PRELEKCJA DLA RODZICÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
PRZEMOC I AGRESJA.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
Zamiast ucieczki. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych - polska fundacja mająca status organizacja pożytku publicznego, zajmująca się problemem.
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
JAK UCHRONIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED SIĘGANIEM PO UŻYWKI???
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Janusz Korczak.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
przypadku prześladowania
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Strategie rozwiązywania konfliktów
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Ćwiczenie 1 Roman Pomianowski
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
CZY ZŁOŚĆ JEST ZŁA?.
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Bariery komunikacyjne w rozmowie z dziećmi Jest ich aż 12 – cały tuzin!!! Irena Dzierzgowska Mirela Nawrot Warszawa 2007.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Lepszy internet zależy od Ciebie!
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Podstawowe umiejętności pomagania
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
KINGA REJ V G.
O potrzebie dziecka bycia zauważanym
Dlaczego warto czytać dziecku ?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
główną potrzebą emocjonalną dziecka.
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
CO ZROBIĆ, GDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ?
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

PRELEKCJA DLA RODZICÓW NA TEMAT: CO SPRZYJA AGRESJI? OPRACOWAŁA: Teresa SMYK

CO SPRZYJA AGRESJI? Określenie pojęcia Przyczyny agresji Osłabianie agresji Zapobieganie agresji

OKREŚLENIE POJĘCIA AGRESJA – to uwarunkowana emocjami potrzeba ataku, która występuje u każdego człowieka w naszych szerokościach geograficznych.

MOŻLIWOŚĆ WYRAŻANIA AGRESJI OKREŚLENIE POJĘCIA MOŻLIWOŚĆ WYRAŻANIA AGRESJI w sposób nie raniący, w otwartej konfrontacji, bez uczucia wstydu, powinna być prawem każdego człowieka, a w szczególności każdego dziecka

AGRESJA W FORMIE ZACHOWAŃ SPOŁECZNYCH OKREŚLENIE POJĘCIA AGRESJA W FORMIE ZACHOWAŃ SPOŁECZNYCH jest wyrazem niskiego poczucia własnej wartości, głębokiej niepewności, strachu i frustracji. Należy ją rozumieć jako wołanie pomoc

OKREŚLENIE POJĘCIA PRZEJAWY AGRESJI Warto przyjrzeć się uczuciom kryjącym się za zachowaniem agresywnym. Dziecko, które ucieka się do wrogich, przykrych zachowań to dziecko, które w swoim wnętrzu jest pełne gniewu, czuje się odepchnięte, zastraszone i dotknięte

PRZYMUSOWE, DŁUGIE SIEDZENIE NA KRZESŁACH PRZYCZYNY AGRESJI PRZYMUSOWE, DŁUGIE SIEDZENIE NA KRZESŁACH ograniczanie możliwości ruchu jest fatalne dla dzieci, mają one silną potrzebę ruchu. Uwagi typu „siedź spokojnie” mogą doprowadzić w dłuższej perspektywie do szkodliwych zmian umysłowych i fizycznych

PONIŻAJĄCE KOMENTARZE I UWAGI PRZYCZYNY AGRESJI PONIŻAJĄCE KOMENTARZE I UWAGI „postaraj się wreszcie”, „jesteś najgłupsza w całej klasie”, itp.

CHŁODNA REAKCJA NA POZYTYWNE ZACHOWANIE DZIECI PRZYCZYNY AGRESJI CHŁODNA REAKCJA NA POZYTYWNE ZACHOWANIE DZIECI nie zauważanie sukcesu dziecka, skąpe okazywanie uznania

KOMENTARZE ZNIECHĘCAJĄCE PRZYCZYNY AGRESJI KOMENTARZE ZNIECHĘCAJĄCE „Nie mam już do ciebie siły” „Twoje miejsce jest w szkole specjalnej” „Nie wysilaj się i tak nic ci się nie uda”

SŁOWA ZABIJAJĄCE KOMUNIKACJĘ PRZYCZYNY AGRESJI SŁOWA ZABIJAJĄCE KOMUNIKACJĘ „Ile razy mówiłem ci , że …” „Kiedy wreszcie się zmienisz?” „Znowu zaczynasz!”

OSŁABIANIE AGRESJI poświęcanie uwagi i uważne słuchanie; bliskość fizyczna, siadanie blisko siebie; kontakt wzrokowy (uśmiech, mimika); drobne uwagi ożywiające rozmowę, takie jak: „opowiedz”, „ciekawie mówisz”, itp.

OSŁABIANIE AGRESJI W atmosferze akceptacji i zrozumienia, uprzejmego reagowania na inne osoby trudno wyobrazić sobie występowanie gwałtownych konfrontacji

ZAPOBIEGANIE AGRESJI STAWIAJ DZIECKU ROZSĄDNE OGRANICZENIA, DZIECKO POTRZEBUJE PRZEWIDYWALNEGO ŚWIATA (CO WOLNO, CZEGO NIE) WTEDY CZUJE SIĘ BEZPIECZNE; DZIAŁAJ WOBEC DZIECKA PRZYJAŹNIE (!) ALE KONSEKWENTNIE

ZAPOBIEGANIE AGRESJI WYJAŚNIAJ DZIECKU KRÓTKO (!) DLACZEGO WYMAGASZ OD NIEGO OKREŚLONEGO ZACHOWANIA. DZIECKO NIE ZAWSZE MUSI WIEDZIEĆ DLACZEGO WYMAGANI RODZICA SĄ TAKIE WAŻNE; PAMIĘTAJ! – JEŚLI STOSUJESZ DŁUGIE „PRZEMÓWIENIA” DO DZIECKA, TO NIE JEST ONO W STANIE DO KOŃCA JE WYSŁUCHAĆ I PRZYJĄĆ (DZIECKO MA KRÓTKI CZAS KONCENTRACJI UWAGI)

ZAPOBIEGANIE AGRESJI „KUCAJ” GDY MÓWISZ DO DZIECKA, PATRZ MU W OCZY. NIE ROZMAWIAJ Z DZIECKIEM PATRZĄC NA NIE Z GÓRY; NIE KARZ DZIECKA W GNIEWIE, PAMIĘTAJ: KARY RANIĄ, KONSEKWENCJE UCZĄ

ZAPOBIEGANIE AGRESJI NIE UBLIŻAJ DZIECKU, NIE PONIŻAJ GO; UPRZEDZAJ DZIECKO O KONSEKWENCJACH, NIE REALIZUJ ICH Z „ZIMNĄ SATYSFAKCJĄ” LUB ZŁOŚCIĄ. W DZIAŁANIU BĄDŹ KONSEKWENTNY, ALE TEŻ ZAPEWNIAJ DZIECKO O SWOJEJ MIŁOŚCI DO NIEGO I AKCEPTACJI

ZAPOBIEGANIE AGRESJI MOŻESZ NIE AKCEPTOWAĆ NIEKTÓRYCH ZACHOWAŃ DZIECKA, DZIECKO JAKO OSOBĘ AKCEPTUJ ZAWSZE; ODDZIELAJ EMOCJE DZIECKA OD JEGO ZACHOWAŃ. DAJ SOBIE I DZIECKU PRAWO DO BEZPIECZNEGO WYRAŻANIA EMOCJI (ZANIM DOJDZIE DO ICH SKUMULOWANIA I NIEBEZPIECZNEGO WYBUCHU, KTÓREGO JUŻ NIE MOŻNA POWSTRZYMAĆ)

ZAPOBIEGANIE AGRESJI BĄDŹ DLA DZIECKA DOBRYM MODELEM ZACHOWAŃ – WSKAZUJ MU ZACHOWANIA WŁAŚCIWE (NP. SYNKU, KOCHAM CIĘ, ALE JESTEM ZŁY NA TO, ŻE TAK … SIĘ ZACHOWAŁEŚ, NAJCHĘTNIEJ NAKRZYCZAŁBYM NA CIEBIE. PÓJDĘ JEDNAK DO POKOJU AŻ PRZEJDZIE MI ZŁOŚĆ, GDY WRÓCĘ, POROZMAWIAMY O TYM CO ZASZŁO; DOSKONAL SZTUKĘ KOMPROMISU. ZAUWAŻ, ŻE DZIECKO TEŻ TAK SAMO JAK DOROŚLI MA SWOJE POTRZEBY, TYLKO INNE

ZAPOBIEGANIE AGRESJI NIE OCENIAJ DZIECKA, NIE DAWAJ MU KOMUNIKATÓW ZBYT OGÓLNYCH. NIE UŻYWAJ ZWROTÓW TYPU: „JESTEŚ NIEGRZECZNY”. TAKA INFORMACJA NIE MÓWI DZIECKU JAKIE ZACHOWANIE CI SIĘ NIE PODOBA I DLACZEGO, TAKA INFORMACJA WKŁADA DZIECKO W ROLĘ „NIEGRZECZNEGO DZIECKA” I TWOJE DZIECKO ZACZNIE JĄ GRAĆ; NIE ZOSTAWIAJ DZIECKO SAMO I NA DŁUGO PRZED TELEWIZOREM, KOMPUTEREM. SPRAWDZAJ W CO GRA I CO OGLĄDA. ROZMAWIAJ Z NIM O TYM

ZAPOBIEGANIE AGRESJI JEŚLI CZUJESZ, ŻE JESTEŚ RODZICEM „ULEGŁYM” LUB „SUROWYM”, JEŚLI NIE RADZISZ SOBIE Z WŁASNYMI UCZUCIAMI LUB Z AGRESJĄ DZIECKA – SZUKAJ POMOCY U PSYCHOLOGA. MAJĄC WSPARCIE – ŁATWIEJ UPORAĆ SIĘ Z PROBLEMAMI; CHWAL DZIECKO, JEŚLI TYLKO JEST TAKA MOŻLIWOŚĆ – WZMACNIAJ W DZIECKU ZACHOWANIA POZYTYWNE. PAMIĘTAJ – DZIECKO NAPRAWDĘ ZAWSZE CHCE BYĆ DOBRE

PRELEKCJA DLA RODZICÓW NA TEMAT: CO SPRZYJA AGRESJI? DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ TERESA SMYK