PRELEKCJA DLA RODZICÓW NA TEMAT: CO SPRZYJA AGRESJI? OPRACOWAŁA: Teresa SMYK
CO SPRZYJA AGRESJI? Określenie pojęcia Przyczyny agresji Osłabianie agresji Zapobieganie agresji
OKREŚLENIE POJĘCIA AGRESJA – to uwarunkowana emocjami potrzeba ataku, która występuje u każdego człowieka w naszych szerokościach geograficznych.
MOŻLIWOŚĆ WYRAŻANIA AGRESJI OKREŚLENIE POJĘCIA MOŻLIWOŚĆ WYRAŻANIA AGRESJI w sposób nie raniący, w otwartej konfrontacji, bez uczucia wstydu, powinna być prawem każdego człowieka, a w szczególności każdego dziecka
AGRESJA W FORMIE ZACHOWAŃ SPOŁECZNYCH OKREŚLENIE POJĘCIA AGRESJA W FORMIE ZACHOWAŃ SPOŁECZNYCH jest wyrazem niskiego poczucia własnej wartości, głębokiej niepewności, strachu i frustracji. Należy ją rozumieć jako wołanie pomoc
OKREŚLENIE POJĘCIA PRZEJAWY AGRESJI Warto przyjrzeć się uczuciom kryjącym się za zachowaniem agresywnym. Dziecko, które ucieka się do wrogich, przykrych zachowań to dziecko, które w swoim wnętrzu jest pełne gniewu, czuje się odepchnięte, zastraszone i dotknięte
PRZYMUSOWE, DŁUGIE SIEDZENIE NA KRZESŁACH PRZYCZYNY AGRESJI PRZYMUSOWE, DŁUGIE SIEDZENIE NA KRZESŁACH ograniczanie możliwości ruchu jest fatalne dla dzieci, mają one silną potrzebę ruchu. Uwagi typu „siedź spokojnie” mogą doprowadzić w dłuższej perspektywie do szkodliwych zmian umysłowych i fizycznych
PONIŻAJĄCE KOMENTARZE I UWAGI PRZYCZYNY AGRESJI PONIŻAJĄCE KOMENTARZE I UWAGI „postaraj się wreszcie”, „jesteś najgłupsza w całej klasie”, itp.
CHŁODNA REAKCJA NA POZYTYWNE ZACHOWANIE DZIECI PRZYCZYNY AGRESJI CHŁODNA REAKCJA NA POZYTYWNE ZACHOWANIE DZIECI nie zauważanie sukcesu dziecka, skąpe okazywanie uznania
KOMENTARZE ZNIECHĘCAJĄCE PRZYCZYNY AGRESJI KOMENTARZE ZNIECHĘCAJĄCE „Nie mam już do ciebie siły” „Twoje miejsce jest w szkole specjalnej” „Nie wysilaj się i tak nic ci się nie uda”
SŁOWA ZABIJAJĄCE KOMUNIKACJĘ PRZYCZYNY AGRESJI SŁOWA ZABIJAJĄCE KOMUNIKACJĘ „Ile razy mówiłem ci , że …” „Kiedy wreszcie się zmienisz?” „Znowu zaczynasz!”
OSŁABIANIE AGRESJI poświęcanie uwagi i uważne słuchanie; bliskość fizyczna, siadanie blisko siebie; kontakt wzrokowy (uśmiech, mimika); drobne uwagi ożywiające rozmowę, takie jak: „opowiedz”, „ciekawie mówisz”, itp.
OSŁABIANIE AGRESJI W atmosferze akceptacji i zrozumienia, uprzejmego reagowania na inne osoby trudno wyobrazić sobie występowanie gwałtownych konfrontacji
ZAPOBIEGANIE AGRESJI STAWIAJ DZIECKU ROZSĄDNE OGRANICZENIA, DZIECKO POTRZEBUJE PRZEWIDYWALNEGO ŚWIATA (CO WOLNO, CZEGO NIE) WTEDY CZUJE SIĘ BEZPIECZNE; DZIAŁAJ WOBEC DZIECKA PRZYJAŹNIE (!) ALE KONSEKWENTNIE
ZAPOBIEGANIE AGRESJI WYJAŚNIAJ DZIECKU KRÓTKO (!) DLACZEGO WYMAGASZ OD NIEGO OKREŚLONEGO ZACHOWANIA. DZIECKO NIE ZAWSZE MUSI WIEDZIEĆ DLACZEGO WYMAGANI RODZICA SĄ TAKIE WAŻNE; PAMIĘTAJ! – JEŚLI STOSUJESZ DŁUGIE „PRZEMÓWIENIA” DO DZIECKA, TO NIE JEST ONO W STANIE DO KOŃCA JE WYSŁUCHAĆ I PRZYJĄĆ (DZIECKO MA KRÓTKI CZAS KONCENTRACJI UWAGI)
ZAPOBIEGANIE AGRESJI „KUCAJ” GDY MÓWISZ DO DZIECKA, PATRZ MU W OCZY. NIE ROZMAWIAJ Z DZIECKIEM PATRZĄC NA NIE Z GÓRY; NIE KARZ DZIECKA W GNIEWIE, PAMIĘTAJ: KARY RANIĄ, KONSEKWENCJE UCZĄ
ZAPOBIEGANIE AGRESJI NIE UBLIŻAJ DZIECKU, NIE PONIŻAJ GO; UPRZEDZAJ DZIECKO O KONSEKWENCJACH, NIE REALIZUJ ICH Z „ZIMNĄ SATYSFAKCJĄ” LUB ZŁOŚCIĄ. W DZIAŁANIU BĄDŹ KONSEKWENTNY, ALE TEŻ ZAPEWNIAJ DZIECKO O SWOJEJ MIŁOŚCI DO NIEGO I AKCEPTACJI
ZAPOBIEGANIE AGRESJI MOŻESZ NIE AKCEPTOWAĆ NIEKTÓRYCH ZACHOWAŃ DZIECKA, DZIECKO JAKO OSOBĘ AKCEPTUJ ZAWSZE; ODDZIELAJ EMOCJE DZIECKA OD JEGO ZACHOWAŃ. DAJ SOBIE I DZIECKU PRAWO DO BEZPIECZNEGO WYRAŻANIA EMOCJI (ZANIM DOJDZIE DO ICH SKUMULOWANIA I NIEBEZPIECZNEGO WYBUCHU, KTÓREGO JUŻ NIE MOŻNA POWSTRZYMAĆ)
ZAPOBIEGANIE AGRESJI BĄDŹ DLA DZIECKA DOBRYM MODELEM ZACHOWAŃ – WSKAZUJ MU ZACHOWANIA WŁAŚCIWE (NP. SYNKU, KOCHAM CIĘ, ALE JESTEM ZŁY NA TO, ŻE TAK … SIĘ ZACHOWAŁEŚ, NAJCHĘTNIEJ NAKRZYCZAŁBYM NA CIEBIE. PÓJDĘ JEDNAK DO POKOJU AŻ PRZEJDZIE MI ZŁOŚĆ, GDY WRÓCĘ, POROZMAWIAMY O TYM CO ZASZŁO; DOSKONAL SZTUKĘ KOMPROMISU. ZAUWAŻ, ŻE DZIECKO TEŻ TAK SAMO JAK DOROŚLI MA SWOJE POTRZEBY, TYLKO INNE
ZAPOBIEGANIE AGRESJI NIE OCENIAJ DZIECKA, NIE DAWAJ MU KOMUNIKATÓW ZBYT OGÓLNYCH. NIE UŻYWAJ ZWROTÓW TYPU: „JESTEŚ NIEGRZECZNY”. TAKA INFORMACJA NIE MÓWI DZIECKU JAKIE ZACHOWANIE CI SIĘ NIE PODOBA I DLACZEGO, TAKA INFORMACJA WKŁADA DZIECKO W ROLĘ „NIEGRZECZNEGO DZIECKA” I TWOJE DZIECKO ZACZNIE JĄ GRAĆ; NIE ZOSTAWIAJ DZIECKO SAMO I NA DŁUGO PRZED TELEWIZOREM, KOMPUTEREM. SPRAWDZAJ W CO GRA I CO OGLĄDA. ROZMAWIAJ Z NIM O TYM
ZAPOBIEGANIE AGRESJI JEŚLI CZUJESZ, ŻE JESTEŚ RODZICEM „ULEGŁYM” LUB „SUROWYM”, JEŚLI NIE RADZISZ SOBIE Z WŁASNYMI UCZUCIAMI LUB Z AGRESJĄ DZIECKA – SZUKAJ POMOCY U PSYCHOLOGA. MAJĄC WSPARCIE – ŁATWIEJ UPORAĆ SIĘ Z PROBLEMAMI; CHWAL DZIECKO, JEŚLI TYLKO JEST TAKA MOŻLIWOŚĆ – WZMACNIAJ W DZIECKU ZACHOWANIA POZYTYWNE. PAMIĘTAJ – DZIECKO NAPRAWDĘ ZAWSZE CHCE BYĆ DOBRE
PRELEKCJA DLA RODZICÓW NA TEMAT: CO SPRZYJA AGRESJI? DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ TERESA SMYK