Włączanie a edukacja niepełnosprawnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Zasady konstruowania programów projakościowych
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
„Dzieci i młodzież niepełnosprawna w rzeczywistości edukacyjnej”
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Zapraszamy do gimnazjum
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
z Oddziałami Integracyjnymi
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Szkolnictwo specjalne w Danii
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
INSPIRACJĄ DO PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI ROK SZKOLNY 2014/2015. WRZESIEŃ 2014 – WYBORY DO SAMORZĄDU.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Jana Karskiego W WIŚNIOWEJ GÓRZE
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Włączanie a edukacja niepełnosprawnych Opracowała: Władysława Hanuszewicz Konsultant ds. szkolnictwa specjalnego ODN w Słupsku

Edukacja włączająca staje się priorytetowym zadaniem współczesnej polskiej szkoły Według standardów światowych i europejskich, sformułowanych w licznych, międzynarodowych dokumentach, dotyczących praw człowieka, każdy - a więc i człowiek niepełnosprawny – ma prawo do pełnego uczestnictwa i równych szans w życiu społecznym.

W polityce edukacyjnej Unii Europejskiej przyjęto między innymi, że podstawą zachowania godności ludzkiej, jak też pełnego korzystania z praw człowieka jest integracja osób niepełnosprawnych oraz ich pełne uczestnictwo w życiu społecznym. Ta idea znalazła odzwierciedlenie w rozwoju strategii osób starających się doprowadzić do prawdziwej równości szans i w konsekwencji spowodowała, że w ostatnim kilkuletnim okresie podejście do niepełnosprawności zmieniło się w sposób rewolucyjny.

Współczesne ujęcie niepełnosprawności koncentruje się na przeszkodach i ograniczeniach tkwiących w otoczeniu społecznym i fizycznym osoby niepełnosprawnej, a nie jak dotychczas w niej samej. Eliminacja barier w środowisku stała się zatem podstawowym elementem przeciwdziałającym zjawiskom dyskryminacji i wykluczania społecznego.

Najważniejsze dokumenty podejmujące w swych zapisach kwestię edukacji jako podstawowego prawa wszystkich ludzi: - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948) - Konwencja Praw Dziecka (1989) - Światowa Deklaracja Edukacja dla Wszystkich (1990) - Ustawa o systemie oświaty (1991) - Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych (1993) - Deklaracja z Salamanki (1994) - Traktat Amsterdamski (1997) - Deklaracja Madrycka (2002) - Narodowy Plan Działań na Rzecz Dzieci 2004-2012 „Polska dla Dzieci”

Pierwszym krokiem nowego podejścia w edukacji była I N T E G R A C J A realizowana poprzez umiejscowienie dziecka niepełnosprawnego w środowisku szkolnym wraz ze sprawnymi rówieśnikami. Okazuje się jednak, że integracja przestrzenna i programowa już nie wystarcza, dzieci w tzw. placówkach/klasach integracyjnych nie mają często poczucia, iż rzeczywiście, autentycznie należą do społeczności szkolnej. Z badań (UNESCO 1994) wynika, że dziś już nie wystarcza zaspokojenie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci, konieczne jest zadbanie o ich potrzeby osobiste i społeczne.

Drugim krokiem w polityce edukacyjnej jest W Ł Ą C Z A N I E proces skutecznego budowania jednej zbiorowości uczących się, opartej na solidarności pomiędzy dziećmi o specjalnych potrzebach i ich rówieśnikami, w ich naturalnym środowisku (UNESCO 1994). W ten sposób pojęcie „włączanie” wpisuje się w szerszą perspektywę praw człowieka, w myśl której wszelkie formy segregacji są moralnie złe.

Co oznacza włączanie? 1. Oznacza, że w klasach uczą się pojedynczy uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci niepełnosprawne,mające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. 2. Oznacza, nie tylko umieszczanie wszystkich dzieci ze specjalnymi potrzebami w szkołach ogólnodostępnych, ale zakłada konieczność takich zmian w szkołach, aby lepiej odpowiadały one potrzebom wszystkich uczniów i umożliwiały budowanie systemu wsparcia, który pozwoli im na funkcjonowanie w naturalnym środowisku.

Na czym polega włączanie uczniów? - na przyjmowaniu wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,w tym dzieci niepełnosprawnych mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, do klas ogólnodostępnych a nie integracyjnych - na umożliwieniu wszystkim uczniom naturalnych relacji dzieci niepełnosprawnych z pełnosprawnymi rówieśnikami - na dawaniu im pomocy i wsparcia przez rówieśników, nauczycieli, specjalistów - na zapewnieniu wszystkim dzieciom niepełnosprawnym poczucia przynależności do zbiorowości szkolnej oraz umożliwieniu przeżycia sukcesu

Zmiany w podejściu do edukacji niepełnosprawnych: PODEJŚCIE TRADYCYJNE PODEJŚCIE WŁĄCZAJĄCE - Edukacja dla niektórych - Edukacja dla wszystkich - Podejście statyczne - Podejście elastyczne - Uczenie kolektywne, zbiorowe - Uczenie zindywidualizowane - Nacisk na nauczanie - Nacisk na uczenie się - Koncentracja na przedmiocie - Koncentracja na dziecku i programie - Podejście diagnostyczno-opisowe - Podejście holistyczne skupione na deficytach skupione na możliwościach - Szanse ograniczone wskutek - Równość szans dla segregacji wszystkich (za Anną Firkowską-Mankiewicz)

Edukacja włączająca jest otwieraniem się ogólnodostępnych szkół na przyjmowanie i kształcenie, w miarę możliwości, wszystkich dzieci razem, niezależnie od doświadczanych przez nie trudności i różnic.

Korzyści płynące z edukacji włączającej: - możliwość pełniejszego rozwoju intelektualnego, osobowego, społecznego samych dzieci niepełnosprawnych, wspólna nauka wszystkich dzieci z danego terenu służy także pełnosprawnym rówieśnikom, oswajając ich z odmiennością, ucząc akceptacji, tolerancji i solidarności.

Edukacja włączająca stawia nowe wyzwania przed systemem szkolnym i funkcjonowaniem poszczególnych szkół w zakresie: mobilizacji do ulepszania i uelastyczniania programów i metod nauczania stymulacji rozwoju kompetencji nauczycieli upowszechniania takiego klimatu kulturowego, który pozwoli bardziej elastycznie odpowiadać na potrzeby wszystkich dzieci danej społeczności spojrzenia na uczniów doznających trudności, jak na swoiste wskaźniki potrzeby dalszej reformy oświaty.

Włączanie wymaga przemodelowania edukacji dziecka niepełnosprawnego Model medyczny Model społeczny - Dziecko z dysfunkcją. - Człowiek jako wartość sama w sobie. - Statyczna diagnoza dziecka. - Określenie słabych i mocnych stron ucznia (najlepiej) przez niego samego. - Określenie potrzeb w kontekście niepełnosprawności. - Spojrzenie na dziecko całościowo. - Niepełnosprawność w centrum uwagi. - Programy tworzone są w oparciu o możliwości dziecka, w celu zabezpieczenia jego indywidualnych potrzeb:terapeutycznych,społecznych, poznawczych - Obraz dziecka, sposób kontroli jego postępów - Wsparcie dostępne jest dla wszystkich uczniów. oraz terapii jest z góry narzucony. - Segregacja-odmienny rodzaj wsparcia(środowisko - Wspólne wy[pracowanie metod zaspokajania potrzeb terapeutyczne dla dzieci z podobnymi dysfunkcjami). wszystkich dzieci - nie tylko niepełnosprawnych (szkolenia dla nauczycieli i rodziców). - Specjalny program nauczania mający na celu - Ogólny program nauczania,który można dostosować wyuczenie podstawowych umiejętności życiowych. do indywidualnych potrzeb uczniów. - Koncentracja na potrzebach terapeutycznych - Różnorodność i bogactwo oferty edukacyjnej jest i „podstawowych umiejętnościach”. wartością sama w sobie. - Społeczne potrzeby(rozwój poczucia identyfikacji), - Dbałość o relacje międzyludzkie, wspomagające jak również edukacja w ramach ogólnego programu proces uczenia się i ogólny rozwój dziecka. nauczania traktowane są jako drugorzędne. - Dostęp do szkoły uzależniony jest od ..... - Szkoła jest dla wszystkich.

Pamiętajmy, że każde dziecko stając przed drzwiami szkoły ma podobne oczekiwania Chce i ma prawo uczyć się w bezpośredniej bliskości swojego domu. Kiedy znajdzie się w szkole, chce i ma prawo być tam osobą mile widzianą. Chce i ma prawo brać udział w lekcjach, tak samo jak każdy inny uczeń. Chce i ma prawo, by szkoła stawiała mu właściwe wymagania i wyzwania. Chce i ma prawo, by w jego szkole każdy uczeń był równie ważny.