BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkolny program profilaktyczny „Trzymaj formę”
Advertisements

Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU
realizacja VIII punktu
Gimnazjum nr 2 w Andrychowie
Opracował J. Stryjkowski
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 3 WE WROCŁAWIU
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Projekty edukacyjne z języka angielskiego. W terminie od r. do r. uczniowie szkół przystąpili do realizacji dwóch projektów edukacyjnych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU LUTY 2009
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 3 W RADOMSKU
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
POWIEDZ NIE PROMILOM !!!.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
ODBLASKOWA SZKOŁA.
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Szkoła Współpracy.
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Podsumowanie realizacji programu edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę” w powiecie jarosławskim w roku szkolnym 2010/2011.
1. Ucz i ucz się z TIK! 2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. 3. Nie kradnij i nie daj się okraść! 4. Komunikujmy się! 5. Komputery pod.
Rok szkolny 2011/2012.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
ZADANIE 2 Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. „Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel.
Szkoła Promująca Zdrowie
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
 Dzień Dziecka – WYCIECZKA KLAS IV –VI DO OJCOWA.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE
Tydzień działań profilaktycznych
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADANIA NR 3
Prezentacja pedagoga szkolnego Violetta Orska
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Projekt „Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń”
Październik-grudzień 2015 r. Rządowy program „Bezpieczna i przyjazna szkoła ” Uczeń w sieci program podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w Internecie szkołach.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
 Uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Zawadce realizowali projekt edukacyjny pn „Dopalacze – droga donikąd”. Celem projektu.
 promocja,  kształtowanie,  zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkołach.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ROK 2016/2017. Motywowanie uczniów do uczenia się - kompleksowy program szkolenia RP Zajęcia PDE Kształcenie kompetencji kluczowych wdrożenie wniosków.
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Zapis prezentacji:

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU HONOROWY PATRONAT WÓJT GMINY GUBIN Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gubinie, Publiczna Szkoła Podstawowa w Bieżycach, Zespół Szkól w Chlebowie, Publiczne Gimnazjum w Czarnowicach, Zespół Szkół w Grabicach, Publiczna Szkoła Podstawowa w Starosiedlu, Publiczna Szkoła Podstawowa w Strzegowie

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Motto Przez to, jacy jesteśmy, uczymy dzieci o wiele więcej niż przez to, co im mówimy. Dlatego bądźmy tacy, jakimi chcielibyśmy widzieć w przyszłości nasze dzieci. Joseph Chilton Pearce

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Założenia Wszyscy wychowujemy dzieci. Jako społeczeństwo tworzymy prawo, które dba o życie, zdrowie, naukę i bezpieczeństwo. Rodzina, szkoła świadomie stara się kształtować osobowość, wpływać na zachowania, poglądy młodego pokolenia. W praktyce okazuje się, że nasze przepisy, zasady, metody nie wystarczają. Zbyt często występują negatywne zjawiska takie jak: łamanie przepisów drogowych, o wychowaniu w trzeźwości, przemoc w rodzinie, zamykanie oczu na przejawy chuligaństwa, sprzedaż alkoholu czy papierosów nieletnim.

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Założenia Chcąc zminimalizować przejawy ryzykownych zachowań dorastających dziewcząt i chłopców potrzebne jest wspólne działanie dorosłych. Warto przypomnieć i pokazać naszym dzieciom, że jesteśmy za nie odpowiedzialni.

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Założenia Jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2012/2013 jest wzmacnianie bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych. Myślą przewodnią założeń projektu “Bezpieczni w domu, szkole, środowisku” było zintegrowanie działań rodziców, nauczycieli, wychowawców, pracowników różnych instytucji oraz budzenie odpowiedzialności dorosłych i dzieci za bezpieczeństwo.

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Cele: Kształtowanie świadomości w zakresie zagrożeń dzieci i młodzieży płynących z nieprzestrzegania przepisów prawa Rozwijanie postawy odpowiedzialności dorosłych za bezpieczeństwo dzieci Zintegrowanie działań wychowawczych, profilaktycznych różnych instytucji i placówek w zakresie zapobiegania występowania ryzykownych zachowań

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Cele c.d.: Uświadomienie dorosłym uczestniczącym w procesie wychowawczym i dzieciom istnienia niebezpieczeństw takich jak: uzależnienia od internetu, używek, przemoc oraz ich konsekwencji dla rozwoju dzieci (choroby psychiczne, utrata zdrowia i życia). Wskazanie dzieciom i młodzieży możliwości rozwiązania problemów rówieśniczych, rozwijanie umiejętności społecznych.

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Beneficjenci Mieszkańcy gminy Gubin Uczniowie Rodzice Nauczyciele

CZAS REALIZACJI PROGRAMU: 03.09.2012 R. – 31.12.2012 R. Poradnia Psychologiczno –Pedagogiczna w Gubinie W dniu 21.09.2012 r. w siedzibie poradni odbyło się spotkanie organizacyjne, w którym uczestniczyli: wójt Gminy Gubin, dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, koordynatorzy programu, przedstawiciele policji, sądu, komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, przewodniczący Gminnego Centrum Trzeźwości, prezes Stowarzyszenia Ludzi Aktywnych. Opracowano zakres współpracy placówek i instytucji. 18.12. 2012 r. ponownie spotkały się osoby odpowiedzialne za przedsięwzięcie. Dokonano wyboru nadesłanych prac oraz omówiono formę podsumowania. Publiczna Szkoła Podstawowa w Strzegowie Zespół Szkół w Grabicach Zespół Szkół w Chlebowie Stowarzyszenie Ludzi Aktywnych

Formy zajęć dla uczniów prowadzone we wszystkich szkołach W klasach IV – VI oraz w gimnazjach zrealizowano lekcje dotyczące bezpieczeństwa (godziny wychowawcze i lekcje przedmiotowe). Uczniowie wykonali prace plastyczne. Pod kierunkiem nauczycieli polonistów młodzież opracowała listy otwarte do dorosłych. Pracownicy poradni przeprowadzili zajęcia warsztatowe.

Formy zajęć dla uczniów prowadzone w poszczególnych szkołach BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Formy zajęć dla uczniów prowadzone w poszczególnych szkołach Spektakle profilaktyczne – 4 szkoły Spotkania z policjantem – 3 szkoły Ekspozycja listów otwartych na zebraniach z rodzicami, w gablocie szkolnej – 3 szkoły Wycieczki edukacyjne (posterunek policji i Ośrodek Szkolno – Wychowawczy) – 2 szkoły Wykonanie gazetki szkolnej – 2 szkoły Zajęcia z pielęgniarką i pedagogiem szkolnym – 1 szkoła Spotkanie ze strażakami – 1 szkoła Spotkania profilaktyczne z przedstawicielem Gminnego Centrum Trzeźwości – 1 szkoła Organizacja konkursu szkolnego – 1 szkoła Udział w happeningu – 1 szkoła Opracowanie i wygłoszenie referatów przez uczniów – 1 szkoła

Organizacja wystawy plastycznej na temat bezpieczeństwa BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Organizacja wystawy plastycznej na temat bezpieczeństwa Ze wszystkich szkół nadesłano prace, które zostały wybrane przez uczniów, nauczycieli. Dzieci z młodszych klas wykonywały rysunki, wydzieranki, których tematem przewodnim było szeroko pojęte bezpieczeństwo. Natomiast uczniowie klas IV-VI i gimnazjum przygotowali plakaty propagujące warunki zapewniające bezpieczeństwo w domu, w szkole, w najbliższej okolicy, przestrzegające przed niebezpiecznymi zachowaniami dzieci i dorosłych.

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU W czterech szkołach zorganizowano wystawy. Spośród przesłanych prac, zespół składający się z koordynatorów, przedstawiciela urzędu gminy, policji i plastyka z Gubińskiego Domu Kultury wybrał sześć prac, po jednej z każdej szkoły. Zostały one wydrukowane w formie graficznej.

Przygotowanie przez uczniów listu otwartego (apelu) do dorosłych. Przeprowadzone zostały lekcje na temat bezpieczeństwa. Uczniowie rozważali, czy dzieci mogą się czuć bezpiecznie oraz czego potrzebują od dorosłych. Na lekcjach języka polskiego opracowali listy otwarte. Nauczyciele i uczniowie każdej szkoły wybrali najbardziej interesujące. Zespół koordynujący spośród nadesłanych tekstów wybrał kilka. Niektóre listy zostały odczytane na spotkaniach z rodzicami oraz eksponowane w gablotach w szkołach.

Listy otwarte uczniów (fragmenty) „Kochani Dorośli, Rodzice, Drodzy Policjanci” „ Oczekujemy od Was przede wszystkim miłości, zrozumienia, troski. Pragniemy, abyście uważnie słuchali tego, co do Was mówimy…” „ Apelujemy do Was o zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w domach. Zadbajcie o to, żeby nie zostawiać dzieci bez opieki przez dłuższy czas…” „ Aby dzieci czuły się bezpiecznie w domu należy unikać przemocy, kontaktu z alkoholem. W szkole należy pilnować dzieci oraz dbać o ich bezpieczeństwo w drodze do niej”. „Różne miejsca mogą być dla nas niebezpieczne. Zło pochodzi z niewiedzy, dlatego wszyscy: rodzice, opiekunowie, wychowawcy rozejrzyjmy się czasem wokoło” „Chcielibyśmy prosić o zwracanie uwagi na problemy innych i zaapelować o zachowanie bezpieczeństwa’.

Zajęcia dla rodziców i nauczycieli Odbyły się spotkania wychowawców klas z rodzicami, na których omówiono problemy związane z bezpieczeństwem dzieci oraz przygotowano i rozdano obecnym ulotki – 2 szkoły. Zrealizowano spotkanie rodziców z kuratorem sądowym – 2 szkoły. Pani psycholog z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej wygłosiła dwie prelekcje w jednej szkole. Odbyła się 1 szkoleniowa rada pedagogiczna przeprowadzona przez pedagoga z PP-P.

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Inne działania Umieszczanie informacji o projekcie na stronach internetowych – 6 szkół Przekazanie artykułów wraz z treścią listów otwartych do Gazety Lubuskiej i Tygodniowej. Odczytanie listów otwartych oraz umieszczenie ich na tablicach ogłoszeń w kościołach Zorganizowanie wystawy prac uczniów Realizacja spotkania podsumowującego przedsięwzięcie

Bezpieczne dorastanie Poruszane tematy Bezpieczeństwo w internecie Umiejętności społeczne Bezpieczna droga do szkoły Czynniki warunkujące bezpieczeństwo BEZPIECZEŃSTWO Bezpieczeństwo w szkole Niesienie pomocy Zapobieganie agresji Dbanie o zdrowie fizyczne, psychiczne i emocjonalne Profilaktyka ryzykownych zachowań Bezpieczne dorastanie

Podsumowanie w liczbach Ilość uczniów, nauczycieli, rodziców Ilość godzin zajęć przeprowadzonych z uczniami, rodzicami i nauczycielami przez pracowników poradni, wychowawców, nauczycieli, policjanta, kuratora sądowego oraz inne osoby ok. 277

BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Kontynuacja działań BEZPIECZNI W DOMU, SZKOLE, ŚRODOWISKU Do końca roku szkolnego odbędą się zajęcia z uczniami rozwijające umiejętności społeczne, radzenia sobie ze złością. Planowane są spotkania dla rodziców z psychologiem, kuratorem i policjantem. Opracowana zostanie dobra praktyka.

Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka. Jan Paweł II Dziękujemy wszystkim za współpracę