W OBRONIE KRYTYCZNIE DEMOKRATYCZNEJ EDUKACJI MICHAEL W. APPLE JOHN BASCOM PROFESOR PROGRAMÓW I PROCESU NAUCZANIA ORAZ STUDIÓW NAD POLITYKĄ EDUKACYJNĄ UNIWERSYTET.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
prof. dr hab. Juliusz Gardawski Dialog społeczny a rozwój gospodarczy
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Rozwój społeczności lokalnych
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
1 Projekt Międzynarodowy Bank Pamięci o Demokracji.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Niewidzialne podstawy – budując kulturę szkoły, wychowujemy przyszłych zwycięzców Michelle Navarre Roel Vivit.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Małe dziecko w systemie edukacji
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Vouchery oświatowe. (na przykładzie USA) Anna Cybul.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Studium Przypadków Gosia Bates i Drew Wilkins. Studium przypadków 2 i 4 Wszystko o mnie.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Wyniki samooceny standardów SAS przeprowadzonej przez społeczność ZSUIP 8-9 czerwca 2015 Szkoły Aktywne w Społeczności.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Dziecko romskie w szkole
7 Nawyków – mapa wdrożenia
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Objaśnienia Przykładowa argumentacja
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Co chcieliśmy osiągnąć?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Zapis prezentacji:

W OBRONIE KRYTYCZNIE DEMOKRATYCZNEJ EDUKACJI MICHAEL W. APPLE JOHN BASCOM PROFESOR PROGRAMÓW I PROCESU NAUCZANIA ORAZ STUDIÓW NAD POLITYKĄ EDUKACYJNĄ UNIWERSYTET W WISCONSIN, MADISON

EDUKACJA I MODERNIZACJA ZACHOWAWCZA Neoliberałowie Neokonserwatyści Autorytarni populiści Nowy menedżeryzm

DEMOKRACJA JAKO KWESTIONOWANE POJĘCIE Walka o znaczenie Neoliberalizm i konflikt o „cienką” kontra „grubą” demokrację Znaczenie „Demokratycznych Szkół” w demonstrowaniu siły „grubej demokracji”

ZASADY PODSTAWOWE I Szkoły te mają inną wizję społeczeństwa i tego, czy szkoły mogą zmienić życie codzienne. Demokracja nie jest postrzegana tylko jako slogan, ale jako sposób życia, który musi być przeżywany we wszystkich naszych instytucjach. Postrzeganie szkół jako części społeczeństwa, jako przyczyniających się do zmiany stosunków dominujących. Mają być krytycznie demokratyczne, nie tylko skoncentrowane na uczniach.

ZASADY PODSTAWOWE ll Oferują pełne uczestnictwo dla uczniów, nauczycieli, członków społeczności (nie tylko rodziców) tak, aby rzeczywiste doświadczenia wszystkich osób zaangażowanych odzwierciedlały rodzaj społeczeństwa, jakiego chcą i działały jako alternatywa dla modeli edukacyjnych grup dominujących. „Ukryty program nauczania” jest kluczowy.

PROGRAM NAUCZANIA Przedefiniowano to, co nazywa się „wspólną kulturą” i wspólnym programem nauczania w bardziej krytycznie demokratyczny sposób. W tej różnej wizji tego, czym jest wspólna kultura, krytycznie demokratyczne szkoły są bliskie polityki kultury, o jakiej mówi Antonio Gramsci. Zadanie polega na nie wyrzucaniu „elitarnej wiedzy”, ale na odtworzeniu jej tak, aby pomogła rozwiązywać rzeczywiste problemy społeczne i intelektualne danej społeczności.

Program, w związku z tym, często jest organizowany w sposób zintegrowany, z jednostkami tematycznymi skupionymi wokół problemów społecznych. Zwykle problemy te pochodzą od samych uczniów i społeczności.

PRZYKŁADY SZKÓŁ KRYTYCZNIE DEMOKRATYCZNYCH Porto Alegre, Brazylia- szkoły miejskie, budżetowanie partycypacyjne Fratney Street School / La Escuela Fratney w Milwaukee, USA-szkoła dwujęzyczna Matematyka dla społecznej sprawiedliwości, Chicago, USA i Projekt „Algebra” w Baltimore

UTRZYMANIE DEMOKRATYCZNYCH SZKÓŁ PRZY ŻYCIU: NIEBEZPIECZEŃSTWA I PRZESTROGI Demokracja jest nieuporządkowana, a wyniki nie są gwarantowane. Czy można je osiągnąć w czasie programów krajowych i ogromnych ilości kosztów badań i wydajności? Czy państwo będzie gotowe się uczyć i przewodzić? Czy będzie praktykować politykę pełnego i otwartego uczestnictwa i pozwoli, aby jego polityka była krytykowana przez związki zawodowe nauczycieli, mniejszości i inne grupy uciskane oraz aktywnych obywateli? To było kluczowe w Porto Alegre, w budżetowaniu partycypacyjnym.

W czasach kryzysu gospodarczego i neoliberalnego eksportowania tego kryzysu na społeczności lokalne i rządowe, krytycznie demokratyczne szkoły i rady demokratyczne mogą zakończyć poświęcanie zbyt dużej ilości czasu na zastanawianie się nad tym, jakie programy edukacyjne i, jakich ludzi zlikwidować, zamiast koncentrować się na tworzeniu „grubej” demokracji w szkołach. Przykład Chicago Czy istniejący nauczyciele posiadają umiejętności, zasoby i wsparcie, aby robić różne rzeczy, których wymaga krytycznie demokratyczna edukacja? Powiązania między tym wszystkim i trwającymi procesami kształcenia nauczycieli są kluczowe. Nauczyciele i autonomia

Czy „wiedza dyscyplinarna” zostanie poświęcona? Czy biedniejsze dzieci będą w niekorzystnej sytuacji przy kapitale posiadanym przez zamożniejszych rodziców? Badania Jo Boaler w zakresie matematyki wykazują, że nie jest to regułą. (Rodzice z klasy średniej mogą nie popierać wielu polityk, jeśli dostrzegają, że zagrożona jest mobilność ich własnych dzieci. (Przykład z Sherman School w Madison w stanie Wisconsin w zakresie matematyki.)

Zawsze musimy być świadomi relacji między naszymi bardziej demokratycznymi reformami i ich możliwym ukrytym wpływem na inne reformy i stosunki władzy. Niektóre reformy demokratyczne mogą mieć sprzeczne wyniki - przykład Cincinnati, aktywny udział starszych członków społeczności w szkołach i jakie to miało zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki. Nawet jawne zmagania ruchu społecznego wobec neoliberalizmu mogą same w sobie mieć skutki sprzeczne. Przykład mobilizacji w Wisconsin. Może być problem z ciągłością. Gdy odejdą przywódcy i nauczyciele w krytycznie demokratycznych szkołach, czy programy ucierpią?

Musimy w pełni zrozumieć historię sukcesów i porażek. Ważne jest, aby stale upubliczniać osiągnięcia krytycznie demokratycznych szkół i polityk w czasie, gdy media i siły konserwatywnej modernizacji będą stale je krytykować i powiedzą opinii publicznej, że "nie ma alternatywy" dla ich bardziej konserwatywnej polityki demokratycznych. Projekt krytycznych mediów

Nadzieja jest zasobem. Musimy ją podtrzymywać.