Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA Opracowali: Monika Jurczak – Tartak
Advertisements

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Dojrzałość szkolna dziecka
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Fazy odziaływania na dziecko trudne
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA I ZESPÓŁ ADHD
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Lekozależność autorzy prezentacji: Daniel Kwaśniewicz Michalina Hojnacka Monika Matuszak Patryk Duda UCZNIOWIE KLASY III B.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Szkodliwość hałasu w szkole
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
 Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi
Zapis prezentacji:

Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ? SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ? 1

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE „Nadpobudliwość psychoruchowa to zaburzenie dynamiki procesów nerwowych, które charakteryzuje znaczna przewaga procesu pobudzenia nad procesem hamowania.” 2

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Przyczyny nadpobudliwości: - słabość procesów nerwowych, - zachwianie ich równowagi, - zakłócenie ruchliwości tych procesów, - wystąpienie czynnika uszkadzającego ośrodkowy układ nerwowy w życiu płodowym i podczas porodu, - uszkodzenia układu nerwowego przez upadki, choroby zakaźne, ciężkie choroby, 3

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Przyczyny nadpobudliwości: - niespokojna atmosfera w domu, - niekonsekwencja w wychowaniu, niekonwencjonalne wychowanie, - trudności ekonomiczne, - brak czasu dla dziecka, - grupy rówieśnicze. 4

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Nadpobudliwość może przejawiać się w trzech sferach: ruchowej, poznawczej, emocjonalnej. 5

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Typowe objawy nadpobudliwości w sferze ruchowej : wzmożona ekspansja ruchowa i niepokój ruchowy. ruchliwość, - bieganie, - skakanie, - krzyk, - niezręczność, - brak dokładności, precyzji. - częste wiercenie i kręcenie się. 6

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Typowe objawy nadpobudliwości w sferze poznawczej : brak możliwości skupienia się na jednej rzeczy, ciągłe rozproszenie, odwracanie się, rozmowa z kolegami, nie słucha co się dzieje, zwraca uwagę na każdy szmer, zaburzenie koncentracji, wzmożona wyobraźnia. 7

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Typowe objawy nadpobudliwości w sferze emocjonalnej : zwiększona wrażliwość na działające bodźce konfliktowość, trudności w przystosowaniu się do wymagań szkolnych, obrażanie się, drażliwość, agresja, łatwość w przechodzeniu od płaczu do śmiechu, lękliwość. 8

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Dziesięć podstawowych próśb dziecka nadpobudliwego: 1. Pomóż mi skupić się na jednej czynności. 2. Chcę wiedzieć, co się zdarzy za chwilę. 3. Poczekaj na mnie, pozwól mi się zastanowić. 4. Jestem w kropce, nie potrafię tego zrobić, pokaż mi wyjście z tej sytuacji. 5. Chciałbym od razu wiedzieć, czy to, co robię, jest zrobione dobrze. 9

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Dziesięć podstawowych próśb dziecka nadpobudliwego: 6. Dawaj mi tylko jedno polecenie naraz. 7. Przypomnij mi, żebym się zatrzymał i pomyślał. 8. Dawaj mi małe zadania do wykonania, kiedy cel jest daleko gubię się. 9. Chwal mnie choć raz dziennie, bardzo tego potrzebuję. 10. Wiem, że potrafię być męczący, ale czuję, ze rosnę, kiedy okazujesz mi, jak mnie kochasz !? 10

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Standardy postępowania z dziećmi z objawami nadpobudliwości psychoruchowej Organizuj dzieciom środowisko zewnętrzne, Dziecko nadpobudliwe potrzebuje więcej zrozumienia , tolerancji i cierpliwości ze strony dorosłych, Wprowadzaj porządek i rutynę, Ograniczaj bodźce, Mów jasno i wyraźnie, Staraj się planować, Przewiduj za dziecko wydarzenia, Zadbaj o miejsce pracy dziecka, 11

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Standardy postępowania z dziećmi z objawami nadpobudliwości psychoruchowej Kąpiel jako doskonały moment do relaksu i wyciszenia, Staraj się interweniować w sytuacjach konfliktowych, Staraj się dostosować tempo pracy i zabawy do możliwości psychofizycznych dziecka, Zapewnij dziecku specjalistyczną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, Daj dziecku szansę wypowiadania się, Staraj się budzić zainteresowania dziecka, 12

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Standardy postępowania z dziećmi z objawami nadpobudliwości psychoruchowej Bądź elastycznym rodzicem, Nie obwiniaj się, Ucz się skutecznych metod radzenia sobie w trudnych sytuacjach, Staraj się konfrontować dziecko z konsekwencjami swoich zachowań, Staraj się współpracować ze szkołą, Możesz, po konsultacji z lekarzem podawać leki, Baw się razem z dzieckiem, 13

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE Standardy postępowania z dziećmi z objawami nadpobudliwości psychoruchowej Przypominaj dziecku o pewnych obowiązkach, Podsuwaj dziecku rozwiązania alternatywne. 14

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE W terapii nadpobudliwości psychoruchowej możemy wyróżnić następujące grupy działań: psychoedukacja: poradnictwo dla rodziców i nauczycieli, modyfikowanie postaw rodzicielskich, psychoterapia indywidualna; zmiana metod wychowawczych: pozytywne wzmocnienie, zwracanie uwagi na dziecko nie tylko w sytuacjach, gdy jest niegrzeczne, angażowanie dziecka w drobne prace domowe i życie rodziny, poświęcanie dziecku więcej czasu, terapia w grupie rówieśników, terapia rodzin; 15

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE W terapii nadpobudliwości psychoruchowej możemy wyróżnić następujące grupy działań: dostosowanie metod nauczania do możliwości dziecka: częste przerwy w pracy dostosowane do czasu możliwej pełnej koncentracji, posadzenie dziecka z nadpobudliwością w pierwszej ławce, uporządkowanie miejsca pracy, angażowanie dziecka w działania ruchowe, gdy tylko to jest możliwe, tworzenie specjalnych i indywidualnych programów edukacyjnych; farmakoterapia – stosowanie leków pod kontrolą lekarza. 16

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY w DĘBLINIE DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracowała: Jolanta Kutera 17