O pożytkach z badań satysfakcji użytkowników biblioteki Omówienie ankiety SPB oraz sposobów analizy uzyskanych z niej danych Dariusz Wojakowski AKADEMIA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Informacja multimedialna w bibliotece
Nowe zasady dotyczące kont użytkowników systemu VTLS/VIRTUA.
Oczekiwania użytkowników książek elektronicznych.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Piotr Knaś, Małopolski Instytut Kultury
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Metody badawcze w socjologii
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
ANALIZA FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEK ZAŁOŻENIA PROJEKTU AFB
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Jakość i parametry procesu kształcenia
SPECYFIKA PRACY BIBLIOTEKARZA UCZELNI ARTYSTYCZNEJ W OPINII CZYTELNIKÓW – PRACOWNIK MERYTORYCZNY, DORADCA CZY PRZYJACIEL? mgr Sławomir Sobczyk Biblioteka.
Zbiory biblioteczne W bibliotekach gromadzone są różnorodne zbiory, między innymi: książki, filmy na kasetach VHS oraz DVD, różne programy multimedialne,
R24 Maksimum korzyści z rezerwacji online
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA, dr inż. DARIUSZ NIEĆ
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA BIBLIOTEKARZY
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
III SPOTKANIE EKSPERCKIE
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Instytut Statystyki i Demografii
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
E-pytanie, e-odpowiedź... czyli jakich badań potrzebują biblioteki przyszłości? Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademia.
Kilka zasad korzystania z ICIM
Szkolne Centrum Informacyjne Biblioteka Szkolna
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Projekt edukacyjny pt. „Czy możemy czuć się bezpieczni w Internecie”
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
Ewa Migaczewska i Tomasz Masłyk
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
W sieci dla dzieci. Problemy udostępniania cyfrowych zasobów kultury młodym i najmłodszym użytkownikom Dorota Grabowska, Małgorzata Kisilowska Instytut.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 Biblioteka Politechniki Krakowskiej SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 (stan na 31 grudnia 2014 r.)
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Tworzenie profilu użytkownika przeglądarki LMN na podstawie sposobu korzystania z map analogowych przez osoby pełniące różne funkcje w nadleśnictwie Andrzej.
TROCHĘ STATYSTYKI...… I NIE TYLKO. Dane dotyczą osób powyżej 60 roku życia. Liczba tych czytelników stale wzrasta. W 2010 roku było ich W 2014.
w podnoszeniu kompetencji w zakresie zarządzania
Zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w badaniu satysfakcji
Bezpieczny internet – analiza ankiety dla rodziców
Zapis prezentacji:

O pożytkach z badań satysfakcji użytkowników biblioteki Omówienie ankiety SPB oraz sposobów analizy uzyskanych z niej danych Dariusz Wojakowski AKADEMIA GÓRNICZO-HUTNICZA w KRAKOWIE Wydział Humanistyczny

Kulturowy kontekst badania satysfakcji użytkowników

Kulturowy kontekst badania satysfakcji użytkowników Po co nam badanie satysfakcji użytkowników? Takie są wymagania prawno-administracyjne. Brak badań może spowodować ograniczenie finansowania, kary administracyjne. Badania służą do kontroli tego, jak pracuje biblioteka. Badania są jednym z elementów oceny pracy placówki przez zwierzchników. Taki sposób myślenia powoduje, że badanie jest narzędziem kontroli pracowników i źródłem zagrożenia. W jego kontekście prawdopodobnie żadna metoda poznania opinii użytkowników nie przyczyni się do poprawy jakości pracy biblioteki.

Kulturowy kontekst badania satysfakcji użytkowników Badanie umożliwia użytkownikom biblioteki partycypację w budowaniu standardów jej pracy. Wyniki badań są źródłem nowej wiedzy o bibliotece i jej pracy, którą mogą wykorzystać zarówno jej władze, jak i poszczególni pracownicy. Badania wskazują te obszary działalności biblioteki, które cechuje wysoka jakość pracy. Badania inspirują do podnoszenia jakości pracy. Takie spojrzenie na prowadzone badania odwołuje się do zachodnioeuropejskiej tradycji monitorowania jakości pracy. Wprowadza ono efekt wartości dodanej, gdyż przyjęcie tej perspektywy implikuje korzyści dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w badanie satysfakcji użytkowników.

Kwestionariusz ankiety SBP

Czego można się dowiedzieć z ankiety o bibliotece i jej użytkownikach? Ankieta dostarcza nam danych, które pozwalają na: Poznanie struktury społeczno-demograficznej użytkowników. Poznanie sposobów korzystania przez użytkowników z usług biblioteki (w tym związku tych sposobów z cechami społecznymi użytkowników) Poznanie stopnia satysfakcji użytkowników z usług biblioteki (w tym związku tej satysfakcji ze sposobami korzystania z biblioteki i cechami społecznymi użytkowników) Poznanie różnic w satysfakcji użytkowników w wymiarze synchronicznym (porównanie różnych typów placówek) i diachronicznym. Pozwala to na potraktowanie danych z ankiety jako wskaźnika opisującego jakość pracy biblioteki.

Poznanie struktury społeczno-demograficznej użytkowników Wiek/ status 13-15 16-19 20-24 25-44 45-60 >60 suma uczeń/st 1 1(1) 3 Pracujący 3(1) 2(1) 6 Nieprac. 5 Emeryt/r 4 15 Wiek/ status 13-15 16-19 20-24 25-44 45-60 >60 suma Student 5 Doktorant 3 Naucz. ak Inny 4 1 6 12 19

Poznanie sposobów korzystania przez użytkowników z usług biblioteki Ilość funkcji/ częstość odwiedzin <3 3 4 5 >5 suma Kilka x tyg 1 2 Kilka x mc Raz w mc rzadziej

Cechy społeczne a sposób korzystania z usług bibliotecznych Biblioteka publiczna A, N = 20. Można wyodrębnić dwie kategorie użytkowników: Osoby pracujące, przede wszystkim w wieku 25-44 (3/4), korzystające z biblioteki kilka razy w miesiącu lub częściej, wskazujące na 5 i więcej celów korzystania z biblioteki, w tym na korzystanie z Internetu i/lub zasobów elektronicznych. Osoby, które korzystają z biblioteki kilka razy w miesiącu lub rzadziej, na ogół powyżej 45 roku życia (55%), wskazujące z reguły cztery lub mniej celów odwiedzin biblioteki i nie korzystające z Internetu ani z zasobów elektronicznych.

Wpływ cech społecznych i sposobu korzystania z biblioteki na ocenę jej pracy Biblioteka publiczna A. I kategoria: ocena ogólna 4,8; ocena zbiorów drukowanych 4,25. II kategoria: ocena ogólna 4,9; ocena zbiorów drukowanych 3,66; warunki lokalowe/czytelność 4.0 Biblioteka publiczna B Osoby korzystające przede wszystkim ze zbiorów drukowanych, >45 lat: ocena ogólna 4,5, najniżej oceniona dostępność kopiarki 4.0. Osoby korzystające m.in. z Internetu i oferty kulturalnej, <45 lat: ocena ogólna 4,5, najniżej oceniona witryna internetowa 4,0.

Wpływ cech społecznych i sposobu korzystania z biblioteki na ocenę jej pracy Biblioteka pedagogiczna Osoby uczące się: ocena ogólna 4,2; ocena dopuszczalnej liczby wypożyczanych egzemplarzy 3,66 Nauczyciele i inni: ocena ogólna 5,0; ocena dopuszczalnej liczby wypożyczanych egzemplarzy 4,4 Najniższa ocena cząstkowa w pilotażu: 3,12 ocena dopuszczalnej liczby wypożyczanych egzemplarzy

Analiza porównawcza Ocena/ typ placówki Zbiory druk Ocena ogólna Kompetencje pracowników Zbiory druk Wydarzenia kulturalne Witryna internetowa Ocena ogólna Publiczna N 38 4,86 4,03 4,61 4,04 4,71 Pedagogiczna N 23 4,95 4,28 4,4 (n=5) 4,65 4,78 Akademicka N 30 4,72 3,79 4,0 (n=9) 4,2 4,47

Dziękuje za uwagę