czyli jak wrócić do wysokiej skuteczności i radości uczenia (się).

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Jak pomóc dziecku w nauce?
uczyć się języka angielskiego
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Sprawdzian także dla rodziców
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
"Zapomnij o zapominaniu!"
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
ul. Kolejowa 17/25 Ostrów Wielkopolski tel Łączymy naukę z zabawą. Zapamiętujemy 10% z tego, co usłyszeliśmy, 20% z tego, co zobaczyliśmy.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Jak uczyć się skutecznie?
Stres przed sprawdzianem
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Metody sprawnego uczenia się.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Program Szkoła z klasą 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi zgłosiła swój udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Motywacja do nauki. na początek nowego roku szkolnego.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Sportowy Okrągły Stół – debata na temat udoskonalania zajęć sportowych w szkole 12 listopada 2015.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Kurs - OK zeszyt.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
Rola opiekuna praktyk, jako MENTORA dla studenta- praktykanta.
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Pomysł na promocję książki.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Czytanie- kto teraz czyta?
Dlaczego warto czytać książki?
Dlaczego warto czytać książki?
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Dzień dobry! Mikołaj Lasek – Pan Wuefista. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w pracy z uczniem podczas zajęć WF.
Wszystko co robisz, możesz robić INACZEJ.
Zapis prezentacji:

czyli jak wrócić do wysokiej skuteczności i radości uczenia (się). New Mind Master. Lepsze myślenie. Lepsza pamięć. Lepsze życie. Uczenie się przez kreację. czyli jak wrócić do wysokiej skuteczności i radości uczenia (się).

Peter Drücker miał rację. Pytania, które należy zadawać sobie zawsze: 1. Co tak naprawdę robimy? 2. Dlaczego to robimy? 3. Po co? 4. Czy warto? 5. JAK MOŻNA INACZEJ?

Więc czy możemy dzisiaj uczyć się lepiej? INACZEJ? Czyli lepiej! Więc czy możemy dzisiaj uczyć się lepiej? Z o wiele większą szybkością i skutecznością, radością i w stylu „raz na zawsze”? Wrócić do tej zapomnianej sztuki?

Tak! Jeśli uczenie się będzie aktem KREACJI, nie konsumpcji. Co to znaczy?

Kreatywne uczenie się ma miejsce wtedy, kiedy: •w uczeniu się wykorzystasz śmielej świat własnej wyobraźni i siłę własnych skojarzeń (patrz dalej). •metodę „widzieć i kojarzyć” połączysz z wysoką motywacją, chęcią uczenia się. •do logiki uczenia się wprowadzisz obrazy, niezwykłe asocjacje i emocje. Żywe mocne skojarzenie powinno być niezwykłe, śmieszne, nawet absurdalne, bogate w dynamiczną akcję i z naszą obecnością (element pożądany chociaż niekonieczny). • będziesz uczył się CAŁYM mózgiem, wykorzystując potencjał i L i P. Diabeł jak zawsze leży w szczegółach. Popatrz, jak to wygląda w praktyce. Kilka przykładów:

nie trać życia na uczenie się!... Nie bądź głupi, nie trać życia na uczenie się!...

Skup się. Za kilka minut zobaczysz jak to działa. 7 Skup się. Za kilka minut zobaczysz jak to działa. Jak łatwo zapamiętuje się niecodzienne, niezwykłe obrazy i skojarzenia (akcję). Przykład pierwszy.

Tanzania – stolica Dodona. Zobacz: Tanzania = tańczy Ania Dodona = Doda – O.N.A. Skojarz: tańczy Ania – łapie ją za ręce Doda i razem oglądają koncert grupy O.N.A. Zamknij na chwilę oczy i zobacz to.

Burkina Faso - stolica Wagadugu Zobacz: (Psy) burki na faso (li) Waga w Bugu Skojarz: Burki leżą na fasoli, którą kładziesz na wagę i topisz w Bugu (burki wyją z żalu…) Zamknij na chwilę oczy i zobacz to.

Bitwa pod Chocimiem: Sobieski z Turkami, 1673. Zobacz: Sobieski – (piwo) Okocim - tuja – kamienie - Turcy Skojarz: Król Sobieski (zobacz go jakoś) popijając Okocim, schowany za tują rzuca kamieniami w Turków. Uwaga: to ważne - zachowaj tę „kolejność nonsensu”.... Zamknij na chwilę oczy i zobacz to.

molting (ang.) – linienie Zobacz: mole – tynk – zrzucanie skórki (włosów) Skojarz: mole siadają na tynku i zrzucają skórkę (linieją) Zamknij na chwilę oczy i zobacz to.

Zamknij na chwilę oczy i zobacz to. Koronacja Napoleona 1804 r. Zobacz: Nakładasz na głowę Napoleona koronę (katedra, tron na środku, organy grają….) – ser Skojarz: Spod korony Napoleona spływa po twarzy cesarza ser (taki jak z hamburgera) Zamknij na chwilę oczy i zobacz to.

Średni promień Ziemi: 6370 km Zobacz: kopiesz głęboką jamę, aż do środka Ziemie (promień) – kosy Skojarz: do tej głębokiej jamy wrzucasz kosy Zamknij na chwilę oczy i zobacz to.

Długość Nilu – 6671 km. Zobacz: Nil (duża woda, piramidy, palmy, pustynia, krokodyl) – jaja – koty. Skojarz: po rzece Nil płyną jaja (tysiąc, strusich) i z każdego (na drugiej „stopklatce) wylegają się miauczące koty. Zamknij na chwilę oczy i zobacz to.

東 Zobacz ten znak. Dla Japończyków to wschód. Jak byś to zapamiętał? Skojarz: Widzisz tu Meksykanina w sombrero, który czyta rozłożoną gazetę, stoi na jednej nodze i jest ubrany w sukienkę? Zamknij na chwilę oczy i zobacz to.

Popatrz jeszcze na tą liczbę przez chwilę. Odtworzysz ją z pamięci? 9479340946328872012 Odtworzysz ją z pamięci? Kiepski żart….

Barak Obama rozbraja miny w Afganistanie. A popatrz na to zdanie. Przeczytaj. Barak Obama rozbraja miny w Afganistanie. Powtórzysz? Chyba bez problemu. Na razie uwierz na słowo. W tym zdaniu tkwi cała poprzednia liczba. Wymienię ją teraz od tyłu. Sprawdź. Nie patrzę na ekran. 9479340946328872012

Dlaczego to wszystko nie jest takie proste Dlaczego to wszystko nie jest takie proste? Ściślej: dlaczego realizacja jest tak trudna? • Nikt nas tego nie uczy. Nie mamy w szkole przedmiotu pt. „Nowoczesne techniki pracy umysłowej”. • W WSP nie przygotowuje się nauczycieli do prowadzenia tego przedmiotu, nawet w formie zajęć fakultatywnych (lub pozaszkolnych).Nauczyciele tez nie wiedzą. • Samodzielna, instynktowna metoda prób i błędów często prowadzi do zniechęcenia i zaniechania. Dalej pozostaje kucie, stres i frustracja. Co można z tym zrobić? Jakiś pomysł?

Szczegóły www.eccehomo21.pl. Twórzmy społeczność ludzi uczących się INACZEJ. Organizujmy się sami (póki nie nastąpią oficjalne zmiany, nowe programy i konkretne rozwiązania). Pomysł: Szkolne Kluby MemoryLab. Nie trzeba dużo, aby je założyć i poprowadzić: • Opieka nauczyciela, zainteresowanego tematem • Na początek kilku uczniów, zdecydowanych poznać sekrety pamięci wyćwiczonej. • Miejsce, sala na samodzielne zajęcia. • Podstawowe materiały – książki, opracowania, zestawy, artykuły, umożliwiające planową naukę podstaw Accelerated Learning. • Konfrontacja „kadry” z głównymi wyzwaniami pamięciowymi z poszczególnych przedmiotów. • Promieniowanie nową wiedzą i metodami uczenia się na całe środowisko szkolne, poprzez nieco elitarną i atrakcyjną działalność klubową. Szczegóły www.eccehomo21.pl.

Pomocne są , już dostępne materiały. Polecam zestaw „HiMemory Pomocne są , już dostępne materiały. Polecam zestaw „HiMemory! Pięć minut dla pamięci”, przygotowany specjalnie dla Klubów MemoryLab

„Himemory! Pięć minut dla pamięci” Marek Szurawski „Himemory! Pięć minut dla pamięci” Autor prowadzi słuchacza przez kolejne etapy doskonalenia sztuki uczenia się, odsłaniając sekrety pamięci wyćwiczonej, pozwalające zamienić tradycyjne, na ogół żmudne uczenie się w pasjonującą , radosną i naprawdę skuteczną zabawę z umysłem i wyobraźnią. Poszczególne odcinki uzupełniają „myśli pod rozwagę”, pozwalające lepiej poznać samego siebie, swoje możliwości, osobowość, charakter i wybrane metody twórczego myślenia. Na zestaw składają się:

Tak. Ucz się i baw! To jest na każdą głowę. Twoją też!! „HiMemory! Pięć minut dla pamięci” • 120 minut treningu pamięci (2 płyty CD) w formie dwudziestu trzech 5 - minutowych gawędach- Pigułkach Wiedzy, z dużym ładunkiem humoru, elementami autorozwoju i twórczego myślenia, dla uczniów, studentów, nauczycieli i szkolnych Klubów MemoryLab. • płyta CD - pliki tekstowe z dodatkowymi komentarzami, zadaniami i ćwiczeniami, dla chcących pogłębić swoją wiedzę. • płyta DVD z krótkimi filmami o szybkiej poprawie pamięci (bez stosowania bardziej rozbudowanych technik pamięciowych) • mini-skrypt, ułatwiający opanowanie głównych wątków programowych. Tu m.in. AL-boratorium, ImagoLab, InspiroLab, zadania, ćwiczenia, wyzwania i podstawy autorozwoju Tak. Ucz się i baw! To jest na każdą głowę. Twoją też!!

Nauczycieli i opiekunów Klubów MemoryLab zapraszam na specjalne prezentacje: • program „HiMemory! Pięć minut dla pamięci”, przełożony na 3 - 5- minutowe sesje na wybranych lekcjach w ciągu roku szkolnego • program „Ucz się i baw!” w działalności klubowej. Kontakt: memar15@wp.pl, tel. 500 214 763

Siedem warunków zwiększania skuteczności uczenia się przez kreację: 1. Ucz się z wykorzystaniem synergicznie pracującego mózgu. Pobudzaj P! Chcesz więcej wiedzieć o mózgu? Pogadajmy przy tablicy. 2. Rozpoznaj własne strategie uczenia się. Własne „superzłącze”. 3. Wykorzystuj nowoczesne techniki pracy umysłowej; SzCz, NTP, AL (SIWA), MM, uczenie się „równoległe” i intuicyjne. 4. Ucz się w stanie relaksu (R-C i OLS). 5. Zadbaj o właściwe środowisko, sprzyjające twórczej pracy mózgu. Zewnętrzne i wewnętrzne. 6. Zadbaj i właściwie gospodaruj odpowiednimi zasobami: energią, czasem i „strukturą psychofizyczną” (walory osobowościowo-charakterologiczne – m.in. wytrwałość, cierpliwość, odwaga). 7. Stosuj techniki wspomagające (wyższa szkoła jazdy). MID, WKW, OMS.

Czego uczymy się najszybciej? Najszybciej wchodzi nam do głowy to: a. co chroni życie (i zdrowie). b. co ułatwia życie. c. co nas interesuje. d. co nas rozwija (zgodnie z instynktem życia i siłą automotywacji). e. co rozbawia.

Ciekawe: sam SPOSÓB (innego) uczenia się może być tak wciągający, tak pasjonujący, że nawet przedmiot uczenia się nie jest tak ważny jak to, JAK się uczę. Uczenie się w stanie FLOW (przepływu) potwierdza, że uczenie się jest stanem umysłu, a w uczeniu (się) najważniejsza jest METODA.

samokształcenie - fortunę Pamiętaj: tradycyjna edukacja zapewni Ci (tylko) przetrwanie, samokształcenie - fortunę

Mały sprawdzian? Zobacz, jak pamiętasz stosowne obrazy i skojarzenia. Będę pytał Cię o „kolejność nonsensu”. Przechodzę do tablicy.

Program minimum, po opanowaniu którego mało kto Ci jednak w Europie podskoczy: •Zasady posługiwania się wyobraźnią i „żywymi” skojarzeniami. •Praktyczne aspekty trzech głównych metod pamięciowych: ŁMS, ZMZ i TSZ. •Perfekcyjne opanowanie głównych systemów zakładek pamięci: zakładek osobistych, zakładek obrazkowych, zakładek alfabetycznych i zakładek liczbowych (GSP). •Mind Mapping •Czytanie „mądre” (zanim zaczniesz szybko). •Wykorzystanie wszystkich warunków większej skuteczności uczenia się.

Aha! Wiem teraz, że: •Istnieje świat uczenia się INACZEJ. •Przełożyć na obraz (pracę wyobraźni) można każdą informację. •Można połączyć ją „żywym” (tj. niezwykłym, niecodziennym, dynamicznym i śmiesznym) skojarzeniem z tym, co już wiemy, co zapamiętaliśmy wcześniej. •Takie uczenie się może być prawdziwie radosne, z minimalnym stresem i napięciem psychicznym. •Skuteczność metody „widzieć i kojarzyć” można zwiększyć, utrzymując motywację do nauki na możliwie wysokim poziomie. •Co będzie możliwe wtedy, kiedy stanę się INNYM człowiekiem, świadomym swoich ról, celów i planów życiowych. Pamiętaj: XXI wiek to czas MISTRZOSTWA OSOBISTEGO, przede wszystkim sukcesu wewnętrznego - podstawy wszystkich innych.

Trzy najważniejsze słowa dla sukcesu?

Wracaj do pracy ! Back to work!

Dwa najważniejsze słowa dla naprawdę wielkich sukcesów?

Zapieprzaj Mistrzu ! !

Dziękuję za uwagę! Pytania? memar15@wp.pl, www.eccehomo21.pl Q.B.F.F.F.S.