Historia bankowości internetowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych przez Internet w Polsce
Bankowość elektroniczna
1.
niemiecki z ekonomią w tle
Rozwój e-commerce/m-commerce i płatności on-line.
EBPP - nowy trend na rynku
Dla każdego ucznia i studenta w wieku od 18 do 26 lat oferujemy
Wyobraź sobie, że pracujesz w jednej z największych i najbardziej szanowanych firm na świecie, zatrudniającej ponad 300,000 osób w ponad 100 krajach. W.
Najlepsze miejsce do kupowania funduszy inwestycyjnych
Banki wirtulne PRZYGOTOWAŁA Marta Papiernik.
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
Gminne Centrum Informacji w Stoczku ul. Armii Krajowej Stoczek tel. (25)
Źródło: NBP.
© SkyCash | VI KONFERENCJA SEPA | Warszawa, 8 maja 2009 r. © SkyCash | VI KONFERENCJA SEPA | Warszawa, 8 maja 2009 r. ©
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
BANKOWOŚĆ ELEKTRONICZNA
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
1 Werbespot. AWD CEE Controller Tagung 29./30. Juni 2006 POŚREDNICTWO UBEZPIECZENIOWE KIERUNKI ROZWOJU, AKTUALNE PROBLEMY POŚREDNICTWO UBEZPIECZENIOWE.
Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej w Banku Pekao
Seminarium Bank w komórce Warszawa 16 lipca 2002.
Koncepcja mBanku Naszym marzeniem było stworzenie oferty zmieniającej całkowicie standardy w ofercie dla klientów indywidualnych. Ludzi, którzy nie chcą.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Prezes Zarządu eCard S.A.
Gwarancje i poręczenia BGK w ramach programów rządowych
1. 2 Warszawa, czerwiec 2010 Płatności bezstykowe w opinii bankowców i klientów banków Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik.
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Oferta dla Klientów indywidualnych
Wybrane banki w Polsce.
Dlaczego rachunek Nordea Spektrum ?
Udział grup inwestorów w obrotach giełdowych – rok 2003 Warszawa,
Nasz Bank, Twój Zysk. Nasz Bank to solidny Bank, który oferuje: Najbardziej korzystne kredyty na rynku Konta dopasowane do indywidualnych potrzeb Największy.
Dlaczego banki podążają za rewolucją technologiczną? Janusz Mieloszyk, mBank Rewolucja w finansach, 29 maja 2012 r.
Dominik Matuzewicz Bogdan Grabczyk Monster Worldwide Polska
Centrum Oszczędzania MultiBanku
Bankowość Mobilna.
Bankowość internetowa bez kompromisów i dla każdego.
BANKOWOŚĆ DLA MŁODZIEŻY
dr Michał Macierzyński Biuro Innowacji, PKO Bank Polski
Sage w Polsce Prezentacja firmowa kwiecień 2010.
Monika Hanus Payback Sp. z o.o.
Bankowość Internetowa w P-SFUK
Warszawa, 28 lutego 2012 Bank Pekao SA Bank Pekao SA – wspiera wzrost ubankowienia Współpraca Banku Pekao SA i ZUS w zakresie obsługi emerytów i rencistów.
Konwerter baz danych kontrahentów formatów VideoTel i Millenet
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Dostęp do własnego konta przez 24h na dobę bezpieczne miejsce do przechowywania zaoszczędzonych pieniędzy darmowa karta płatnicza (możliwość dokonywania.
KARTY BANKOWE.
Grupa BRE Banku Szlifujemy diamenty. 2 KRYZYS ? KRY.
Konto oszczędnościowe
Ogólnokrajowa karta miejska
Systemy IPTV 2008 © Cyfrowe Systemy Telekomunikacyjne Sp. z o.o. Efektywna komunikacja ze światem.
Pieniądz Elektroniczny
Spotkanie Centrum Poczty i Postdata S.A.
Oferta kont i kredytów gotówkowych
LEKCJA 1 WYKLUCZENIE FINANSOWE. JAK NIE ZATRZASNĄĆ SOBIE DRZWI?
Akademia Oszczędzania Oszczędności i Inwestycje
Banki i ich rola w gospodarce
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Współczesny bank – partner dla MSP
Historia Grupy Asseco Rozpoczęcie działalności.
NBB National Business Brokers jest międzynarodową siecią brokerów biznesowych i konsultantów działającą na całym świecie. Doradzamy w przedsięwzięciach.
Bankowość elektroniczna
Metody komunikacji dawniej i dziś
Urządzenia do obsługi kart
Specyficzne funkcje banku. Bankiem nazywamy bank komercyjny (depozytowo-kredytowy), który: jest samodzielną jednostką organizacyjną; określa na podstawie.
Bank zmieniającego się świata
Nowoczesne usługi dla firm z sektora MSP sposobem na oszczędność
Zapis prezentacji:

Historia bankowości internetowej

Kilka faktów… Rozwój bankowości elektronicznej, podobnie jak Internetu nastąpił w Stanach Zjednoczonych w XII 1994 roku kiedy to LA Jolla Bank FSB z Kalifornii po raz pierwszy umożliwił dokonywanie transakcji przez sieć internet. 18 X 1995 Security First Network Bank z Atlanty rozpoczął świadczenie usług bankowych przez internet stając się pierwszym bankiem wirtualnym na świecie.

Kilka faktów… W Europie do najbardziej zaawansowanych w tym czasie można było zaliczyć bankowość skandynawską, głównie fińską i szwedzką ( Merita Nordbanken i SEB) W 2000 roku w Stanach Zjednoczonych funkcjonowało już 27 banków wyłącznie internetowych, które nie posiadały własnych placówek. Rozwój bankowości internetowej w pozostałych częsciach świata również był znaczący i na przełomie 7 lat (1995-2002) do 3000 wzrosła liczba instytucji finansowych posiadających bankowość internetową. Szacuje się, że do końca 2005 r. liczba elektronicznych banków na świecie podwoi się.

Kilka faktów… W Polsce od 1989 r. nastąpiły ogromne zmiany w bankowości. Banki rozpoczęły konkurować między sobą na rynku. Coraz częściej na wybór banku przez klienta ma wpływ możliwość dokonywania operacji na rynku przez Internet. 14 X 1998 roku Powszechny Bank Gospodarczy z Łodzi (obecnie należący do Pekao S.A.) uruchomił pierwszy wirtualny oddział dla klientów indywidualnych i małych przedsiębiorstw. Od listopada 1999 po wcześniejszym połączeniu z Centrum Bankowych Usług Telefonicznych działa jako Centrum Bankowości Elektronicznej TELEPEKAO 24 27 listopada 2000 roku rozpoczął swoją działalność pierwszy bank wirtualny w Polsce – mBank, pozyskując w ciągu roku ponad 100 000 klientów. Źródło: raport e-banking; javatech

Procent banków w poszczególnych krajach świadczących usługi za pośrednictwem internetu Źródło: Rzeczpospolita

Liderzy bankowości internetowej w Europie (w mln użytkowników) Źródło: raport Javatech, www. Javatech.com.pl

Uwarunkowania rozwoju bankowości elektronicznej Sukces technologii internetowych zapewnił podatny grunt dla rozwoju e – bankowości. Internet, coraz bardziej zaawansowane technologie informatyczne i telekomunikacyjne doprowadziły do wielkiej transformacji bankowej. Klient stał się bardziej wymagający. Oszczędność czasu i wygoda zaczęły górować na liście życzeń podczas szukania banku, w którym chciałby ulokować swoje pieniądze.

Internet – sprawcza siły rewolucji Jak podaje raport IAB Internet jest najszybciej rozwijającym się medium na świecie. W roku 2004 dostęp do Internetu miało 813 mln osób na świecie. Liderami Internetu w skali globalnej są Szwecja (74 proc. Internautów) i Holandia (66 proc.). W Polsce w okresie od grudnia 2003 do grudnia 2004 przybyło ponad milion nowych Internautów. W tej chwili dostęp do Internetu posiada w naszym kraju 23,5 proc. osób. IAB szacuje, że w 2005 roku przekroczony zostanie kolejny psychologiczny próg liczebności Internautów. Źródło: raport IAB „Internet 2004. Polska, Europa I świat”

Wdrażanie e - bankowości 10 milionów dolarów – to średni koszt stworzenia i uruchomienia bankowego serwisu internetowego. Obejmuje koszt sprzętu, oprogramowania, szkolenia obsługi. To suma porównywalna do tej, jaka jest potrzebna, by otworzyć jedną tradycyjną filię banku. W Polsce jednak sumy te są niższe, np. projekt Volkswagen Bank Direct zamknął się w sumie 6 – 7 mln złotych. Źródło: www.bankier.pl

Rodzaje bankowości internetowej Banki tradycyjne dodatkowo tworzące swoje serwisy internetowe oferując usługi bankowe przez Internet Dostęp do konta przez internet jest alternatywnym kanałem dostępu Banki wirtualne, tylko i wyłącznie internetowe (w Polsce mBank, Volkswagen Bank Direct, Inteligo) Nie posiadają tradycyjnych placówek Brak bezpośredniego kontaktu klienta z bankiem Wspomagane przez serwis telefoniczny, sieć bankomatów

Zasadnicze koncepcje bankowości wirtualnej Korzystanie z wysoko rozwiniętych technologii informacyjnych, komunikacyjnych, informatycznych Inne miejsce spotkań banku z klientami – marmurowe oddziały zastąpione przez internet Optymalne wspieranie klienta nadrzędnym celem banku

Nowe usługi oferowane przez e - banking Oprócz tradycyjnych produktów i usług banki wirtualne oferują nowe rozwiązania dostosowując się do wymagań klientów: Usługi maklerskie (w mBanku e – makler) Usługi ubezpieczeniowe Doradztwo on – line E – cash Elektroniczne pośrednictwo Interaktywna telewizja cyfrowa Systemy wideokonferencji Elektroniczne systemy fakturowania Wirtualne karty bankowe

Zalety i wady bankowości internetowej Umożliwia wgląd w aktualny stan rachunków bankowych przez 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku Zlecenia realizowane są w czasie rzeczywistym Oszczędza czas, pieniądze; nie wymaga osobistego odwiedzania oddziału bankowego Eliminuje zagrożenia związane z dokonywaniem transakcji metodami tradycyjnymi (kradzież gotówki, innych papierów wartościowych czy dokumentów bankowych) Lepiej dostosowuje się do indywidualnych potrzeb klienta Rezygnacja z tworzenia oddziałów bankowych umożliwia stworzenie niezwykle korzystnej oferty dla klienta możliwość wglądu w aktualny stan ich rachunków bankowych o każdej porze; szybsza realizacja zleceń; oszczędność czasu i pieniędzy związana z koniecznością osobistego odwiedzania oddziału bankowego; oszczędność czasu i pieniędzy związana z koniecznością ręcznego wypełniania dokumentów i zleceń bankowych; eliminacja zagrożeń związanych z dokonywaniem transakcji metodami tradycyjnymi, takich jak np. kradzież gotówki czy innych papierów wartościowych i dokumentów bankowych; oszczędności związane z ograniczeniem konieczności zapewnienia bezpieczeństwa fizycznego. WADY Ograniczony dostęp ze względu na wciąż niski stopień penetracji internetu w Polsce Ograniczenia związane z brakiem innowacyjnych rozwiązań technologicznych takich jak honorowanie podpisu elektronicznego (w przypadku otrzymania np.. Kredytu hipotecznego konieczne jest spotkanie się z agentem bankowym) Brak możliwości kontaktu osobistego (mbank jednak wychodzi naprzeciw wymaganiom klientów –tworzy mKioski, gdzie przedstawiciele bankowi służą klientom pomocą)

Pozostałe banki wirtualne w Polsce (oprócz mBanku) Inteligo Powstało w maju 2001 roku jako wspólne przedsięwzięcie Inteligo Financial Services i niemieckiego banku Bankgesellschaft Berlin AG. We wrześniu 2002 zostało przejęte przez PKO BP. Obecnie PKO BP obsługuje 418 tys. Klientów posiadających konto Inteligo. Bank oferuje m.in. usługę Email – Money umożliwiającą przelewanie pieniędzy za pomocą poczty elektronicznej. Nie trzeba pamiętać numeru rachunku bankowego – wystarczy znać e – mail odbiorcy.

Pozostałe banki wirtualne w Polsce (oprócz mBanku) Volkswagen Bank Direct Rozpoczął swoją działalność 2 kwietnia 2001 roku jako wirtualne ramię Volkswagen Bank Polska. W marcu 2003 wprowadził nową usługę – BIZNESbanking pozwalającą na zarządzanie wieloma operacjami jednocześnie, elastyczną konfigurację uprawnień dla poszczególnych pracowników, integrację z dowolnym systemem księgowo – finansowym funkcjonującym w firmie. Kolejna usługa umożliwia aktywne inwestowanie na rynku funduszy inwestycyjnych, co jednak jest coraz bardziej popularną ofertą innych banków (w mBanku Supermarket Funduszy Inwestycyjnych)

Prognozy W roku 2007 z usług bankowości elektronicznej w Europie będzie korzystać około 103 mln osób, co ma stanowić 51 % internautów na świecie (podaje Jupiter Research) Do końca roku 2005 48% Europejczyków zamieni swoje konta osobiste na wirtualne. Liczba ta będzie się zwiększać, żeby w 2007 roku osiągnąć wartość 51 %