zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej,
Dojrzałość szkolna dziecka
Niepowodzenia w nauce Jak pomóc dzieciom mającym trudności w nauce?
Opracowanie mgr Alicja Dygoń-Wróbel
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
WSTRZĄS POURAZOWY.
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dzieciństwo jest snem rozumu
Jakub Szota Częstochowa 2012
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Integracja sensoryczna
Lekcja 1 Temat:.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto czytać dzieciom?
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
RUCH TO ZDROWIE.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
DYSLEKSJA.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
… nie tylko muzyczny…. Lubisz grać? I co z tego wynika? KomputerInstrument  Problemy z koncentracją  Zaniedbywanie obowiązków,  Nerwowy sen, częste.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Szkodliwość hałasu w szkole
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
 Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi
Zapis prezentacji:

zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena ADHD zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena

Przyczyny Biologiczne Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest zespołem zaburzeń o podłożu genetycznym, który powoduje powstawanie objawów z trzech grup impulsywności, nadruchliwości i zaburzeń koncentracji uwagi, spowodowany jest zaburzeniami równowagi pomiędzy dopaminą i noradrenaliną w CUN. Objawy nadpobudliwości mogą również występować w wyniku uszkodzenia centralnego układu nerwowego, a także przy innych zespołach objawowych np. u pacjentów z łamliwym chromosomem X. Korelacja czynników biologicznych ze społecznymi Zespół nadpobudliwości psychoruchowej ma podłoże biologiczne to znaczy, że nie wynika on z błędów wychowawczych, czy czynników psychogennych. Niektóre objawy podobne do zespołu nadpobudliwości psychoruchowej mogą występować u dzieci wychowywanych bez systemów zasad i konsekwencji, ale także np. u dzieci maltretowanych fizycznie, psychicznie lub seksualnie.

Objawy Sfera ruchowa * wyraźny niepokój ruchowy w zakresie dużej i małej motoryki * niemożność pozostawania w bezruchu przez nawet krótki czas * podrywanie się z miejsca * bezcelowe chodzenie * zwiększona szybkość i częsta zmienność ruchów (wrażenie ciągłego pośpiechu)‏ * bieganie * przymusowe wymachiwanie rękami * podskakiwanie * wzmożone drobne ruchy kończyn (machanie nogami, głośne deptanie, poruszanie palcami rąk, ciągłe zajmowanie się rzeczami, które leżą w zasięgu rąk lub nóg, kiwanie się na krześle itp.)‏ * bieganie bez celu

Sfera poznawcza * trudności w skupieniu uwagi (uwaga chwiejna, wybitnie zależna od czynników afektywnych)‏ * brak wytrwałości w przypadku małego zainteresowania i niedostrzegania bezpośredniej korzyści z działania * wzmożony odruch orientacyjny * pochopność * znaczna męczliwość w pracy intelektualnej i związana z tym nierównomierna wydajność * pobieżność myślenia * przerzucanie uwagi z obiektu na obiekt (udzielanie nieprawidłowych, nieprzemyślanych odpowiedzi na pytania lub nieprawidłowe rozwiązywanie zadań)‏ * w badaniach inteligencji niektórzy autorzy stwierdzają poziom "poniżej spodziewanego", głównie w skalach wykonawczych * trudności wizualno-motoryczne * trudności syntetyzowania w myśleniu * brak umiejętności planowania * u wielu dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi występują pewnego rodzaju zaburzenia mowy lub języka, do których należą: - opóźnienie rozwoju mowy - kłopoty z artykulacją - problemy ze strukturą zdania - nieprawidłowe układanie dźwięków * Trudności stanowi również pisemne wyrażanie myśli i słowa ,pamięć krótkotrwała

Sfera emocjonalna * nieopanowane, nieraz bardzo silne reakcje emocjonalne * wzmożona ekspresja uczuć * zwiększona wrażliwość emocjonalna na bodźce otoczenia * wybuchy złości * impulsywność działania

Diagnoza i wykrywanie We wczesnym dzieciństwie Diagnoza ADHD możliwa jest we wczesnym dzieciństwie na podstawie wymienionych niżej wystarczających objawów: * ciągła aktywność ruchowa * opóźniony rozwój mowy * problemy ze snem * problemy z jedzeniem, łącznie z występowaniem wymiotów, lub słaby odruch ssania * ataki kolki, które mogą wynikać z uczulenia, ale również mogą być wynikiem zaburzeń koncentracji uwagi * dzieci nadpobudliwe nie lubią (wg opinii wielu rodziców), gdy się je przytula

W wieku szkolnym * niedostosowanie do wymagań szkolnych (zajęcia w pozycji siedzącej)‏ * nadmierna gadatliwość i impulsywność, która narzuca dziecku rolę błazna w oczach klasy * problemy z koordynacją objawiające się przede wszystkim nieprawidłowym chwytaniem ołówka lub brakiem umiejętności zabawy w grupie * coraz wyraźniejsze problemy z mową

Ogólne zasady dotyczące postępowania wychowawczego 1. Cel, do którego ma prowadzić działanie dziecka, nie może być zbyt odległy (niecierpliwość). 2. Konsekwentne przyzwyczajanie dziecka do kończenia każdego rozpoczętego zadania. 3. Stała kontrola i przypominanie o zobowiązaniach: * zakres określonych obowiązków musi być dostosowany do możliwości i ograniczeń dziecka * trzeba zaoszczędzić wystąpienia dodatkowych niepotrzebnych bodźców * nie dać się zdominować dziecku * należy przygotować dziecko do przezwyciężania trudności (a nie chronić przed nimi)‏ * po wystąpieniu konfliktu – należy go przedyskutować z dzieckiem w atmosferze spokoju i rzeczowości, po uspokojeniu dziecka * należy unikać agresji słownej i fizycznej, która bardzo mocno pobudza dodatkowo dziecko 4. Pomoc w nauce * czytanie – ze względu na małą zdolność koncentracji, opowiadania powinny być ciekawe * czytanki powinny być opowiedziane przez dziecko (w celu skontrolowania zapamiętanego tekstu)‏ * odrabianie lekcji powinno się odbywać o regularnych porach (w domu powinien wtedy panować względny spokój)‏ * dziecko powinno wykonywać prace zręcznościowe (uczą cierpliwości, a także skrupulatności)‏ * zasada trzy R: rutyna, regularność, repetycja. Nauka powinna odbywać się pod kontrolą rodziców.