Historia bankowości internetowej
Kilka faktów… Rozwój bankowości elektronicznej, podobnie jak Internetu nastąpił w Stanach Zjednoczonych w XII 1994 roku kiedy to LA Jolla Bank FSB z Kalifornii po raz pierwszy umożliwił dokonywanie transakcji przez sieć internet. 18 X 1995 Security First Network Bank z Atlanty rozpoczął świadczenie usług bankowych przez internet stając się pierwszym bankiem wirtualnym na świecie.
Kilka faktów… W Europie do najbardziej zaawansowanych w tym czasie można było zaliczyć bankowość skandynawską, głównie fińską i szwedzką ( Merita Nordbanken i SEB) W 2000 roku w Stanach Zjednoczonych funkcjonowało już 27 banków wyłącznie internetowych, które nie posiadały własnych placówek. Rozwój bankowości internetowej w pozostałych częsciach świata również był znaczący i na przełomie 7 lat (1995-2002) do 3000 wzrosła liczba instytucji finansowych posiadających bankowość internetową. Szacuje się, że do końca 2005 r. liczba elektronicznych banków na świecie podwoi się.
Kilka faktów… W Polsce od 1989 r. nastąpiły ogromne zmiany w bankowości. Banki rozpoczęły konkurować między sobą na rynku. Coraz częściej na wybór banku przez klienta ma wpływ możliwość dokonywania operacji na rynku przez Internet. 14 X 1998 roku Powszechny Bank Gospodarczy z Łodzi (obecnie należący do Pekao S.A.) uruchomił pierwszy wirtualny oddział dla klientów indywidualnych i małych przedsiębiorstw. Od listopada 1999 po wcześniejszym połączeniu z Centrum Bankowych Usług Telefonicznych działa jako Centrum Bankowości Elektronicznej TELEPEKAO 24 27 listopada 2000 roku rozpoczął swoją działalność pierwszy bank wirtualny w Polsce – mBank, pozyskując w ciągu roku ponad 100 000 klientów. Źródło: raport e-banking; javatech
Procent banków w poszczególnych krajach świadczących usługi za pośrednictwem internetu Źródło: Rzeczpospolita
Liderzy bankowości internetowej w Europie (w mln użytkowników) Źródło: raport Javatech, www. Javatech.com.pl
Uwarunkowania rozwoju bankowości elektronicznej Sukces technologii internetowych zapewnił podatny grunt dla rozwoju e – bankowości. Internet, coraz bardziej zaawansowane technologie informatyczne i telekomunikacyjne doprowadziły do wielkiej transformacji bankowej. Klient stał się bardziej wymagający. Oszczędność czasu i wygoda zaczęły górować na liście życzeń podczas szukania banku, w którym chciałby ulokować swoje pieniądze.
Internet – sprawcza siły rewolucji Jak podaje raport IAB Internet jest najszybciej rozwijającym się medium na świecie. W roku 2004 dostęp do Internetu miało 813 mln osób na świecie. Liderami Internetu w skali globalnej są Szwecja (74 proc. Internautów) i Holandia (66 proc.). W Polsce w okresie od grudnia 2003 do grudnia 2004 przybyło ponad milion nowych Internautów. W tej chwili dostęp do Internetu posiada w naszym kraju 23,5 proc. osób. IAB szacuje, że w 2005 roku przekroczony zostanie kolejny psychologiczny próg liczebności Internautów. Źródło: raport IAB „Internet 2004. Polska, Europa I świat”
Wdrażanie e - bankowości 10 milionów dolarów – to średni koszt stworzenia i uruchomienia bankowego serwisu internetowego. Obejmuje koszt sprzętu, oprogramowania, szkolenia obsługi. To suma porównywalna do tej, jaka jest potrzebna, by otworzyć jedną tradycyjną filię banku. W Polsce jednak sumy te są niższe, np. projekt Volkswagen Bank Direct zamknął się w sumie 6 – 7 mln złotych. Źródło: www.bankier.pl
Rodzaje bankowości internetowej Banki tradycyjne dodatkowo tworzące swoje serwisy internetowe oferując usługi bankowe przez Internet Dostęp do konta przez internet jest alternatywnym kanałem dostępu Banki wirtualne, tylko i wyłącznie internetowe (w Polsce mBank, Volkswagen Bank Direct, Inteligo) Nie posiadają tradycyjnych placówek Brak bezpośredniego kontaktu klienta z bankiem Wspomagane przez serwis telefoniczny, sieć bankomatów
Zasadnicze koncepcje bankowości wirtualnej Korzystanie z wysoko rozwiniętych technologii informacyjnych, komunikacyjnych, informatycznych Inne miejsce spotkań banku z klientami – marmurowe oddziały zastąpione przez internet Optymalne wspieranie klienta nadrzędnym celem banku
Nowe usługi oferowane przez e - banking Oprócz tradycyjnych produktów i usług banki wirtualne oferują nowe rozwiązania dostosowując się do wymagań klientów: Usługi maklerskie (w mBanku e – makler) Usługi ubezpieczeniowe Doradztwo on – line E – cash Elektroniczne pośrednictwo Interaktywna telewizja cyfrowa Systemy wideokonferencji Elektroniczne systemy fakturowania Wirtualne karty bankowe
Zalety i wady bankowości internetowej Umożliwia wgląd w aktualny stan rachunków bankowych przez 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku Zlecenia realizowane są w czasie rzeczywistym Oszczędza czas, pieniądze; nie wymaga osobistego odwiedzania oddziału bankowego Eliminuje zagrożenia związane z dokonywaniem transakcji metodami tradycyjnymi (kradzież gotówki, innych papierów wartościowych czy dokumentów bankowych) Lepiej dostosowuje się do indywidualnych potrzeb klienta Rezygnacja z tworzenia oddziałów bankowych umożliwia stworzenie niezwykle korzystnej oferty dla klienta możliwość wglądu w aktualny stan ich rachunków bankowych o każdej porze; szybsza realizacja zleceń; oszczędność czasu i pieniędzy związana z koniecznością osobistego odwiedzania oddziału bankowego; oszczędność czasu i pieniędzy związana z koniecznością ręcznego wypełniania dokumentów i zleceń bankowych; eliminacja zagrożeń związanych z dokonywaniem transakcji metodami tradycyjnymi, takich jak np. kradzież gotówki czy innych papierów wartościowych i dokumentów bankowych; oszczędności związane z ograniczeniem konieczności zapewnienia bezpieczeństwa fizycznego. WADY Ograniczony dostęp ze względu na wciąż niski stopień penetracji internetu w Polsce Ograniczenia związane z brakiem innowacyjnych rozwiązań technologicznych takich jak honorowanie podpisu elektronicznego (w przypadku otrzymania np.. Kredytu hipotecznego konieczne jest spotkanie się z agentem bankowym) Brak możliwości kontaktu osobistego (mbank jednak wychodzi naprzeciw wymaganiom klientów –tworzy mKioski, gdzie przedstawiciele bankowi służą klientom pomocą)
Pozostałe banki wirtualne w Polsce (oprócz mBanku) Inteligo Powstało w maju 2001 roku jako wspólne przedsięwzięcie Inteligo Financial Services i niemieckiego banku Bankgesellschaft Berlin AG. We wrześniu 2002 zostało przejęte przez PKO BP. Obecnie PKO BP obsługuje 418 tys. Klientów posiadających konto Inteligo. Bank oferuje m.in. usługę Email – Money umożliwiającą przelewanie pieniędzy za pomocą poczty elektronicznej. Nie trzeba pamiętać numeru rachunku bankowego – wystarczy znać e – mail odbiorcy.
Pozostałe banki wirtualne w Polsce (oprócz mBanku) Volkswagen Bank Direct Rozpoczął swoją działalność 2 kwietnia 2001 roku jako wirtualne ramię Volkswagen Bank Polska. W marcu 2003 wprowadził nową usługę – BIZNESbanking pozwalającą na zarządzanie wieloma operacjami jednocześnie, elastyczną konfigurację uprawnień dla poszczególnych pracowników, integrację z dowolnym systemem księgowo – finansowym funkcjonującym w firmie. Kolejna usługa umożliwia aktywne inwestowanie na rynku funduszy inwestycyjnych, co jednak jest coraz bardziej popularną ofertą innych banków (w mBanku Supermarket Funduszy Inwestycyjnych)
Prognozy W roku 2007 z usług bankowości elektronicznej w Europie będzie korzystać około 103 mln osób, co ma stanowić 51 % internautów na świecie (podaje Jupiter Research) Do końca roku 2005 48% Europejczyków zamieni swoje konta osobiste na wirtualne. Liczba ta będzie się zwiększać, żeby w 2007 roku osiągnąć wartość 51 %