Współpracować z biurem tłumaczeń czy założyć własne? Autor: Krzysztof Przyłucki BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych Polskie Stowarzyszenie Biur Tłumaczeń krzysztof_przylucki@btinfo.pl Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
Program prezentacji MOTYWACJE MISJA I STRATEGIA MARKETING SPRZEDAŻ PRACOWNICY LOKAL SPRZĘT OPROGRAMOWANIE PRAWO FINANSE WNIOSKI Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
1. Motywacje DOŚĆ WYZYSKU! DOŚĆ TŁUMACZEŃ! CHCĘ BYĆ NIEZALEŻNY! CHCĘ BYĆ DUŻY! CHCĘ ROBIĆ CIEKAWE RZECZY Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
1. Motywacje DOŚĆ WYZYSKU! DOŚĆ TŁUMACZENIA! CHCĘ BYĆ NIEZALEŻNY! 4 DOŚĆ WYZYSKU! DOŚĆ TŁUMACZENIA! CHCĘ BYĆ NIEZALEŻNY! CHCĘ BYĆ DUŻY! CHCĘ ROBIĆ CIEKAWE RZECZY Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
2. Misja i strategia Misja - po co działamy? „Sprawiamy, że ludzie na całym świecie rozumieją dziedziny specjalistyczne: teleinformatykę, bankowość i prawo oraz mogą w pełni cieszyć się najnowszymi produktami i usługami niezależnie od języka i uwarunkowań kulturowych”. BTInfo Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
2. Misja i strategia Modele biznesowe MLV czy SLV Lokalizator: Moravia Specjalista: BTInfo Tłumaczenia przysięgłe: www.przysiegle.pl „Najtaniej”: tanietlumaczenia.pl, www.tanie-tlumaczenia.pl „Najszybciej”: www.szybkietlumaczenia.pl Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
Strategia Cele Priorytety Zadania 2. Misja i strategia Strategia Cele Priorytety Zadania Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
Budżet Cele Kanały Projekty Akcje Kreacja Realizacja 3. Marketing Budżet Cele Kanały Projekty Akcje Kreacja Realizacja Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
3. Marketing 9 Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
3. Marketing 10 Budżet: 17.800 PLN Cele: „Strategicznym celem jest upowszechnienie wizerunku BTInfo w grupach docelowych jako profesjonalnej, doświadczonej firmy tłumaczeniowej i lokalizacyjnej. Oprócz pozyskiwania klientów, silna marka ma ułatwić nawiązywanie kontaktów z partnerami za granicą, z tłumaczami i weryfikatorami oraz potencjalnymi inwestorami i bankami”. Kanały: Internet, media drukowane, tablice informacyjne, spotkania Projekty: nowe logo i materiały marketingowe Akcje: inauguracja nowego wizerunku Kreacja: Kotbury Realizacja: od stycznia do września 2008 Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
4. Sprzedaż Marketing ≠ Sprzedaż Grupy docelowe Decydenci Kanały dotarcia (mail, telefon, faks, spotkanie) Realizacja Monitoring i „follow-up” Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
5. Pracownicy Definicja stanowisk Wymagania - kogo potrzebuję Ogłoszenia rekrutacyjne (gdzie, jak, za ile) Spotkania Testy Wdrożenie Szkolenia Utrzymanie Ocena i egzekwowanie Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
Powierzchnia Standard Cena Usytuowanie, dojazd Parking 6. Lokal Powierzchnia Standard Cena Usytuowanie, dojazd Parking Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
Meble Komputery Sieć Telekomunikacja 7. Sprzęt Meble Komputery Sieć Telekomunikacja Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
8. Oprogramowanie Oprogramowanie biurowe (Office, przeglądarka WWW, klient poczty) Systemy CAT (SDL Trados, SDLX, IBM Translation Manager, Wordfast, MemoQ, Transit…) Zarządzanie terminologią (SDL Multiterm, Lingo, AnyLexic, Synaptica…) Zarządzanie projektami, workflow (SDL Synergy, Plunet Business Manager, XRTF, LTC Worx, Open Project…) Narzędzia lokalizacyjne (Catalyst, DejaVu, Passolo, HelpQA…) Kontrola jakości (QA Distiller, ErrorSpy, XBench…) Narzędzia pomocnicze (konwertery, grafika, DTP, systemy testujące, maszyny wirtualne, narzędzia programistyczne…) Zabezpieczenia (antywirus, IPS, zapora, kontrola dostępu, monitoring ruchu, certyfikaty…) Systemy księgowe i bankowe Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
9. Prawo Prawo pracy: umowy, nadgodziny, BHP, PIP, straż pożarna… Współpraca z tłumaczami: umowy o zachowaniu poufności, prawa autorskie, umowy o współpracy, podatki Współpraca z klientami: umowy o zachowaniu poufności, prawa autorskie, umowy o współpracy, reklamacje i odszkodowania, prawo międzynarodowe Normy i certyfikaty Urząd Patentowy (znak towarowy, ew. patenty) Domeny internetowe Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Naciągacze Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
10. Finanse Budżetowanie Polityka cenowa; rabaty Księgowanie i monitorowanie Windykacja Zarządzanie środkami pieniężnymi Lokaty Kredyty Waluty (przewalutowanie, opcje, transakcje forward) Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
Wnioski BIURO TŁUMACZEŃ ≠ TŁUMACZENIA Zrozumieć swoje motywacje: czy tego chcę? Zrozumieć swoje mocne i słabe strony: czy potrafię? Ocenić szanse i zagrożenia: czy mi się uda? Podjąć MĘSKĄ DECYZJĘ KONSEKWENTNIE realizować plan Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009
Dyskusja krzysztof_przylucki@btinfo.pl www.btinfo.pl 19 Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce - 2009 Wrocław 28-29.03.2009