Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Układy eksperymentalne analizy wariancji. Analiza wariancji Planowanie eksperymentu Analiza jednoczynnikowa, p poziomów czynnika, dla każdego obiektu.
Układy eksperymentalne analizy wariancji. Analiza wariancji Planowanie eksperymentu Analiza jednoczynnikowa, p poziomów czynnika, dla każdego obiektu.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Analiza wariancji Marcin Zajenkowski. Badania eksperymentalne ANOVA najczęściej do eksperymentów Porównanie wyników z 2 grup lub więcej Zmienna niezależna.
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
Niestandardowe techniki badań marketingowych.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
zarządzanie produkcją
BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Badania opinii publicznej
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Metody badawcze w psychologii
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
Elementy statystyki dla lekarzy Planowanie badań i zbieranie danych
Pedagogika ogólna.
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Podstawy metodologii nauk
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Hipotezy statystyczne
Metody zbierania danych empirycznych
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Metody badań pedagogicznych
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Henryk Rusinowski, Marcin Plis
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Wśród różnych znanych i powszechnie stosowanych testów
METODOLOGIA I METODYKA NAUK PRZYRODNICZYCH
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Ważone indeksy w badaniu podmiotów ekonomii społecznej Marek Bożykowski
Metodologia badań empirycznych
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Zaślepienie w badaniach klinicznych.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Projektowanie kwestionariusza
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Głos Polaków w sprawie wina
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Tytuł projektu naukowego
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
Zapis prezentacji:

Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa Typy obserwacji. Eksperyment, badania sondażowe

  Projekt : „Odpowiedź na wyzwania gospodarki opartej na wiedzy: nowy program nauczania na WSHiP”. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Eksperyment Wstępny dylemat: W jaki sposób manipulowanie ludźmi w kontrolowanym środowisku eksperymentalnym może nam cokolwiek powiedzieć o „naturalnym” ludzkim zachowaniu? Zasadniczo eksperymenty wymagają: Podjęcia działania i Obserwowania skutków tego działania

Tematy odpowiednie dla eksperymentu Eksperyment jest szczególnie odpowiedni przy testowaniu hipotez Eksperyment koncentruje się na ustalaniu związków przyczynowych, dlatego bardziej nadaje się do celów wyjaśniających niż opisowych. Badanie interakcji w małej grupie

Eksperyment klasyczny Najczęściej stosowany rodzaj eksperymentu Składa się z trzech głównych par składowych: Zmiennych niezależnych (przyczyna) i zmiennych zależnych (skutek) Pretestu i posttestu (Pretest służy pomiarowi zmiennej zależnej. Następnie badani są poddawani wpływowi bodźca, będącego zmienną niezależną. Posttest służy ponownemu zbadaniu zmiennej zależnej. Różnica pomiędzy pierwszym a ostatnim pomiarem przypisywana jest wpływowi zmiennej niezależnej.) Grupy eksperymentalnej (na którą oddziałuje się bodźcem) i kontrolnej (brak takiego oddziaływania).

Przykład Badamy wpływ przerw w pracy (zmienna niezależna) na jej efektywność (zmienna zależna). Aby dokonać pomiaru wpływu zmiennej niezależnej na zmienną zależną dokonamy pomiaru efektywności przed rozpoczęciem badania (pretest) i po jego zakończeniu (posttest). Żeby zminimalizować problem trafności badania i upewnić się czy inne czynniki niż zmienna niezależna przypadkiem nie wpłynęły na wynik badania (np. zainteresowanie badacza) podzielimy badanych na grupę, która będzie miała przerwę (grupa eksperymentalna) oraz na grupę, która przerwy nie będzie miała (grupa kontrolna).

Eksperyment podwójnie ślepy Zaobserwowano, że podział na grupę eksperymentalną i kontrolną nie eliminuje wpływu samego badacza na wyniki badania (w naszym przykładzie mógłby nieświadomie poprzez swój stosunek wpłynąć na osoby badane, a tym samym na wynik testu). Ażeby tego uniknąć stosuje się eksperyment podwójnie ślepy, czyli taki, w którym osoba, bezpośrednio przeprowadzająca badanie nie byłaby poinformowana, która grupa jest eksperymentalna, a która kontrolna.

Dobór uczestników Odpowiedni dobór uczestników badania ma zapewnić reprezentatywność dla danej populacji. Cel ten można osiągnąć m.in. Poprzez losowy dobór uczestników z badanej populacji. Badacz wybiera losowo dwie próby. Należy jednak pamiętać, że próby mniejsze od 100 są słabo reprezentatywne. Dobór losowy jest rzadko stosowany w eksperymentach. Stosuje się go przy doborze uczestników do grup (randomizacja) Dobieranie grup przez dopasowanie: polega na tworzeniu pary badanych, dopasowując ich ze względu na podobieństwo wartości jednej lub kilku zmiennych, po czym jeden z nich jest włączany do grupy eksperymentalnej, a drugi do kontrolnej.

Przykład dobierania grup przez dopasowanie Załóżmy, że naszym badaniu wpływu przerwy na efektywność pracy bierze udział 100 osób. 60 mężczyzn i 40 kobiet. Dobór grupy poprzez dopasowanie polegałby na wyborze 30 mężczyzn i 20 kobiet do grupy eksperymentalnej i do grupy kontrolnej.

Trafność w badaniach eksperymentalnych Trafności wewnętrzna – upewnienie, że nic poza zmiennymi niezależnymi nie wpływa na wyniki. Realizuje się to poprzez kontrolowanie wszystkich zmiennych ubocznych oraz poprzez losowe przydzielanie wszystkim badanym różnych warunków eksperymentalnych. Trafność zewnętrzna – gwarancja, że wyniki badań mogą być uogólnione na innych ludzi i na inne sytuacje. Najlepszym sposobem na zapewnienie trafności zewnętrznej jest zapewnienie Powtarzalności badań, czyli powtarzanie badań, często z udziałem osób z innych badanych populacji albo w innych warunkach.

Wady i zalety eksperymentów Sztuczność, która nie musi odzwierciedlać tego, co zachodzi w świecie zewnętrznym Zalety: izolacja zmiennej niezależnej, co pozwala na wnioskowanie przyczynowe Względna łatwość powtarzania badań Naukowy rygor

Badania sondażowe Badania sondażowe to jedna z najstarszych metod badawczych. Są szczególnie przydatne, gdy dysponujemy niskimi funduszami badawczymi. Metody zbierania danych sondażowych: Kwestionariusz do samodzielnego wypełnienia Wywiad bezpośredni Sondaże telefoniczne

Tematy do badań sondażowych Badania sondażowe są najlepszą metodą do zbierania oryginalnych danych w celu opisywana populacji zbyt dużej, aby ją obserwować bezpośrednio. Są doskonałym narzędziem pomiaru postaw, poglądów oraz opinii w dużej populacji (badania opinii publicznej) dzięki starannemu doborowi losowemu możemy zakładać, że cechy naszych respondentów odzwierciedlają cechy szerszej populacji

Kwestionariusz do samodzielnego wypełnienia ZALETY Stosunkowo niski koszt Obniżenie błędu stronniczości Większa anonimowość Udzielanie przemyślanych odpowiedzi i możliwość konsultacji Dostępność

Kwestionariusz do samodzielnego wypełnienia WADY Wymaga prostych pytań Brak możliwości sondowania W przypadku ankiety pocztowej: utrata kontroli nad tym, kto udziela odpowiedzi niski odsetek odpowiedzi 20 - 40%

Wywiad bezpośredni Wywiad wg. ustrukturowanego planu: liczba zadawanych pytań oraz sposób ich formułowania są identyczne dla wszystkich respondentów Wywiad zogniskowany: prowadzony wg. planu Odbywa się z osobami, które mają określone doświadczenia Odwołuje się do sytuacji, które były analizowane przed rozpoczęciem wywiadu Przeprowadzany zgodnie z planem Skupia się na doświadczeniach badanych osób Wywiad nieukierunkowany: badacz nie posiada z góry ustalonego planu

Zalety wywiadu bezpośredniego Większa elastyczność Możliwość kontrolowania sytuacji, w której prowadzony jest wywiad Wyższy odsetek otrzymanych odpowiedzi Możliwość zbierania dodatkowych informacji podczas wywiadu Możliwość obserwacji

Wady wywiadu bezpośredniego Brak anonimowości (np. niektóre pytania mogą wprowadzać w zakłopotanie) Wyższe koszty Stronniczość badacza i jej wpływ na przebieg badania

Zasady prowadzenia wywiadu Przedstaw się respondentowi. Powiedz kim jesteś i kogo reprezentujesz? Opowiedz respondentowi, co robisz, tak, aby wzbudzić jego zainteresowanie (UWAGA! Nie zawsze możemy powiedzieć co dokładnie robimy i co badamy. W zależności od badani, część instrukcji może być zamaskowana) Powiedz respondentowi, w jaki sposób został wybrany Bądź elastyczny - dostosuj swoje postępowanie do sytuacji Stwórz atmosferę zaufania i zrozumienia. Nie naciskaj i nie nalegaj.

Cechy wywiadu telefonicznego Przeciętne koszty Krótki czas, duża liczba respondentów Kontrola poprawności zadawania pytań i poprawność rejestrowania danych Możliwość odmowy odpowiedzi na pytania „Przerywanie” wywiadu Mniej informacji

CATI - Computer Aided Telephone Interview Jest to technika stosowana przy realizacji badań ilościowych, polegająca na przeprowadzaniu wywiadów telefonicznych z respondentami z wykorzystaniem komputera. Pozwala ona na: Szybką realizację badań – szybszą niż przy wywiadach bezpośrednich (face to face) Automatyczne kodowanie uzyskiwanych informacji w czasie wywiadu Niskie koszty przeprowadzania wywiadu w porównaniu z wywiadem bezpośrednim przy podobnych możliwościach metodologicznych Eliminacja większości błędów ankieterskich, takich jak niestosowanie się do reguł przejścia lub pomijanie pytań Szybkość uzyskiwania wyników Pełna kontrola pracy ankieterów CATI posiada również pewne ograniczenia. Czas trwania wywiadu nie powinien być dłuższy niż 15 minut, a pytania z listą odpowiedzi powinny uwzględniać ograniczone możliwości percepcyjne respondenta. Pytania otwarte powinny być używane tylko wówczas, gdy są niezbędne. CATI nadaje się szczególnie do badań grup trudno dostępnych, gdzie metoda CATI jest obecnie wykorzystywana częściej niż tradycyjne metody zbierania danych.

Wskazówki do zadawania pytań Pytania i stwierdzenia. Pytania otwarte i zamknięte Pytania powinny być jasne Unikaj podwójnych pytań Respondenci muszą być w stanie udzielić odpowiedzi Respondenci muszą chcieć odpowiadać. Pytanie powinny być adekwatne Najlepsze są krótkie pytania

Dziękuję za uwagę