Europejska polityka transportowa na 2010r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polityka handlowa i protekcjonizm
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Prywatyzacja usług publicznych.
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Prof. zw. dr hab. Józef Perenc Uniwersytet Szczeciński
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
3. Systemy transportowe – transport globalny
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
„Ekorozwój – ekologiczny transport w lokalnym środowisku.”
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Pijani kierowcy na polskich drogach
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”
Polityka transportowa
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Logistyczne systemy transportu dalekiego
WYZWANIA DLA BIZNESU. Przedsiębiorstwa w Europie Włączają się w proces globalizacji (integracja, konkurencyjność, regulacje wspólnotowe, polityka wobec.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
KOMUNIKACJA ROWEROWA NA TERENIE MIASTA OTWOCK. KOALICJA ROWEROWA OTWOCK.
mgr Joanna Lewandowska Katedra Zarządzania Sieciami Logistycznymi
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Problemy współczesnej Europy
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Efektywność energetyczna przez rozwój elektromobilności w Polsce
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za II półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
Warunki wstępne (ex ante) stan
POLITYKA SPÓJNOŚCI ZAPEWNIENIE KORZYŚCI DLA OBYWATELI
Zapis prezentacji:

Europejska polityka transportowa na 2010r. BIAŁA KSIĘGA Europejska polityka transportowa na 2010r.

Zawartość Białej Księgi... Cz.I Zmiany proporcji między gałęziami transportu, Cz.II Eliminacja wąskich gardeł, Cz. III Użytkownicy w centrum uwagi polityki transportowej, Cz.IV Radzenie sobie z globalizacją

Przyczyny mało zharmonizowanej polityki ... Nierówny rozwój poszczególnych gałęzi, Kongestia na drogach ( utrata ok.. 0,5 % PKB wspólnoty), na kolei, w miastach i portach lotniczych , Szkodliwe skutki działalności transportu dla środowiska naturalnego ( sprawca nie zawsze płaci),

Atuty transportu drogowego.. Duża elastyczność i operatywność, Stosunkowo niskie ceny, niskie marże, Przewozy od drzwi do drzwi, Znaczne rozdrobnienie przewoźników, Odstępstwa od reguł( zasad) socjalnych i bezpieczeństwa.

Atuty kolei.... Masowość przewozów, Niskie koszty jednostkowe, Stosunkowo małe external cost, Potrojenie wydajności siły roboczej, Uzyskanie 50% poprawy wydajności energetycznej, Spełnienie wysokich norm bezpieczeństwa.

Jaki XXI wiek? Społeczeństwo informacyjne, Wirtualny handel, Przyrost 3 mln aut rocznie, szczególnie w krajach kandydujących do UE, W przewozach ładunków (od gospodarki zapasów do gospodarki przepływów), Potrzeba integracji transportu w zrównoważonym rozwoju.

Główne dylematy.... Ograniczać czy też stymulować popyt? Wzrost gospodarczy będzie generował większą mobilność ludności i wzrost popytu na przewozy towarów, Eksplozja potoków ruchu w nowych państwach członkowskich, Nowa sieć, poprawa dostępności, poprawa standardów-będzie to wymagało ogromnych inwestycji.

Potrzeba kompleksowej strategii... Polityka gospodarcza a wymogi produkcji (dokładnie na czas), Dobre planowanie rozwoju miast - minimalizacja dojazdów, Polityka budżetowa i fiskalna - pełna internalizacja kosztów zewnętrznych, Polityka konkurencji-otwieranie rynków, Polityka badawcza - użyteczność, rozwiązywanie głównych dylematów.

Podstawowe środki proponowane w Białej księdze... Ożywienie kolei w Europie, Poprawienie jakości w sektorze transportu drogowego, Promowanie transportu morskiego i żeglugi śródlądowej, Równowaga między wzrostem w lotnictwie a środowiskiem naturalnym , Intermodalność staje się rzeczywistością, Wzrost skuteczności pobierania opłat za transport, Precyzyjniejsze prawa i obowiązki użytkowników, Wysokiej jakości transport miejski, Radzenie sobie ze skutkami globalizacji.

Nowe przepisy i regulacje.. Reorganizacja czasu pracy (przeciętnie 48, max 60), Harmonizacja jazd ciężarówek w weekendy, Wprowadzenie świadectwa kierowcy, Rozwijanie regularnych szkoleń zawodowych.

Regulowana konkurencja... Zmiana jakości w transporcie drogowym poprzez: Potrojenie liczby samochodów z 62,5 do 175 mln (1970-2000), Każdego dnia 10 ha pokrywane jest drogami, Wąskie gardła + external cost, Na 2010r. wzrost popytu o ok..50%, Czy dalej niskie ceny i elastyczność??? Trudna sytuacja finansowa wielu małych firm samochodowych (wzrost cen paliw, podatki nadmierne, mała rentowność lub strata).

Opłaty za użytkowanie infrastruktury..... Opłaty powinny pokryć koszty infrastruktury i koszty zewnętrzne-dla wszystkich gałęzi transportu, Np.. Za samochód ciężarowy na autostradzie przejeżdżający 100 km- jakie opłaty? -zanieczyszczenie powietrza-2,3-15,0 Euro -Infrastruktura 2,1-3,3 Euro -Hałas 0,7-4,0 Euro -Wypadki 0,2-2,6 Euro -Kongestia 2,7-9,3 Euro -Zmiany powietrza 0,2-1,54 Euro - Ogółem 8,0-36,0 Euro/ za 100 km autostrady w UE.

Zaostrzenie kontroli i kar... Będzie wspierana efektywność i dążność do jednolitej interpretacji ustawodawstwa, Harmonizacja kar i warunków unieruchomienia pojazdów, zwiększenie liczby kontroli, Zachęcenie do systematycznej wymiany informacji, Do końca 2003r. tachograf cyfrowy, Nawigacja satelitarna- dzięki programowi Galileo.

Bezpieczeństwo a niebezpieczne drogi..... W krajach U.E. 41 000 wypadków śmiertelnych rocznie, U.E. musi w ciągu 10 lat zmniejszyć o połowę wypadki śmiertelne, Rannych w 2000r. około 1,7 mln osób, Koszty wypadków: bezpośrednie 45 mld euro, pośrednie – 160 mld euro - czyli 2% PKB U.E.

Ważniejsze projekty infrastrukturalne (wg konferencji w Essen). Zakończenie tras alpejskich, Łatwiejszy przejazd przez Pireneje, Transport kombinowany w Europie Wsch., Poprawienie bezpieczeństwa w tunelach, Co zrobić z ograniczonymi budżetami publicznymi???, Dlaczego prywatni inwestorzy się reasekurują??? Wspólne fundusze i przedsięwzięcia.

Wnioski...dot. zrównoważonego rozwoju Priorytetowe projekty - do wyeliminowania wąskich gardeł, Determinacja polityczna w krajach UE, Użytkownicy w centrum uwagi, Większa uwaga na rozwiązywanie problemów transportu publicznego.