duża skala degradacji zabudowy mieszkaniowej, tereny śródmiejskie, poprzemysłowe i inne] PROBLEMY GOSPODARCZE I SPOŁECZNE, DEGRADACJA INFRASTRUKTURY (mieszkaniowej i technicznej), ŚRODOWISKOWE, etc. NIEKONTROLOWANE ROZLEWANIE SIĘ ZABUDOWY KONIECZNOŚĆ PROMOWANIA IDEI „POWROTU DO MIAST” NIEKORZYSTNE PROCESY DEMOGRAFICZNE [spadek liczby ludności w miastach, „kurczenie się” miast]
REWITALIZACJA JAKO SPOSÓB MYŚLENIA O MIEŚCIE CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY projekt KRAJOWEJ POLITYKI MIEJSKIEJ REWITALIZACJA JAKO ELEMENT WIZJI ROZWOJU CAŁEGO MIASTA Realizacja idei miasta zwartego i „powrotu do miasta” o wysokiej jakości życia, niskoemisyjnego i o atrakcyjnych przestrzeniach Rewitalizacja jako proces „szyty na miarę”, prowadzony na OBSZARACH NAJBARDZIEJ ZDEGRADOWANYCH i objętych programem rewitalizacji KOMPLEKSOWOŚĆ, komplementarność, integracja „wewnętrzna” i „zewnętrzna” działań Wizja dobór działań określenie źródeł finansowania WŁĄCZENIE lokalnych społeczności i partnerów; wielopodmiotowość procesu Monitoring i ewaluacja KONIECZNOŚĆ OPRACOWANIA NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI
projekt NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY projekt NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI Dostrzegając skalę wyzwań i potrzeb w zakresie rewitalizacji Rząd podjął strategiczną decyzję o przygotowaniu NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI (całościowy plan o powszechnym charakterze) NPR – wielokierunkowa odpowiedź na specyfikę wyzwań w zakresie rewitalizacji
projekt NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY projekt NARODOWEGO PLANU REWITALIZACJI NPR – KLUCZOWE ZAŁOŻENIA kompleksowe, HOLISTYCZNE PODEJŚCIE do rewitalizacji KLUCZOWA ROLA PROGRAMU REWITALIZACJI najpierw program, potem wynikające z niego projekty konieczne zaangażowanie strony rządowej, samorządowej, przedsiębiorców, partnerów społecznych i gospodarczych ukierunkowanie i koordynacja środków i instrumentów polityk publicznych (środki UE, środki krajowe) KOORDYNACJA podmiotów, funduszy, instrumentów odpowiednie DOSTOSOWANIE PRAWA profesjonalne ZAPLECZE INSTYTUCJONALNE
1. 2. 3. projekt USTAWY O REWITALIZACJI CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY Jakie nowe instrumenty i narzędzia prawne mają usprawnić proces rewitalizacji? CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY projekt USTAWY O REWITALIZACJI 1. wprowadza DEFINICJĘ REWITALIZACJI, porządkuje inne niezbędne pojęcia [np. obszar zdegradowany, obszar rewitalizacji], DOPRECYZOWUJE SPOSÓB W JAKI MA BYĆ PROWADZONA REWITALIZACJA wprowadza ZAPISY zapewniające SZEROKI I AKTYWNY UDZIAŁ SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH w procesie przemian [partycypacja społeczna na każdym etapie procesu rewitalizacji] 2. 3. wprowadza przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków jako dobrowolne ZADANIE WŁASNE GMINY
Jakie nowe instrumenty i narzędzia prawne mają usprawnić proces rewitalizacji? 4. NARZĘDZIA DO SPRAWNIEJSZEGO I BARDZIEJ EFEKTYWNEGO PROWADZENIA REWITALIZACJI GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI [GPM] – podstawowe narzędzie prowadzenia rewitalizacji, dokument INTEGRUJĄCY WSZYSTKIE ELEMENTY składające się na proces rewitalizacji SPECJALNA STREFA REWITALIZACJI [SSR] – możliwość wprowadzenia jej uchwałą (na czas do 10 lat) na terenie rewitalizowanym w celu stosowania SPECJALNYCH ROZWIĄZAŃ prawnych m.in. dla: pozyskiwania gruntów i budowy/przebudowy budynków służących rozwojowi społecznego budownictwa czynszowego (działania w ramach celu publicznego) udzielania dotacji dla nieruchomości ustanowienia na rzecz gminy prawa pierwokupu nieruchomości ustanowienia zakazu wydawania decyzji o warunkach zabudowy dla wszystkich lub wybranych zmian sposobu zagospodarowania terenu KOMITET REWITALIZACJI [KR] – ciało opiniodawczo-doradcze, forum współpracy i dialogu gminy z innymi interesariuszami rewitalizacji MIEJSCOWY PLAN REWITALIZACJI – specjalna forma mpzp
PO CO WYTYCZNE CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY WYTYCZNE W ZAKRESIE REWITALIZACJI W PROGRAMACH OPERACYJNYCH NA LATA 2014-2020 PO CO WYTYCZNE Wnioski z ewaluacji / Dyskusje, warsztaty, seminaria / Badania i analizy REWITALIZACJA dotyczy jednego z pięciu OSI WSKAZANYCH W UP JEDNOLITE ZASADY dla wsparcia projektów rewitalizacyjnych środkami UE wzmocnienie efektywności interwencji w rewitalizację, przy zachowaniu elastycznego uwzględniania specyfiki każdego województwa upowszechnianie WŁAŚCIWEGO ROZUMIENIA rewitalizacji wsparcie INTEGROWANIA FINANSOWANIA z różnych funduszy UE i różnych programów operacyjnych na cele rewitalizacyjne
ROLA INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCYCH RPO: SIŁA NAPĘDOWA kompleksowej rewitalizacji na poziomie regionalnym WSPARCIE ORGANIZACYJNE i MERYTORYCZNE DLA GMINY ŚRODKI NA REWITALIZACJĘ W RAMACH PI 9b dot. Wspierania rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej na obszarach miejskich i wiejskich – wydatkowanie WYŁĄCZNIE NA PODSTAWIE PROGRAMU REWITALIZACJI W POZOSTAŁYCH PI – PREFERENCJE dla finansowania przedsięwzięć rewitalizacyjnych Skala wsparcia RPO – główne wsparcie (EFRR i EFS) preferencje (dodatkowe punkty, wyższe poziomy dofinansowania), promowanie instrumentów proponowanych przez ustawę „wdrożeniową” (projekty zintegrowane, partnerskie, grantowe, hybrydowe), synchronizowanie procedur wyboru KPO – uzupełniające wsparcie (EFRR, EFS, FS) preferencje (kryteria oceny projektów, konkursy celowane, profilowanie kryteriów) Wsparcie POPT w przygotowaniu programów rewitalizacji Promocja stosowania instrumentów finansowych
PROGRAM REWITALIZACJI (opracowany i uchwalany przez samorząd lokalny) jako podstawa prowadzenia i koordynacji działań rewitalizacyjnych cechy programów I. KOMPLEKSOWOŚĆ Program rewitalizacji ujmuje działania w sposób kompleksowy (z uwzględnieniem projektów rewitalizacyjnych współfinansowanych zarówno ze środków EFRR, EFS, FS, jak i z innych publicznych oraz prywatnych) tak, aby nie pomijać aspektu społecznego, ekonomicznego, przestrzennego, technicznego, środowiskowego i kulturowego związanego zarówno z danym obszarem, jak i jego otoczeniem.
II. III. IV. KONCENTRACJA KOMPLEMENTARNOŚĆ PARTYCYPACJA Programy rewitalizacji dotyczą NAJBARDZIEJ ZDEGARDOWANYCH OBSZARÓW w gminie, tj. tam, gdzie skala problemów i zjawisk kryzysowych jest największa. III. KOMPLEMENTARNOŚĆ przestrzenna problemowa proceduralno-instytucjonalna międzyokresowa źródeł finansowania IV. PARTYCYPACJA Stanowi FUNDAMENT DZIAŁAŃ na każdym etapie procesu rewitalizacji: diagnozowania, programowania, wdrażania, monitorowania i oceniania. Musi mieć realny charakter, włączając wszystkich zainteresowanych
ELEMENTY PROGRAMÓW REWITALIZACJI (na podstawie Wytycznych …) 1. DIAGNOZA i identyfikacja potrzeb rewitalizacyjnych 2. DELIMITACJA przestrzenna obszaru/obszarów rewitalizacji 3. WIZJA wyprowadzenia obszaru zdegradowanego z sytuacji kryzysowej 4. Wykaz dopełniających się wzajemnie GŁÓWNYCH PROJEKTÓW rewitalizacyjnych 5. Opis UZUPEŁNIAJĄCYCH rodzajów PROJEKTÓW rewitalizacyjnych 6. MECHANIZMY zapewnienia KOMPLEMENTARNOŚCI między poszczególnymi projektami rewitalizacyjnymi oraz pomiędzy działaniami różnych podmiotów i funduszy 7. RAMY FINANSOWE z indykatywnymi wielkościami środków finansowych z różnych źródeł 8. MECHANIZMY PARTYCYPACJI czyli włączenia mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów i grup aktywnych na terenie gminy w proces rewitalizacji 9. SYSTEM WDRAŻANIA programu rewitalizacji 10. SYSTEM MONITORINGU skuteczności działań i system wprowadzania modyfikacji w reakcji na zmiany w otoczeniu programu
CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY INFORMACJA I EDUKACJA DZIAŁANIA pilotaże i konkursy dotacji kampania informacyjna podręczniki dobrych praktyk materiały informacyjno-promocyjne CENTRUM WIEDZY CEL: wspieranie różnych podmiotów, a zwłaszcza samorządów lokalnych, w przygotowaniu i realizacji działań rewitalizacyjnych informowanie monitorowanie upowszechnianie dobrych praktyk zgromadzone w jednym miejscu i udostępniane przez stronę internetową informacje dotyczące rewitalizacji
JAKO ELEMENTY PROCESU REWITALIZACJI MODELOWE ROZWIĄZANIA JAKO ELEMENTY PROCESU REWITALIZACJI CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY Podtematy DZIAŁAŃ PILOTAŻOWYCH dlaczego jest kluczowe / -a ? Problem wielu miast wieloaspektowy i długotrwały proces przemian WYMAGA BUDOWANIA WSPARCIA PARTNERÓW SPOŁECZNYCH I MONTAŻU FINANSOWEGO Finansowanie działań rewitalizacyjnych To kluczowy aspekt aktywizacji społeczno-gospodarczej skuteczne działania NIWELUJĄ POTENCJALNĄ ZMIANĘ SKŁADU SPOŁECZNEGO i umożliwiają edukację w kierunku ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Polityka społeczna i rynek pracy
Podtematy DZIAŁAŃ PILOTAŻOWYCH dlaczego jest kluczowa /-e ? To gwarant akceptacji społecznej i realizacji celu społecznego/ publicznego w rewitalizacji NALEŻY WZMACNIAĆ UDZIAŁ SPOŁECZNY NA WSZYSTKICH ETAPACH PROCESU PRZEMIAN Partycypacja społeczna CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY Podtematy DZIAŁAŃ PILOTAŻOWYCH To problem m.in. DEKAPITALIZACJI ZABUDOWY I NISKIEGO STANDARDU PROWADZIĆ TERMOMODERNIZACJĘ oraz tworzyć SPECJALNE WARUNKI DO UDZIAŁU SPOŁECZNEGO w remontach Mieszkalnictwo problem m.in. BRAKU PLANÓW MIEJSCOWYCH i dostępu do jakości przestrzeni oraz usług należy PLANOWAĆ KAŻDĄ INTERWENCJĘ + INTEGROWAĆ OBSZAR ZE ŚRÓDMIEŚCIEM I USŁUGAMI Kształtowanie przestrzeni
Podtematy DZIAŁAŃ PILOTAŻOWYCH To problem m.in. REKULTYWACJI I ZAGOSPODAROWANIA terenów poprzemysł. / powojskowych oraz MODERNIZACJI OBIEKTÓW należy tworzyć WARUNKI DO REMONTÓW, rekreacji lub do PONOWNEGO ZAINWESTOWANIA TERENU dlaczego jest kluczowa / -e? Ochrona środowiska CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY Podtematy DZIAŁAŃ PILOTAŻOWYCH Ożywienie gospodarcze i zwiększenie atrakcyjności inwest. To problem m.in. BRAKU WYKSZTAŁCONEJ PRZEDSIEBIORCZOŚCI I AKTYWNOSCI oraz niskiej atrakcyjności terenów inwestycyjnych należy TWORZYĆ WARUNKI I ULGI ORAZ UDOSTĘPNIAĆ LOKALE USŁUGOWE To problem m.in. DOSTĘPU DO CENTRUM MIASTA –TJ. MIEJSC PRACY I EDUKACJI należy budować sieć dostępnego cenowo TRANSPORTU PUBLICZNEGO i ciągi pieszo-rowerowe Mobilność miejska na obszarach zdegradowanych
Podtematy DZIAŁAŃ PILOTAŻOWYCH dlaczego jest kluczowa ? Ochrona i wykorzystanie potencjału dziedzictwa kulturowego i przyrod. To problem m.in. TOŻSAMOŚCI MIEJSCA należy chronić, konserwować, adaptować do nowych funkcji DZIEDZICTWA KULTUROWEGO VVV CZĘŚĆ II: PROJEKT PILOTAŻOWY Podtematy DZIAŁAŃ PILOTAŻOWYCH NA ZAKOŃCZENIE REWITALIZACJA TO KOMPLEKSOWY PROCES PRZEMIAN WYMAGA INNOWACYJNYCH ROZWIĄZAŃ DLATEGO JEST POTRZEBA REALIZACJI DZIAŁAŃ PILOTAŻOWYCH WZORCOWYCH MODELI JAKO ELEMENTÓW ZINTEGROWANYCH DZIAŁAŃ NA OBSZARACH ZDEGRADOWANYCH
Dziękuję za uwagę www.mir.gov.pl/rewitalizacja miasta@mir.gov.pl