Międzynarodowe Formuły Wykładni Terminów Handlowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Eksporter w działaniu Dr hab. Jerzy Cieślik.
Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Podstawowe instrumenty pochodne
Wirtualny Transport Wiśniewskiego Gdynia
Polityka handlowa i protekcjonizm
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Handel Międzynarodowy
Rozliczenia międzynardowe
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
UBEZPIECZENIA MORSKIE
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Wiadomości ogólne Spedycja Wykład I.
UBEZPIECZENIA W SPEDYCJI
Wykład II Proces spedycyjny
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
SPEDYCJA – wykład 1 dla 4 roku TiL niestacjonarne
Projekt 2009 Technik spedytor.
Jak nie popełnić błędu stosując akredytywę w handlu międzynarodowym
Zarządzanie kredytami i należnościami
Ubezpieczenia CARGO autor: mgr Janusz Gniewkowski
LIST PRZEWOZOWY - CMR.
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
Konferencja Zmagania z koniunkturą czyli dobre i złe strony kryzysu Villa Drawa 28/29 maja Ogólne warunki sprzedaży – nasza polisa.
zastosowanie w rozliczeniach transakcji handlowych
Forwarding – spedycja.
PROD_MAG_01 - Załadunek towaru
ZAKRES ŚWIADCZENIA USŁUG PRZEWOZU KRAJOWEGO TOWARÓW
Rynek Biomasy na Platformie InfoEngine OTC Model funkcjonowania Rynku Biomasy dla Celów Energetycznych Listopad 2014.
TRANSPORT INTERMODALNY
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Przykłady analiza i projektowanie
Dlaczego kraje handlują?
Dr hab. Marlena Pecyna Wykład 24 marca 2015 r.
Wykład 3 Dr Agnieszka Tubis.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
KOMPANIA WĘGLOWA S.A.. Eksport Produkcja i sprzedaż węgla w Polsce na eksport Stuktura sprzedaży KW SA kraj / exp+UE w latach 2005,2006,2007 (Rok 2007.
Transport i spedycja Ćwiczenie 2: Dokumentacja transportowa i spedycyjna mgr inż. Marcin Hajdul Wyższa Szkoła Logistyki
DOKUMENTACJA TRANSPORTOWA I SPEDYCYJNA W OBROTACH HANDLOWYCH
Dokumentacja transportowa i spedycyjna w obrotach handlowych
Zwyczaje i uzanse handlowe
Dokumentacja w handlu międzynarodowym
I. Faza przygotowania transakcji
Ryzyko i ubezpieczenia w handlu zagranicznym
FORMY PŁATNOŚCI W HANDLU ZAGRANICZNYM
Transgraniczne Centrum Logistyczne, cele i bariery Słubice TTOC Świecko Frankfurt Oder Rzepin Eisenhuttenstadt.
INCOTERMS Z formuł ogólnej koncepcji kontraktu wynikają podstawowe obowiązki kupującego i sprzedającego przy realizacji transakcji handlu zagranicznego.
Bezgotówkowe formy rozliczeń.
8. Eksporter w działaniu Dr hab. Jerzy Cieślik. 2 Zapytania ofertowe i składanie ofert  Odpowiedzi na zapytania ofertowe  Najczęściej importer wysyła.
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. Rachunek powierniczy –Rachunek celowy przeznaczony do gromadzenia środków i prowadzenia rozliczeń pomiędzy określonymi.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
1 Rzeczywiste korzyści dla firm stosujących narzędzie KASSETTS – studium przypadku Marcin Hajdul Instytut Logistyki i Magazynowania.
Dr inż. Karolina Bondarowska
PROBLEM WYBORU GAŁĘZI TRANSPORTU
TEST TEORETYCZNY Kwalifikacja A.28.
UMOWA SPEDYCJI Literatura:
Katarzyna Mroczek-Dąbrowska Katedra Konkurencyjności Międzynarodowej
Transakcja w handlu zagranicznym
Ewidencja zakupu rzeczowych aktywów obrotowych
Dokumenty przewozowe w transporcie wodnym i lotniczym
MDDP o Brexit - wybrane zagadnienia w zakresie VAT
PKS CARGO Prezentacja firmy.
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
SPEDYCJA LOGISTYKA.
Umowy przenoszące prawa
Ochrona konsumenta usług zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa Barbara Trybulińska.
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
Zapis prezentacji:

Międzynarodowe Formuły Wykładni Terminów Handlowych INCOTERMS Międzynarodowe Formuły Wykładni Terminów Handlowych

Międzynarodowa Izba Handlowa (ICC) w Paryżu 1999 – nowy zbiór reguł handlowych ICC INCOTERMS 2000 – International Rules for the Interpretation of Trade Terms

INCOTERMS - cechy Zbiór reguł najczęściej stosowanych w praktyce handlu zagranicznego Ustalają podział kosztów, obowiązków i ryzyka – transport, ubezpieczenie, cło Instrument ułatwiający zawieranie kontraktów handlowych Wygodne dla spedytorów – organizacja procesu handlowego Praktyczne stosowanie formuł może różnić się w poszczególnych krajach (zwyczaje, przepisy)

CZYM INCOTERMS NIE SĄ CZĘŚCIĄ UMOWY O PRZEWÓZ PRZEKAZANIEM PRAWA WŁASNOŚCI LUB TYTUŁU NIE WSKAZUJĄ PRZEWOŹNIKA NIE SĄ WYKORZYSTYWANE DO OKREŚLENIA SKUTKÓW ZERWANIA UMOWY

Zasady stosowania INCOTERMS Fakultatywność Drugoplanowa rola w stosunku do umów Prawa wprowadzania zmian Nie dotyczą stron trzecich Wydanie towaru osobie trzeciej i na jego koszt Towar postawiony do dyspozycji kupującego musi być wyraźnie wyodrębniony jako przedmiot kontraktu handlowego

Obowiązki sprzedającego Dostarcza towar zgodnie z kontraktem wraz z dowodem zgodności określonym przez umowę Dostarcza na swój koszt zwyczajowe opakowanie towaru, chyba, że towar ten przewozi się nie opakowany Ponosi wszystkie koszty potrzebne do wysłania (wydania) towaru, w tym koszty czynności kontrolnych

Obowiązki kupującego Zapłacenie ceny za towar Przyjęcie towaru, jeżeli sprzedający postawił go do dyspozycji w miejscu i w czasie przewidzianym w kontrakcie handlowym

WARIANTY WARUNKÓW NALEŻY UNIKAĆ OKREŚLEŃ W RODZAJU “FOB ON DECK,” “FOB WAREHOUSE,” OR “CNF,” “C&F” AND THE LIKE. PONIEWAŻ NIE MAJĄ ONE UNIWERSALNYCH ZNACZEŃ W INCOTERMS.

DEFINICJE “ZAŁADOWCA” ODNOSI SIĘ DO STRONY PRZEKAZUJĄCEJ TOWAR DO PRZEWOZU I/LUB ZAMAWIAJĄCEJ USŁUGĘ TRANSPORTOWĄ.” “DOSTAWA” ODNOSI SIĘ DO MIEJSCA I CZASU KIEDY SPRZEDAWCA SPEŁNIŁ SWOJE WYMAGANIA ODNOŚNIE PRZEKAZANIA TOWARU KUPUJĄCEMU (A4) I ODNOSI SIĘ DO MIEJSCA I CZASU GDZIE KUPUJĄCY OTRZYMAŁ TOWAR (B4).

DEFINICJE CD … “OPŁATY” ODNOSI SIĘ DO KOSZTÓW BĘDĄCYCH NIEZBĘDNĄ KONSEKWENCJĄ IMPORTU “PORT” ODNOSI SIĘ DO PORTU ZAŁADOWANIA LUB DO PORTU DOSTAWY “MIEJSCE” ODNOSI SIĘ DO MIEJSCA DOSTAWY W DOSTAWACH NIE-MORSKICH

Formuły INCOTERMS

INCOTERMS rodzaje Typu loco (z dostawą „na miejscu”) Typu franco (transakcja „do dostawcy”)

Gestia transportowa Prawo i obowiązek zorganizowania transportu i pokrycia jego kosztu

Gestia transportowa - rodzaje Gestia kupującego – EXW, FCA, FAS i FOB Gestia sprzedającego - CFR, CIF, CPT, CIP, DAF, DES, DEQ, DDU i DDP

INCOTERMS 2000

INCOTERMS rodzaje Grupa C – formuły dwupunktowe – oddzielenie podziału ryzyka i kosztów – formuły na załadowanie Grupa D – formuły na przybycie

CIP i CIF Ryzyko uszkodzenia czy utraty towaru ponosi kupujący Sprzedający – ubezpieczenie towaru i dostarczenie dowodu zawarcia umowy ubezpieczeniowej

INCOTERMS - wybrane przypadki Praktyka handlowa ma pierwszeństwo przed ustaleniami teoretycznymi Nie rozwiązują automatycznie i jasno wszystkich aspektów dostawy ładunku

EXW Koszt załadunku obciąża kupującego Sprzedający organizuje załadunek W przypadku dostaw wagonowych do portu spedytorzy oczekują załatwienia formalności na stacji nadania

FCA Obiekcje odnośnie załadunku Sprzedający spełnia swoje zobowiązania w stosunku do kupującego, takie jak załadunek wagonu lub samochodu lub przekaże towar w pieczę przewoźnika na stacji nadania lub do terminalu przewoźnika przy przewozie drobnicy (kupujący ma obowiązek załadować towar)

FOB Sprzedający dostarcza na własny koszt tylko dowód dostarczenia towaru na statek (dokument)

FAS Sprzedający ma obowiązek załadowania lub przekazania towaru w pieczę przewoźnika na stacji nadania lub w terminalu Nie koresponduje z polskimi taryfami portowymi, dzielącymi koszty portowe na przeładunek i za ładunek na linii nadburcia statku zgodnie z wymogami formuły FOB W praktyce stawka za załadunek pośredni jest dzielona między spedytorów importera i eksportera

DDU i DDP Sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru do magazynu kupującego Kupujący ma obowiązki wynikające z prawa przewozowego

Wskazanie miejsca dostawy nie zawsze jest wystarczająco precyzyjne Przesyłki zbiorowe, lotnicze

INCOTERMS są również formułami ceny

Koszty opakowania i oznakowania Ponosi sprzedający Musi zapewnić bezpieczny przewóz do miejsca przeznaczenia Musi znać warunki i sposób przewozu

Generalnie przyjmuje się, że odprawa celna ciąży na stronie kraju, gdzie ma ona miejsce FAS I DEQ – odprawa celna eksportowa – eksporter, importowa – importer Tranzyt – kupujący bądź sprzedający w zależności od miejsca dostawy (grupa C – koszty ponosi sprzedający, jeśli są wliczone w koszty frachtu).

Miejsce odprawy celnej nie musi być tożsame z miejscem dostawy wymienionym w kontrakcie DDU Towar wyładowany ze statku powinien być odprawiony w procedurze tranzytu lub dopuszczenia do obrotu w porcie

FOB PRZYKŁADY FOB, New Orleans - 3 maszyny do lodów eksportowane z USA do Niemiec. Exporter jest odpowiedzialny za wszystkie koszty dostawy towarów do Nowego Orleanu i załadowania produktów na statek wskazany przez niemiecką firmę. Jest odpowiedzialny za zorganizowanie wszystkich formalności eksportowych (licencje, podatki, opłaty). Firma niemiecka jest odpowiedzialna za zamówienie miejsca na statku i zapłatę za fracht oceaniczny.

CIF PRZYKŁADY CIF (oznaczony port przeznaczenia) Dostawca kwotuje swojego niemieckiego klienta CIF Bremerhaven 3 maszyn do lodów. Dostawca organizuje i opłaca wszystkie koszty do portu w Bremerhaven jak również organizuje i opłaca morską polisę ubezpieczeniową. Jest jednak tylko odpowiedzialny za ryzyko strat do momentu załadowania maszyn na pokład statku w Nowym Orleanie.

FAS PRZYKŁADY FAS, New Orleans Eksporter amerykański jest odpowiedzialny za wszystkie koszty dostarczenia towarów do portu w Nowym Orleanie wzdłuż burty wskazanego statku w oznaczonym czasie. Niemiecki dostawca jest odpowiedzialny za zamówienie miejsca zapłatę za fracht oceaniczny i zorganizowanie wszystkich formalności eksportowych.

Wybór formuły FAS, FOB, CFR, CIF, DES, DEQ – transport wodny (port załadunku) EXW, FCA, CPT, CIP, DAF, DDU i DDP – uniwersalne (miejsce) FCA, CPT, CIP – dostawy w kontenerach, jednostkach ładunkowych i załadunku poziomym

Gestia transportowa - korzyści Możliwość wyboru sposobu i warunków przewozu Możliwość wynegocjowania specjalnych warunków dostawy Wykorzystanie systemu przesyłek zbiorowych i intermodalnych

Wybór formuły Przygotowanie do ryzyka i kosztów transportu Odprawa importowa Zdolność do dostarczenia towaru płatności

Gestia transportowa - ryzyko Wzrost stawek na rynku frachtowym Brak okazji załadunkowych Możliwość przewozu Kongestia w porcie Przestoje w przejściach granicznych

Koszty nieprawidłowego wyboru formuły handlowej Załadunek Wystawienie konosamentu

Odstępowanie gestii Uwarunkowania polityczne Rachunek ekonomiczny Szybkość zapłaty za towar – EXW Kredytowanie przez eksportera zagranicznego Brak wiedzy i doświadczenia