Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski 19 października 2011 www.pwc.com
2017-03-26 W ramach polityki klimatyczno-energetycznej UE sformułowano 3 podstawowe cele, znane jako 3x20 Cele polityki klimatycznej na 2020 r. (3x20) Obniżenie emisji CO2 o 20% w stosunku do 1990 r. Zwiększenie udziału OZE w finalnym zużyciu brutto energii do 20% Ograniczenie zużycia energii pierwotnej o 20% w stosunku do prognoz Regulacje wynikające z polityki klimatycznej Dyrektywa 2009/29/WE ws. EU ETS Dyrektywa 2009/28/WE ws. promowania OZE Projekt nowej dyrektywy (2011) ws. efektywności energetycznej (obecnie obowiązuje dyrektywa 2006/32/WE)
2017-03-26 Polityka klimatyczna wpłynie istotnie na kierunki inwestycji w wytwarzaniu Planowane nowe moce i wycofania w energetyce UE w latach 2010-2020 (GW) Źródło: World Energy Outlook 2010; Raport PwC-ING Finansowanie inwestycji energetycznych w Polsce 2011
Prognozowana wielkość i struktura mocy wytwórczych w Europie (GW) 2017-03-26 Prognozy wskazują, iż zmianie ulegnie struktura paliwowa mocy wytwórczych w Europie Prognozowana wielkość i struktura mocy wytwórczych w Europie (GW) Źródło: Eurelectric, 2010
Obecna i prognozowana struktura mocy wytwórczych w Polsce 2017-03-26 Według prognoz zmiana struktury paliwowej mocy wytwórczych nastąpi również w Polsce Obecna i prognozowana struktura mocy wytwórczych w Polsce 2011 – 34,4 GW 2030 – 51,4 GW Źródło: Agencja Rynku Energii (maj 2011) oraz Polityka Energetyczna Polski do roku 2030
Nowe zasady systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 2017-03-26 Inwestycje w energetykę zero i niskoemisyjną są podyktowane polityką UE w zakresie CO2 Nowe zasady systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 Konsekwencje Przyznawanie uprawnień instalacjom przez KE w ramach ogólnego limitu unijnego Wzrost cen energii elektrycznej, ciepła i innych produktów z branż o wysokiej emisji CO2 i/lub wysokim zużyciu energii w procesach produkcji Przydział uprawnień dla instalacji w oparciu o benchmarki w zakresie emisyjności Zmiany relatywnej konkurencyjności poszczególnych technologii i źródeł o różnej wielkości Stopniowy spadek dostępnych darmowych certyfikatów Przyspieszenie rozwoju źródeł niskoemisyjnych (zmiana struktury paliw w energetyce) Odmienne traktowanie produkcji ciepła na rzecz gospodarstw domowych i innych podmiotów Opóźnienie inwestycji w energetyce w wyniku niepewności co do liczby darmowych certyfikatów od 2013 r.
2017-03-26 Pomimo wynegocjowania przez Polskę niższego celu w zakresie OZE (15%), cel ten jest nadal dużym wyzwaniem Cele w zakresie udziału OZE dla poszczególnych sektorów na 2020 rok Elektroenergetyka 19,13% (7,5% w 2010 r.) Ciepłownictwo i chłodnictwo 17,05% (12,3% w 2010 r.) Transport 10,14% (5,8% w 2010 r.) Końcowe zużycie brutto z OZE (ktoe) Źródło: Krajowy plan działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych, 2010
Konsekwencje realizacji celu w zakresie wzrostu udziału OZE 2017-03-26 Dalszy szybki rozwój OZE nie będzie możliwy bez odpowiedniego wsparcia dla producentów Konsekwencje realizacji celu w zakresie wzrostu udziału OZE Konieczność utrzymania systemu wsparcia dla energii elektrycznej z OZE Potrzeba rozwoju sieci energetycznych zwłaszcza w Polsce północnej i zapewnienia elastycznych rezerw mocy dla energetyki wiatrowej Pozytywny wpływ na poziom strat sieciowych dzięki energetyce rozproszonej Potencjalne problemy z zapewnieniem biomasy w przyszłości Ograniczenie emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych Wzrost bezpieczeństwa energetycznego (w szczególności na poziomie lokalnym)
2017-03-26 Poprawa efektywności wykorzystania energii przybliży osiągnięcie zarówno celu w zakresie CO2, jak i udziału OZE Środki poprawy efektywności energetycznej w ustawie o efektywności z 2011 r. System świadectw efektywności energetycznej Zobowiązanie jednostek samorządu terytorialnego do stosowania środków poprawy efektywności Krajowy cel indykatywny w zakresie efektywności energetycznej to zaoszczędzenie 53 452 GWh energii w latach 2008-2016 Konsekwencje Spowolnienie wzrostu popytu na energię (mniejsza presja na wzrost mocy wytwórczych) Przyspieszenie redukcji emisji CO2 i wzrostu udziału OZE Dodatkowy element składowy cen energii elektrycznej, ciepła i gazu (białe certyfikaty) Dodatkowe przychody dla podmiotów ograniczających zużycie energii
Polityka klimatyczna UE kosztuje nas wszystkich !!! 2017-03-26 Polityka klimatyczna UE kosztuje nas wszystkich !!! Koszty polityki klimatycznej wg badań Komisji Europejskiej Koszty polityki klimatycznej wg badań Copenhagen Consensus Center Koszt zmniejszenia emisji o 20% do 2020 r. Koszt polityki 3x20 do 2020 r. 48 mld €/ rok 210 mld €/ rok Koszt zmniejszenia emisji o 30% do 2020 r. Koszt polityki klimatycznej przy zmniejszenia emisji o 30% do 2020 r. 81 mld €/ rok 450 mld €/ rok Źródło: The costs and benefits of EU Climate Policy for 2020, Richard S.J. Tol, czerwiec 2020; "Polityka klimatyczna UE – praktyczne aspekty jej realizacji w krajach członkowskich poprzez ograniczenie zużycia energii" Seminarium WWF, Warszawa 2010r. za Komunikatem Komisji Europejskiej z 26 Maja 2010 COM(2010) 265/3
www.pwc.pl © 2011 PwC Polska Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. W tym dokumencie nazwa "PwC" odnosi się do PwC Polska Sp. z o.o., firmy wchodzącej w skład sieci PricewaterhouseCoopers International Limited, z których każda stanowi odrębny i niezależny podmiot prawny.