Projekt ACCESS IT – Intensyfikacja obiegu kultury poprzez wymianę umiejętności z zakresu technologii informacyjnych Adam Dudczak, Marcin Werla Poznańskie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Agnieszka Lewandowska, Cezary Mazurek, Marcin Werla
Wymiany i spotkania transgraniczne (WIST) Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej Program Uczenie się przez całe życie - - Leonardo da Vinci.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Czy e-learning jest popularny wśród dolnośląskich bibliotekarzy ?
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe Cezary Mazurek
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
dLibra – Środowisko dla Biblioteki Cyfrowej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
WP 2.1 Zdalny dostęp do bibliotek naukowych Realizujący : PCSS i TASK Osoby kontaktowe: Maciej Brzeźniak Rafał Tylman
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
BIBLIOTEKI CYFROWE ŹRÓDŁEM INFORMACJI
Adrian Bukowski Dolnośląskie Centrum Rozwoju Lokalnego.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Federacja Bibliotek Cyfrowych: Stan obecny i kierunki rozwoju
W ramach projektu III sektor dla wolontariatu Joanna Czabajska Szkolenie jest realizowane w ramach projektu pn.: III sektor dla wolontariatu finansowanego.
Digitalizacja obiektów muzealnych
Agnieszka Leszyńska cBN POLONA
Centrum Edukacji Obywatelskiej Młody Obywatel Ścieżka III-WOLONTARIAT Projekt III-KAMPANIA NA RZECZ ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
Założenia PROJEKTU
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Projekt dla Uniwersytetu Trzeciego Wieku Czeladzi Strona Internetowa: O naszym projekcie : Projekt łączy instytucje kształcące.
Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Punkt Informacyjny EUROPE DIRECT - Warszawa Działalność Punktu Informacyjnego EUROPE DIRECT – Warszawa Karolina Iwińska Konsultantka Punktu.
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
Projekty transferu innowacji Leonardo da Vinci realizowane przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów Marcin Słowikowski.
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Model i etapy tworzenia repozytorium instytucjonalnego na podstawie badań własnych i doświadczeń bibliotek zagranicznych Emilia Karwasińska, Małgorzata.
Aktywny udział w zajęciach, w których była wykorzystana TIK Opracowanie projektu kodeksu 2.0 Prowadzenie blogów 2.0 Realizacja mini projektu uczniowski.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
SERIO Wzmocnienie umiejętności pracowników budowlanych w ramach BHP przy użyciu multimedialnego szkolenia opartego na przykładach zaczerpniętych z życia.
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. TRAINEESHIPS.
Szkolenie dla bibliotekarzy MATERIAŁ POMOCNICZY KURS E-LEARNINGOWY O FINANSACH… KWESTIE TECHNICZNE Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja.
Toruń 28/ Wymagania, Co można zrobić z dodatkowymi modułami (rejestracja, logowanie), Własna baza użytkowników dla IdP, Wymiana metadanych.
Czym jest Fronter? Gdańsk, wrzesień 2014
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
MOODLE MOOCS – PRZYPADKI UŻYCIA W PROJEKCIE SP4CE (PARTNERSTWO STRATEGICZNE NA RZECZ KREATYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI) Anna GRABOWSKA (PRO-MED) Ewa KOZŁOWSKA.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
Wykładowcy: dr inż. Mariusz Stawowski, CISSP
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

Projekt ACCESS IT – Intensyfikacja obiegu kultury poprzez wymianę umiejętności z zakresu technologii informacyjnych Adam Dudczak, Marcin Werla Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe {maneo,mwerla}@man.poznan.pl

Plan prezentacji Opis projektu ACCESS IT Kilka słów o założeniach i opracowanych materiałach Opis zawartości kursu “Digital repositories for small memory institutions” Opis zawartości kursu “Cooperation with Europeana” Demonstracja Podsumowanie i plany rozwoju

Projekt ACCESS IT ACCESS IT to dwuletni (2009 – 2011) projekt finansowany z programu Culture 2007-2013 Strona projektu: http://access-it.org W projekcie biorą udział: Veria Central Public Library (Grecja) Belgrad City Library (Serbia) Hacettepe University (Turcja) MDR Partners (Wielka Brytania, koordynator) Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe (Polska, główny partner merytoryczny)

Projekt ACCESS IT (2) Cele projektu Propagacja wiedzy i umiejętności w zakresie cyfryzacji dziedzictwa kulturowego W szczególności kwestie związane z budową repozytoriów, agregacją metadanych i przekazywaniem zasobów do Europeany Projekt adresowany do małych i średnich instytucji kultury z krajów biorących udział w projekcie (Grecja, Serbia i Turcja)

Projekt ACCESS IT (3) Projekt ma być podstawą dla zbudowania programu szkoleń i powołania ośrodków kompetencyjnych w docelowych krajach W praktyce działania te powinny pośrednio doprowadzić do stworzenia bibliotek cyfrowych gotowych do współpracy z Europeana Szczególny nacisk na udostępnianie materiałów regionalnych

Rola PCSS PCSS jako główny partner techniczny i merytoryczny był odpowiedzialny za: Przeprowadzenie trzydniowego szkolenia „Building and maintaining local/regional digital libraries and metadata aggregators” dla ekspertów z krajów docelowych Zorganizowanie wyjazdu szkoleniowego w czasie którego przedstawiciele krajów docelowych mogli odwiedzić wybrane polskie ośrodki zajmujące się digitalizacją

Rola PCSS (2) PCSS jako główny partner techniczny i merytoryczny był odpowiedzialny za: Opracowanie materiałów e-learningowych, które będą wykorzystywane przez partnerów dla stworzenia ich bazy szkoleniowej Więcej o naszych działaniach w projekcie można poczytać tutaj: http://dl.psnc.pl/tag/access-it/

Podstawowe założenia Materiał adresowany do lokalnych instytucji kultury Biblioteki publiczne, regionalne muzea i archiwa Praktyczne wprowadzenie w tematykę związaną z cyfryzacją i udostępnianiem dziedzictwa kulturalnego Ograniczone zasoby zarówno ludzkie jak i finansowe Co przyszły uczestnik kursu już wie? Instytucje w Serbii, Grecji i Turcji prezentują bardzo zróżnicowany poziom wiedzy Jak dobrać wymagania podstawowe?

Szkolenie W lutym 2010 wspólnie z naszymi partnerami przygotowaliśmy trzydniowe szkolenie Wzięli w nim udział przedstawiciele wszystkich krajów docelowych W czasie tych trzech dni, wygłosiliśmy ponad 20h wykładów, obejmujących m.in. tematykę: Dobrych praktyk w zakresie digitalizacji Przygotowania metadanych

Szkolenie (2) W czasie tych trzech dni, wygłosiliśmy ponad 20h wykładów, obejmujących m.in. tematykę: Tworzenia bibliotek cyfrowych Agregacji metadanych Współpracy z Europeaną i innymi tego typu usługami

Podstawowe założenia (2) W czasie szkolenia i po nim udało nam się zebrać liczne uwagi dotyczące zarówno zawartości szkolenia jak i sposobu jego przeprowadzenia Na podstawie tych informacji i naszych doświadczeń z Polski rozpoczęliśmy pracę nad stworzeniem materiałów e-learningowych

Podstawowe założenia (3) Kurs powinien być: Praktyczny – tylko niezbędna teoria, zilustrowana licznymi przykładami Nie techniczny – kurs jest adresowany do bibliotekarzy, a nie do programistów i administratorów systemów IT Proste rozwiązania dla złożonych problemów? To nie zawsze jest możliwe!

Podział materiału Cały materiał został podzielony na dwie części (kursy) „Digital repositories for small memory institutions” „Cooperation with Europeana” Inny zakres tematyczny Różne wymagania względem uczestników

Podstawowe statystyki W sumie udostępniamy: 40 modułów Artykuły – materiały do poczytania Bardziej interaktywne „lekcje” Ponad 200 pytań zebranych w 12 quizach Nie tylko tekst, ale również materiały audio-wizualne

Opis zawartości “Digital repositories for small memory institutions” Kurs składa się z 27 modułów pogrupowanych w 9 tematach Na końcu każdego tematu znajduje się quiz Uczestnicy kursu powinni posiadać podstawową wiedzę nt. obsługi i zasad działania komputerów oraz Internetu W czasie kursu omawiane są następujące zagadnienia: Przebieg procesu digitalizacji Digitalizacja różnego rodzaju materiałów Tworzenie opisów dla zdigitalizowanych obiektów

W czasie kursu omawiane są następujące zagadnienia: Opis zawartości “Digital repositories for small memory institutions” (2) W czasie kursu omawiane są następujące zagadnienia: Przygotowanie cyfrowych treści do publikacji w sieci Jak można uzyskać dostęp do biblioteki cyfrowej, czy zawsze trzeba tworzyć własną? Promocja obiektów w sieci Zapewnienia dostępności obiektów w dłuższej perspektywie czasowej

W czasie kursu omawiane są następujące zagadnienia: Opis zawartości “Digital repositories for small memory institutions” (3) W czasie kursu omawiane są następujące zagadnienia: Ocena dostępności (ang. accessibility) i użyteczności (ang. usability) biblioteki cyfrowej Współpraca z innymi usługami np. Europeana

Opis zawartości “Digital repositories for small memory institutions” (4) Przygotowaliśmy serie praktycznych instrukcji obejmujących następujące operacje: Obróbkę materiałów graficznych (GIMP) Skanowanie, obróbkę i udostępnianie obiektów wielkoformatowych (Zoomify, Google Image Cutter) Konwersja plików graficznych między formatami (GIMP, IrfanView) Tworzenie pełnotekstowej reprezentacji na podstawie skanów obiektów tekstowych (FineReader)

Opis zawartości “Digital repositories for small memory institutions” (4) Przygotowaliśmy serie praktycznych instrukcji obejmujących następujące operacje: Tworzenie dokumentów PDF i DjVu na potrzeby udostępniania materiałow tekstowych (FineReader, pdf2djvu) Przygotowanie materiałów audio-wideo (Audacity, Virtual Dub) Konwersja plików audio-wideo między formatami Publikacja materiałów audio-wideo w bibliotece cyfrowej

Opis zawartości “Digital repositories for small memory institutions” (5) Przygotowaliśmy serie praktycznych instrukcji obejmujących następujące operacje: Przygotowanie i publikowanie zdjęć panoramicznych i innych form prezentacji zabytków (Microsoft Photosynth, Hugin i inne) Opublikować obiekty cyfrowe przy pomocy różnego oprogramowania do budowy bibliotek cyfrowych (Greenstone, DSpace, dLibra) Ocenić użyteczność, dostępność i wykorzystanie stron biblioteki cyfrowej

Zagadnienia które nie zostały omówione w kursie: Opis zawartości “Digital repositories for small memory institutions” (6) Zagadnienia które nie zostały omówione w kursie: Jak zainstalować i skonfigurować bibliotekę cyfrową Jest z tym związane zbyt wiele zagadnień technicznych, nie da się tego omówić w skrócie i zarazem na odpowiednim poziomie

Opis zawartości „Cooperation with Europeana” Ten kurs jest krótszy, 13 modułów pogrupowanych w trzech tematach Na końcu każdego z tematów znajduje się quiz Inicjatywa unikalna na skalę europejską, wstępne zainteresowanie Europeany szerszym wykorzystaniem kursu Uczestnicy kursu powinni posiadać wiedzę nt. tworzenia i utrzymania biblioteki cyfrowej W odróżnieniu od pierwszego kursu wymagana jest wiedza techniczna

Opis zawartości „Cooperation with Europeana” (2) W kursie uczestnicy znajdą odpowiedzi na następujące pytania: Czym jest Europeana? Dlaczego i jak została zbudowana? Czy warto współpracować z Europeaną? Co Europeana oferuje swoim użytkownikom? Co to jest agregacja metadanych? Co należy wiedzieć o Europeana Semantic Elements (ESE) ?

Opis zawartości „Cooperation with Europeana” (3) W kursie uczestnicy znajdą odpowiedzi na następujące pytania: Jak znormalizować i przekształcić metadane, tak aby były zgodne z ESE? Jak wygląda procedura przekazania metadanych do Europeany?

Opis zawartości „Cooperation with Europeana” (3) Oprócz tego kurs zawiera również dodatkowe informacje nt. Zaawansowanych zagadnień związanych z agregacją metadanych Krótkie opisy projektów związanych z rozwojem Europeany Zagadnienia które nie zostały omówione w kursie: Budowa własnego agregatora metadanych

Demonstracja kursu

Dodatkowe zasoby Access IT – baza zasobów: http://dl.psnc.pl/moodle/mod/data/view.php?id=130 Odnośniki do ponad 80 zasobów, które zostały wykorzystane podczas tworzenia kursu Slajdy z szkolenia które odbyło się w lutym 2010 http://dl.psnc.pl/biblioteka/publication/286 Lista mailingowa projektu Access IT http://groups.google.com/group/access-it Stworzona jako forum wymiany informacji oraz narzędzie wsparcia technicznego

Dostępność kursów Kursy zostały przygotowane w oparciu o szeroko wykorzystywane oprogramowanie Moodle Wzorcowa wersje kursów dostępna są pod adresem: http://dl.psnc.pl/moodle/ Każdy może zarejestrować się w systemie i przyjrzeć się przygotowanym przez nas materiałom

Dostępność kursów (2) Każdy z partnerów projektu udostępnia swoją własną wersję kursów Dzięki temu możliwe jest dostosowanie kursów do lokalnych warunków Pozwala zebrać lokalną społeczność w jednym miejscu Istniejące instancje kursów: Serbska: http://e-ucionica.nb.rs/moodle/ Grecka: http://accessit.libver.gr/ Turecka: http://193.140.238.102/moodle

Podsumowanie Zawartość kursu została przejrzana przez uznanych polskich i zagranicznych ekspertów Wszystkie materiały edukacyjne ACCESS IT dostępne są na licencji Creative Commons BY-SA-NC W przyszłości planujemy tłumaczenie kursu na język polski

Pytania? Adam Dudczak maneo@man.poznan.pl Ten program prac został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Program lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną

Dziękuje za uwagę!